Italské dějiny a kultura [programma in fase di revisione] Manuale di riferimento: Giuliano Procacci. Dějiny Itálie. Translated by Drahoslava Janderová - Bohumír Klípa - Kateřina Vinšová. 1. čes. vyd. Praha: Lidové noviny, 1997. 493 s. ISBN 80-7106-152-2. Programma: corso I - https://is.muni.cz/auth/predmety/uplny_vypis?lang=en;fakulta=1421;obdobi=7624;predmet=1202084 Course objectives Cílem kurzu je podat přehled politických a kulturních dějin Apeninského poloostrova od pádu Říše římské po období renesance, a to v úzkém spojení s vývojem společnosti, hmotné i duchovní kultury a umění (architektura, malířství, hudba, literatura). Course objectives in English The aim of the course is to give an overview of the political and cultural history of Italy from the fall of the Roman Empire to the Renaissance, in close connection with the development of society, material and spiritual culture and arts (architecture, painting, music, literature). Learning outcomes Student bude po absolvování předmětu schopen: • - identifikovat a charakterizovat jednotlivé italské regiony z hlediska zeměpisného; • - porozumět příčinám a souvislostem pádu římské říše; • - porovnat politický a kulturní vliv germánských národů, Byzance, Arabů a Normanů v různých částech Itálie; • - vnímat dějiny Itálie v kontextu dějin středověké a renesanční Evropy; • - uvědomovat si souvislost mezi dějinami církve a dějinami Itálie; • - identifikovat a charakterizovat významné italské umělecké památky od antiky po renesanci. Learning outcomes in English Student will be able to: • - identify and characterize the various Italian regions in terms of geography; • - understand the causes and contexts of the fall of the Roman Empire; • - to compare the political and cultural influence of Germanic nations, Byzantine Empire, Arabs and Normans in various parts of Italy; • - perceive the history of Italy in the context of the history of medieval and Renaissance Europe; • - realize the connection between the history of the Church and the history of Italy; • - identify and characterize important Italian art sights from antiquity to the Renaissance; Syllabus V Úvodu do dějin a kultury Itálie I jsou hlavní probíraná témata tato: germánské národy v Itálii - Gótové, Langobardi, Frankové. Normané, vznik normanského státu; spory o investituru - císař x papež; období komuny; přechod k signoriím; středověké církevní schisma - heretické učení; renesance a počátek úpadku Itálie. Syllabus in English The main topics of the course Introduction to the History and Culture of Italy are as follows: barbarian tribes in Italy – the Goths, the Longobards and the Franks; the Normans and the birth of the Papal State; the Investiture Controversy – the Emperor against the Pope; the period of the comune and the transition to the signoria; the Great Schism within the Catholic Church in the Middle Ages (heresy); the period of the Renaissance and the beginning of the decline of Italy. corso II - https://is.muni.cz/auth/predmety/uplny_vypis?lang=en;fakulta=1421;obdobi=7625;predmet=1204345 Course objectives Cílem kurzu je podat přehled politických a kulturních dějin Apeninského poloostrova od 16. do 20. století, a to v úzkém spojení s vývojem společnosti, hmotné i duchovní kultury a umění (architektura, malířství, hudba, literatura). Course objectives in English The aim of the course is to give an overview of the political and cultural history of the Apennine peninsula from the 16th to the 20th century, in close connection with the development of society, material and spiritual culture and arts (architecture, painting, music, literature). Learning outcomes Student bude po absolvování předmětu schopen: • - identifikovat a charakterizovat jednotlivé italské regiony z hlediska zeměpisného; • - porozumět vývoji regionálních států na Apeninském poloostrově; • - porovnat politický a kulturní vliv cizích států (Francie, Španělsko, Rakousko); • - vnímat dějiny Itálie v kontextu dějin Evropy; • - uvědomovat si souvislost mezi dějinami církve a dějinami Itálie; • - identifikovat a charakterizovat významné italské umělecké památky od renesance po 20. století. Learning outcomes in English Student will be able to: • - to identify and characterize the various Italian regions in terms of geography; • - Understand the development of regional states in the Apennine Peninsula; • - compare the political and cultural influence of foreign states (France, Spain, Austria); • - to perceive the history of Italy in the context of the history of Europe; • - to be aware of the connection between the history of the Church and the history of Italy; • - Identify and characterize important Italian art monuments from the Renaissance to the 20th century. Syllabus V Úvodu do dějin a kultury Itálie II jsou hlavní probíraná témata tato: • Itálie po smrti Lorenza de Medici, tažení Karla VIII., Ludvíka XII., Karla V. do Itálie, francouzsko-španělské války; • Itálie v době tridentského koncilu, začátek španělské nadvlády, • Itálie za třicetileté války; válka o španělské dědictví, počátek rakouské nadvlády; • Napoleon v Itálii, vznik Cisalpinské a Partenopské republiky; • období Restaurace; Mazziniho revoluční nacionalismus, sjednocující proces, vyhlášení Italského království; • politický vývoj na konci 19. století: Crispi, Giolitti. • Stručný přehled italských dějin 20. století. Syllabus in English In the Introduction to the History and Culture of Italy II, the main topics discussed are: • Italy after the death of Lorenzo de Medici, the campaign of Charles VIII, Louis XII, Charles V. to Italy, the Franco-Spanish Wars; • Italy at the time of the Council of Trident, the beginning of the Spanish domination,Italy for the Thirty Years' War; • the war on the Spanish heritage, the beginning of Austrian domination; • Napoleon in Italy, the birth of the Cisalpin and Partenopian Republics; • return to absolutism; • Mazzini's revolutionary nationalism, unifying the process, proclaiming the Kingdom of Italy; • political development at the end of the 19th century: Crispi, Giolitti. • A brief overview of the Italian history of the 20th century.