ISKB04 Psaní odborných textů Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Podzim 2021 Organizace výuky ⚫ Cíle předmětu pro studenty: – získat kompetence pro psaní různých odborných textů v rámci VŠ i v dalším životě – obohatit odbornou komunitu o své vlastní odborné texty: ⚫ online platforma Medium https://medium.com/edtech- kisk ⚫ … Obsahový rámec předmětu ⚫ Odborné psaní na VŠ – co, jak a proč psát ⚫ Proces psaní – volba tématu, jednotlivé fáze vzniku textu, obsah a forma odborného textu (kratší útvary/ rozsáhlejší útvary) ⚫ Struktura odborných textů – věta, odstavec, kapitola ⚫ Kde a jak zveřejnit odborný text – archiv závěrečné práce, odborná periodika, recenzní řízení ⚫ Vyhledávání v různých zdrojích informací, použití literatury ⚫ Redukovaný text – jeho tvorba, druhy, použití ⚫ Citace, plagiátorství a etické aspekty odborné práce ⚫ Nejčastější jazykové chyby (gramatika, stylistika) ⚫ Kritické psaní – metody práce s odborným textem ⚫ Reflexe vlastních odborných textů Organizace výuky a hodnocení ⚫ Docházka – Žádoucí, nikoli povinná ⚫ Hodnocení – odevzdávání úkolů (2 průběžné + 1 závěrečný syntetizující) – zadání bude upřesněno ⚫ všechny průběžné úkoly jsou povinné – spolupráce a aktivita v hodinách Akrostich: Odborné psaní Zdroje: Kurz práce s informacemi https://kisk.phil.muni.cz/kpi Na začátku cesty za odborným textem ⚫ Terminologie – Odborný text ⚫ Jak vypadá ⚫ Kde jej lze najít ⚫ Kdo hlídá jeho odbornost ⚫ Odbornost = kvalita, srozumitelnost, záživnost, nezávislost Rysy odborného textu ⚫ Stručné a věcné vyjadřování ⚫ Neosobní přístup autora a objektivnost ⚫ Styl psaní bez emocí ⚫ Odborná terminologie ⚫ Záměr autora ⚫ Logika výstavby textu ⚫ Citace nebo odkazy na jiné autory ⚫ Specifické zaměření ⚫ Přínos odborné komunitě ⚫ Zakotvenost v současném stavu poznání ⚫ Řešení problému Typy odborných textů na VŠ ⚫ Školní práce – Seminární práce (nácvik základních odborných dovedností), eseje apod. ⚫ Kvalifikační práce ⚫ Bakalářská – vede k získání titulu Bc. ⚫ Magisterská diplomová – vede k získání titulu Mgr., Ing. ⚫ Rigorózní – vede k získání titulu PhDr., JUDr. nebo RNDr. ⚫ Disertační – vede k získání titulu Ph.D. ⚫ Habilitační – vede k získání titulu docent Typy odborných (akademických) publikací - stěžejní ⚫ Odborný článek ⚫ Odborný časopis ⚫ Odborná kniha – (vše v tištěné a e-formě) Odborný článek - písemnou formou zprostředkovává nemalé množství informací, poznatků a výsledků - jasné, věcné, logické a srozumitelné vyjádření myšlenky nebo popis události - hledá souvislosti, příčiny, následky a analyzuje je, třídí a zobecňuje Odborný článek ⚫ Náležitosti odborného článku: – Název článku, jméno autora (autorů) – Abstrakt, klíčová slova – Úvodní část – Jádro článku – materiál, metodologie – Výsledky – Závěr – (Poděkování) – Použitá odborná literatura ⚫ Příklad: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/0 2_Mazacova.pdf Odborný časopis • Periodická publikace obsahující informace zpracované formou článků a vycházející pravidelně na určitém místě offline nebo online • Oborové odborné časopisy • Identifikace časopisu je zajištěna osmimístným číselným kódem ISSN (International Standard Serial Number), kterým se jednoznačně označují názvy periodik vydávaných kdekoliv na světě • Záznamy ISSN jsou uloženy v Mezinárodním Registru ISSN Příklad ⚫ Časopis Knihovna.Knihovnická revue ⚫ https://knihovnarevue.nkp.cz/tiraz Odborná kniha ⚫ Neperiodická publikace, prostředek šíření autorského díla, vědecké a technické informace ⚫ Kategorie odborné knihy: – monografie, – sborník, – slovník, – encyklopedie – svazkové dílo K identifikaci slouží mezinárodní standardní kód knihy – ISBN (International Standard Book Number) Celosvětovým orgánem systému je Mezinárodní agentura ISBN v Londýně; vrcholným českým orgánem je Národní agentura ISBN pracující v Národní knihovně ČR Vědecká a odborná kniha • Autor + Název + Recenzenti • Obsah – seznam všech kapitol a podkapitol • Rejstřík – místní, věcný, personální nebo nerozlišený • Obsahuje vše, co autor považuje za důležité, slouží k vyhledávání v textu knihy • Bibliografie – soupis jiných knih, na které se odkazuje v textu • Ilustrace Motivace k psaní ⚫ Myslete pozitivně, na psaní se těšte! ⚫ Vyberte si jeden důvod, proč psát: – Psaní mě nadevše baví, jsem grafoman – Těším se, že si někdo konečně bude muset přečíst můj výtvor – Musím všem svěřit své geniální myšlenky – Nudím se, a tak píšu – Neumím nic jiného než psát – Mám potřebu vyjádřit se jinak než ústně – Chci, aby po mně něco zbylo Před zahájením psaní ⚫ 10 zásadních kroků psaní odborného textu: – Zvolit si téma – Vypracovat si předběžnou osnovu – Stanovit si termín dokončení – Sepsat si nejdůležitější body práce, vytvořit mentální mapu tématu – Určit si cíle práce – Vybrat si správný software – Najít si vhodný čas pro (pokud možno pravidelné) psaní – Nastavit si odměny – Nevzdávat to! Na začátku vlastní tvorby textu ⚫ Zásady – Formulování hlavní (nosné) myšlenky/problému – Reflexe reálných časových možností a náročnosti práce – Vyhledávání a shromažďování potřebných informací a literatury k tématu – Hodnocení a interpretace zdrojů a informací z nich – Citování použité literatury – Závěrečné úpravy a editace textu Výběr tématu – v případě diplomové práce ⚫ Rady Umberta Eca: – téma odpovídá studovanému oboru a zájmům diplomanta – prameny nutné pro zpracování tématu jsou dostupné – zpracovatelnost tématu odpovídá kulturní úrovni diplomanta – metodologické předpoklady výzkumu odpovídají zkušenosti diplomanta ⚫ „Kdo chce psát diplomovou či dizertační práci, musí si najít takové téma, které je schopen zpracovat.“ Formulace (definování) problému (hl. myšlenky) ⚫ Nalezení vlastního přístupu k problému – Jak toho docílit? – zužování/rozšiřování tématu – seznam provokativních otázek, které se k tématu váží – klíčová slova – katalog knihovny – užší témata podle klíčových slov = VÝHODA = ihned vidíte, jaká literatura je k dispozici – zdroje na internetu – POZOR = posouzení jejich kvality!!! – správně položená výzkumná otázka Klíčová slova ⚫ Jejich funkce – při hledání zdrojů informací k tématu (jakékoli) odborné práce ⚫ Umět je určit = důležitá dovednost (rozumím podstatě textu) ⚫ Jak na to? ⚫ NE předložky, spojky (tzv. stop slova), ani příslovce, věta … ⚫ ANO podstatná jména, příp. přídavná jména, sousloví či fráze Synonyma ⚫ Širší pojmová základna pro tvorbu odborného textu ⚫ Dostupné slovníky synonym (určitě: PALA, Karel. Slovník českých synonym. ISBN 8071064505) ⚫ Online slovník – http://www.slovnik-synonym.cz ⚫ V některých textových editorech funkce „synonyma“ či „tezaurus“ ⚫ Související výrazy – oborové výkladové slovníky a encyklopedie /pravopisné varianty, slova nespisovná či výrazy nářeční Nadřazené a podřazené pojmy ⚫ Hierarchizace a konkretizace vztahů ⚫ Nadřazený klíčový pojem – kromě klíčového pojmu obsahuje i jiné pojmy Př.: nadřazený pojem – dopravní prostředek podřazené pojmy – vlak, automobil a letadlo ⚫ Výrazy tradiční logiky – obecný, širší (tj. nadřazený) pojem specifický, užší (tj. podřazený) pojem Zužování a rozšiřování tématu ⚫ Zužování tématu = specifikování, konkretizace tématu Téma: Nanotechnologie Zúžené téma: Nanotechnologie v potravinách Jinak zúžené téma: Využití nanotechnologií pro ochranu životního prostředí ⚫ Rozšiřování tématu = zobecnění tématu Téma: Majetkové poměry Elišky Rejčky před založením kláštera Aula Sanctae Mariae Rozšířené téma: Majektové poměry Elišky Rejčky Metody pro definování tématu ⚫ Kreativní, funkční, užitečné – Brainstorming – Myšlenkové mapy – Abecedář ⚫ Viz například kurz Metody kritického myšlení (online, semestr jaro) Výběr stylu psaní odborné práce 1. První osoba jednotného čísla – singulár • nejsnadnější způsob psaní 2. První osoba množného čísla – plurál • tzv. autorský (skromnostní) plurál – píšeme sami o sobě v množném čísle • tzv. inkluzivní plurál – zahrnujeme do textu i čtenáře (…přesuňme pozornost na další odstavec…) 3. Neutrální styl – neosobní vyjadřování • pasivní způsob psaní textu, odosobnění (je uvedeno, uvádí se…) Proces tvorby odborné práce ⚫ Osnova práce + termíny ⚫ Shromažďování informací z pramenů ⚫ Hodnocení, interpretace zdrojů, informací ⚫ Výzkum (je-li součástí práce) ⚫ Vytváření textu ⚫ Rozvíjení textu ⚫ Příprava konečné verze ⚫ Revize a korektura (typografie, pravopis!) ⚫ Odevzdání práce ⚫ (Obhajoba práce ⚫ Publikování práce) – platí pro některé typy prací Čas a náročnost ⚫ Sepsat si předem osnovu celé práce ⚫ Technika myšlenkové mapy – užitečná! Hodnocení a interpretace ⚫ Nastavení správných kritérií ⚫ Hodnocení zdrojů – elektronických, tištěných, netextových ⚫ Hodnocení informací z daných zdrojů ⚫ Být součástí akademické oborové komunity = porozumění odborné terminologii Efektivní čtení – výchozí otázky ⚫ Proč čtu tento text? ⚫ Co z textu potřebuji zjistit? ⚫ Co už o tématu vím? ⚫ Jedná se opravdu o nejvhodnější text pro mou potřebu? Efektivní čtení ⚫ Stěžejní dovednost vysokoškoláka ⚫ Klíčové pro hodnocení a interpretaci informací shromažďovaných pro odborný text ⚫ Specifika čtení odborných textů (techniky: listování, předběžné seznámení se s textem) ⚫ Hloubkové – aktivní čtení ⚫ Povrchní čtení ⚫ Kritické čtení – využití metod kritického myšlení Hodnocení textu „s tužkou v ruce“ Jak si přivlastnit cizí text aneb POZNÁMKY – poznámky k přečteným textům – poznámky ze slyšených přednášek – typy poznámek – organizace poznámek Struktura práce ⚫ Formální členění – tři základní oddíly: – vstupní oddíl (např. obálka, titulní list, v případě článku nebo výzkumné zprávy abstrakt a klíčová slova) – hlavní oddíl (úvod, jádro práce, závěr) – koncový oddíl (např. rejstříky, resumé) Vstupní oddíl ⚫ Několik prvních stran / v kratší práci první odstavec – Účel - čtenář by se dozví jméno autora, název univerzity nebo pracoviště a rok zpracování – Někdy anotace, klíčová slova – (Autorovo poděkování konkrétním osobám a prohlášení ohledně samostatného zpracování práce) – platí pro kvalifikační práci Hlavní oddíl ⚫ Nejrozsáhlejší částí celé práce: – Předpokládané cíle práce – Materiál a metodika práce – Metody zpracování výzkumu (pokud proběhl) – Výsledky – Závěr Koncový oddíl ⚫ Liší se podle obsahu práce: – (obvykle rejstřík, seznam zkratek, seznam obrázků, tabulek a grafů a přílohy) – platí pro kvalifikační práci – důležitou součástí každého odborného textu je seznam použité literatury (seznam literatury a pramenů, které v práci citujete nebo na které odkazujete) Redukovaný text ⚫ Vzniká z obsahové analýzy plného textu dokumentu ⚫ Součást odborných textů (článku, monografie nebo závěrečné práce) ⚫ Rozsah se řídí účelem, k němuž je vytvářen ⚫ Vždy podstatně kratší než text plný ⚫ Typy: – Abstrakt (referát) – Anotace – Resumé – Synopse – Extrakt Redukovaný text – funkce 1. Signální (upozornění na existenci dokumentu v databázích, součást příspěvků ve sborníků různých konferencí) 2. Substituční (náhrada plného textu originálního dokumentu, vhled do určité problematiky) 3. Selekční (možnost výběru dokumentů a literatury pro další plnotextovou četbu) Osvědčené rady na závěr ⚫ Základ - vybrat si správné téma ⚫ Důkladně si časově rozvrhnout a strukturovat průběh tvorby odborného textu ⚫ Dodržovat jednotný styl vyjadřování v celé práci ⚫ Nepodceňovat strukturu textu ⚫ Nezanedbat formální úpravy Druhý život odborného textu ⚫ aneb KDE A PROČ PUBLIKOVAT ⚫ Cenné zkušenosti!!! ⚫ Publikovat je ztráta času, protože jen málo odborných periodik odměňuje přispěvatele? ANO i NE! – Zvýšení autorova odborného kreditu a prestiže instituce (ústavu, katedry) – Vyšší šance na získání grantu nebo stipendia – udělení grantu často podmíněno předchozí publikační činností ⚫ Publikace – základ vědecké komunikace a diskuze Seznam použité literatury 1. BUZAN, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. 2. ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. ISBN 80-7198-173-7. 3. KATUŠČÁK, Dušan, DROBÍKOVÁ, Barbora, PAPÍK, Richard. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. 5. vyd., v českém jazyce 1. Nitra: Enigma, 2008. 161 s. ISBN 9788089132706. 4. KOPEČNÁ, Pavla. Tvůrčí psaní a vědecká práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, 2009. 328 s. Dizertační práce. Vedoucí práce: PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. 5. NEKUDA, J. O metodice zpracování bakalářských a diplomových prací v ekonomických oborech a vhodných informačních zdrojích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. Kapitola 2.2, Výběr tématu a cíl práce, s. 7-10. 6. PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Vyd. 1. Překlad Tereza Semotamová. Praha: Grada Publishing, 2010, 361 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-802-4725-277. 7. SYNEK, Miloslav; SEDLÁČKOVÁ, Helena; VÁVROVÁ, Hana. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. 2., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2007. s. ISBN 9788024512129. 8. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s.ISBN 80-86429-40-7. 9. ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. E-podpora: Kurz práce s informacemi - http://kisk.phil.muni.cz/kpi pmazacov@phil.muni.cz, pmazacova@gmail.com http://kisk.phil.muni.cz/cs