Informatické myšlení

Týden 9

Tento týden jsme na semináři probrali několik témat:

  • cvičení: algoritmizace obsahu čtverce
  • želví grafika (v prostředí jazyka Python)
  • vývojové prostředí Replit
  • míchání barev a hexadecimální zápis

Algoritmizace obsahu čtverce

Na úvod semináře jsme řešili dvě úlohy na algoritmizaci.

1) Vypočítat obsah čtverce, kde na vstupu algoritmu dostaneme délku strany čtverce. A aby to nebylo úplně jednoduché, tak jak to vyřešit bez použití násobení (využít podmíněný cyklus).

2) Vypočítat obsah pyramidy ze čtverců, kde v každém patře je o 2 čtverce víc, než v patře nad ním. Tedy, horní patro 1 čtverec, další 3 čtverce, další 5 čtverců atd. Na vstupu algoritmu je počet pater.

Na závěr jsme si ukázali, že i když tyto dva algoritmy fungují jinak, tak na stejný vstup vrací stejné výstupy.

Také jsme si naznačili řešení pomocí rekurze.

Želví grafika

Dalším konceptem, který se při výuce informatického myšlení využívá je Želví grafika. Jedná se o léty prověřenou metodu (první nápad vznikl už v 60. letech).

Přehled na Wikipedii: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelv%C3%AD_grafika 

Někteří se možná již s Želví grafikou setkali v rámci Hour of Code ve scénáři Frozen: https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1 

Želví grafiku si také můžete vyzkoušet v prostředí Scratch.

Vývojové prostředí Replit

Další způsob jak si Želví grafiku vyzkoušet je pomocí knihovny v jazyce Python v prostředí Replit. To jsme si vyzkoušeli na semináři.

https://replit.com/languages/python_turtle

Míchání barev a hexadecimální zápis

Na závěr semináře jsme si chvilku povídali o míchání barev a jejich zápisu.

Úkol

Vytvořte si REPL na replit.com s prostředím pro jazyk Python + Turtle. 

Pomocí želví grafiky vytvořte 5 různých obrázků. Využijte práci s cykly, použijte různé barvy. Inspirujte se na internetu (klíčová slova: python turtle graphics). Buďte kreativní, experimentujte. 

Svých 5 obrázků vložte do dokumentu. Reflektujte jak vám práce šla, co bylo snadné, co bylo náročné. Také do dokumentu vložte odkaz na váš REPL, se kterým jste pracovali, kde bude kód pro váš poslední obrázek.

Na vypracování máte čas do konce ledna 2022.