[168] [169]
Paul Bourget, jeden z hlavních zastánců „psychologického roniA
nu“, je jen o dvanáct let mladší než Zola. Ten ostatně neopomní,
upozornit na rozdíl mezi sociálním věkem (pozicí) a „skutečným
věkem: „Všichni tihle mladíci mezi třicítkou a čtyřicítkou se nim
rají v titěrnostech a podobných pitomostech, i když doba je vážím
a jde o další směřování idejí. Připadají mi jako ořechové skořápky
tančící nad Niagarským vodopádem! Pod sebou nemají nic, jen gi
gantickou, prázdnou domýšlivost!“10)
Kdo obsadili pozici avantgardy, avšak nedosáhli uznání
především ti (biologicky) starší —, mají zájem na tom, aby
výše zmíněný druhotný protiklad mezi avantgardou a pošvě
cenou avantgardou převedli na hlavní protiklad a prezentu
váli úspěchy a věhlas, jehož se avantgardním kolegům po
dlouhé době dostalo, jako důsledek sebepopření či kompro
misu s měšťanskými pořádky. Argumentuje se tím, že měň
ťanské posvěcení a ekonomické zisky, zvýrazněné poctami
(Francouzská akademie, literární ceny apod.), sice připit
dají hlavně spisovatelům píšícím pro měšťanský trh a trh
masové spotřeby, avšak týkají se rovněž té nejkonfornu
tičtější výseče avantgardy, právě té, která dosáhla uznáni
Francouzská akademie totiž vždy vyhrazovala několik málu
míst „čistým“ spisovatelům, jako byl Leconte de Lisle, viul
čí osobnost parnasistů. Také on — ač v předmluvě k Anttc
kým básním (1852) hlásal obnovu ztracené čistoty a odmíl ni
módnost — totiž nakonec získal křeslo v Akademii a stužk u
Čestné legie. Proto chce-li kdo uniknout přiřazení k měň
ťanskému umění, a v důsledku toho i sociálnímu stárnuti
musí vytrvat v odmítání společenských znaků uznání — vy
znamenání, cen, členství v akademiích a poct všeho druhu
Po období naturalismu se v románě a s příchodem n
žisérské revoluce také v divadle začínají konečně prosazo
vat jevové struktury a podoby změn, které platily v poezii
Ta totiž už delší dobu pulzovala rytmem revolucí — od ro
mantické k parnasistní a symbolistické. A sled revoluci,
přinejmenším těch zamýšlených, pokud neuspěly, vrcholí
na počátku dvacátého století v „literární anarchii“, jak jl
10) J. Huret: Enquětesur l’évolution littéraire (Paris: Charpentier, 1981); nové vyil....
s poznámkami apředmluvou D. Grojnowského (Vanves: Thot, 1982), s. 158
Pole kulturní výroby, mocenské pole a společenský prostor
SSK+
1 posvěcená avantgarda
podpole podpole
1 EK+ KK+
i ®
pole kulti rní výroby mocenské pole
; ;auton+; ] AUTON- ; i
• i KK- i 1 EK+ 1
! i! NHK+ ; ; ssk- !
vymezená výroba výroba ve velkém
(uměnípro umění) ; kulturní výrobci,
avantgarda vaudeville, i nespisovatelé
bohéma román na pokračování,
SSK- novinářství
EK+
KK-
I
EK- KK-
e
Vynvótlivky
i**- Hpolečenský prostor
mocenské pole
pole kulturní výroby
podpole vymezené výroby
ek ekonomický kapitál
kk kulturní kapitál
ssk specifický symbolický kapitál
auton+ vysoký stupeň autonomie
auton- nízký stupeň autonomie
někteří označují. „Básnický kongres“, svolaný na 27. květen
11101 do Paříže na École des hautes études sociales, měl sice
podpořit kolegiátní bratření, avšak skončil rámusením a strknnicemi.
Dochází k rozkolům a řetězovému štěpení, množí
ne básnické školy: v roce 1901 vzniká syntetismus Jeana
de 1885 á nosjours (Paris: Eugéne Figuiěre, 1914), s. 292-293.
12) Tamtéž.
V románě naturalistická revoluce po čase vyvolává reakci
„psychologů“. V dramatu, jak jsme viděli, vznik Antoi
nova Théátre-Libre takřka vzápětí podněcuje Lugné-Poeu
k vytvoření Théátre de 1’CEuvre. Oba tak otevřeli prostor
protikladu mezi naturalismem a symbolismem. Hranice li
terárních druhů a žánrů se stírají: Huysmansovou a Mac
terlinckovou zásluhou poezie prosazuje svůj vliv v románe
a v divadle. Každá z úspěšných revolucí opravňuje nejen
sebe samu, ale i revoluci jako takovou, i kdyby to byla révo
luče namířená proti estetickým formám, jež sama ustavila
Jednání a manifesty všech, kdo počínaje dvacátým stole
tím usilují o prosazení nového uměleckého řádu některým
z ismů, jen dokazují, že revoluce se postupně stává vzorcem
postupu majícího zajistit průnik do literárního pole.
Exemplárníje případ takzvané „krize naturalismu“. Není
to nic jiného než několik symbolických strategií, jež s jistým
úspěchem rozvinula skupina spisovatelů a kritiků, z části pti
vodně spojených s naturalismem. K nástupnictví se hlásíjn
kýmsi symbolickým převratem: kromějiž zmíněných pěti au
torů manifestu z 18. srpna 1887 (viz výše s. 162) je to článek
Ferdinanda Brunetiěra z 1. září 1887 o krachu naturalismu
dále předmluva Paula Bourgeta k románu Žák (1889), kde
Miitor útočí proti nadvládě naturalismu, a nakonec známá
anketa Julese Hureta — první případ performativních dotazníků,
napříště dosti běžných, kde otázky samy navozují
účinek, který chtějí údajně zjistit. Všem, kdo se chtějí prosadit,
kupříkladu Huysmansovi, je v anketě dán prostor, aby
udělili, že „naturalismus je odbytá věc“.13) Vytváří se tak jisti'
myšlenkové schéma a to se šíří mezi spisovateli, novináři
ti u části čtenářstva, jež si zakládá na své kulturní úrovni.
Vzniká představa, že literární život a obecněji veškerý život
Intelektuální podléhá zákonu módy a že lze odsoudit to či ono
liněřování, proud nebo školu poukazem, žejsou „překonané“.
DIALEKTIKA ODLIŠNOSTI
Při četbě literárních děl té doby a doby
bezprostředně následující,14) stejně jako při pohledu na podrobný
výčet všech literárních škol, se nelze ubránit dojmu,
Iv máme co činit se světem podléhajícím takřka mechanicky
zákonu akce a reakce anebo, zohledníme-li tvůrčí záměry
ii sklony, zákonu ctižádosti a snahy se odlišit. Není činu kteréhokoli
činitele, aby nebyl reakcí na činy všech ostatních či
alespoň na některý z nich: novoromantismus odmítá nesrozumitelnost
symbolismu a hodlá smířit poezii a vědu; Moréasovii
románská škola se návratem ke klasicismu vymezuje vůči
wvmbolismu; humanismus Fernanda Gregha se vzpírá symbolismu
pro jeho nesrozumitelnost a nelidskost; Moriceova
liovoklasicistní renesance odmítá šmahem vše nové atd.
I ,ze souhlasit s Robertem Wohlem, že právě na přelomu devatenáctého
a dvacátého století se projevuje výrazná tendence pojímat celé
společenské uspořádání schématem generačních odlišností (neboť
I *) lato anketa, uveřejňovaná v L’Écho deParis od 3. března do 5. července 1891, je
typickým příkladem nových pořádků v literárním poli. Anketa přináší odpovědi
šedesáti čtyř spisovatelů. Kladenými otázkami nepokrytě vyjadřuje novou filozofii
dějin jakožto neustálého překonávání starého novým: „1. Je naturalismus chorý?
Je mrtev? 2. Může být zachráněn? 3. Co jej nahradí?“
|4) Viz Florian-Parmentier: La Littérature et 1’Époque. Histoire de la littérature
franfaise de 1885 á nosjours, cit. dílo; J. Muller — G. Picard: Les Tendances
présentes de la littératurefran<;aise, 1913; G. Le Cardonnel — Ch. Vellay: La
littérature contemporaine (Paris: Mercure de France, 1905).