LITERATURA PRO DĚTI A MLÁDEŽ Pavlína Mazáčová LITERATURA PRO DĚTI A MLÁDEŽ - zahrnuje literární texty mnoha forem i žánrů (próza, poezie i drama) - estetický charakter zůstává dominantní v literatuře pro děti stejně pro literaturu obecně - specifikem je však vstupující výchovně vzdělávací aspekt ze strany autorů, vydavatelů, ale také silná vliv rodičovské komunity, které není přitom tato literatura primárně určena Rozlišujeme v ní dva druhy textů (z hlediska záměru cílové skupiny čtenářů): 1) Intencionální literatura – napsána záměrně pro dětského čtenáře 2) Neintencionální literatura – původně napsána pro dospělé čtenáře, postupem času však našla své využití především u dětských čtenářů (např. Pohádky bratří Grimmů, … další?) LITERATURA PRO DĚTI A MLÁDEŽ Literatura umožňuje dětským čtenářům rozvoj estetického vnímání, ovlivňuje jejich vztah k četbě a knihám, podporuje fantazii a sdílení poznatků a prožitků s textem spojených Specifikum tvorby textů pro děti - významné respektování dětského čtenáře, uvažování nad obrazem světa, jaký dítěti nabízíme, a jaký je svět dítěte, který nám dokáže sdělit prostřednictvím svých představ V literatuře pro děti nacházíme texty nabízející aktuální témata pro dětské čtenáře, sdílené zkušenosti současných dětí, naproti tomu tituly, které popisovanými skutečnostmi nejsou již aktuální Můžeme hovořit o literatuře generačně podmíněné - přinášela či přináší témata aktuální pro danou generaci a kulturní prostředí Vedle toho lze využívat pro práci s literaturou texty, které řadíme k nadčasové literatuře pro děti ZÁKLADNÍ POJMY Celoživotní učení (vzdělávání) Pregramotnost Funkční gramotnost Čtenářská gramotnost Literární gramotnost Čtenářství ZÁKLADNÍ POJMY Definice čtenářské gramotnosti - často zohledňují především schopnost porozumění textům pro praktické, každodenní užívání, nezdůrazňují tak specifické roviny práce s uměleckým textem a možné estetické obohacení jedince. Roviny edukace čtenářské gramotnosti: • Vztah ke čtení (postoj a hodnoty) / Doslovné porozumění / Vysuzování a hodnocení / Metakognice / Sdílení / Aplikace (Zítková, 2013). Čtenářská gramotnost - vnímána také jako cesta k aktivnímu čtenářství a hledání čtenářských strategií a vlastní identity v roli čtenáře (Helus, 2012). Rozvoj by tak měl zahrnout více možností práce s textem ve smyslu úsudku o fiktivní realitě, volnějšímu interpretačnímu uvažování, posouzení estetické hodnoty textu, vnímáním autorského záměru, smyslu vytvořeného literárního díla (Zítková, 2013). ZÁKLADNÍ POJMY Mezi čtenářskou a literární gramotností nacházíme určitý překryv, tedy schopnost porozumění textu s cílem dosažení vyšších rovin, než je základní rovina doslovného porozumění. Zároveň je však třeba vnímat začlenění práce s texty uměleckými a edukačních činností, které nabídnou dětem a žákům rozvoj literární kompetence. Literární kompetence pak zahrnuje schopnost vnímat, zažít, interpretovat a hodnotit umělecký text a využívat zkušenosti v následné vlastní produkci (Zítková, 2013) a doplňuje tak kompetenci čtenářskou. LITERATURA PRO DĚTI A MLÁDEŽ – OTÁZKY Kdy a proč vznikla? Co bylo impulzem k jejímu rozšíření? Co její existenci předcházelo? Kteří autoři a která díla patří mezi historicky první v oblasti dětské literatury? ZDROJE BETTELHEIM, B. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál. BUBENÍČKOVÁ, P. (2017). O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor. ČEŇKOVÁ, J. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál. GAVORA, P., & ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). (2003). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK. GEBHARTOVÁ, V. (2017). Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál. HELUS, Z. (2012). Reflexe nad problémy gramotnosti. Počáteční gramotnost. Pedagogika, 61 (1–2), 205–210. CHALOUPKA, O. (2005). Příruční slovník české literatury od počátků do současnosti. Brno: Centa. KNITLOVÁ, M. (2008). Obrázková kniha v literatuře pro děti a mládež v 90. letech i současnosti. Diplomová práce. Brno: MU. ZDROJE PETROVÁ, Z., & VALÁŠKOVÁ, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans. REISSNER, M. (2006). Proměny literatury pro mládež. Brno: MU. TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: PF v Českých Budějovicích. ZÁPOTOČNÁ, O., & PETROVÁ, Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MS. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave. Literatura pro děti 29 ZÍTKOVÁ, J. (2013). Pojmy čtenářská a literární gramotnost (kompetence) v kontextu výuky na základní škole. Brno: MU. Dostupné z: https://educoland.muni.cz/down- 613.