1 1b 題名 Inkluzivní vytknutí 復習 Jmenná predikace; jmenný přísudek se sponou; tematická větná stavba; kladné i záporné tvary spony. 2b 気付き 場面 1: Jan prochází s Kenem po kampusu. Před školním knihkupectvím zaslechnou, jak se dva studenti baví jazykem, kterému Jan nerozumí. Obrací se tedy s dotazem na Kena. Jan1: 日本語 に ほ ん ご ですか? ケン 1: いいえ、日本語 に ほ ん ご ではありません。 Jan2: では、韓国語 か ん こ く ご ですか? ケン 2: いいえ、韓国語 か ん こ く ご でもありません。モンゴル語 ご です。 問: 1. Jak se formálně liší první a druhá Kenova odpověď (pomineme-li lexikální rozdíly mezi nihongo a kankokugo)? 2. Jaký je vzájemný významový (kategoriální) vztah výrazů, které tvoří jádro jmenného přísudku v Kenových výpovědích? 場面 2: Jan má pocit, že Asako má v japonštině trochu jiný přízvuk než Ken. Zdá se mu, že profesor Jošida má podobný přízvuk (což je patrné především když se spolu baví profesor Jošida a Asako). Jan se se svým zjištěním svěří Kenovi a Ken mu objasňuje situaci. ケン 3: 朝子 あ さ こ さんは京都出身 きょうとしゅっしん です。 Jan3: そうですか。 ケン 4: 吉田先生 よしだせんせい も京都出身 きょうとしゅっしん です。 問: 3. Jaké je větné téma Kenovy třetí repliky? Jaké je její réma (komentář)? 4. Jaký je vztah větných témat ve třetí a čtvrté Kenově replice v rámci celého dialogu? 5. Jak se liší funkce partikulí wa a mo?