Cvičení informační struktury I. Určete řez mezi tématem (o čem se mluví) a rématem (co se o tématu říká). 1. Co se týče ústřic, ty hirošimské jsou opravdu výtečné. 2. Včerejší díl mého oblíbeného seriálu mě hodně překvapil. 3. Ty červené ponožky, které si Martina koupila, určitě příjemně hřejí. 4. Letošní léto jsem si příliš neužil. 5. Funkce japonského císaře je téměř výhradně ceremoniální. 6. Fukuzawa Jukiči byl významný japonský novodobý edukátor. 7. Pokud jde o Kjóto, nejkrásnější je, když rozkvetou sakury. 8. Novou učebnici si v tuto chvíli kupovat nehodlám. 9. Bavíme-li se o japonštině, nesmíme zapomínat na její historický vývoj. 10. Učit se neznamená jen memorovat. II. Utvořte od každé z předchozích deseti vět alternativní věty, které budou mít (v základu) totožné lexikální obsazení, ale odlišnou informační strukturu. (Porovnávejte původní věty s nově vytvořenými).