Sociologický výzkum v umění a kultuře

Úvodní informace

Milí studenti,
vítám Vám v podzimním semestru na začátku výuky našeho předmětu Sociologický
výzkum v umění a kultuře.
V tomto e-mailu jsem pro Vás připravil informace o průběhu výuky v tomto
semestru a zadání prvního "úkolu", který bude potřeba vypracovat.
Celý předmět je koncipován tak, aby si studenti, kteří nejsou profesí
sociologové, odnesli do své budoucí praxe povědomí o sociologickém výzkumu, jeho
možnostech a omezeních.
Základním nástrojem k dosažení tohoto cíle bude realizace vašich vlastních
sociologických mini-výzkumů doplněný o teoretický rámec.
Vzhledem k tomu, že jsem dlouhodobě v zahraničí, tak bude celý předmět vyučovat
distančně.
S doc. Bekem jsem se dohodl na jeho podpoře výuky, která bude zaměřena především
na podporu práce v seminárních skupinách.

Jak bude náš předmět probíhat?
Část - A - praxe
1. Návrh témat studentských mini-výzkumů do 3.10.
2. Zveřejnění "schválených" témat do 10.10.
2. Rozdělení studentů do skupin po maximálně 5 studentech - do 17.10.
- aktuálně je vás přihlášeno 75, což by znamenalo bude tedy cca 15 skupin a tedy
i 15 témat!
- k 18.10. budou jednotliví studenti zapsání do příslušných seminárních skupin
podle zvolených témat
3. On-line konzultace s vyučujícím (facilitace) při přípravě a vyhodnocení
mini-výzkumů v rámci jednotlivých týmů prostřednictvím MS Teams.
- první konzultace proběhnou 21.10.
- maximálně se budu pro konzultace snažit využít bloku rezervovaného na učebně
N41 každý sudý čtvrtek od 16-20 hodiny, ale po dohodě budu pro konzultace k
dispozici i v jiné termíny, protože nebude možné konzultovat se všemi skupinami
v čase plánované výuky (jedna konzultace zabere min 30 min - většinou 45 min,
takže i kdybychom byli všichni ultra efektivní, zvládne se takto pouze 8 skupin)
- z tohoto důvodu si doc. Bek převezme třetinu skupin k facilitaci
- zároveň bude v době plánované výuky pro vás učebna otevřena a můžete ji tak
využít k setkání a společné práci, stejně tak i realizaci on-line konzultací se
mnou
4. Zpracování a prezentace závěrečné zprávy/prezentace, opět v MS Teams s každou
skupinou individuálně, v rozsahu cca 15 min v rámci výukového bloku 16.12. a
dále v ještě ve dvou termínech, které budou spadat do zkouškového období

Část - B - teorie
Teoretickou část výuky zvládneme formou komentovaných prezentací, které Vám budu
postupně nahrávat do ISU do interaktivní osnovy ve větších celcích a to v tomto rozdělení:
1. Teoretický rámce sociologického výzkumu - 23.9.
2. Metody a techniky sociologického výzkumu - 7.10.
3. Zpracování a prezentace výsledků soc. výzkumů - 2.12.
U každého tématu budete mít zadány 1-2 otázky k vypracování formou písemné
odpovědi v rozsahu cca 1/2 strany A4.

Pro úspěšné ukončení předmětu bude potřeba:
a) pracovat ve skupinách a účastnit se konzultací v MS Teams
b) odevzdat závěrečnou skupinou prezentaci/zprávu ze skupinového mini-výzkumu
c) odevzdat vypracovaní odpovědí na 3 témata teoretické části výuky

Úkol pro následující dny:
- prosím abyste v rámci diskuzního fóra předmětu v rámci mnou založeného
"vlákna" (tam jsou uvedeny i další pokyny) podávali své návrhy témat vašich
sociologických výzkumů, témata by měla "nějak" souviset s uměním a kulturou -
nejpozději do 3.10. (vč.)
přímý odkaz na vlákno v diskuzním fóru:
https://is.muni.cz/auth/discussion/predmetove/phil/podzim2021/MVK_23/navrh_temat_sociologickych_mini-vyzkumu/-/118429277/
- následně Vaše návrhy zpracuji a vyberu (po případné úpravě ) 15 témat (!!! -
takže návrhů je potřeba minimálně 15) - které založím jako 15 "seminárních
skupin"
- pokud se někteří mezi sebou domluvíte, že byste chtěli být v jedné skupině,
prosím abyste mi kromě zadání návrhu tématu v diskuzním fóru napsali (jen jeden
z vás!) e-mail se jmény a UČO studentů, kteří chtějí společně na tématu pracovat
Tato úvodní část je na koordinaci poměrně náročná, ale bez rozdělení do skupin a
praktické části by předmět postrádal smysl, proto prosím všechny o trpělivost...

P.S. případné nepříjemnosti a nelibosti ohledně rozdělení a práce ve skupinách
budu řešit individuálně