Obecná metodologieObecná metodologie Sociologický výzkum v umění a kultuře Metodologie – základní modelMetodologie – základní model  Teorie Toto je obecný model jakéhokoliv výzkum (i v přírodních vědách – kde ovšem na konci není „sociální“ realita, ale nějaký přírodní jev).  Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, Komentář příkladem: Na začátku stojí teorie – např. Mukařovského koncept sociální podmíněnosti estetických norem – která nám umožňuje utvářet hypotézy (tedy ověřitelné vztahy mezi dvěma proměnnými), např. pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně hypotézy (tedy ověřitelné vztahy mezi dvěma proměnnými), např. že abstraktní malba se více líbí humanitně vzdělaným lidem. Tento příklad hypotézy nám generuje několik teoretických pojmů: abstraktní malba; líbit se; humanitně vzdělaný člověk. Aby se mohl provést výzkum ověřující tuto hypotézu je potřeba  Teoretické pojmy Aby se mohl provést výzkum ověřující tuto hypotézu je potřeba provést operacionalizaci teoretických pojmů: např. líbit se bude znamenat – cíleně navštěvovat výstavy abstraktních obrazů, mít doma/v kanceláři abstraktní obraz jako dekoraci; humanitně vzdělaný člověk bude např. úspěšný absolvent minimálně  Operacionalizace vzdělaný člověk bude např. úspěšný absolvent minimálně bakalářského stupně některé z filozofických, sociálně-vědných nebo uměleckých fakult. Z uvedeného příkladu plyne, že operacionalizace je velmi závislá na volbách, které provede autor výzkumu; operacionalizace by vždy  Sociální realita volbách, které provede autor výzkumu; operacionalizace by vždy měla být opřená o empirickou zkušenost a zdůvodněná. V našem případně např. proč nejsou zahrnuti studenti právnických fakult, nebo zda opravdu musí jít jen o úspěšné absolventy; to vše totiž ovlivňuje, na co se budete při výzkumu ptát, co budete posuzovat a 2 ovlivňuje, na co se budete při výzkumu ptát, co budete posuzovat a jak budete se získanými daty pracovat. PoznámkaPoznámka  Protože o kvantitativních a kvalitativních technikách sociologického výzkumu bude řeč až v další prezentaci, pro zjednodušení a lepšívýzkumu bude řeč až v další prezentaci, pro zjednodušení a lepší představivost považujte (zatím):  Kvantitativní výzkum – za klasické dotazníkové šetření (ať už dotazník vyplňují respondenti sami, nebo s pomocí tazatele), jehož výsledkem jsou statisticky zpracovaná data, tabulky a grafy  Kvalitativní výzkum – za interview/rozhovor založený na dialogu mezi tazatelem a respondentem a na vyprávění samotných respondentů, jehož výsledkem jea respondentem a na vyprávění samotných respondentů, jehož výsledkem je případová studie (tedy převážně slovní popis studovaného problému) 3 Dva přístupy ke studiuDva přístupy ke studiu sociálních jevů 4 Filosofie sociálních věd a výzkumuFilosofie sociálních věd a výzkumu  Pozitivismus – filozofický přístup spočívající na přesvědčení, je svět Ve vývoji sociologie lze rozeznat dva hlavní metodologické přístupy k výzkumu: první – ovlivněný pozitivizmem – se inspiroval vspočívající na přesvědčení, je svět je plně popsatelný a vysvětlitelný (a že se dají objevit a popsat zákony jeho fungování ovlivněný pozitivizmem – se inspiroval v přírodních vědách a pokusil se jejich metody aplikovat na sociální jevy. Ačkoliv i A. Comte, zakladatel sociologie, byl zákony jeho fungování  A. Comte (1798 – 1857) Ačkoliv i A. Comte, zakladatel sociologie, byl pozitivista, jeho přístup k sociálním fenoménům byl spíše spekulativní, respektive přebíral výsledky studia přírodních věd (navíc jen ty, které byly dostupných v jeho době) a považoval je za  Zakladatel sociologie  Biologický determinismus byly dostupných v jeho době) a považoval je za platné i pro sociální fenomény. Přelomovým autorem pozitivistického přístupu je proto až E. Durkheim,který ve svém díle „Pravidla sociologické metody“ stanovil základní pravidla  E. Durkheim (1858 – 1918)  Sociální determinismus sociologické metody“ stanovil základní pravidla pro výzkum sociálních jevů. Od jeho přístupu se odvíjí přístup, který dnes kvantitativní techniky. Na následujících třech stránkách jsou uvedené  Pravidla sociologického výzkumu Na následujících třech stránkách jsou uvedené hlavní pojmy jeho přístupu: - Sociální fakta - Sociální realita - Sociální fakta jako věci výzkumu 5 - Sociální fakta jako věci - Předvědecké pojmy a představy Emile DurkheimEmile Durkheim  Sociologie:  je pozitivní věda o společnosti  je to nástroj reorganizace společnosti  Úkol sociologie: eliminace konfliktů, ustavení novéhoÚkol sociologie: eliminace konfliktů, ustavení nového morálního řádu  považoval za předmět sociologie kolektivní vědomí  Les régles de la méthode sociologique, [Pravidla Les régles de la méthode sociologique, [Pravidla sociologické metody] (1895, česky 1926). 6 Durkheim – „Pravidla metody“Durkheim – „Pravidla metody“  Sociologie je podle Durkheima vědou o sociálních faktech.  „Sociálním faktem [fait social] je každý druh jednání, ustálený „Sociálním faktem [fait social] je každý druh jednání, ustálený nebo ne, schopný vnějšího tlaku na jedince; anebo takový, který je v rozsahu dané společnosti všeobecný, ale má při tom svůj vlastní život nezávislý na svých individuálních projevech“vlastní život nezávislý na svých individuálních projevech“ (Durkheim1919: 19). Zdůrazňuji zde slovo jednání – tedy v sociologickém výzkumu tohoto typu analyzujeme pozorovatelné  Sociální realita je specifickým druhem reality, který se výzkumu tohoto typu analyzujeme pozorovatelné jednání a chování lidí, nikoliv dojmy,pocity nebo spekulativní úvahy typu „co byste/kdyby…?“ apod.!!!  Sociální realita je specifickým druhem reality, který se vyznačuje:  1. nezávislostí na individuálních vědomích (tj. existuje bez ohledu na to, co si o daném jevu myslíme)  1. nezávislostí na individuálních vědomích (tj. existuje bez ohledu na to, co si o daném jevu myslíme)  2. schopností vyvíjet tlak na individuální vědomí (tj. ovlivňuje naše myšlení a jednání) 7 myšlení a jednání) Durkheim – „Pravidla metody“Durkheim – „Pravidla metody“  Základním pravidlem metody, která podle Durkheima umožňuje objektivní vědecké poznání sociální reality, je příkazumožňuje objektivní vědecké poznání sociální reality, je příkaz považovat sociální fakta za věci, které jsou na individuálních vědomích právě tak nezávislé jako předměty (věci), jimiž sevědomích právě tak nezávislé jako předměty (věci), jimiž se zabývají přírodní vědy.  Sociolog se musí důsledně vyhýbat všem každodenním představám o společenských jevech, které mají členovépředstavám o společenských jevech, které mají členové společnosti, musí se vyhýbat všem předvědeckým pojmům [prénotions] (zvláště pak toho, jaký má ke zkoumanému jevu soukromý postoj, zda je mu sympatický či nikoliv apod.)soukromý postoj, zda je mu sympatický či nikoliv apod.) 8 Filosofie sociálních věd a výzkumuFilosofie sociálních věd a výzkumu  Antipozitivismus MaxWeber je nejdůležitějších autorem, který se vymezil proti pozitivistickému a zvěcňujícímu přístupu v sociologii, když zdůraznil, že úkolem sociologie by mělo být poznat a pochopit  M.Weber (1864 – 1920)  Rozumějící sociologie zdůraznil, že úkolem sociologie by mělo být poznat a pochopit PROČ se lidé nějak chovají, ne pouze toto chování konstatovat. Jeho přístup se proto označuje jako rozumějící sociologie a styl výzkumu, který se od jeho koncepce odvíjí označujeme jako kvalitativní techniky. Rozumějící sociologie  Význam hodnot pro lidské jednání Snaha o nalezení kvalitativní techniky. Protože i v tomto přístupu vstupujeme do sociálního systému kterého se dotazujeme nebo který pozorujeme,potřebujeme nějaké záchytné body (pojmy),které by byly obdobou sociálních  Snaha o nalezení smysluplnosti lidského jednání nějaké záchytné body (pojmy),které by byly obdobou sociálních faktů/věcí v pozitivistickém přístupu.MaxWeber proto vytvořil pojem ideálního typu,což je teoretický konstrukt,který nám umožňuje specifikovat a směrovat naše dotazování. Příkladem ideálního typu může být rodina – kterou si např.můžetejednání  Ideální typ ideálního typu může být rodina – kterou si např.můžete vydefinovat v tradičním a úzkém pojetí:jako muž a žena,žijící v manželství, ve společné domácnosti a mající minimálně dvě děti. Takto definovaný ideální typ vám následně ukazuje, kterým směrem by se mělo ubírat vaše dotazování – povaha svazku,jeho formální/  Interpretace jako: Vysvětlující porozumění by se mělo ubírat vaše dotazování – povaha svazku,jeho formální/ právní zakotvení, počet dětí,fungování společné domácnosti apod. vč.snahy o pochopení,proč se v realitě budete setkávat se sociálními jevy, které se od ideálního typu budou odlišovat. I zde platí,že konstrukce ideálního typu je závislá na znalostech aVysvětlující porozumění 9 I zde platí,že konstrukce ideálního typu je závislá na znalostech a zájem autora výzkumu a měla by být vždy vysvětlena. Problémy výzkumu v sociálníchProblémy výzkumu v sociálních vědách 10 Problémy výzkumu v sociálních vědáchProblémy výzkumu v sociálních vědách Ve společenských vědách se setkáváme s některými metodologickými obtížemi, které omezují naši schopnost realitu poznat a vysvětli.které omezují naši schopnost realitu poznat a vysvětli. Zde jsou uvedeny ty nejdůležitější a zvláštní pozornost je věnovaná problému redukce.  Závěry mají vždy pravděpodobnostní charakter  Nálezy bývají často platné jen pro prostředí, ze kterého jsme sebrali data Nálezy bývají často platné jen pro prostředí, ze kterého jsme sebrali data (nemusí tedy platit obecně)  Ustavit důkaz o kauzalitě (příčině jevu) je obtížné, ne-li nemožné Ustavit důkaz o kauzalitě (příčině jevu) je obtížné, ne-li nemožné  V sociálních vědách prakticky nikdy nebudeme pracovat s úplně popsaným přirozeným systémempřirozeným systémem  Je nutné pracovat s redukovaným popisem reality → budeme vždy vystaveni zkreslenízkreslení Co vše je předmětem redukce?Co vše je předmětem redukce?  Počet pozorovaných proměnných  Počet analyzovaných vztahů mezi nimi Počet analyzovaných vztahů mezi nimi  Populace, kterou redukujeme na vzorek Populace, kterou redukujeme na vzorek  Populace (obyvatelé ČR – 10,7 mil) – vzorek (1000 obyvatel)  Populace (studenti FF MU – 6.600) – vzorek (100 studentů)  Časové kontinuum: omezujeme se na popis jednoho, nebo několika málo časových bodůčasových bodů  Tedy redukujme jak to CO můžeme pozorovat, tak u KOHO, stejně tak Tedy redukujme jak to CO můžeme pozorovat, tak u KOHO, stejně tak jako za JAKOU DOBU. A každá takováto redukce vede ke zkreslení výsledků našeho pozorování. Typologie výzkumůTypologie výzkumů 13 Některé typy výzkumůNěkteré typy výzkumů  Synchronní výzkum – výzkum zkoumající stejný jev na více místech ve stejném časeve stejném čase  Diachronní výzkum – výzkum zkoumající stejný jev (většinou na stejné populaci) v různých časových obdobíchstejné populaci) v různých časových obdobích  Longitudinální výzkum – je vlastně obdoba diachronního výzkumu, který provádí dlouhodobé (většinou pravidelné) mapování určitého Longitudinální výzkum – je vlastně obdoba diachronního výzkumu, který provádí dlouhodobé (většinou pravidelné) mapování určitého jevu na stejném/podobném vzorku populace  Panelový výzkum – skupina respondentů je konstantní, říká se ji PANEL (což má zásadní výhodu v tom, že znáte jejich strukturu, věkovou, vzdělanostní, příjmovou apod. ); většinou se takto realizujívěkovou, vzdělanostní, příjmovou apod. ); většinou se takto realizují marketingové průzkumy, a aby byli členové panelu stabilní a motivování k odpovídání na dotazníky, bývá jejich účast finančně honorována 14 honorována Některé charakteristiky kvantitativních a kvalitativních metodkvalitativních metod KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍKVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ „Tvrdé techniky/data“ „Měkké techniky/data“ Fixní Flexibilní Objektivní Subjektivní Průzkum Případová studie Omezený rozsah informace o velice Mnoho informací o velmi malémOmezený rozsah informace o velice mnoha jedincích. Mnoho informací o velmi malém počtu jedinců. Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a silná redukce počtu Silná redukce počtu sledovaných jedinců.proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými. jedinců. proměnnými. KomplementaritaKomplementarita  Kvantitativní i kvalitativní výzkumy jsou vzájemně komplementární (doplňují se)komplementární (doplňují se)  Výstup z jednoho typu výzkumu může být převzat druhou Výstup z jednoho typu výzkumu může být převzat druhou metodou a znalost se tak může kumulovat a prohlubovat. Kvalitativní výzkum může být např. použit jako před-výzkum Kvalitativní výzkum může být např. použit jako před-výzkum rozsáhlejší kvantitativní studie.  Stejně tak může kvalitativní výzkum navazovat na kvantitativní Stejně tak může kvalitativní výzkum navazovat na kvantitativní šetření ve snaze objasnit a lépe pochopit získané výsledky.  Volba metodiky by měla být závislá zejména na předmětu Volba metodiky by měla být závislá zejména na předmětu výzkumu. Validita a reliabilitaValidita a reliabilita 17 Rozdíly z hlediska transformace informaceRozdíly z hlediska transformace informace Kvantitativní výzkum silná standardizace → Vysoká reliabilita Kvalitativní výzkum slabá standardizace → Nízká reliabilitaVysoká reliabilita silná redukce → Nízká validita Nízká reliabilita volná forma otázek a odpovědí → Vysoká validitaNízká validita Vysoká validita V kvantitativním výzkumu se musíme smířit s velkou redukcí KOHO se ptáme (máme vždy k dispozici V kvalitativním výzkumu se sice musíme smířit s velkou redukcí KOHO se ptáme (máme vždy k dispozici pouze několik respondentů), ale volnější a redukcí KOHO se ptáme (máme vždy k dispozici pouze vzorek populace), tak toho na CO se můžeme ptát („počet otázek“), to vede k omezené možnosti interpretovat a zobecňovat získaná data (validita). dispozici pouze několik respondentů), ale volnější a interaktivní způsobe dotazování vede k výrazně hlubšímu vhledu a pochopení studované problematiky (validita). (validita). Všichni ale dostávají jeden a ten samý typ dotazníků, a sběr dat je většinou bez vlivu chyb tazatelů – to vede k vysoké přesnosti získaných dat (reliabilita). Tento způsob výzkum ovšem produkuje v zásadě individuální data, navíc silně ovlivněna přístupem tazatele, jeho schopností navázat vztah s respondentem, způsobem kladení otázek a vedení vede k vysoké přesnosti získaných dat (reliabilita). respondentem, způsobem kladení otázek a vedení rozhovoru (což vede k nižší reliabilitě). Možnosti zvýšení validityMožnosti zvýšení validity  Validita = platnost metody, správnost  Správnost vůči cíli = měřím skutečně to, co chci měřit Správnost vůči cíli = měřím skutečně to, co chci měřit  Dosahování validity  Operacionalizace (viz následují stránka) Operacionalizace (viz následují stránka)  Ověřování formulací  Statistické metody  Validace Příklad: Zajímá vás, zda sortiment svého knihkupectví rozšířit a CD/LP s vážnou hudbou… pokud se budete svých zákazníků ptát, zda mají rádi vážnou hudbu – což je sama o soběbudete svých zákazníků ptát, zda mají rádi vážnou hudbu – což je sama o sobě problematická otázka – co to totiž znamená „mít rád“ – nemusí mít kladné odpovědi vůbec, nebo jen slabý, vztah (validita takového výzkumu tedy bude nízká) k nákupnímu chování vašich zákazníků. Stejně tak nemá smysl se ptát „zda by si (u vás) CD/LP koupili“ protože neexistuje způsob,Stejně tak nemá smysl se ptát „zda by si (u vás) CD/LP koupili“ protože neexistuje způsob, jak ověřit věrohodnost (validitu) takové odpovědi. Pouze dotazování kolik CD/LP si v nějakém předchozím období koupili, jakého žánru, v jaké ceně, z jakého důvodu (pro sebe, dárek, apod.) a kde (prodejna, e-shop) může poskytnou relevantní (validní) informaci o pravděpodobném budoucím nákupním chování. 19 relevantní (validní) informaci o pravděpodobném budoucím nákupním chování. OperacionalizaceOperacionalizace  Teoretické pojmy nemůžeme pozorovat přímo  TP  znaky a indikátory  realita TP  znaky a indikátory  realita  Operacionalizace = transformaceTP do podoby měřitelných znaků Operacionalizace je tedy způsob jak teoretické pojmy transformovat do znaků/indikátorů, kterou jsou pozorovatelné a měřitelné v sociální realitě. Několik příkladů operacionalizace (často se opět jedná o volbu, kterou provede autor výzkumu): TP: Chodit do divadla – OP: počet návštěv činohry v uplynulých 6 měsících TP: Nízký sociální status – OP: zda vlastníte chytrý mobilní telefon  TP: Mít rád detektivy – OP: počet úplně přečtených detektivek v uplynulém roce (v případěTP: Mít rád detektivy – OP: počet úplně přečtených detektivek v uplynulém roce (v případě vícedílných děl, počítejte každý přečtený díl jako samostatný přečtený kus) TP: Být znalcem výtvarného umění – OP1: mít absolvovaný min. jednosemestrální kurz dějin výtvarného umění + OP2: číst pravidelně (min. 1x měsíčně) recenze nových výstav a expozicvýtvarného umění + OP2: číst pravidelně (min. 1x měsíčně) recenze nových výstav a expozic výtvarného umění v galériích 20 Operacionalizace - explikaceOperacionalizace - explikace  Operacionalizace – explikace  Někdy nejsou ani použité znaky a indikátory dostatečně srozumitelné respondentům Někdy nejsou ani použité znaky a indikátory dostatečně srozumitelné respondentům (nestačí tedy, aby byly srozumitelné autorům výzkumu a byly odborně vyargumentovány!!!), proto se v sociologických výzkumech používá takzvaná explikace – vysvětlení nebo ukázka pojmu na který se ptáte – případně se použije vedle vámi zvoleného pojmu ještěukázka pojmu na který se ptáte – případně se použije vedle vámi zvoleného pojmu ještě pojem, který je obvyklý v žargonu sociálního prostředí, ve kterém výzkum realizujete.  Oproti znakům a indikátorům nemusí být explikace úplná (má být tedy pouze dovysvětlující, naznačující…) Příklady explikace: Znak: Klasické romány – Explikace: např. od autorů jako je Balzac, Dostojevský, Hugo,Znak: Klasické romány – Explikace: např. od autorů jako je Balzac, Dostojevský, Hugo, Dickens aj. Znak:Tramvaj – Explikace: šalina  Znak:Abstraktní malba – Explikace: 4 vybrané obrázky abstraktní malby, které si může respondent zobrazit (on-line), nebo mu je může tazatel ukázat vytištěné na papíru 21 Metodologie – reliabilitaMetodologie – reliabilita  Reliabilita = spolehlivost a stálost dat  Nespolehlivá metoda nemůže být validní! Nespolehlivá metoda nemůže být validní!  Zajištění reliability  Ověřování struktury dat ze získaného vzorku  např. pokud máte 1000 odpovědí (která dávají průměrný počet návštěv kina za měsíc = 2,7), a tento soubor rozdělíte na 500 a 500 odpovědí, průměr v takto náhodně zvolených polovinách by měl být opět téměř stejný – jak mezi sebou, tak i v porovnání s celkem (např. 2,7 a 2,6) – to by ukazovalo, že získaná data jsou stabilní a tedy spolehlivá; v opačném případě (např. při hodnotách 3,1 a 2,4) by to ukazovalo na nějakou chybu – anomálií v získaném vzorku a to by ukazovalo, že získaná data jsou stabilní a tedy spolehlivá; v opačném případě (např. při hodnotách 3,1 a 2,4) by to ukazovalo na nějakou chybu – anomálií v získaném vzorku a průměrovat takto získaná data by vedlo k nespolehlivému – nereliabilnímu výsledku – jinak řečeno, v tomto případě by byl průměr 2,7 se všech odpovědí nesmyslným číslem – byť matematicky správně spočítaným – což by se samozřejmě projevilo i ve vysoké hodnotě celkového rozptylu)celkového rozptylu)  Kvalitní tazatel a explikace  jedním z klíčových faktorů spolehlivého sběru dat je kvalitní explikace použitých pojmů (pokud je zapotřebí) a proškolení a sjednocení práce všech tazatelů!!!(pokud je zapotřebí) a proškolení a sjednocení práce všech tazatelů!!!  Správně stanovené výčty (hodnot), škály a intervaly  nezapomínat na to, že intervaly se nesmí ve svých krajních hodnotách překrývat: musí být 0-100, 101-200, 201-300… ne 0-100, 100-200 apod.!!!) 22 musí být 0-100, 101-200, 201-300… ne 0-100, 100-200 apod.!!!)