Metody a techniky sociologického výzkumu II. (kvantitativní) Sociologický výzkum v umění a kultuře Typologie výzkumTypologie výzkum 2 Některé charakteristiky kvantitativních a kvalitativních metod (opakování) KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ Tvrdé Měkké Fixní Flexibilní Objektivní SubjektivníObjektivní Subjektivní Průzkum Případová studie Omezený rozsah informace o velice mnoha jedincích. Mnoho informace o velmi malém počtu jedinců. Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými. Silná redukce počtu sledovaných jedinců. Komplementarita (opakování) Kvantitativní i kvalitativní výzkum jsou vzájemně komplementární. Výstup z jednoho typu výzkumu může být převzat druhou metodou a znalost se tak může kumulovat a prohlubovat v nekonečném kruhu.v nekonečném kruhu. Kvalitativně se často postupuje například v předvýzkumu kvantitativně zaměřených studií. Volba metodiky by měla být závislá zejména na předmětu výzkumu. Kvantitativní výzkumKvantitativní výzkum 5 Kvantitativní výzkum Kvantitativný výzkum přináší numerická data pomocí měření proměnných. Cílem je obvykle (statistické) testování hypotéz.Cílem je obvykle (statistické) testování hypotéz. Než začneme se sběrem dat Literatura a konzultace Je dobré zjistit, zda již nebyl podobný výzkum realizován: kvůli zkušenost, získaným datům, porovnání výsledků apod. Vstup do sociální systému Jak, koho, kde a kdy se budete dotazovat; jakou na to budete potřebovat kapacitu; jakou techniku dotazování použijete (elektronický dotazování, papírový, živý tazatel) Seznámení se s prostředímSeznámení se s prostředím Musíte vědět a) jak se vaší respondenti chovají (např. že jsou do 15 hodin v práci a nemůžete tedy hodit po bytech s dotazníkem dopoledne; nebo, že nepoužívají sociální sítě a dotazník vystavený na FB bude bez užitku); b) jakou mají s předmětem výzkumu zkušenost a jakým „jazykem“ mluví – zda budou rozumět otázkám které jim kladete Pilotáž Vždy než použijete dotazník v ostrém provozu je potřeba si ho odzkoušet na malé skupině respondentů (najdou se tak chyby v dotazníku, nesrozumitelnost a nepřehlednost otázek, nedostatky ve sběru a záznamu dat) Jak sbíráme data? Studium hmotných výtvorů Analýza dokumentů Pozorování Rozhovor (samotný dotazník je v rukou tazatele) Dotazníky (samotný dotazník je v rukou respondenta) Analýza dokumentů Druhy dokumentů primární – informace v surovém stavu sekundární – přepracované primární dokumenty (např.sekundární – přepracované primární dokumenty (např. vydaná korespondence apod.) veřejné – noviny, statistiky osobní – deníky, autobiografie, foto Analýza dokumentů Obsahová analýza jde většinou o doplňující techniku nepatří mezi techniky terénního sběru informací slouží objektivnímu systematickému a kvantitativnímu popisu obsahu jakéhokoli sdělení poznání kvantity obsahových prvků poznání myšlenek, názorů, motivací např. analyzujete kolikrát se na oficiálním webu republikánů v USA objevilinapř. analyzujete kolikrát se na oficiálním webu republikánů v USA objevili informace o hlasování již mrtvými voliči, nebo kolikrát se v diskusním fóru nějakých novin objevila zmínka o chipovaní lidí vakcínou na koronavirus jak už jsem zmínil v předchozí prezentaci, tato technika může být i kvalitativní, a pak vás naopak zajímá v jakém kontextu se tyto informace vyskytují, jaké jsou jim dávány vysvětlení, co se z nich vyvozuje apod. vzhledem k rozšíření internetu,máme dnes k dispozici nepřeberné množství „dokumentů“ k analýze – diskusní fóra, záznamy na sociálních sítích; často ovšem bývá problém jejich anonymita a tedy možnost je správně přiřadit a interpretovat (zvláště v anonymních diskusních fórech) Pozorování (zde pouze uvádím několik poznámek k možným modelům pozorování) Úplný účastník (jste členem skupiny/děje a nikdo neví, že ostatní pozorujete – problém je v tom, že si nemůžete dělat poznámky a vše závisí jen na vaší paměti) Např. jdete nakupovat do knihkupectví a pozorujete ostatní zákazníky Účastník jako pozorovatel – jste plnohodnotný člen nějaké skupiny/děje, ale navíc s cílem pozorovat (a ostatní to vědí) 11 Pozorovatel jako účastník – jste vůči skupině/ději „externista“, ale zapojujete se do činnosti skupiny/průběhu děje Úplný pozorovatel – jste mimo supinu/děj, tj. nezapojujete se do dění, ale (většinou) ostatní vědí, že je pozorujete Např. školní inspektor , hodnotitel v Assessment/Development centru Hlavními nástroji pozorovatele v kvantitativních technice pozorování jsou tužka a papír „na dělání čárek“ (kolikrát se něco stalo) a stopky Dotazování formou rozhovoru dva důležité momenty: jednostranný kontakt, z vůle tazatele – druhá strana (respondent) s ním ale musí vyslovit souhlasit navázání kontaktu → oslabení respondentova ostychu, možnost podání vysvětlení (o čem výzkum je,jak budou použity výsledky) (–) pracná a nákladná technika sběru informací, časově náročný, velký počet tazatelů, málo přesvědčivá anonymita (+) minimalizuje se možnost vynechání odpovědi, jistota, že odpovídá správná osoba Dotazování formou rozhovoru Riziko zkreslení Osoba tazatele stydí se klást některé otázky; vybírá si jen jemu sympatické respondenty; směje se odpovědím apod. Efekt záhlaví (název a vysvětlení, k čemu dotazník slouží jsou klíčové pro motivaci respondentů odpovídat, ale mohou také ovlivnit jejich odpovědiodpovědi např. konečně se pomstím starostovi a v dotazníkovém šetření odpovídám negativně (i když si myslím opak), protože dotazník dělá strana za kterou kandidoval  Otázka utvoří postoj téma na které jsem byl dotazován nemám názor, ale díky formulaci otázky nebo nabídnutým variantám si ho na místě vytvořím (a taková odpověď je tedy s vysokou pravděpodobnosti nevalidní - nerelevantní) Dotazování formou rozhovoru Dva základní problémy při dotazování respondentem: Tazatel musí zapisovat odpovědi to dotazníkového archu „papír a tužka“ narušují spontánnost rozhovoru případně vedou k podezřívavosti respondenta „co si topřípadně vedou k podezřívavosti respondenta „co si to tam pořád píšete!?“ Pro respondenta může být nepřijatelné před tazatelem vyslovit pro něj nepříjemnou alternativu odpovědi Dotazování formou dotazníku (bez tazatele) Výhody málo nákladný rychlá příprava i zpracování menší požadavky na počet výzkumníků možnost získání informací od vzdálených osob malé požadavky na zaškolení spolupracovníků větší čas na rozmyšlení pro respondenta poměrně přesvědčivá anonymita Nevýhody možnost přeskočení otázky respondentem (elektronické formuláře tento problém efektivně řeší) možnost zodpovězení jiným člověkem nebo rodinným týmem, kamarády apod. nízká návratnost (návratnost 20-30% je považována za excelentní!) Dotazování formou dotazníku (bez tazatele) Zvýšení návratnosti rozdat dotazníky v prostorově koncentrované společnosti („bezbranné“ skupiny – studenti, vojáci, zaměstnanci) poštou – poštovné hrazeno, kvalita papíru, dostatek místa na odpovědi po určitém čase (14 dnů) poslat respondentům upomínku odměna za vyplnění dotazníku Dotazování formou dotazníku (bez tazatele) Čemu je potřeba při tvorbě dotazníku věnovat pozornost: Rozsah a počet otázek (nezahltit respondenty) Grafická úprava (přehlednost je klíčová!!) Formát a velikost písma (aby to např. důchodci dobře přečetli  )přečetli  ) Tvorba a kladení otázekTvorba a kladení otázek 18 Typy otázek Otevřené (jsou základem kvalitativních technik) Uzavřené (jsou základem kvantitativních technik) Pozn. použití otevřených otázek v dotaznících se nedoporučuje, protože se odpovědi většinou nedají dobře vyhodnotit (každý si napíše co chce a jak chce) Dichotomické (existují pouze dvě varianty odpovědí) Polytomické (existuje více variant odpovědí) Výběrové (autor dotazníku musí stanovit, kolik variant může respondent maximálně vybrat – pouze jednu, dvě,… všechny; a musí to vždy u dané otázky uvést) maximálně vybrat – pouze jednu, dvě,… všechny; a musí to vždy u dané otázky uvést) př. vyberte maximálně dva druhy umění, které máte nejvíce rádi: hudba, literatura, sochařství, film, fotografie, malířství, jiné Vylučovací (typu buď a nebo) př. chcete: žít sám – ve volném vztahu – oženit se? Stupnicové – pořadí variant př. seřaďte uvedené druhy umění v pořadí vaší oblíbenosti: hudba, literatura, sochařství, film, fotografie, malířství, jiné Komparativní – kombinace výčtové a stupnicové př. 1. Máte rádi více hudbu nebo literaturu?; 2. Máte rádi více hudbu nebo fotografii?; 3. Máte rádi více fotografii nebo literaturu? Kladení otázek Otázky musí/mají být: Vyčerpávající (respondent musí vždy najít variantu odpovědi, kterou chce odpovědět – často se řeší variantou „jiné“, „ostatní“) Srozumitelné, ne příliš dlouhé a složité formulace. Jednoznačné, konkrétní (nevhodná je formulace „v poslední době, často“). Nesmí znechutit - způsob vyplnění musí být srozumitelný i člověku s nižším vzděláním. Pozor na sugestivní otázky (podsouvání odpovědi) a na ješitnost (typicky při dotazu na sociální postavení mají respondenti tendenci se nadhodnotit, protože se tak cítí lépe)!