Adobe Systems Adobe Systems PBM120: Jakub Pejcal: jakub.pejcal@econ.muni.cz, CVNS, ESF MU 2. 11. 2021 1 PBM120: Financování NNO z veřejných zdrojů (přímé a nepřímé) Fundraising Adobe Systems Adobe Systems 2 Obsah bloku ̶jen lehký vhled do problematiky fundraisingu ̶co je to fundraising a k čemu slouží? ̶kdy a pro dávají lidé / firmy peníze? ̶jaké jsou základní metody fundraisingu? ̶… Adobe Systems Adobe Systems 3 Obecně o dárcovství Adobe Systems Adobe Systems 4 Fundraising ̶jak úspěšně přesvědčit druhé, že by měli přispět právě Vaší organizaci ̶ ̶zahrnuje různé postupy a metody, jak získat finanční a nefinanční prostředky na činnost organizace (resp. jak získat přátele?) ̶ ̶jak na to? ̶přesvědčit druhé dokáže jen ten, kdo je sám přesvědčený ̶potřeba vytvořit pocit důvěry v naší efektivitu a vhodnost ̶ ̶základem je otázka – proč by někdo dával? ̶kdy a proč jsem dával já? ̶kdy jsem řekl „ne“? ̶co jsou důvody, proč nám dát? ̶co je lákavé pro okruh mých známých? dali by oni? ̶ Adobe Systems Adobe Systems 5 Hodnoty a obecná motivace ̶Žebříček hodnot: ̶Jaký je můj žebříček hodnot? ̶Jaký je žebříček hodnot lidí v mém okolí? ̶ ̶Často uváděná motivace: ̶radost z dávání, ̶pocit užitečnosti, ̶vyjádření postojů, morálních hodnot a stanovisek, ̶osobní uspokojení, ̶chuť pomoci jiným, ̶snaha vyřešit problém. ̶ Adobe Systems Adobe Systems 6 Kdy lidé dávají peníze? ̶obecné vzorce: ̶když k tomu mají významný a neodkladný důvod; ̶jsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti; ̶vidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a prostředky; ̶vědí, že jim bude poděkováno; ̶vědí, že budou pravidelně informováni o rozvoji a činnosti organizace; ̶vědí přesně, na co budou jejich peníze použity, a že budou využity rozumně a šetrně; ̶vědí, že podpořená organizace je prosycena nadšením a optimismem, a že jistě získá potřebné finance i od ostatních ̶… ̶ Adobe Systems Adobe Systems 7 Co víme o individuálních dárcích? ̶průměrný roční dar se pohybuje okolo 2 % ročního příjmu dárce ̶ ̶procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce! ̶ ̶relativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce ̶ ̶lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní ̶ ̶členové různých NNO a věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří do těchto skupin nepatří ̶ ̶lidé, kteří někdy dobrovolně vypomáhali v NNO dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní ̶ Adobe Systems Adobe Systems 8 Co víme o firemních dárcích? ̶opět, lze znalosti zobecnit: Adobe Systems Adobe Systems 9 Jak se hledá dárce? ̶je třeba hledat všude! ̶je třeba správně odhadovat potřeby ̶je třeba vhodně oslovit ̶je třeba komunikovat ̶je třeba nabídnout vhodnou protihodnotu ̶ ̶ ̶tři stupně žádosti organizace k dárci: ̶nemáme, co nabídnout – prosíme ̶nabízíme protihodnotu – nižší (kvazipartnerství) ̶nabízíme protihodnotu – srovnatelnou (obchodní jednání) ̶ ̶ Adobe Systems Adobe Systems 10 Co následuje? ̶otázky oslovených: ̶Proč je Vaše činnost důležitá a proč je důležitější než jiná? ̶Proč na svou činnost potřebuje organizace peníze? ̶Proč Vám mám dát zrovna já? ̶Čeho chcete konkrétně za částku, kterou po mě žádáte, dosáhnout? ̶Proč nepřijdete za měsíc? Proč jste nepřišli před rokem? ̶Proč to neděláte jinak? ̶Kolika lidem jste už pomohli? ̶V čem jste lepší, než druzí? ̶… ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Adobe Systems 11 Metody fundraisingu I. ̶Inzerce ̶nejméně účinná metoda (anonymní kontakt) ̶široké spektrum oslovených (tedy i možné zachycení dárců) ̶ ̶Direct mail (tj. přímý poštovní styk) ̶hromadné adresné nebo neadresné oslovení ̶možná forma vyžádání odpovědi (poštovní poukázka?) ̶ ̶Veřejná sbírka (výzva neurčitému okruhu dárců) ̶široké spektrum oslovených ̶nezbytná organizační příprava a následná propagace ̶zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách ̶ ̶Kampaň ̶podobné veřejné sbírce pouze více agresivní ̶ Adobe Systems Adobe Systems 12 Metody fundraisingu II. ̶Benefiční akce ̶široký předem neznámý okruh oslovených ̶vyžaduje zajímavý program s přesným naplánováním ̶nezbytná dostatečná prezentace účelu celé akce ̶ ̶„Od dveří ke dveřím“ ̶vstupování do soukromý jiných – „vtíravým způsobem“ (podobné direct mailu) ̶ ̶Osobní dopis / telefonický rozhovor ̶nezbytná předchozí znalost dárce (již poskytnul dar v minulosti?) ̶(žádost o obnovení předchozího daru?) ̶ ̶Grantový fundraising ̶byrokratický přístup ̶možná vysoká návratnost s dlouhodobou spoluprací ̶ Adobe Systems Adobe Systems 13 Metody fundraisingu III. ̶Členství ̶dlouhodobý vztah s dárcem ̶nezbytné udržovat pravidelný kontakt (dopis / telefonáty / výroční zprávy) ̶ ̶Osobní setkání ̶nezbytná předchozí znalost dárce (?) ̶vhodné vytipování nového dárce ̶velmi účinný způsob (spolu s grantovým fundraisingem nejvýznamnější) ̶ ̶Vlastní příjmy (samofinancování) ̶možná cesta k dlouhodobé stabilitě ̶ ̶Ze závěti – testament fundraising ̶velmi citlivá avšak účinná metoda, v našem prostředí spíše nevyužívána ̶(150 mil. Kč vs. 2 mld. GBP, resp. 20 mld. USD v roce 2012) ̶ ̶online fundraising, DMS, vlastní činnost… ̶ Adobe Systems Adobe Systems 14 Fundraisingový koloběh ̶identifikace poslání organizace (stručnost, jasnost, výstižnost – znalost členů organizace) ̶stanovení konkrétních a měřitelných cílů (jasných a dosažitelných) ̶vypracování realizačního časového plánu aktivit (podklad pro roční rozpočet) ̶ověřit potřebnost naší organizace (skutečně reagujeme na potřeby?) ̶zvážit personální možnosti organizace v rámci fundraisingové akce (dobrovolníci?) ̶volba nejvhodnější fundraisingové metody ̶ujasnění si skladby možných zdrojů ̶ujasnění si možného okruhu dárců ̶žádost ̶udržování kontaktu (informovat o užití daru) ̶ ̶nová žádost ̶ Adobe Systems Adobe Systems 15 Ověření úspěšnosti? ̶čistý příjem (absolutně) ̶ ̶návratnost investic (poměr mezi získaným a vynaloženým) ̶ ̶návratnost (procento odpovědí) ̶ ̶průměrný příspěvek ̶ ̶náklady na získání dárce ̶ ̶… ̶ Adobe Systems Adobe Systems 16 Shrnutí? ̶co je to fundraising a k čemu slouží? ̶kdy a proč dávají lidé / firmy peníze? ̶jaké jsou základní metody fundraisingu? ̶ ̶GRANTY TGM Adobe Systems Adobe Systems 17 Pár příkladů? Tričko v akci za 50 korun? Nikdo si ho nekoupil… Follow the Frog Obuj se do toho Kühnův dětský sbor Cholera for Sale in New York! (Dirty Water Vending Machine) …