Poradenství - základy Poradenství v širokém slova smyslu Pojetí zdraví a nemoci •Za normální se považuje to, co je ve společnosti nejčastější (statistické pojetí) • •Nemoc – dysfunkce mezi biologickými a psychickými funkcemi jedince, plynulý přechod mezi zdravím a nemocí (neexistuje hranice) • •Nemoc zahrnuje: •Percepční složku – vnímání bolesti, potíží… •Emoční složku – strach, úzkost, naděje… •Volní složku – míra odolnosti, snášení utrpení, míra spolupráce •Racionální složku – vědomosti o nemoci, subjektivní vs. objektivní posouzení nemoci • •Poradenství pro nemocné i zdravé jedince Poradenství jako součást rehabilitace (specifické-medicínské pojetí) •Poradenství má význam také pro zmírnění či vyléčení nemoci a pro sociální integraci (plnohodnotné začlenění do společnosti) (Novosad, 2009) • •Poradenství je součástí rehabilitace člověka/pacienta/klienta. •Typy rehabilitace (rehabilitace: návrat do zdravého stavu nebo stabilizace obtíží): •Léčebná, zdravotnická rehabilitace – užívá metod pro obnovení ztracených schopností, stabilizace zdravotního stavu (reparace - operační zákrok, medikace, fyzioterapie, ergoterapie, nácvik – např. chůze o berlích…) •Psychologická rehabilitace – zvládnutí psychické krize, (psychoterapie, tréninky a nácviky – např. sociálních dovedností a komunikace, podpora při řešení problémů…) •Sociální rehabilitace (návrat do společenské skupiny – např. alkoholici…) •Pedagogická rehabilitace (děti s poruchami učení – nácviky čtení…) •Pracovní rehabilitace (znovuzískání pracovních dovedností…) •Rodinná rehabilitace (rehabilitace rodinné funkce, znovuzískání funkčnosti rodiny…) •Volnočasová rehabilitace… Poradenství - tradičně •Je základní službou v pomáhajících profesích - podporujeme člověka v aktivním zacházením s jeho (nepříznivou???) situací a v řešení nastalých nesnází (psychické, zdravotní, rodinné…) •Definice poradenství: •…Poskytování informací, které se klient žádá (úzké pojetí, poradenství není jen o radách a informacích)… •…Podpora v nalezení předností a slabin klienta, podpora nalézt strategie řešení problému •…Pomoci klientovi získat nový pohled na sebe i druhé, potřebné dovednosti…. •….Pomoci klientovi rozpoznat příčiny problému a začít jej řešit… •….Pomoci klientovi nalézt adekvátní rozhodnutí… •….Pomoci klientovi ujasnit si cíle •….Umožnit klientovi sebepoznání, pomoci mu v nalezení sebedůvěry… •….Vést klienta ve změně (chování) • • •Poradenství: jde o preventivní intervenci, která vytváří podmínky pro růst klienta • Pojem poradenství - tradičně •Není o poskytování rad, je o podpoře klienta •Informace i hledání •Psychologické a nepsychologické profese •Ne psychoterapie (odstraňování problémů, léčba nemoci…) •Klienti: lidé s handicapem (zdravotním i sociálním) i bez handicapu • Poradenství podle způsobu práce - rozlišení •Poradenství jako vedení (angl. Guidance) (informování, vedení – např. kariérové poradenství) • •Poradenství jako podpora rozvoje osobnosti (angl. Councelling) (vedení k náhledu – v psychologickém poradenství) • •Poradenství jako konzultace (angl. Consulting) – nejrovnější vztah, např. odborník – odborník Poradenství podle •Přístupů – orientace na proces a vnímání klienta (humanistický přístup, systemický přístup, kognitivně-behaviorální) • •Podle oblastí, resp. cílů poradenství, rezortů – školní, resp. výchovné, kariérové, sociálně-právní…. Oblasti, podle cílů/rezortů •Psychologické poradenství - obtíže, krize nebo osobnostní rozvoj (psycholog) – různé rezorty nebo živnost (obecně) •Pedagogicko-psychologické PPP, ŠPP, SPC…) a speciálně-pedagogické (Obvykle rezort MŠMT) •Sociální poradenství (uplatňování práv, osobní záležitosti občanů: Občanské poradny, Manželské a rodinné poradny (psychologové), Poradny pro seniory Poradny pro osoby se zdravotním postižením, Poradny pro oběti trestných činů a domácího násilí (Zákon o sociálních službách, 2006), Krizová pomoc – terénní péče. Nízkoprahová zařízení…. (MPSV) •Poradenství nemocným (diabetické…) – obvykle MZ •Profesní a kariérové poradenství (speciálně) Oblasti poradenství - témata • •Psychologické (krizová intervence, rodinné a manželské…) •Pedagogicko-psychologické (poruchy učení a chování…) •Speciálně-pedagogické (nápravy a zvládání poruch učení, smyslových vad a jiných handicapů, individuální výukové plány…) •Profesně-kariérové poradenství •Sociálně-právní (pro menšiny, rodiny, pracovníky, občany…) •Lékařské •Technicko-kompenzační (pomůcky pro handicapované) •Pastorační činnost •Resocializační, kurátorská činnost (pro odsouzené k výkonu trestu, mladistvé delikventy…) •Mediace (mimosoudní urovnávání sporů) – specifické postavení Poradenství - proces • Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola) Pomoc Klient spolurozhoduje Sociální kontrola Pracovník rozhoduje terapie poradenství vzdělávání doprovázení PRACOVNÍKOVA VOLBA vyjasňování přesvědčování dozor opatrování Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola, opora) •Pomoc i kontrola jsou profesionální způsoby práce!!! • •Kontrola je pracovníkův počin, který vykonává, aniž by si předem ověřil, zda o to klient stojí. Výsledkem je expertní řešení, přebírání klientova problému na sebe. • •Pomoc je taková spolupráce klienta s pracovníkem, která je výsledkem dojednávání o objednávkách, nabídkách a cílech. Výsledkem je klientovo řešení, klient je plnomocný a zodpovědný spolupracovník. • • Druhy odborné pomoci • sbíhání rozdíly zúžení Poskytování pomoci rozšíření poradenství terapie doprovázení vzdělávání Poradenský proces - Postupy •Lékařství: 1.vyšetření 2.dg 3.zákrok 4.kontrola • •Psychologie: •1.seznámení+vztah •2.dg •3.cíle+alternativy řešení •4.klientovo rozhodnutí+zhodnocení výsledku • •Psychologie – systemický přístup: •1.příprava pracovníka 2.otevření 3.dojednávání 4.průběh •5.ukončení Příprava pracovníka Otevření •Příprava pracovníka •Kdo jsem? (Co umím a chci) •Kde pracuji? (K čemu jsem oprávněn) •Příprava podmínek (Čas, prostor...), bezpečí pro všechny, zásada 3 E • •Otevření •Kontakt a motivace (úvodní slova, cesta k nám ...) •Neverbální doprovod •Čas (dohoda) • • Problém „objednávek“ Rizikové objednávky: Neetické (změřte IQ učitelům…, přinuťte rodiče k tomu, aby….), Kontrolní (udělejte s ním něco… Kdo je klient?) Očekávání rychlé změny Předem očekávaný výsledek či tzv. „skrytá objednávka“ (jiná odpověď či doporučení nejsou přijatelné … skrytě: „Potvrďte mi, že se s maminkou nedá jednat“) Efektivita poradenství •Poradenská podpora může nastartovat potřebné změny • •Může ale i poškodit, pokud je nevhodně poskytována (způsobí závislost klienta na poradci, může jej odradit od dalšího vyhledávání pomoci…) Etika v poradenství •Etický kodex jako v každé profesi (mezinárodní i národní úroveň), každé poradenské odvětví, každá profese má své snahy o etický kodex •Demokracie v práci s klientem (podle mezinárodní úmluvy o lidských právech) •Respekt k jedinečnosti klienta (nelze aplikovat stejná pravidla a postupy pro všechny) •Profesionální odpovědnost pracovníka (musí se správně rozhodnout – ne za klienta) •Odbornost (pracovník se musí vzdělávat a dělat jen to, co skutečně umí) Pracovník a jeho příprava •Jde-li o psychologické poradenství/terapii – opírá se o teorie osobnosti. • •Sebereflexe pracovníka: • •Mám schopnosti a pravomoci pomoci klientovi v jeho problému? • •Mohu (a chci) věnovat požadovaný čas, schopnosti a úsilí vyjádřenému cíli? • •Odpovídají mé pracovní podmínky takové práci? • •Jednám v souladu s posláním instituce, které jsem smluvně zavázán? • Chyby poradce • •dogmatismus a dirigování, prosazování svých pravd •rychlé diagnózy •mylné interpretace a zevšeobecnění jednou řečeného klientem •bagatelizace •moralizování •monolog pracovníka •přísná racionalizace •projekce (promítání svých zkušeností do klientova případu), identifikace (ztotožnění se s klientem) •nepřiměřená odbornost a abstrakce •neoprávněné vzbuzování naděje nebo naopak odvádění pozornosti od problému Typy klientů – zvláštnosti •trvalé nebo získané postižení? (zjednodušující diskuse), situace je jiná ne lepší nebo horší •poruchy mobility)úprava místnosti, respekt •klienti s chronickým onemocněním (vede k utlumení aktivit, respekt k životnímu stylu) •klienti s postižením zraku (oislovovat je, jinak komunikovat, nepodceňovat, mluvit přímo na něj, ne na průvodce…) •klienti s postižením sluchu (rozumí řeči? Umí odezírasz? Ne přes papír) •klienti s problémy ve verbální komunikaci (poruchy řeči) •klienti s mentálním postižením (ověřovat si, že chápe, disharmonie – problémy i v jiných složkkách, impulzivní chování •(autisté, ADHD…) •Senioři •Jiná kultura (Romové) – •s. 167 •Být kongruentní, přirození, ptát se, co jim vyhovuje Přístupy ke klientům z hlediska teorií Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy •Prolínání „psychologických“ směrů • •Psychodynamické směry (psychoanalýza, •adleráni, jungiáni, transakční analýza...) • •Behaviorální přístupy – nácviky • •Humanistické přístupy (rogeriáni) • •Kognitivisté (gestalt, konstruktivisté...) Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy vědomí nevědomí uvnitř vně Humanistická ψ Kognitivní ψ Psychodynamická ψ Behaviorální ψ SEBEUVĚDOMĚNÍ POZNÁVÁNÍ MOTIVACE UČENÍ Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy •Humanistická psychologie • -Člověk je aktivní • -Má potenciál růstu, využití zdrojů klienta • -Podporuje se schopnost klienta uvědomit si své možnosti (ne příčiny problémů), není důležité PROČ, ale JAK • -Práce se sebepojetím, s emocemi • -Symetrie vztahu pracovník – klient • -Základ léčení je ve vztahu (empatie, kongruence, akceptace) • -Bezvýhradné přijetí klienta - Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy •Kognitivní směry •Východiska: -Nemožnost poznání objektivní reality (konstruktivismus) -Důraz na práci s jazykem. Problém je „klubko řečí“, příběhem klienta – kontrast s realitou -Dekonstrukce samozřejmých předpokladů -Zaměření na vnímání změny -Nepracuje se s diagnózou -Nabízejí se alternativy pohledů (reflektující tým, ko-terapeut, rodina...) •Zásady: -Pracuje se systémem (odmítání kauzality) -Klient je schopen posoudit, co je pro něj dobré, K určuje cíle i konec terapie, K je schopen řešit své problémy. „Klientovo téma“. -Klient pracuje nejvíce, nese odpovědnost za změny -Klient hledá v terapii to, co nenašel jinde Literatura •Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál 2009 •Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. •Úlehla, I. Umění pomáhat. Písek: Renezance/Slon, 1999 •Drapela, J., Hrabal, V.: Vybrané poradenské směry. Praha: Karolinum, 1995. •Schlippe-Schweitzer. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001 (systemický pohled) •Gabura-Pružinská (humanistický pohled) • •