Sociální a politická filosofie Daniel Špelda, Katedra filosofie FF MU uVymezení témat a otázek uI. Politický idealismus uII. Politický realismus uIII. Kontraktualismus uIV. Marxismus uV. Současné proudy: Individuum vs. společnost uSeznam pojmů uDoporučená literatura u Osnova Vymezení témat a otázek usociální a politická filosofie zkoumají z filosofického hlediska sociální a politické vztahy, problémy, principy a ideály. Mezi klíčové otázky patří problém společenské spravedlnosti a problém spravedlivého uspořádání společnosti, které by respektovalo zájmy jednotlivce i kolektivu. uodlišnost od sociálních věd: sociální vědy jsou empirické, tj. pracují s dotazníky, průzkumy atp. ; sociální a politická filosofie není empirická: zkoumá abstraktní a obtížně zachytitelné sociálně-politické principy bez ohledu na jejich konkrétní a lokální realizace uklasická témata: svoboda, rovnost, moc, autorita, spravedlnost, lidská a občanská práva, kolektivismus, individualismus, totalitarismus, intersubjektivita, legitimita, stát, ideologie, příležitosti, přerozdělování, soukromé vlastnictví, veřejné blaho, kritika konzumní společnosti... u I. Politický idealismus: dokonalé společnosti 1. Platónova dokonalá obec uPlatón (427-347 př. n. l.); v Athénách založil školu Akademia ustát = jednotlivý člověk ve velkém uDuše člověka má tři části: racionální (myšlení), vášnivou (odvaha, ctižádostivost), žádostivost (tělesné touhy). Tyto tři části mají být v rovnováze a souladu u jedince i státu, který představuje jedince ve velkém. utři nerovné společenské stavy odpovídající částem duše: výrobci (žádostivá duše), strážci (vášnivá část duše), vládci/filosofové (rozumová část duše) utoto sociální uspořádání je dokonalé, protože je spravedlivé. A spravedlivé je kvůli tomu, že každý vykonává činnosti, ke kterým je povahou své duše nejvíce způsobilý ufilosofové-vládci mají absolutní autoritu v řízení společnosti, protože jsou nejlepší – jsou nejlépe uzpůsobeni pro vládu díky svému věku, zkušenostem a vzdělání uod 20. století - ztělesnění totalitního sociálně-politického zřízení, ve kterém neexistuje svoboda, rovnost ani demokracie u 2. Utopie uslovo utopia se skládá z řeckého slova topos (místo) a záporky u, takže doslovně by se mělo přeložit jako „nemísto“. uThomas More (1478-1535) dílo Utopia (1516) - ostrov Utopia, kde se nachází ideální obec uklíčový rys: neexistence soukromého vlastnictví uvšichni musí pracovat (6 hodin denně), za to dostávají ve výdejnách všechno, co potřebují uvolný čas - ušlechtilé činnosti – vzdělávání ducha a umění udalší utopie: Campanella, Sluneční stát (1623); Bacon, Nová Atlantis (1627) uutopie nehlásají demokratickou a svobodymilovnou společnost; spíše důraz na ekonomickou stabilitu pod vládou vybrané elity uve 20. století – antiutopie: Orwell 1984 (1949), Zamjatin, My (1921), Huxley, Krásný nový svět (Brave New World, 1932) u u u u II. Politický realismus: Moc 1. Machiavelli: Moc upolitický realismus se snaží vidět a popsat politickou realitu takovou, jaká je – získání a udržení moci je cílem a smyslem politické aktivity upředstavy o ideální politickému uspořádání nemají smysl, protože lidé jsou bytostně špatní a zkažení uN. Machiavelli (1469-1527), Il principe (Vladař, 1513) uza neustálou proměnlivostí politických dějin světa se skrývá určitý konstantní prvek – neměnná lidská přirozenost u„Všichni dobře víme, že lidé jsou nevděční, pokrytečtí, zbabělí a ziskuchtiví […] Lidé klidně ublíží tomu, koho milují, protože láska je morální závazek a ten pro svůj prospěch klidně poruší. Právě proto, že jsou špatní a slabí. Ale strach z trestu je přece jen drží na uzdě“ (Vladař, s. 35). uÚspěch, jímž se myslí rozšiřování moci a upevňování státu, je ve Vladaři jediným kritériem, podle nějž se posuzuje politická činnost. uVe jménu státního zájmu může vladař přestupovat náboženské i morální normy. Dobré je vše, co prospívá státu a jeho stabilitě. Raison d‘état – státní zájem. uPolitics and power in Game of Thrones (youtube) u III. Kontraktualismus: Smlouva Základní vymezení uspolečenská smlouva: společnost utváří svobodná a rovná individua, jejichž protikladné zájmy má uvést v soulad smlouva, kterou uzavře každý s každým. uz lat. contractio – smlouva uhlavním úkolem politické moci je zajištění životů a majetku lidí a uchování jejich občanských svobod u u 1. Hobbes – „Člověk člověku vlkem“ uThomas Hobbes (1588-1679), Leviathan (1651), občanská válka v UK učlověk je přirozeně sobecký a egoistický – sebezáchova, naplnění vlastních tužeb upřirozený stav: stav, v němž neexistují žádné sociální a politické instituce (stát, úřady atp.), indiáni uv tomto stavu je „člověk člověku vlkem“; neexistuje žádná moc, která by lidi „držela na uzdě“; právo silnějšího uvýsledkem soužití egoistických a cynických individuí je „válka všech proti všem“ ucestou z války je ustanovení státu jako trestající a dohlížející síly ustát vzniká uzavřením společenské smlouvy – to je dohoda mezi svobodnými a rovnými individui, která předají část svých přirozených práv jimi zřízené moci ustát je Leviathan, smrtelný bůh, biblická strašlivá obluda, která vyvolávala hrůzu a děs ustát má monopol na násilí a má chránit občany před vnějším i vnitřním nepřítelem, a tak jim zajistit jistotu, pokoj, bezpečí a ochranu uúkolem státu je zajistit mír za každou cenu uHobbes - Contract (youtube) u u u u 2. Locke – „Vlastnictví“ uJohn Locke (1632–1704); A Letter Concerning Toleration (Dopis o toleranci, 1690) a Two Treatises of Government (Dvě pojednání o vládě, 1689) utři práva: každý člověk má právo na tři základní věci: vlastní život, svobodu a majetek – všechny dohromady = property uv přirozeném stavu sice většinou panuje mír, ale vznikají konflikty kvůli sporům o property („každý je soudcem ve vlastní věci“) uuzavření společenské smlouvy a vznik státu ustát jako garant individuálních práv, nikoli jako absolutní moc s monopolem na násilí ufunkcí státu je hájit property – pokud tak nečiní, je možná revoluce udělení státní moci: zákonodárná, výkonná, federativní (panovník – vedení válek) uLocke - contract (youtube) u u u u u IV. Marx – „Emancipace“ Východiska uKarel Marx (1818-1883), Friedrich Engels (1820-1895), dílo Kapitál (Das Kapital 1867-1894) uEngels zjednodušoval Marxovu filosofii → další úpravy od V. I. Lenina (1870-1924); tak vznikla dogmatická forma marxismu, která se vyučovala v socialistických zemích: marxismus-leninismus upůvodní Marxova filosofie byla revoluční a emancipační filosofie – cílem bylo osvobození člověk z otřesných podmínek neregulovaného kapitalismu 19. století uMarx nekritizoval primárně kapitalismus, ale bídu a sociální nespravedlnost uA brief introduction to marxism (youtube) u u u u u 1. Svoboda, emancipace, práce uemancipace = osvobození, vymanění se z nadvlády něčeho usvoboda předpokládá náboženskou emancipaci: náboženství je lež, „opium lidstva“; politickou emancipaci; antropologickou emancipaci – překonání odcizení : lidé na sebe pohlížejí jako na zboží uideálem je komunismus: z lat. communis (společný); v komunismu neexistuje soukromé vlastnictví, jen společné; člověk se plně identifikuje se svou prací, protože má dává možnost seberealizace ukomunismus neměl být totalitní zřízení jedné strany – ale antropologická utopie, kde je člověk svobodný a má právo na sebeurčení – nepracuje, protože musí, aby přežil, ale pracuje, protože ho to baví a naplňuje. u u u u u u u 2. Společenské vědomí a bytí ulidí myslí podle toho, jak pracují uspolečenské bytí = ekonomika, výroba uspolečenské vědomí = intelektuální sféra společnosti: filosofie, věda, umění, právo, politika uspolečenské vědomí je pro marxisty projev a odraz aktuálně platných ekonomických vztahů (pro dosavadní filosofickou tradici to platilo opačně, tedy že intelektuální sféra utváří sféru sociálně-ekonomickou) u„Bytí lidí není určováno jejich vědomím, nýbrž naopak jejich vědomí je určováno společenským bytím“ (Ke kritice politické ekonomie, Spisy, XIII,36) uspolečenská základna (Basis) = socioekonomické vztahy uspolečenská nadstavba (Überbau) = intelektuální sféra: filosofie, věda, právo, umění atd. uklasické marxistické stanovisko: změní-li se základna, změní se i nadstavba, tj. ekonomika určuje vše myšlení a kulturu společnosti – ekonomický redukcionismus u u u u u u u 3. Historický materialismus uhistorický materialismus = marxistická nauka o dějinách a jejich zákonitostech uvýrobní síly – zdroje (půda, voda, vzduch a nerosty), technika (nástroje a stroje), znalosti lidí (technologie, věda, management). uvýrobní vztahy – vztahy mezi lidmi, kteří se podílejí na výrobě: mezi vlastníky a výrobci, mezi továrníky a dělníky atp. uvýrobní vztahy stagnují, výrobní síly se neustále progresivně rozvíjejí → konflikt → revoluce: výrobní vztahy se zásadně a jednorázově změní, např. Francouzská revoluce = konec feudálních výrobních vztahů utřídní boj – sociologizace výrobních sil a výrobních vztahů : třída vlastníků vs. třída výrobců ; jeho cílem je nastolení beztřídní společnosti = komunismus uspolečensko ekonomické formace v dějinách: prvobytněpospolná společnost → revoluce→ otrokářská → revoluce→ feudální →revoluce→ kapitalistická →revoluce→ socialistická ... komunistická usocialismus = 1. fáze komunismu – soukromé vlastnictví není zrušeno úplně; smyslem socialismu bylo vychovat lidi k životu v beztřídní společnosti a připravit je na stav, kdy nebude existovat žádný soukromý majetek; ČSSR 1948-1989 u u u u u u u 4. Kritické poznámky ua) ekonomický redukcionismus; ub) oproti Marxovu očekávání kapitalismus výrazně zlepšil životní poměry normálních pracujících lidí, tj. kapitalismus v sobě generuje překvapivou vynalézavost v řešení vlastních problémů; uc) marxistické snahy o nastolení lepšího světa se zvrhly v odporné a nemilosrdné diktatury uMarx u u u u u u V. Současné proudy: Individuum vs. společnost 1. Neomarximus, postmarximus uvedle východoevropského marxismu-leninismu existovala vždy také v západní Evropě tradice tzv. západního marximu (např. Frankfurtská škola: Horkheimer, Adorno) uneomarxismus - stanovisko, které navazuje na učení Marxe a rozvíjí ho (přibližně: Peffer, Wallerstein, Habermas, Cottreli) upostmarxismus je volně inspirovaný Marxem, ale v mnoha různých aspektech se od Marxe odchyluje a cíleně si vybírá z Marxovy filosofie jen některé motivy (S. Žižek, Ranciére, P. Baudrillard, Z. Bauman, P. Bourdieu). usmyslem už není nastolení komunismu, ale analýza a kritika dnešní společnosti umarxisté kritizují globalizaci, neoliberalismus, sociální a ekonomickou nerovnost, ničení životního prostředí, klesající moc států a rostoucí vládu velkých korporací; kritizují konzumní společnost, plýtvání, ničení životního prostředí upraktický projev: sociální stát (welfare state) = zřízení, které usiluje o blahobyt pro své občany, tj. snaží se zajistit relativně slušné životní podmínky všem občanům: pomoc slabým, nemocným a chudým v podobě sociálních služeb a dostupného zdravotnictví. Nevýhody: vysoké daně, přerozdělování, regulace a omezování volného trhu, příliš silný stát, omezování svobody uMarxism and neomarxism (youtube) u u u u u u u 2. Liberalismus a jeho varianty uLiberalismus je politická filosofie (a také politická ideologie), která zdůrazňuje práva jednotlivce, svobodu jednotlivce, rovnost příležitostí, nedotknutelnost soukromého vlastnictví, volný trh, svobodu projevu, lidská práva a zastupitelskou demokracii. uspravedlnost = rovnost příležitostí: „Všichni startujeme ze stejné základní čáry.“ Stát jen stanovuje hranice individuální podnikavosti. uIs. Berlin, J. Rawls, R. Dworkin, R. Nozick uv USA liberalismus = spíše levicový postoj, tj. svoboda, rovnost a umírněný sociální stát (Obamacare) uv postkomunistických zemích často pojmový zmatek: zaměňuje se liberalismus - libertarianismus - neoliberalismus (to vše se prezentuje jako „pravice“) uliberalism (youtube) uneoliberalism (youtube) u u u u u u u uneoliberalismus je primárně ekonomické učení pravicových ekonomů a politiků, podle nichž by trh neměl být státem regulován a měl by být naprosto svobodný; laissez faire: ať si každý dělá na trhu, co chce. Typickými projevy neoliberalismu jsou privatizace státního majetku včetně nemocnic a služeb (např. drah), poplatky ve zdravotnictví, snižování daní, škrty ve státních výdajích, zvyšování věku odchodu do důchodu, omezování státní administrativy, uvolňování pravidel pro podnikání atp. ulibertarianismus: pravicová, individualistická varianta liberalismu, která souvisí s ekonomickým neoliberalismem. Stát a společnost mají především připravit podmínky pro svobodnou soutěž jednotlivců. Preferuje neregulovanou svobodu jednotlivce, byznys a individualismus; odmítá sociální stát, ideálem je tzv. minimální stát = „stát – noční strážník“; heslo: „stát je krádež.“ uumírněný, „levicový“, egalitářský, sociální liberalismus: anglo-americký proud, který se politicky a ideologicky blíží evropské ideji sociálního státu; ve filosofii např. J. Rawls. unámitky: rovnost příležitostí je iluze – nestartujeme všichni ze stejné startovní čáry u u u u u u 3. Komunitarizmus uKomunitarismus (z lat. communitas – společnost, pospolitost) považuje člověka za součást společnosti, a proto klade důraz na hodnoty jako společenská solidarita, účast na řízení společnosti, humanismus, sociální rovnost, sociální spravedlnost, začlenění člověka do komunity. uKomunitarismus se ve filosofii opět dělí na dva hlavní proudy: liberální – Ch. Taylor, M. Walzer; konzervativní – A. MacIntyre. uproti egoistickému individualismu, proti honbě za penězi, proti uctívání hodnot tržní ekonomiky, proti odcizení v kapitalistické společnosti; místo toho zdůrazňuje na filosofické i politické úrovni sepětí individua a kolektivu (lokální komunity: vesnice, městská čtvrť, sídliště) ukomunitaristé preferují společný zájem společenství a kolektivní vůli před neomezovanou svobodou jednotlivce: altruismus, soucítění, obecný zájem, kolektivní odpovědnost. una rozdíl od marxistů uznávají kapitalistickou liberální ekonomiku volného trhu – neakceptují ovšem liberální nebo neoliberální hodnoty upraktický komunitarizmus – zakládání komunit, často mimo civilizaci, jako uzavřených společenství, které zastávají hodnoty jako: návrat k přírodě, lokální samospráva, nezávislost komunity na vnějším světě. u u u u u Seznam pojmů Doporučená literatura uPopkin, R. – Stroll, A.: Filosofie pro každého, Praha 2000 – kap. 2: Politická filosofie 1-POPK1-1 uSwift, A., Politická filozofie: Základní otázky moderní politologie, Praha 2005. 321-SWIF1-1 uBunnin, N. – Tsui-James, E. P., The Blackwell Companion to Philosophy, Malden/Oxford 2003, 1-BLAC3-1 chapters: 8. Policitical and Social Philosophy; 28. Hobbes; 29. Locke; 34. Marx u u u