Filosofie budoucnosti 1. 20. 9. Filip Tvrdý, „Od epistemických neřestí ke konspiračním teoriím“, https://www.youtube.com/watch?v=jzTLAS9SaM8 2. 27. 9. Vzdálená budoucnost Bostrom, „The Future of Humanity“; Tegmark, Život 3. 0, kap. 6, s. 167-202. 3. 4. 10. Vzdálená budoucnost Bostrom, „Why I Want to Become Posthuman When I Grow Up“, Medical Enhancement and Posthumanity, eds. Bert Gordijn and Ruth Chadwick (Springer, 2008), 107-137. Cvičící: Dudíková 4. 11. 10. Blízká budoucnost: Harari, Homo Deus, kap. 9 „Velký rozvod“, s. 301-349; Tegmark, Život 3.0., kap. 3 „Blízká budoucnost“ 5. 18. 10. Data jsou nová ropa: Bowles, Etika budoucnosti, kap. 4 „Záplava dat“, 80-118; Fryová, Hello World, kap. Data, s. 35-58. 6. 25. 10. Genetické manipulace: Green, Babies by Design, kap. 2. Cvičící: Nečasová 7. 1. 11. Interaktivní svět: Bowles, Etika budoucnosti, s. 119-144 8. 8. 11. Poznání a vzdělání: Spitzer, Digitální demence, kap. 3 „Škola“ – kap. 9. „Digital Natives“ 9. 22. 11. Sex s roboty: Sterri – Earp, „The Ethics of Sex Robots“ ; Levy, „Sex with robots“. Cvičící: Troup 10. 29. 11. Věda a konspirace: Bridle, Temné zítřky, kap. 4 „Kalkulace“ a kap. 8 „Spiknutí“ 11. 6. 12. Budoucnost klimatu: Bendell, „Hluboká adaptace“, https://a2larm.cz/2021/11/hluboka-adaptace-mapa-pro-navigaci-v-rozbourenych-vodach-klimaticke-trage die/ 12. 13. 12. Film, divadlo, beletrie, souhrnná diskuse nad tématy kurzu. a) a) Každý student vybere nějaké umělecké dílo (film, dokument, divadelní hra, román, povídka, hudba, výstava...), které se nějakým způsobem váže k tématům, které jsme probírali během roku. Stručně (2-3 minuty) ostatním vysvětlí, proč má relevanci pro filosofii zabývající se současnými tématy. Kombinovaní studenti učiní totéž v písemné formě a text opět odevzdají do odevzdávárny. Za toto „doporučení“ dostanou prezenční studenti 1 bod (+ 1 za účast), kombinovaní jako obvykle 0,5 bodu. b) Souhrnná diskuse k tématům, která jsme probrali během semestru s důrazem především na tyto motivy: jak se k řešeným problémům může/má stavit filosofie? Jak by měly být současné problémy reflektovány ve výuce na katedrách filosofie. Jakými metodami tyto problémy vyučovat? Kombinovaní studenti mohou podobnou reflexi provést písemnou formou.