Analýza sebecharakterizačního náčrtu Techniky 1. Hledání sekvencí témat - přechodů z tématu na téma 2. Uvažování o větách s největší mírou obecnosti - tzn. jejich hledání a poté uvažování o zbytku jako o rozvíjení těchto vět 3. Reflexe každé věty oproti kontextu - jak jednotlivé věty působí „o samotě“ a jak by působily v případě, že by je zbytek textu rozvíjel (tzn. podobné předchozímu bodu, ale pro každou větu) 4. Shromáždění pojmů - hledání opakovaných pojmů a v jakém jsou vzájemném vztahu 5. Posouvání důrazu na jednotlivé části vět - např. 7 možných čtení věty – „Celkově / se snaží / udělat dojem na lidi / hlavně starší / svými znalostmi / postoji / a upřímností.“ 6. Přeformulování určitých vět a témat vlastními slovy - možnost lepšího porozumění Zaměření Analýza kontextových oblastí použitých v protokolu - kde se autor vidí odlišný od ostatních lidí (jinak by o tom nepsal) - kde se cítí bezpečně, aby o sobě psal - zvláštní pozornost věnovat zmiňovaným osobám zalidňujícím svět autora Analýza hlavních témat - především vysvětlování, proč jsou věci tak, jak jsou - důvody, účely, příčiny, důsledky, překážky, handicapy, obtíže (také jejich odmítání) - řešení minulých problémů, způsoby omlouvání sebe a druhých - hodnoty a poznámky o etice, morálce - jak jsou za sebou Analýza dimenzí - hledání dichotomických alternativ, mezi kterými musí autor neustále volit - např. lidé, kteří mě mají rádi / lidé, kteří mě nemají rádi (časté v rané adolescenci), upřímnost / strojenost (časté v pozdní adolescenci) - existuje možnost, že jeden z pólů dichotomie není explicitně vyjádřen, pak je nutné formulovat hypotézy, co je asi protikladem - jak vidí autor sám sebe na těchto dimenzích - volba jazykových prostředků – odstavce, interpunkce, překlepy, nezvyklé používání slov, použitý slovník atd.