Argumentační seminář Mgr. Lukáš Čunek Argumentační fauly Co je argumentační faul? Z definice: •Argumentační fauly (neboli řečnické triky, argumentační klamy apod.) jsou v diskuzi používány za účelem přesvědčení oponenta či publika o správnosti tvrzení mluvčího bez ohledu na logickou platnost samotných argumentů. • •Některé fauly jsou úmyslné, jiných se může mluvčí dopustit omylem (například kvůli vlivu kognitivních zkreslení). Úmyslné fauly bývají často součástí určité propagandy a využívají je ke své argumentaci manipulátoři. • Kolik různých argumentačních faulů existuje? Asi jako Blanických rytířů • • • • • • • • •https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/ Které argumentační fauly znáte? Falešný rozhodčí •Mluvčí uvádí, že oponent nemá pravdu, protože se dopustil argumentačního faulu. • •Fakt, že se někdo dopustil argumentačního faulu neznamená, že stanovisko je automaticky špatné Ad hominem •Mluvčí vynechá argumentaci a zaútočí místo toho na svého oponenta • •„Až se ten moderátor naučí mluvit, tak ať něco říká.“ • •Může mít různé podoby •Věk, zkušenost, motiv … Konfirmační zkreslení • •Mluvčí účelově vybírá z komplexního tématu jen ty aspekty, které se hodí pro jeho argument a ignoruje ty, které ho naopak vyvrací. • • • • •Argumentační faul / kognitivní zkreslení Zavádějící dramatizace • •Mluvčí popisuje ojedinělé události (nebo jen jednu) dramaticky, živě a detailně, za účelem vytvoření dojmu, že se jedná o obvyklý jev. • •„V Praze žije kluk, je mu 10 let, bydlí na ulici a prodává drogy, aby vůbec zůstal na živu. V Karlových varech chodí po ulici osmnáctiletá dívka, na sobě má koženou bundu, podvazky, v ruce drží černou kabelku. Je to prostitutka, která uživí sotva sebe, natož svoji roční dceru. Když jsem to viděl, podlomily se mi kolena a smutkem jsem nemohl ani mluvit. České děti jsou na tom hodně špatně.“ Apel na lid •Mluvčí uvádí, že něco je pravda (či správně), protože si to myslí hodně lidí. • • •„Hodně lidí chce vystoupit z EU, takže je to správný krok.“ •„Je obecně známá věc, že ...” • • •https://didyouknowfacts.com/research-versus-common-sense/?fbclid=IwAR0oydbYG1ur3LHBfxQcsT6b9h8OWD0 FsxXXiSyBwt8m24oq0OtMkEIMQnI Apel na nevědomost • •Mluvčí tvrdí, že tvrzení je pravdivé, protože ho zatím nikdo nevyvrátil; nebo naopak, že je nepravdivé, protože ho zatím nikdo nepotvrdil. • •Přesouvá důkazní břemeno • • •„Nikdo nedokázal existenci Boha, takže je jasné, že neexistuje. Důkazní břemeno • •Povinnost prokázat pravdivost svého tvrzení • •Vždy přísluší tomu, kdo předložil názor • •Faulem je snaha zbavit se této povinnosti • •„Dokažte mi, že nemám pravdu!“ Apel na strach • •Jediným argumentem ve prospěch předkládané premisy je strach • •Ve spojitosti s Covid-19 na denním pořádku • •„Je nutné zabezpečit hranice České republiky. […] Protože až budou první mrtví v České republice, tak se všichni budou ptát, co jsme udělali, aby se to nestalo.“ • (Tomio Okamura) Apel na lichotky • •Mluvčí používá irelevantní lichotky, aby si získal publikum na svoji stranu, nebo spolu s lichotkami podsunul argument, který spolu s nimi bude akceptován. • •Argument je předložen tak, že jeho nepřijetí odebírá pozitivní vlastnost nebo přidává negativní vlastnost tomu, do jej nepřijal. • •„Inteligentní studenti, samozřejmě poznají faul, jako je tento, když ho vidí.“ Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky Apel na autoritu • •Mluvčí odkazuje na tvrzení autority a prezentuje ho jako důkaz pro pravdivost svého argumentu. • •„Globální oteplování neexistuje. Říkal to Václav Klaus.“ • •Typicky ve spojitosti s Covid-19 • •Apel na anonymní autoritu Šikmá plocha • •Mluvčí bez důkazů tvrdí, že relativně malý krok povede k řetězové reakci souvisejících (negativních) událostí. • •Co nás může zjara čekat? Po zkušenostech z průběhu bojů v Sýrii to vidím asi takhle: •Zkolabuje právní systém, minimálně v určitých oblastech s vysokými počty migrantů •Postupně se začne hroutit bezpečnostní systém, protože naše silové složky budou postupně přečísleny v řádu stovek migrantů na jednoho vojáka či policistu •Lidé začnou své domovy a sami sebe bránit sami, protože jim nic jiného nezbývá. Bohužel, poteče česká krev •Vypukne regulérní asymetrická rozptýlená válka ve smyslu občané proti imigrantům •Zkolabuje zásobování a nastane humanitární krize •Zkolabuje zásobování elektřinou a komunikační mobilní sítě – snad vydrží zásobování vodou •Státní moc jako taková postupně vymizí a minimálně v některých oblastech začnou vznikat a převezmou velení různé radikální bojůvky •Po roce islámského obohacování naší země a vyžírání našeho už tak rozkradeného hospodářství, miliony našich občanů se ve strachu o holé životy vydají na útěk někam do bezpečí. Jenže, kde to bude? Apel na normalitu • •Mluvčí uvádí, že něco je správné, protože je to „normální“, popřípadě špatné, protože to je „nenormální“. • •Může docházet k vymýšlení vlastních norem • •„Proč radši neděláš nějakou normální práci, jako je třeba automechanik? Není normální se snažit vydělat nic neděláním na internetu.“ Falešné dilema • •Mluvčí presentuje pouze dvě protikladné možnosti (i v případě, že jich existuje více) a alternativy (úmyslně) zamlčuje. • • •„Musíme snížit rozpočet zdravotnictví, protože se jinak budeme nadále zadlužovat…“ Post hoc • •Mluvčí uvádí, že následnost dvou jevů znamená, že jeden způsobuje či ovlivňuje druhý (že následnost implikuje kauzalitu). • • •„Od toho, co jsme přijal tento zákon, tak se ekonomika výrazně zhoršila. Takže tento zákon poničil naši ekonomiku!“ Ignorování společné příčiny • •Mluvčí uvádí, že jedna událost způsobila druhou (domino efekt), i když obě události mohla způsobit jiná třetí příčina. • •„Tomáš se probudil s horečkou. O pár hodin později se na jeho kůži objevily červené skvrny. Tomáš usoudil, že skvrny způsobila horečka.“ Popření příčiny • •Mluvčí popírá, že důsledek může existovat, pokud neexistuje jedna konkrétní příčina. • •Ostatní možné příčiny jsou ignorovány • •„Když získáš titul, tak dostaneš dobrou práci. Když nezískáš titul, tak dobrou práci mít nebudeš.“ Logický kruh • •Mluvčí tvoří závěr na základě logické premisy, která vychází z onoho závěru. • •Závěr se současně důkazem sám sebe • • •„Víme, že Bible je slovo Boží, protože se to píše v Bibli.“ Střed pozornosti •Mluvčí učiní závěr o někom či něčem jen na základě aspektů, které jsou výrazné či ve středu pozornosti. • •Ostatní vlastnosti jsou ignorovány • •„Já bych do letadla ani nevlezl, vždyť padají jako hrušky, podívej se do zpráv!“ • •Šuplíkový efekt Zbrklé zobecnění • •Mluvčí vytvoří obecný závěr na základě příliš malého či bezvýznamného vzorku. • • • •„Přátelé, výroky německé ministryně obrany jsem zděšen! To opravdu chtějí další válku?“ Unáhlený závěr •Mluvčí vytváří závěr bez dostatečného zvážení všech podstatných a snadno dostupných důkazů a okolností. • •Dá se považovat za nadřazený pro množství jiných faulů • •Je velmi častý • •Systém 1 Slaměný panák • •Mluvčí vytvoří vlastní zkreslenou, přehnanou, či špatně vyloženou verzi oponentova argumentu (či postoje) a následně proti ní sám argumentuje. • •„Takže vy tvrdíte…“ • •„Říkáte, že Izrael by měl přestat stavět nová obydlí na Západním břehu. Takže tvrdíte, že Izrael nemá právo být národním státem?“ Apel na zkušenost/Apel na věk •Mluvčí vychází z předpokladu, že mluvčí bez osobní zkušenosti s danou situací o ní nemá právo mluvit. • •Mluvčí je příliš mladý na to, aby jeho argument mohl mít váhu • •„Jak můžete tvrdit, že komunismus byl špatný? Vždyť jste v té době ještě nebyli na světě!“ • •Věk nijak nesouvisí s váhou či pravdivostní argumentu Důkaz svobodou • •Mluvčí chybně využívá svobody slova k obhájení svých postojů, nebo k diskreditaci postojů oponenta. • •Chybí relevantní důkazy • •„Já mám právo tohle říkat!“ Sloučení společnou vlastností • •Mluvčí vyvozuje totožný závěr o dvou věcech na základě jedné společné vlastnosti • •Založené na předpokladu, že jediná společná vlastnost stačí k tomu, aby dvě věci byly považovány za totéž • •PYNE: „Myslím, že dlouhé vlasy z vás dělají holku.“ •ZAPPA: „Myslím, že dřevěná noha z vás dělá stůl.“ Žádný pravý Skot! •Mluvčí uvádí, že někdo není součástí určité množiny, protože nesplňuje jeho vlastní definici dané množiny. • •Snažím-li se dokázat, že nějaká skupina lidi něco nedělá, pak důkazy o opaku odvrhnu s tím, že tito lidé nejsou „pravou“ součástí skupiny • • •„Žádný Skot by si neocukroval svoji ovesnou kaši.“ „Můj strýc Angus je Skot a cukruje si svoji ovesnou kaši.“ „Žádný pravý Skot by si neocukroval svoji ovesnou kaši.“ Poznáte druh argumentačního faulu? •„Jen absolutní idiot by si myslel, že očkování proti Covidu-19 je bezpečné, když existuje tak velké množství lidí, kterým právě toto očkování způsobilo tak velké zdravotní komplikace.“ • •„[…]brání tradiční hodnoty a normální svět a jasně vystupuje proti totalitní politické korektnosti, multikulturalismu, zvrácené teorii genderu, pozitivní diskriminaci či propagaci ideologie homosexualismu, která pro homosexuály vyžaduje privilegia a adoraci. Uděláme vše pro to, aby se podobné zvrácenosti jako na „liberálně-demokratickém“ Západě neděly i u nás. Braňte prosím normální svět s námi.“ • •„Dokažte mi, že nemám pravdu!“ •„Pokud zlegalizujeme marihuanu, hned budou chtít všichni zlegalizovat i heroin a další drogy.“ • •„Byls v Rusku? Nebyl. Je ti padesát? Není. Tak mi neraď.“ • •„Experti se shodují, že hraní počítačových her má negativní vliv na psychiku člověka.“ • •„Nemůžete tvrdit, že zavedení daného zákona byla chyba. Zatím pro to neexistují důkazy.“ •„Můžu tvrdit co chci. Nikdo mi nemůže upřít právo na můj názor.“ • •„Kdo nepřijde na demonstraci, ten podporuje vládu.“ •„Ženský za volantem, fakt! Zrovna dneska do mě jedna málem nabourala!“ • •„Všichni Brňáci na na vánočních trzích pijí Turbomošt.” •„Já ale Turbomošt nepiju.” •„No jo, to jsou ty náplavy.” • •„Pro partnerství dvou lidí stejného pohlaví, by se mělo zvolit jiné označení, než ´manželství.´” •„Tím chcete říct, že homosexuální páry nemají nárok na plnohodnotné soužití, se všemi právními aspekty tak, jak je tomu u partnerství muže a ženy?” •„Jen absolutní idiot by si myslel, že očkování proti Covidu-19 je bezpečné, když existuje tak velké množství lidí, kterým právě toto očkování způsobilo tak velké zdravotní komplikace.“ • •„[…]brání tradiční hodnoty a normální svět a jasně vystupuje proti totalitní politické korektnosti, multikulturalismu, zvrácené teorii genderu, pozitivní diskriminaci či propagaci ideologie homosexualismu, která pro homosexuály vyžaduje privilegia a adoraci. Uděláme vše pro to, aby se podobné zvrácenosti jako na „liberálně-demokratickém“ Západě neděly i u nás. Braňte prosím normální svět s námi.“ • •„Dokažte mi, že nemám pravdu!“ Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky •„Pokud zlegalizujeme marihuanu, hned budou chtít všichni zlegalizovat i heroin a další drogy.“ • •„Byls v Rusku? Nebyl. Je ti padesát? Není. Tak mi neraď.“ • •„Experti se shodují, že hraní počítačových her má negativní vliv na psychiku člověka.“ • •„Nemůžete tvrdit, že zavedení daného zákona byla chyba. Zatím pro to neexistují důkazy.“ •„Můžu tvrdit co chci. Nikdo mi nemůže upřít právo na můj názor.“ • •„Kdo nepřijde na demonstraci, ten podporuje vládu.“ •„Ženský za volantem, fakt! Zrovna dneska do mě jedna málem nabourala!“ • •„Všichni Brňáci na na vánočních trzích pijí Turbomošt.” •„Já ale Turbomošt nepiju.” •„No jo, to jsou ty náplavy.” • •„Pro partnerství dvou lidí stejného pohlaví, by se mělo zvolit jiné označení, než ´manželství.´” •„Tím chcete říct, že homosexuální páry nemají nárok na plnohodnotné soužití, se všemi právními aspekty tak, jak je tomu u partnerství muže a ženy?” Zdroje • •https://bezfaulu.net/argumentacni-fauly/ • •https://demagog.cz/ Děkuji za pozornost!