Mgr. Milan Pilát FN Brno - Dětská nemocnice Oddělení dětské psychiatrie a klinické psychologie Ambulance klinické psychologie a psychoterapie FF MU 2021/2022 Psychoterapie a klinické poradenství u pervazivních vývojových poruch Realita a prognóza PVP Ø2/3 PAS zůstanou i v dospělém věku závažně handicapovány a zůstanou trvale závislé na péči rodiny nebo institucí. ØPouze 5 – 20% jedinců (vysoce funkční autisty, t.j. nejlehčí postižení bez přítomnosti MR), je schopno alespoň částečné samostatnosti ØPacienti s AS jsou často detekováni jako „problémoví“, jejich prognóza (uplatnění, zapojení do společnosti), je relativně lepší než u pacientů s DA. ØPrognóza dalších PVP není dobrá, je nutno počítat s celoživotním závažným postižením. Proč je to tak náročné? • •ohrožení vztahu dítěte s matkou •autistické děti nedávají rodičům emocionální odezvu •omezení prožitku, že si jako rodič vedu dobře •fungují věcné odměny – ne sociální • •Řeč: rozvinutější pro žádání X sdílení Specifická úskalí a úkoly rodin dětí s PAS nPAS - velké rozdíly mezi jednotlivými typy, dg. (dětský autizmus, AS) a každým jednotlivcem + (osobnostní specifika, symptomatika, přidružené dg. ADHD, MR, úzkosti, deprese ad.) nNemocné/postižené dítě = nemocná rodina Životní cyklus „normální“ rodiny Stadium v životním cyklu Vývojový úkol Nutné změny 1. Odpoutání se od rodičů Akceptace oddělení se od rodičů - Individualizace a diferenciace dospívajícího - vývoj od intimity v rodině k vrstevníkům - finanční nezávislost 2. Mladé manželství Přihlášení se k nové rodině - utváření manželství - změna vztahu k pův. rod.a k přátelům se zapojením partnera 3. Rodina s malými dětmi Akceptace nových členů rodiny - uvolnění místa dítěti (dětem) - přijetí rodičovské role - změna vztahu k původní rodině – předefinování rodičovských a prarodičovských rolí 4. Rodina s dospívajícími dětmi Rozšiřovat flexibilitu rodinných hranic - změna vztahu rodič-dítě tak, aby bylo dospívajícímu umožněno přicházení a odcházení - důraz na manželství středního věku a kariéru - péče o starší generaci 5. Rozvolnění mezi generacemi Akceptovat různé odcházení a přicházení - potvrzení rodinného systému jako dyády - vývoj „dospělého“ vztahu k dětem a jejich partnerům - změna vztahů – vytvoření místa pro partnery dětí a vnuky - vyrovnání se s nemocí a smrtí vlastních rodičů 6. „Prázdné hnízdo“ – fáze rodiny na sklonku života Akceptování změny generačních rolí - udržení zájmu navzdory biol. a mentálním úbytkům, otevření se novým rod. a soc. rolím - podpora střední generace - udržet prostor pro zkušenosti starší generace - vyrovnání se se ztrátou a smrtí, příprava na umírání Specifická úskalí a úkoly rodin dětí s PAS nPříliš těsné x příliš volné vazby nRodina je pod neustálým zvýšeným stresem – přechody mezi jednotlivými fázemi jsou provázeny krizemi nPředškolní věk - odsunování konfrontace (školní docházka = „hodina pravdy“) nZvládání reakcí širší rodiny a okolí obhájení postojů k postiženému („jinému“) dítěti nEkonomická zátěž rodiny Rodiče - specifické úkoly (kritická místa) nPocity viny rodičů („kdo za to může“, „po kom je“, postižení jako trest, fáze vyrovnávání, pokračování rodu) nSocioekonomické zázemí: –Střední a vyšší status: ohrožení vlastních a rodinných cílů (dítě jako „sociální brzda“), větší obava o budoucnost, horší prožívání sociální zátěže –Nižší status: děti jsou méně vzdáleny vnitřním kritériím, obtížnější zabezpečení organizace domácnosti a výchovy, nepřiměřená zátěž sourozenců nNadměrná nebo nedostatečná stimulace, saturace nPolarizace partnerského vztahu nKompenzační aktivity (nadměrná pracovní zátěž, ekonomická náhrada vztahů, nezvládnutá agresivita atp.) Sourozenci nPostižené dítě přebírá dříve či později roli nejmladšího nPřebírání části péče za rodiče (největší břemeno nesou starší sestry) nPocit viny - na posměšky postiženému i na vlastní normalitu (předehnání ve vývoji postiženého sourozence) nŽárlivost – na větší péči rodičů nPocity viny při odchodu z rodiny (separaci) Sourozenci nObava z genetické zátěže vlastních dětí (riziko 15-30%), úvahy o manželství nOd „zdravého“ dítěte se očekávají nadměrné výkony, naděje („měl by to vynahradit“ – zejména chlapci) = psychosomatické problémy nNa svůj věk bývají zralejší, tolerantnější, více ochotni pomáhat druhým nKde mají problémy navázat komunikaci rodiče, bývají lepší sourozenci nOvlivnění povolání (pomáhající profese) PT témata při práci s rodinami s PAS qObdobí kolem stanovení diagnózy ØÚleva ØObranné mechanizmy (zpochybňování, popření, hledání zázračných řešení, odmítání dítěte ad.) ØPostdiagnostická regrese qObhajoba dítěte mimo rodinu (zvládání reakcí širší rodiny a okolí, obhájení postojů k postiženému („jinému“) dítěti) qVýchova a stimulace v raném věku (socioemoční sdíleni, motivace, imitace) PT témata při práci s rodinami s PAS qPředškolní věk - odsouvání konfrontace (školní docházka = „hodina pravdy“) qPoruchové chování (agresivita vůči rodičům, sourozencům, ve škole) qPAS x nevychovanost qHypertrofie specifického zájmu (obsedantní hromadění věcí, okupování prostoru; hostilita, konflikty se sourozenci) qOstrakizace, šikana PT témata při práci s rodinami s PAS qPřestupková a trestná činnost (krádeže a porušování norem v duchu specifiky pojatých a zvnitřněných pravidel) qPartnerské vztahy („mít holku“) qSexualita (oběti i pachatelé sexuálního zneužití) qUkončení školní docházky - perspektiva zaměstnání? qSeparace (omezená či nemožná) qSociální izolace rodiny qSvéprávnost (sociální asistence, zabezpečení, chráněné bydlení) PT témata při práci s rodinami s PAS qRozdělení péče (odlehčovací pobyt, respitní péče (dospělí PAS + MR + situační agresivita = absence zařízení schopných klienta přijmout) qHyperprotektivita x vyčerpání qRodina je pod neustálým zvýšeným stresem (přechody mezi jednotlivými fázemi jsou provázeny krizemi; dítě se nevyvíjí) qPříliš těsné x příliš volné vazby qEkonomická zátěž rodiny Nároky na terapeuta ØTěsnější propojení psdg., PT (RT), klinického poradenství, krizové intervence, lidského setkání ØZměny PT settingu ØPochopení pro iracionální a rozporuplné chování ØVěčné hledáni pomoci jako způsob zvládání (smysl života) ØMýtus o správné rodině ØNutnost zabývat se alternativními metodami řešení ØVětší roli a funkčnost mají kognitivně racionální řešení, rozbory ØZaměření na zvládání x řešení (formulace požadavků a cílů) ØDlouhodobá (paliativní) práce = trpělivost Filmová díla s tematikou PAS nMary a Max (Austrálie, 2009) nHarvie Krumpet, (Austrálie, 2003) nTemple Grandinová (USA, 2010) Možnosti pomoci •Národní ústav pro autismus, z.ú. •PAS Point, Brno •APLA •Projekt „Děti úplňku“ (P. Třešňák) •Homesharing •Domov se zvláštním režimem (Libčice nad Vltavou, kapacita 8klientů…) -