EMPATIE Petr Grossmann Pojem empatie lŘecké slovo: lEm – v, dovnitř lPathos – utrpení lpředchůdci pojmu: sympatie, vcítění lPoprvé použil neologismus empathy Titchener – překlad Einfühlung lTitchener a Lipps – vcítění, aktivní snaha vcítit se do prožitků druhého Pojem empatie lVcítění – nedostatečná definice lAkt porozumění, vědomí, citlivost k..., zprostředkovaného zažívání pocitů, myšlenek a zážitků druhého z minulosti, nebo současnosti… (The Encyclopaedia Britannica Dictionary) lPorozumění a schopnost představit si jaké jsou kognitivní a/nebo emoční stavy druhého člověka Empatie – kognitivní a emoční lKognitivní – schopnost představit si, rozumět lEmoční – schopnost sdílet a zažívat emoční stav E K > Emoce EMPATIE Kognice Kognitivní schopnost lSchopnost rozumět myšlenkám a pocitům lNe schopnost cítit lV sociální interakci – schopnost předvídat reakce druhých na situaci lFylogeneticky mladší Empatie jako pocit lSensation - bolest lEmotion – předmětná – vztek, zklamání lMood – nemá předmět – existenciální úzkost lNemohu cítit totéž lCítím „jako by“ - as if l lFylogeneticky starší Carl Rogers 1957 Prožívat stav empatie znamená vnímat vnitřní referenční rámec druhého člověka s přesností, emocionálními složkami a významy, které k němu patří, jako bych byl oním člověkem, avšak aniž bych kdy ztratil onu dimenzi „jako by“. Znamená to tedy cítit bolest nebo radost druhého tak, jak ji cítí on, a vnímat jejich příčiny stejně, jako je vnímá on, avšak bez toho, že bych pozbyl vědomí toho, že je to , jako bych já cítil bolest či radost apod. Ztratím-li tuto dimenzi jako by, pak se jedná o identifikaci. Carl Rogers 1980 lGendlin: v lidském organismu ustavičně probíhá tok prožitků lEmpatie – vstupování do osobního percepčního světa druhého l„je třeba být citlivý vteřinu po vteřině k proměnám pociťovaných významů lEmpatie je tedy proces (ne stav) Jak na to? l„naslouchání pocitům a jejich zrcadlení tvoří nesmírně komplexní proces“ lEmpatie MUSÍ být klientovi komunikovaná!!! lZrcadlení lTruax – fáze empatie 1. neempatický – 8. přesná e. lMearns, Thorne – Úroveň 0. až 3. Jak na to? Snažíme se zachytit významy a obsahy, které má klient třeba jen na okraji vědomí a reflektujeme je, ne však tak, abychom interpretovali zcela nevědomé obsahy, což by bylo pro klienta ohrožující. Jak formulovat správně? lEmpatická reflexe směřuje ke klientovi lMartin Buber: Já a ty (já-ty vs já-ono) lReflexe nevypovídá o 3. osobě ale o klientovi lOtázky nejsou empatickou reakcí lPráce s metaforami, symboly lTéma k diskuzi: Jak je to s otázkami v CCP? Co když se netrefím lEmpatické reakce nejsou „hádáním“ lJe možné, že se mi nedaří být přesný lOvěřuji si svůj pohled u klienta lKlient reaguje – zůstávám v kontaktu, sleduji reakce K lEmpatické reakce jsou nástrojem diferenciace, napomáhají symbolizaci, a to i když nejsou přesné l(nechám se vést reakcemi druhého člověka) Proč je empatie tak důležitá? lK. se může prožít jako srozumitelný lE. je projevem zájmu lRozpouští odcizení lPodporuje exploraci lPocity jsou více symbolizovány/uvědomovány lPomáhá klientovi prožít sebe jako aktivního činitele Neurovědní základ empatie lEmpatie je zřetelně vyjádřena okolo dvou let věku, její prekurzory jsou přítomny již při narození lNapř. dítě si hraje na to, že předstírá, že je někdo jiný, nebo, že tu není apod. To vyžaduje představu o tom, jak zareagují druzí. lEmaptie souvisí s řadou struktur – zrcadlící nerony, amygdala, corp. Callosum, insula, infraorbitální cortex etc. lJe empatie vrozená, dědičná, naučená? Neurovědní základ empatie Empatie u dětí koreluje s chováním rodičů, které se pojí s empatií – mateřská angažovanost, náklonnost, nízká hostilita, nízká punitivita, nízká inhibice emocí, přijetí a nízká represivita) Empatii podobným chováním nebo jejím prekurzorem je pláč novorozenců. Jedná se o sdělování emočních obsahů, i když zatím bez náležité symbolizace. Neurovědní základ empatie Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky medial temporal lobes (MTL) dorsomedial (dmPFC) and ventromedial (vmPFC) anterior cingulate cortex (ACC) Inferior Parietal Lobule (IPL) Inferior Frontal Gyrus (IFG) Simone Shamay-Tsoory 2015 Co blokuje empatii? lNepřítomnost BPP lPřílišná snaha, orientace na výkon, anxieta lPrekoncepty lPokud se explorace klienta nějakým způsobem dotýká terapeutova fenomenologického pole. lEmpatie vs sympatie. Empatie vs projekce. Shrnutí lEmpatie je cílená, ne náhodná lJe to prozkoumávání K. referenčního rámce, nikoli splynutí s ním. lMá kognitivní i emocionální rozměr lMusí být komunikovaná