Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Prázdné bubliny řeči Pragmalingvistika ve výuce cizího jazyka Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Pragmalingvistika a mezijazyk •Mezijazyk •Pragmalingvistika •studium toho, jak – říct – co – komu – kdy (Bardovi-Harlig, 2013, s. 68). •v komunikaci je více sdělováno než řečeno •Ilokuce, lokuce, perlokuce Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Chyba •Gramatická •Sociopragmatická •mluvčí (student jazyka) použije jiný ilokuční akt, než který vyžaduje daná situace (např. pochvala - reakce v některých kulturách poděkování, jinde snižování důležitosti) •Pragmalingvistická •mluvčí používá správný ilokuční akt, ale volí špatné jazykové prostředky (např. ahoj - v šj hola - neužívá se při loučení) Obsah obrázku text Descripción generada automáticamente Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Rozvoj pragmatické kompetence •Pragmatický transfer •Pozitivní – společné prvky v prvním i druhém jazyce •Negativní – použití nevhodných slov, konstrukcí, pragmatických stereotipů z mateřského jazyka •Přílišné zobecnění •Užívání jednodušších automatizovaných forem místo vhodnějších ale složitějších struktur. •Nadužívání explicitních performativních formulí (např. Chci, aby…, Slibuji, že…, Ptám se, jestli…) •Snaha vyjadřovat se jako rodilí mluvčí (např. hovorová, slangová vyjádření ve formálním rozhovoru) •Chyby způsobené učebními procesy •Výukové materiály neodpovídají živému jazyku •Ve výuce se nevěnuje dostatek pozornosti pragmalingvistickým aspektům • • Tag=AccentColor Flavor=Light Target=Fill Rozvoj pragamtické kompetence