Středoevropská centra v letech 1918-1968 Historické mezníky Umění ve službách totalitních režimů Obsah obrázku text, staré, město, den Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, budova, město, železnice Popis byl vytvořen automaticky Historické mezníky: 1) doba mezi válkami •11. 11. 1918 ukončena I. světová válka, zánik středoevropských monarchií •Vznik národních států, většinou republik (královstvími Maďarsko a Jugoslávie) •Kulturní centra: hlavní města států aj. Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Změny hranic ve střední Evropě: před I. světovou válkou ˄ ˂ po ní Historické mezníky: 2) II. světová válka a poválečné uspořádání •II. světová válka: od 1. 9. 1939 do 8. 5. 1945 •Posun hranic SSSR a Pol-ska na západ (na Odře a Nise) na úkor Německa •Rozdělení Německa na NSR a NDR, Berlína na Západní a hlavní město NDR (1961 postavena zeď), „železná opona“ •Varšavská smlouva 1955-1991 Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Umění, jež reprezentovalo nacistickou totalitu (1. Mnichov) •Nacistická architektura v „hlavním městě hnutí“ Mnichově: tzv. Partei-forum, stavby kolem Königsplatzu, 30. léta, architekt Paul Ludwig Troost a po jeho smrti 1934 Atelier Troost: 1935 „čestné chrámy“, symetrické stavby Führerbau (otevřena 1937, Mnichovská dohoda 1938, nyní Hochschule für Musik und Theater) a Správní budova NSDAP (dtto, nyní Zentral-institut für Kunstgeschichte, fota) •Dům německého umění, 1933-37, arch. Troost, nyní Dům umění Obsah obrázku text, staré, bílá, obec Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér, dřevěné, dřevo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, exteriér, několik Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, strop, prázdné, podzemní dráha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, exteriér, budova, kolonáda Popis byl vytvořen automaticky Mnichov Dům německého umění, 1933-37, arch. Troost, malíř Adolf Ziegler, prezident Říšské komory výtvarných umění, jeho obraz Čtyři živly Obsah obrázku text, pózování, plavky Popis byl vytvořen automaticky Umění, jež reprezentovalo nacistickou totalitu (2. Berlín a Norimberk) •Stavby arch. Alberta Speera: Nové říšské kancléřství, 1938-43 (plánováno od 1934, sochař Arno Breker), Zeppelinova tribuna v Norim-berku aj. •Z dalších staveb např. Olympijský stadion, 1936, protiletecká věž •Propagandistické filmy Leni Riefenstahlové Obsah obrázku obloha, exteriér, budova, socha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, bílá, budova, černá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, černá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, vojenské vozidlo, staré, kámen Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, exteriér, staré, hlediště Popis byl vytvořen automaticky Zeppelinova tribuna Plakát filmu Leni Riefen-stahlové Triumf vůle Protiletecká věž Umění, jež mělo reprezentovat nacistickou totalitu (3. Linec) •Plánované Vůdcovo muzeum mělo být dokončeno r. 1950 •Hlavní město Horního Rakouska, Hitlerovy rodné země, mělo se stát nejkrásnějším městem na Dunaji, zastínit Vídeň i Budapešť •Muzeum umění, hlavně malířství, rozsáhlé svozy •Z celého projektu byl postaven jen Most Nibelungů • •Foto vpravo nahoře: Návrat Leonardovy Dámy s hranostajem do Polska r. 1946 •Dolní foto: model zástavby na nábřežích Dunaje Obsah obrázku osoba, exteriér, lidé, tažení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, několik Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, loďka, bílá, černá Popis byl vytvořen automaticky Reprezentace nacistické totality a její odsouzení (4. Norimberk) •Území Říšských stranických dnů (Reichsparteitagsgelände), probíhaly zde 1933-38 •Základní koncepce a návrhy některých staveb: Albert Speer •Od r. 1935 stavěna Kongresová hala, byla zamýšlena pro 50 tis. lidí, nebyla dokončena •Odsouzení nacismu a jeho protagonistů: Norimberský proces, konal se 1945-46 ve zdejším Justičním paláci Obsah obrázku exteriér, obří dopravní uzel, stadion, dálnice Popis byl vytvořen automaticky Zkáza středoevropských měst za II. světové války Poválečná obnova •V Německu byla bombardováním poškozena téměř všechna města nad 100 tis. obyvatel •Rozsáhlá míra poškození i v dalších zemích (Rakousko, Polsko, Čechy a Morava…), relativně málo poškozeny Praha, Krakov a Štýrský Hradec (Graz) •Dva základní přístupy k obnově: restituce původního stavu (např. Varšava, obnova Starého Města 1949-53, další snímek, Gdaňsk), nová architektura s určitými historickými odkazy (obvyklé v zemích německy mluvících) •- •Foto: Drážďany v únoru 1945 Obsah obrázku černá, bílá, město, staré Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, exteriér, obloha, město Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kámen Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, exteriér, tráva, budova Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, obloha, ulice Popis byl vytvořen automaticky Nový Maxburg, Mnichov, Lenbachplatz, arch. Sep Ruf a Theo Pabst, 1954-57 Umění, jež reprezentovalo komunistickou totalitu (1. Import sovětské stalinistické architektury) •R. 1932 byla schválena ÚV KSSS jako závazná pro umělce metoda socialistického realismu (teoretik Andrej Ždanov), to znamenalo definitivní odvrat od avantgardy •V architektuře sorely byly preferovány historické vzory •Palác kultury a vědy ve Varšavě, 1952-55, arch. Lev Rudněv, výška 241 m •Ostrava-Poruba, od 1951 budována tzv. Nová Ostrava, arch. Boris Jelčaninov Obsah obrázku text, černá, bílá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, budova, exteriér, město Popis byl vytvořen automaticky Umění, jež reprezentovalo komunistickou totalitu (2. Stalinova a následující éra) •Důraz na pomníkový kult – známým příkladem Stalinův pomník v Praze na Letné, 1952-55, sochař Otakar Švec, arch. Jiří a Vlasta Štursovi, odstraněn 1962, vpravo obraz Vám poděkování a lásku vám (Jan Čumpelík a kol., 1952) •V architektuře od 2. pol. 50. let dochází k zjednodušování výzdoby, na konci decennia návrat ke kon-struktivismu, patrný zejména ve výstavbě sídlišť (foto: Berlin, Alexanderplatz s Televizní věží – vystavěna 1965-69, výška 365 m, vyhlídková plošina ve výšce 203 m) Obsah obrázku exteriér, staré, černá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, exteriér, město, vzdálenost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, zeď, muž Popis byl vytvořen automaticky