JOURNAL OF INTERACTIVE MEDIA ZÁKLADY AKADEMICKÉHO PSANÍ VZTAH AUTOR – ČTENÁŘ *Autor ví něco, co by měl vědět i čtenář a chce mu to předat * *Něco musí být více než pouhé nahromadění informací * *Informace jsou sami o sobě k ničemu * *Je zapotřebí aby autor uvolnil potenciál informací a přetavil je v důvody, které pro něco či proti něčemu svědčí TÉMA A JEHO ZÚŽENÍ *Vámi zvolené téma je zapotřebí adekvátně zúžit * *Témata jako aura, internetový liberalismus či krize žurnalistiky v rámci vysokoškolských prací nepokryjete * *K zúžení může pomoci přidání slov jako srovnání, popis, konflikt, kontext (znázornění činnosti nebo vztahu) * *Srovnání aury u Benjamina a Davise, Vnitřní konflikty internetového liberalismu, Krize žurnalistiky v kontextu PPC reklamy OD TÉMATU K OTÁZKÁM *Utřídit informace podle podobností a rozdílů nestačí * *Pamatujte na to, že informace jsou pouze prostředkem * *Z nastudovaných informací potřebujeme vyextrahovat něco nového a k tomu nám pomůže kladení otázek * *Kladení otázek Vám pomůže zjistit, co je zapotřebí dozvědět se OD TÉMATU K OTÁZKÁM *Otázky stran kompozice • >> Jaké jsou části tématu, jak jsou tyto části propojené, je téma součástí něčeho širšího? * *Otázka stran historie • >> Jak a proč se téma proměňovalo, je téma navázáno na nějaké dějinné posuny? * *Otázky stran zařazení • >> Jsou výskyty tématu stejné, bude výsledkem odlišného zařazení tématu jeho jiné chápání? * *Otázky stran hodnoty • >> S jakými hodnotami je téma spojeno, je téma užitečné? PROBLEMATIZACE *Váš text se musí dotýkat nějakého problému, téma ani zúžené téma problémy v tom smyslu, který je žádaný, nepředstavují * *Problematitace se snaží dobrat určitých fenoménů, u nichž znalost či neznalost jejich příčin a důsledků (eventuálně jejich špatná konceptualizace) něco zásadně ovlivňuje (v kontextu oboru) * *Problematizace je tím nejnáročnějším, s čím se budete potýkat ČASTÁ SCHÉMATA PROBLÉMŮ *X je Y, X není Y, X je vlastností Y, X není vlastností Y, X se pojí s Y, X se nepojí s Y, všechna X mají části Y, žádné X nemá části Y * *X způsobuje Y, X nezpůsobuje Y, X je dostačující/nutnou podmínkou Y, X není dostačující/nutnou podmínkou Y, X kromě Y způsobuje i Z * *X na rozdíl od Y o Z prozrazuje nové skutečnosti, hodnotit X na základě Y není žádoucí * PŘÍKLAD: PROBLÉM INTELIGENCE I Obsah obrázku osoba, interiér, muž, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, muž, vpředu Popis byl vytvořen automaticky „Inteligence je kvalita ohraničená intervalem Bean – Einstein“ PŘÍKLAD: PROBLÉM INTELIGENCE II *„uvažovat o inteligenci v takovémto rámci není žádoucí“ • *důsledek: úzké myšlenkové schéma, jež vede k … • * * Obsah obrázku osoba, interiér, fotka, žena Popis byl vytvořen automaticky TVRZENÍ, DŮVOD A DŮKAZ *Na problematizaci navazuje stěžejní část Vaší práce – argumentace * *Za něco se přimlouváte, nebo se vůči něčemu vymezujete, přičemž to propojujete i s důvody * *TVRZENÍ – DŮVOD – DŮKAZ * *měli bychom jít domů – bude bouřka – obloha ztmavla a je slyšet hromobití PŘÍKLAD: PROBLÉM INTELIGENCE III *Na základě předešlé problematizace myšlení o inteligenci mohu vytvořit argument * *„Vyspělá umělá inteligence by neměla být vytvořena (tvrzení), jelikož netušíme, jak se bude chovat (důvod)“ * *„Naše pojetí inteligence je značně omezené a nedovoluje nám konceptualizaci mimo antropocentrický rámec (důkaz)“ * *Možné nebezpečí neopodstatněného přenosu vlastností PŘÍKLAD: PROBLÉM INTELIGENCE IV *Je naivní domnívat se, že superinteligentní entita se bude chovat jako nerd nebo člověk obecně… Obsah obrázku osoba, interiér, fotka, žena Popis byl vytvořen automaticky [USEMAP] TVRZENÍ, DŮVOD A DŮKAZ *Z DŮVODU X ZALOŽENÉM NA DŮKAZU Y TVRDÍM Z •Protože je přírodní rovnováha zavádějící a matoucí konstrukt, jehož platnost soudobá věda vyvrací, tvrdím, že by tento koncept měl být v rámci lidského usuzování vymýcen * *AČKOLIV DŮVOD X, PŘEDKLÁDÁM DŮVOD Y A TO NA ZÁKLADĚ DŮKAZU Z •Ačkoliv přední informatik Donald Knuth říká, že historici ignorují vědeckou dimenzi jeho oboru proto, aby měli širší publikum, já tvrdím, že se tito historici prostřednictvím svých prací snaží především říci něco o obecnějších dějinách. Toto tvrzení podporuje následující rozbor metodologických schémat historiků zabývajících se informatikou • *Čtenáři musíte vysvětlit podstatu spojení mezi tvrzením a důvodem, musíte ho přesvědčit o adekvátnosti důkazů * * DŮKAZY *Pokud možno, používáme důkazy ze „svého typu vědy“ * *Přírodní vědy operují s daty, jež vnikly v rámci pozorování a experimentů, sociální vědy pracují s kvantifikacemi lidského chování * *Humanitní vědy používají buďto důkazy jakými jsou sítě principů, podmínky platnosti a vyplývání (filozofická tradice) nebo texty a artefakty (historická tradice) * *Estetika je mezi těmito dvěma tradicemi rozkročena SLABÁ MÍSTA *Přemýšlejte o možných námitkách své argumentace, zmiňte je a snažte se s nimi vypořádat * *Proč jste problém vymezili právě takto? *Proč si vlastně myslíte, že je to problém? *Týká se problém pojmového vymezení, nebo je praktický? *Existují nějaké výjimky z Vašeho tvrzení? *A co tyto informace, nepominuli jste je? *Je autorita na kterou odkazujete opravdovou autoritou? SLABÁ MÍSTA *Pokud takto naleznete nějaké problematické místo, rozhodně se to nesnažte tutlat či bez povšimnutí přejít! * *Problémy otevřeně přiznejte a dodejte, třeba že … • > načrtněte jak další výzkum může ukázat cestu ven • > argument i přesto nabízí podnětný vhled do problému * *Své původní tvrzení můžete prezentovat jako myslitelnou hypotézu, která ovšem v rámci aspektů, jež vyvracely předchozí argument nemůže platit CITACE ZDROJŮ *Citacemi nedáváme najevo, že jsme něco přečetli, poukazujeme jimi na důkazy, ukazujeme čtenáři kam dál * *Citujeme pouze adekvátní zdroje! * *Citace novinových článků, blogů, ani videí do VŠ prací nepatří – výjimkou jsou texty zaměřující se na konvence a principy novinových článků, blogů, videí, či texty, které jejich prostřednictvím ilustrují dobový kontext CITACE ZDROJŮ *V rámci citací zdrojů bereme v potaz úroveň čtenáře. Snažíme se předjímat co ví, co neví, co by ho mohlo zajímat a co ne * *Preferujeme nepřímé citace, prezentovanou informaci stačí stručně převyprávět a propojit s bibliografickým údajem (např. ABBATE 1999, 21) * *Přímo citujeme tehdy, pokud například analyzujeme myšlení dotyčného autora CITACE ZDROJŮ *Citace odborné monografie •POWERS, Shawn, M. – JABLONSKI, Michael. The Real Cyberwar: Political Economy of Internet Freedom. Champaign: University of Illinois Press, 2015. * *Citace příspěvku ve sborníku •SAMUELSON, Pamela – HARIAN, Val, R. The ‘‘New Economy’’ and Information Technology Policy. In: FRANKEL, Jeffrey – ORSAG, Peter (eds.). American Economic Policy in the 1990’s. Cambridge: The MIT Press, 2002, s. 361-412. * *Citace článku z vědeckého žurnálu •LUKASIK, Stephen. Why the Arpanet was Built. IEEE Annals of the History of Computing, 2011, vol. 33, no.3, s. 4-21. • PRAVOPIS *Dávejte si pozor na pravopis, není snadnější a hloupější způsob, jak váhu a vnímání vašeho textu shodit * *Pády: 1. kdo? co?; 2. bez koho? čeho?; 3. ke komu? k čemu?; 4. vidím koho? Co?; 5. oslovuje, voláme; 6. o kom? o čem?; 7. s kým? s čím? * *Rozdíl mezi spojovníkem „-“ (spojuje neúplné slovo, např. Rakousko-Uhersko) a pomlčkou „–“ (spojuje věty, odděluje se z obou stran mezerou) PRAVOPIS *Psaní s/z: „s“ zpravidla naznačuje směřování a to i dovnitř sebe sama (shora, smýt, shnít, srazit); „z“ zase dokončení či změnu stavu (zničit, zbourat, zpřísnit, zviditelnit) * *Čárky v souvětí: čárky oddělují samostatné věty, nejlepším identifikátorem samostatné věty je sloveso (Zítra bude, myslím, opravdu krásně.) * *To, čím si nejste jistí, raději nepoužívejte; jinak… prirucka.ujc.cas.cz – pravidla pravopisu Akademie věd ANOTACE *Anotace práce je jejím „prvním dojmem“ * *Cílem anotace je nalákat potenciálního čtenáře a to tak, že mu předestře, co se dozví (tvrzení, důvody, důkazy) a vztáhne to k nějakému atraktivnímu kontextu * *Rozsah anotace se u psaného humanitněvědního textu pohybuje zpravidla mezi 500 a 1000 znaky DOMÁCÍ ÚKOL *Napište anotaci k textu Vizuální kultura představuje civilizační hrozbu, naleznete jej v Isu * *V anotaci postihněte gros textu (tvrzení, důvody, důkazy) a zasaďte ho do kontextu * *Vyjadřujte se věcně a střízlivě * *Deadline je 14. 11. 2021 ve 23:59 hod.