Game Art - charakteristické znaky Širší definice: • umění, které: • odkazuje ke specifické estetice her, • vypůjčuje si herní mechanismy, známé postavy nebo odkazuje ke slavným hrám • analyzuje zkušenost počítačového hráče • kriticky komentuje konvence spjaté s herním médiem • přenáší herní prvky do fyzického prostředí galerie a vkládá je do nových kontextů Užší definice: • díla, která využívají herní technologie k tvorbě uměleckých děl • např. herní editory, moddovací nástroje, enginy • Nepatří sem: • díla, která odkazují k motivům a estetice her • umělecké hry • Todd Deutsch - Gamer series (2006) - http://www.todddeutsch.com/qamers.html 4 kategorie Game Artu 1. Využití herních technologií pro generování obrazů a zvuků MIPÍFX • JODI - Max Payne Cheats Only 1 (1996) • https://www.facebook.com/LIMAplatform/videos/its-undressinq-the-qame-vou- have-nothinq-left-a-skeleton-i-qet-emotional-about-t/1186053271594303/ • Steven Pickles a Julian Oliver - Q3apd (200G 2. Apropriace počítačových her za účelem vytvoření uměleckého díla • Cory Arcangel - Super Mario Clouds (2002) 3. Háčkování a modifikace her za účelem vytvoření díla • Tobias Bernstrup a Palle Torsson - Museum Meltdown (1997) 4. Intervence do herního prostoru prostřednictvím uměleckých praxí • Anne-Marie Schleiner, Joan Leandre a Brody Condon - Velvet-Strike (2002) Historie Game Artu (1995-2006) • Orhan Kipcak a Reini Urban - Ars Dooml (1995) • Výstava RELOAD (1999) - Shift E.V Gallery Berlín • https://www.qamescenes.org/2010/02/interview-martin-berqhammer-reload- exhibition-shift-ev-qallery-in-berlin-1999-.html • Games: Computer Games by Artists (2003) http://iosephinestarrs.com/lx/7paqe id=11 • Tři výstavy v technologické a umělecké instituci LABoral v Gijónu • Gameworld (2007), Playware(2007-2008), Horno Ludens Ludens (2008) Výstava Radical Gaming Immersion, Simulation, Subversion eda - Levels and Bosses (2017-2021) - https://rhizome.orq/editorial/2018/mav/01/artist-profile-leo-castaneda-1/ Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem • Přenos videoherní estetiky do prostoru galerie • Cory Arcangel - Landscape Study 4 Nes Home Movies (2002) Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem Modifikace (destrukce) herního prostředí i prostoru fyzického méd Cory Arcangel - Super Mario Movie (2005) vy o sf o v C Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem • Modifikace (destrukce) herního prostředí a prostoru fyzického média • Zach Cage - Lose/Lose (2009) - https://www.stfi.net/art/2009/loselose/ !! WARNING !! P L A Y I N G L O S E / L O S E WILL L I K E L Y R E S U L T IH F I L E S OH Y O U R HARD D R I U E BEING D E L E T E D / / KILLING IN L O S E / L O S E D E L E T E S Y O U R F I L E S I T A K E NO R E S P O N S I B I L I T Y FOR L O S S OF ANY D A T A / / Y O U HAUE BEEN W A R N E D / / + x P R E S S ANY K E Y T O C O N T I N U E / / Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem Vstup umělce do prostoru počítačové hry Feng Mengbo - Q4U (2002) Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem Prožitek vlastního těla a bolesti v počítačové hře: spojení virtuálního a fyzického Volker Morawe a Tilman Reiff - Painstation p n n i Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem Prožitek vlastního těla a bolesti v počítačové hře: spojení virtuálního a fyzického Eddo Stern, Mark Allen - Tekken Torture Tournament (2001) m • V t - https://eddostern.com/works/tekken-torture-tournament/ Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem Prožitek vlastního těla a bolesti v počítačové hře: spojení virtuálního a fyzického Riley Hamond - What It is without the Hand that wields it (2008) VĚé " * Jakými způsoby umělci pracují s virtuálním a reálným prostorem • Prožitek vlastního těla a bolesti v počítačové hře: spojení virtuálního a fyzického • Wafaa Bilal - Domestic Tension (2007) - Literatura • Bendová, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2017. • Quaranta, Domenico - Bittanti, Matteo. Gamescenes: Art in the Age of Videogames. Milano: Johan & Levi Editore, 2006. • Jansson, Mathias. Everything I Shoot Is Art. Brescia: Link Editions, 2012. • Sharp, John. Works of Game: On the Aesthetics of Games and Art. Cambridge London: The MIT Press, 2015.