1. AKADEMICKÉ POJETÍ KURIKULA Cílem je ukazovat spojitost mezi velkými hodnotami civilizace, jak jsou obsaženy ve vědeckém poznání a klasickém umění, a mezi zkušeností, zájmy a potřeby edukanta. Obsah učiva je dán kánonem západní kultury, pracuje se s teorií, odbornou literaturou a texty. Student je vnímán jako „prázdná nádoba, kterou je potřeba naplnit informacemi. Nevýhodou je převaha výkladové (naukové) stránky, předávané informace musí být vždy v souladu se zájmy a vývojem poznání dítěte, u menších dětí může výuka probíhat formou opakování faktů, které je nezajímají. Přestože se jedná o nejpropracovanější formu kurikula, v současné době se od něj upouští. 2. ESENCIALISTICKÉ POJETÍ KURIKULA Cílem je bezpečné zvládnutí kulturních technik: komunikace v mateřském a cizím jazyce, základní matematické dovednosti, informační dovednosti (vyhledávat relevantní informace a pracovat s nimi), zvládnutí kritického myšlení, tvořivosti.. Obsah učiva je dán potřebami informační společnosti, studenti se mají orientovat v dnešním světě, naučit se spolupracovat, pracovat s informacemi a kriticky je zhodnotit. V souvislosti s uměním se žáci učí interpretaci, tvořivosti, je zde snaha naučit je otevřeně a kriticky přistupovat k umění. 3. AKTIVISTICKÉ (SOCIOKRITICKÉ, GLOBÁLNÍ) POJETÍ KURIKULA Cílem je pochopení příčin problémů společnosti, v níž edukant žije a získání znalostí, dovedností a postojů pro jejich řešení, např. v oblasti ekologie, rasového soužití, mezinárodní migrace, … Obsah učiva vychází z kritiky společenské situace, cílem je naučit žáka řešit problémy, které jej v budoucnosti čekají, v oblasti estetické výchovy chápání umění jako manifestace postojů, názorů, umění jako součást sociální oblasti, výchova k angažovanosti (např. Urbanismus, odpovědnost a vztah k okolí a přírodě,..). 4. PERSONÁLNÍ POJETÍ KURIKULA Cílem je vyhledávání a rozvíjení jedinečných nadání každého edukanta, umožnit mu stát se zralým a vnitřně inteligentním jedincem. Učivo je individualizované, vychází z potřeb a nadání jednotlivých žáků. V estetické výchově to znamená nejen možnost volby mezi VV a HV, ale např. možnost vybrat si na čem budu pracovat, talentovaní žáci mohou dostávat jiné, specifické úkoly apod. 5. POLYTECHNICKÉ POJETÍ KURIKULA Cílem je získávání praktických dovedností, porozumění běžným technologiím a získání základních návyků pro zapojení do pracovního procesu. Obsah učiva je určován potřebami trhu práce. V estetické výchově by podobné pojetí směřovalo např. k práci s počítačem (práce s rozličnými grafickými programy). Převládala by snaha naučit žáky dovednostem, které jim pomohou lépe se uplatnit na trhu práce.