Úvod do moderních dějin českých zemí pro archiváře •Rozsah výuky a počet vyučovacích hodin týdně: 2 hodiny týdně •13 týdnů (28. 9. – svátek) •Ukončení: zkouška (3 kredity) – ústní/písemná • •Předpoklady předmětu: •Základní znalost dějin moderní éry v rozsahu gymnaziálního učiva. • •Cíle předmětu: •Cílem předmětu je seznámení posluchačů s historií českých zemí od osvícenství po rok 1989 ve (středo)evropském kontextu a posílení povědomí o historicko-geografických souvislostech (zopakování a prohloubení znalostí). • •Výstupy z učení: •Posluchači by měli být schopni základní orientace v českých moderních dějinách na úrovni gymnaziální výuky a získat nezbytný základ pro prohloubení studia v dalších ročnících. • Osnova výuky - témata 1. Počátek moderní éry - osvícenství, josefinismus, série válek, hosp. a sociální reformy 2. Napoleonské války a vídeňský kongres 3. Doba předbřeznová – Svatá aliance, Metternich, romantismus a biedermeier, národní obrození, vlastenectví, počátky průmyslové revoluce 4. Vše jinak - revoluce 1848 a její význam a důsledky, společnost v pohybu, Bach 5. Zlatá éra monarchie – rakousko-uherské vyrovnání, prosincová ústava, česká politika a společnost, myšlenkové proudy, hospodářský rozmach, vztah Čechů a Němců, Belle époque 6. Konec iluzí - Velká válka, co jí předcházelo a co přinesla, život v zázemí, TGM a jiní, vznik Československa 7. První republika - politika vnitřní i vnější, hospodářství, kultura, Češi, Němci a cesta k Mnichovu 8. Druhá světová válka - protektorát, Slovensko, domácí a zahraniční odboj, každodenní život, osvobození 9. Nové pořádky - poválečné Československo, únor 1948, stalinismus, procesy, „nová“ společnost, fenomén 60. let v různých kontextech, srpen 1968 10. Normalizace, bezčasí, komunisté, neangažovaná většina, underground, listopad 1989 Struktura přednášky •Dvouhodinovka bude rozdělena na dvě části: „teoretické velké dějiny“ a „encyklopedické malé dějiny “ •„Malé dějiny“ – dopad velkých dějin na konkrétních příkladech, zajímavé fenomény, příklad Brna, výjimečné (avšak nepříliš známé) osobnosti •HG rozměr, ukotvení historických událostí v prostoru, proměna životního prostoru – využití dobových a historických (rekonstrukčních) map •Ukázka dobových dokumentů, diskuze nad nimi (podle časových možností) • O čem budu mluvit? •Očkování a epidemie •Rozvoj Brna jako důsledek ztráty Slezska; evangelíci a migranti •Stav lesů •Genealogie - matriky v novém •Osvícenský absolutismus •Marie Terezie •Josef II. •Leopold II. •Systém reforem státu Malé dějiny: Velké dějiny: Literatura •HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 3. díl – novověk. Praha 2001 (nebo aktualizovaná vydání) •KUKLÍK, Jan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 4. díl – nejnovější dějiny. Praha 2002 (nebo aktualizovaná vydání) •Dějiny zemí koruny české, sv. II. Praha/Litomyšl 1992 (nebo aktualizovaná vydání) •Eva SEMOTANOVÁ – Jiří CAJTHAML a kol. Akademický atlas českých dějin. Praha 2014 •Český historický atlas https://cha.fsv.cvut.cz/index.php Další literatura a zdroje •Velké dějiny Zemí Koruny české – nakl. Paseka (příslušné svazky) •MÜLLER, Helmut M a kol. Dějiny Německa. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995 (překlad z originálu) •VEBER, Václav a kol. Dějiny Rakouska. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2009 (původní dílo) •HORA-HOŘEJŠ, Petr. Toulky českou minulostí. Praha, 1996 •České země v evropských dějinách, sv. III-IV. Praha/Litomyšl 2006. •Kronika českých zemí. Praha 2012 •