Kognitivní přístupy k divadlu a performančnímu umění I Check test · Jak rozumíte obrazu „Picasso and Braque“ Marka Tanseye? Jaké metafory v něm najdete? · Najděte v básni Jana Skácela „Naděje s bukovými křídly“ alespoň jeden příklad metafory. Zamyslete se nad tím, na základě čeho (jakých vzájemných souvislostí) metafoře rozumíte. · Podobně uvažte, jaké metafory najdete v písni Franka Sinatry „My way“. ___________________________________________________________________________________________________ __ Co se děje, když vnímáme umění / umělecké dílo? „Byl krásný letní den a vzduch se v někdejším lomu jen tetelil. Na jeviště vystoupila mladá žena oblečená jako páže v pěkných kalhotách, každá nohavice jiná. Uklonila se a pravila, že bohužel není v jejích možnostech zhasnout slunce, takže si musíme sami představit, že je noc. To mne nadosmrti ohromilo.“ -------------- „Divadlo je tu, aby kladlo otázky, a klade je tak, jak umí právě jen ono.“ (Stehlíková, Eva. Co je nám po Hekubě. Praha: Brkola, 2012, s. 8). 1. Témata • Teorie konceptuální metafory • Multimodální metafora • Rozšířená teorie konceptuální metafory (Z. Kövecses) 2. Kognitivní teatrologie • Cognitive Theatre Studies • aplikace poznatků kognitivních věd (současný stav): • kognitivní lingvistika • kognitivní psychologie • kognitivní poetika • neurovědy • ... 3. Krátká historie oboru · Bruce McConnachie (University of Pittsburgh) · https://www.play.pitt.edu/sites/default/files/person-images/bmcconachie_0.jpg 2003 American Theater in the Culture of the Cold War: Producing and Contesting Containment, 1947-1962 · 2006 s F. Elizabeth Hart: Performance and Cognition: Theatre Studies and the Cognitive Turn · 2008 Engaging Audiences: A Cognitive Approach to Spectating in the Theatre · Amy Cook (Stony Brook University, New York) · 2010 Shakespearean Neuroplay. Reinvigorating the Study of Dramatic Texts and Performance through Cognitive Science · osobnosti současné kognitivní teatrologie: Rhonda Blair, Amy Cook, Barbara Dancygier, John Lutterbie, Bruce McConachie, Nicola Shaughnessy atd. 4. Divadelní tvorba a analýza divadelního představení z hlediska Teorie konceptuální metafory (Conceptual Metaphor Theory) · Teorie konceptuální metafory (CMT) § George Lakoff, Mark Johnson: Metaphors We Live By (1980) § zdrojová doména (source domain) – cílová doména (target domain) § *úzus v zápise: low caps Konceptuální metafora · metafora – není pouhým jazykovým „ozvláštněním“, „básnickým“ prvkem · vyjádření abstraktního konceptu prostřednictvím konceptu mnohem konkrétnějšího · účel: pomoci porozumět abstraktním myšlenkám na základě těch, které jsou nám mnohem známější a obvykle konkrétnější Image schema (obrazové/představové schéma) • metafory odvozené od obrazových schémat • image schema → primární metafora: • container → states are containers („He is in love“, „Je v dobrém rozmaru / v rozpacích / v potížích / v průšvihu.“, „Nemuv s ní v hněvu.“) • force → emotions are forces • image schema → conceptualní metafora: • source-path-goal → life is a journey Příklad k rozboru: Jan skácel (sb. Naděje s bukovými křídly ) Novému ránu rožnem svíci je neznámé a nemá tváře Jak anděl v dřevu lípy spící A čekající na řezbáře Někdy se anděl na nás hněvá anděla máme každý svého A naděje má z buku křídla a srdce z dřeva lipového nové ráno / den / je neznámý člověk nový den je tvárné dřevo / tvárný materiál .... Příklady konceptuálních metafor v divadle (dramatu) · vidět je vědět, život je hádanka/odhalování skrytého (Sofokles: Král Oidipús) · žárlivost je choroba / jed (W. Shakespeare: Othello) · ... · Sofokles: Král oidipús (kol. 429 př. Kr.) o seeing is knowing o Oidipus – reverze: § Vidoucí neví… § Nevidoucí ví… § Teiresiás X Oidipús § vědění je vidění · Oidipús: „Nu já zas plnou pravdu odkryji!“ · „Co bůh odkrýt chce, zjeví jasně sám“ · Sbor: „Jestliže prorocký mám zrak / a jestliže zmohu co rozumem svým, / poznáš to, poznáš to zítra, ó Kithairóne, / při věčném nebi ti přísahám!“ · Oidipús: „Ty starče, hleď mi do očí a mluv, / nač ptám se!“ 5. Divadlo jako multimodální umění Multimodalita a multimodální metafora · Co je multimodalita? · poprvé – 20. léta 20. století v psychologii vnímání · spoluúčast různých smyslových počitků (např. zrakových a sluchových) na celkové percepci, včetně efektu vzájemného ovlivnění · v lingvistice – v 90. letech 20. století (Theo van Leeuwen) Charles Forceville (University of Amsterdam) · metafora - tropus, který vládne nejen jazyku, ale i myšlení · manifestace metafory („metaforické výrazy“) bychom měli zkoumat i v jiném „sémiotickém modu“, než je jazyk · doposud v gestech a vizuálním „modu“ · obrazová / vizuální metafora (pictorial / visual metaphor) · monomodální vs. multimodální metafora zahrnující vizuální složku · nonverbální metafora · kreativní vs. strukturní metafora · metafora ve statickém vs. dynamickém diskurzu boxing is chess (Forceville 2016) – box (cíl) je šach (zdroj) chess is boxing (dle Forceville 2016) – šach (cíl) je box (zdroj) Multimodalita divadla · Divadlo je multimodálním uměním · Multimodalita je primárním rysem konstruování významu (tvorby) · Podstata divadla spočívá v užívání dvou hlavních výrazových kanálů – modalit: o jazyk (spojuje divadlo s jinými literárními formami) o „materiální“ (fyzická, hmotná) forma · interakce mezi jazykem (jako modalitou) a jinými modalitami – určuje podstatu divadla a odlišuje ho od ostatních uměleckých událostí · interakce mezi prostorem, materiálními objekty a jazykem Příklad: B. Brecht: Zadržitelný vzestup Artura Uie (1941) · celý děj konceptualizován jako cesta/vzestup k moci · kontrola je nahoře · ... 6. Rozšířená teorie konceptuální metafory (Extended conceptual metaphor theory) · Zoltán Kövecses · Extended Conceptual Metaphor Theory (Cambridge University Press, 2020) · rozšíření CMT, zejm. o kontext · rovněž pokus o „smíření“ s teorií konceptuální integrace · metafora jako složitá mentální „událost“ · metafora i metonymie · spektrum od znakových k neznakovým zkušenostem – např. vizuálním · konceptuálně-kognitivní kontext · např. co (jaké konceptuální metafory) může evokovat vizuální zkušenost, zážitek · „mixed metaphors“ – při konceptualizaci jedné cílové domény je aplikováno několik zdrojových domén · „multi-layer metaphors“ – jedna zdrojová doména je mapována na několik cílových domén Rozšířená CMT · schematičnost jako inkluze o obrazová schémata (IS) o domény (DM) o rámce (FR) o mentální prostory (MS) Obrazová schémata (IS) · pre-konceptuální struktury mající význam · vysoce schematické geštalty · spojité analogické vzory / vzorce · vnitřně strukturované, sestávající pouze z několika částí, tvoří domény jako cesta, tělo, budova Domény (DM) · koherentní oblast konceptualizace, vzhledem k níž lze charakterizovat sémantické jednotky · na rozdíl od IS domény nejsou analogické · např.: tělo Rámce (FR) · méně schematické konceptuální struktury než DM · rámce rozvíjení konkrétní aspekty matrice domény · např. doména tělo může být chápána jako rozvinutá různými rámci – např.: percepce, příjem potravy cvičení (tělocvik) – podíl na jazykových výrazech typu: o „v tom vidím problém“ (percepce) o „musím tu myšlenku/představu nejdřív strávit“ (příjem potravy/zažívání) o „šlo spíše o mentální/intelektuální cvičení“ (cvičení) Mentální prostory (MS) · situace skutečné promluvy, specifické komunikační situace · role jsou obsazeny konkrétními hodnotami · dílčí „uskupení“ konstruovaná (když myslíme a mluvíme) za účelem porozumění a jednání v konkrétních situacích · napojené na dlouhodobou schematickou paměť – např. na rámec chůze po cestě · „current discourse space“ (Langacker 2008) · např. Koncept cesty o založen na (více) schematické struktuře pohybu, přesněji pohyb po cestě o koncept těla na obrazových schématech nádoba, vertikalita, (strukturovaný objekt) Příklad: Picasso a Braque (Mark Tansey) · více vrstev pracuje s konceptuálními strukturami: obrazové schéma, doména, rámec, mentální prostor · kubismus: složitý abstraktní systém je složitý fyzický objekt · různá obr. schémata: nádoba, část-celek, vertikální-horizontální, síla, pohyb · kubismus je dopravní prostředek/vozidlo · koncepty: tvorba, tvar, velikost, typ, struktura, materiály (z nichž je tvořen), funkce, síla, pohyb, provoz/chod · sub-metafory / dílčí metafory: o kubistické malířství je letadlo o úspěch kub. malířství záleží na typu, struktuře a materiálu letadla · Křehkost a nejistý osud kubismu v době jeho vzniku je křehkost a nejistota, která pochází z lehkosti a složení materiálů letounu, jenž se chystá vzlétnout. (Kövesces, Cognitive Linguistic Studies, 2020, vol. 7, no. 1) Shrnutí „E-CMT“ · víceúrovňový pohled na metaforu / CMT · role kontextu a zkušenosti · metonymie jako stádium, součást metafory · míra schematičnosti x specifičnosti (od obrazového schématu k mentálním prostorům) · „offline“(obrazová schémata, domény, rámce) a „online“ (mentální prostory) · sub-individuální (IS), supra-individuální (DM, FR) a individuální (MS) úroveň · „Teorie konceptuální metafory jednoduše nemůže být pouze konceptuální“. (Kövecses 2020: 177) 7. Použitá literatura (výběr) · Blair, Rhonda – Cook, Amy. Theatre, Performance and Cognition. Languages, Bodies and Ecologies. Bloomsbury, 2016. · Cook, Amy. Cook, Amy: Shakespearean Neuroplay. Palgrave Macmillan, 2010. · Dancygier, Barbara: „Multimodality and Theatre: Material Objects, Bodies and Language“. In Blair, Rhonda, and Amy Cook: Theatre, performance and Cognition. Bloomsbury, 2016, s. 21-39. · Fahlenbrach, Kathrin. Audiovisuelle Metaphern. Zur Körper- und Afektästhetik in Film und Fernsehen. Schüren, 2010. · Fahlenbrach, Kathrin. Embodied Metaphors in Film, Television, and Video Games: Cognitive Approaches. Routledge, 2015. · Fauconnier, Gilles. Ten Lectures on Cognitive Construction of Meaning. Brill, 2018. · Fauconnier, Gilles – Turner, Mark. The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. Basic Books, 2002. · Forceville, Chares. Pictorial and Multimodal Metaphor. In Nina-Maria Klug a Hartmut Stöckl (eds). Handbuch Sprache im multimodalen Kontext. Berlín: Mouton de Gruyter, 2016. · Garner, Stanton B., Jr.: „Watching Movement. Phenomenology, cognition, performance“. In Kemp, Rick – McConachie, Bruce. The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science. Routledge, 2019, s. 203-215. · Havlíčková Kysová, Šárka. Stage Metaphors in Verdi's Otello: Miloš Wasserbauer's State Theatre Production (Brno 1967) in the Context of Otello's Staging Tradition. Theatralia , 2016, roč. 19, č. 2, s. 29-58. · Havlíčková Kysová, Šárka. Metafory, kterými hrajeme: perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65-84. · Janda, Laura M. Cognitive Linguistics in the Year 2010. International Journal of Cognitive Linguistics 1, 2010, 1–30. · Kövecses, Zoltán. Extended Conceptual Metaphor Theory. Cambrridge University Press, 2020. · Lakoff, George – Johnson, Mark. Metaphors We Live By. University of Chicago Press, 1980. · Lutterbie, John. An Introduction to Theatre, Performance and the Cognitive Science. Bloomsbury, 2019. · McConachie, Bruce. American Theater in the Culture of the Cold War: Producing and Contesting Containment, 1947-1962. University of Iowa Press, 2003. · McConachie, F. Elizabeth Hart. Performance and Cognition: Theatre Studies and the Cognitive Turn. Routledge, 2006. · McConachie, Bruce. Engaging Audiences: A Cognitive Approach to Spectating in the Theatre. Palgrave Macmillan, 2008 · Sofia, Gabriele. „Systems Theory, Enaction and Performing Arts“. In Watching Movement. Phenomenology, cognition, performance“. In Kemp, Rick – McConachie, Bruce. The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science. Routledge, 2019, s. 195-202.