Kognitivní přístupy k divadlu a performančnímu umění II Check test • Podívejte se na tři videa (viz ppt v IS). Který z úryvků dle vašeho názoru lépe vystihuje situaci Shakespearovy postavy (Hamleta) a proč? Formulujte argumenty. • Přečtěte si úryvek ze hry W. Shakespeara Julius Caesar (promluva Marca Antonia). Zamyslete se nad tím, jakou divadelní situaci či situace text určuje nebo modeluje. Najdete v textu nějakou (konceptuální) metaforu? K důkladnějšímu porozumění dramatické situace doporučuji přečíst si celý text hry J. ___________________________________________________________________________________________________ __ 1. Teorie konceptuální integrace · Conceptual Integration Theory / Conceptual Blending Theory · též blending, míšení, sjednocení · Mark Turner a Gilles Fauconnier (1995 a dále) · Gilles Fauconnier and Mark Turner: The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind's Hidden Complexities (2002) · teorie mentálních prostorů (theory of mental spaces, Fauconnier 1994) • teoretický konstrukt • konstrukce odlišné od jazykových struktur • zahrnují idealizované kognitivní modely • Nejde o reprezentace „reality“. • Kognice a užívání jazyka zahrnují přístup k mentálním prostorům a manipulaci s nimi. • vztahy mezi různými mentálními prostory: (konceptuální) mapování • Jsme schopni tvořit je rekurzivně. • „space builders“ (Fauconnier 2018) - „stavební“ prvky, které pomáhají mentální prostory vytvořit • konceptuální mapování • totožnost / identičnost • analogie • reprezentace • kauzální vztahy: příčina a následek • konceptuální integrace • vstupní prostory (input spaces) • generický prostor (generic space) • blend integrovaný / sjednocený prostor (blended space) Příklady konceptuální integrace: Ilustrace procesu evoluce (vyvinutí ptáků z dinosaurů) „Joey, Katie, and Todd Will Be Performing Your Bypass” · single-scope blend a double-scope blend 2. Teorie konceptuální integrace a divadlo · Tom Stoppard: Arkádie (1993) · Giuseppe Verdi: Otello · inscenace 2009, Praha · režie: Dominik Neuner, Lubor Cukr · scéna: Vladimír Nývlt Vztah (Otella a Desdemony) se rozpadá Jagovy zlé činy zničí (ostatní) postavy 3. Narativní a dramatické kotvy · Barbara Dancygier (2007) · příklad Caesarova pláště · mentální simulace W. Shakespeare: Julius Caesar (překlad E. A. Saudek) · Příklady konceptuální, multimodální metafory a blendingu: · ZRADA JE (SMRTELNÉ) ZRANĚNÍ · metaforický výraz, multimodální reprezentace na scéně: Caesar nezemřel na zranění, nýbrž na zradu. · Antonius svojí promluvou mění význam scénické reprezentace / metaforického výrazu – rekonceptualizuje události: SMRTELNÉ ZRANĚNÍ · původně (před jeho scénou a řečí): ZASTAVIT TYRANII JE (VYKONAT) SMRTELNÉ ZRANĚNÍ · nově (po Antoniově řeči): ZRADA JE SMRTELÉ ZRANĚNÍ 4. Použitá literatura (výběr) · Blair, Rhonda – Cook, Amy. Theatre, Performance and Cognition. Languages, Bodies and Ecologies. Bloomsbury, 2016. · Cook, Amy. Cook, Amy: Shakespearean Neuroplay. Palgrave Macmillan, 2010. · Dancygier, Barbara: „Multimodality and Theatre: Material Objects, Bodies and Language“. In Blair, Rhonda, and Amy Cook: Theatre, performance and Cognition. Bloomsbury, 2016, s. 21-39. · Fahlenbrach, Kathrin. Audiovisuelle Metaphern. Zur Körper- und Afektästhetik in Film und Fernsehen. Schüren, 2010. · Fahlenbrach, Kathrin. Embodied Metaphors in Film, Television, and Video Games: Cognitive Approaches. Routledge, 2015. · Fauconnier, Gilles. Ten Lectures on Cognitive Construction of Meaning. Brill, 2018. · Fauconnier, Gilles – Turner, Mark. The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. Basic Books, 2002. · Garner, Stanton B., Jr.: „Watching Movement. Phenomenology, cognition, performance“. In Kemp, Rick – McConachie, Bruce. The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science. Routledge, 2019, s. 203-215. · Havlíčková Kysová, Šárka. Metafory, kterými hrajeme: perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65-84. · Havlíčková Kysová, Šárka. Stage Metaphors in Verdi's Otello: Miloš Wasserbauer's State Theatre Production (Brno 1967) in the Context of Otello's Staging Tradition. Theatralia , 2016, roč. 19, č. 2, s. 29-58. · Havlíčková Kysová, Šárka. Singing in the Blend: stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989. Theatralia, 2021, roč. 24, Special Issue, s. s. 189-208. · Janda, Laura M. Cognitive Linguistics in the Year 2010. International Journal of Cognitive Linguistics 1, 2010, 1–30. · Lutterbie, John. An Introduction to Theatre, Performance and the Cognitive Science. Bloomsbury, 2019. · McConachie, Bruce. American Theater in the Culture of the Cold War: Producing and Contesting Containment, 1947-1962. University of Iowa Press, 2003. · McConachie, F. Elizabeth Hart. Performance and Cognition: Theatre Studies and the Cognitive Turn. Routledge, 2006. · McConachie, Bruce. Engaging Audiences: A Cognitive Approach to Spectating in the Theatre. Palgrave Macmillan, 2008 · Sofia, Gabriele. „Systems Theory, Enaction and Performing Arts“. In Watching Movement. Phenomenology, cognition, performance“. In Kemp, Rick – McConachie, Bruce. The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science. Routledge, 2019, s. 195-202 · Lakoff, George – Johnson, Mark. Metaphors We Live By. University of Chicago Press, 1980.