ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2022/10/10 1 IV. Kognitivní lingvistika a historický vývoj přístupů ke zkoumání jazyka a mysli 1. Check test • Jaký je vztah/přínos práce Alana Turinga (1912–1954) k rozvoji kognitivních věd? Co je to tzv. „Turingův stroj“? • Kdo je to Noam Chomsky (nar. 1928)? V jaké souvislosti o něm hovoříme v diskusi o lidské kognici? • Jaké charakteristiky má „karteziánské“ pojetí lidské mysli? 2. Karteziánské (osvícenské) pojetí mysli • René Descartes (1596–1650) • Ego cogito, ergo sum • Lidská mysl je: o vědomá o univerzální o nezávislá na těle o logická, „racionální“ o nezávislá na emocích o doslovná o … • Představa objektivních kategorií jsoucen ve světě ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2022/10/10 2 3. Počátek moderních kognitivních věd, tzv. „1. generace“ kognitivních věd • Alan Turing (1912–1954) o „Turingův stroj“ = teoretický model počítače, konečný automat + program • Claude Shannon (1916–2001) o Lineární model komunikace; Booleovská logika elektrickými okruhy • Warren McCulloch a Walter Pitts – A Logical Calculus of the Ideas Immanent in Nervous Activity (1943) ⇒ metafora mysli/mozku jako počítače o Simulace mentálních procesů v počítačích o Kybernetika, umělá inteligence (AI) … • „Konekcionismus“ = mozek → počítač • „Kognitivismus“ = počítač → mysl • Marvin Minsky (1927–2016) – umělá inteligence na MIT o Modularismus • Jerry Fodor (1935–2017) o Formální jazyk myšlení: „mentálština“ (mentalese) o The Language of Thought (1975) 4. Od strukturalismu ke „kognitivismu“ v poválečné jazykovědě • Americký „deskriptivismus“ – Leonard Bloomfield (1887–1949), Edward Sapir (1884–1939) • Avram Noam Chomsky (nar. 1928) oKritika behaviorismu – B. F. Skinner: Verbal Behavior (1957) • Významné práce N. Chomského: oSyntactic Structures (1957) oAspects of the Theory of Syntax (1965) oCartesian Linguistics: A Chapter in the History of Rationalist Thought (1966) ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2022/10/10 3 oLectures on Government and Binding (1981) oThe Minimalist Program (1995) • Několik variant teorie JAZYKA • Otázka vzniku a akvizice JAZYKA o„UNIVERZÁLNÍ GRAMATIKA“ – nativismus („biolingvistika“) o„Poverty of the stimulus“ oS. Pinker: Language Instinct: How The Mind Creates Language (2010) oJádro jazykové kompetence: větné struktury → parametry → rekurze (?) • Otázka jazykového významu oÚstřední role syntaxe oJazyková znalost (→ lingvistika) vs. nejazyková znalost (→ psychologie?) oPř.: „Colorless green ideas sleep furiously.“ • Klíčová otázka analytické lingvistiky: Jaký je nejúspornější formální aparát, který dokáže předpovědět všechny gramatické (či akceptovatelné) výpovědi v jazyce a nepředpovídá ty negramatické (či neakceptovatelné)? 5. Počátky a charakteristika „2. generace“ kognitivních věd • 70. léta 20. století – reakce na formalismus, analytickou filosofii/lingvistiku aj. • Kognitivní psychologie – Eleanor Rosch: ‘Cognitive representation of semantic categories’ (1975), Cognition and Categorization (1978) • Filosofie „zkušenostního realismu“ (experiential realism) → klíčová role tzv. „vtělesnění“ (embodiment) • Jazykověda – kolaps „generativní sémantiky“ oCharles Fillmore oRonald Langacker oLeonard Talmy oGeorge Lakoff ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2022/10/10 4 6. Charakteristika moderní kognitivní lingvistiky • „Hnutí“ (ne „teorie“) • Centralita významu (L. Talmy: Toward A Cognitive Semantics, 2000) a mluvčího, modely založené na užívání → budování výkladového aparátu směrem „zdola nahoru“ (bottom-up) • Kognitivní přístupy k významu oSémantika rámců (frames) oTeorie konceptuální metafory (Conceptual Metaphor Theory) – George Lakoff, Mark Johnson, Zoltán Kövecses, Raymond Gibbs Jr. aj. oTeorie mentálních prostorů (mental spaces) – Gilles Fauconnier  Teorie konceptuální integrace (blending) – Mark Turner oTeorie lexikálních konceptů a kognitivních modelů (LCCM) – Vyvyan Evans o… • Kognitivní přístupy ke gramatice oKognitivní gramatika – Ronald Langacker oKonstrukční gramatika  Kognitivní konstrukční gramatika – Adele Goldberg  Vtělesněná konstrukční gramatika – Nancy Chang, Benjamin Bergen  Radikální konstrukční gramatika – William Croft  … • 2 klíčové filosoficko-metodologické závazky kognitivní lingvistiky: o Závazek zobecnění – závazek snažit se nacházet obecné principy, které platí pro všechny aspekty lidské řeči/jazyka. (→ antimodularismus) o Závazek kognitivní – závazek snažit se budovat popis jazyka tak, aby byl v souladu s poznáním o lidské mysli (a mozku) z jiných vědních disciplín. (→ interdisciplinarita a konvergentní dokazování) • Klíčová otázka kognitivní lingvistiky: Jaké kognitivní (a neurální) mechanismy lidé zapojují, když užívají JAZYK? ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2022/10/10 5 7. Shrnutí: Dokážu to? • Umím uvést základní rozdíly mezi tzv. „1. generací“ a „2. generací“ kognitivních věd? • Dokážu zařadit následující jména k jednotlivým „generacím“ kognitivních věd? oAlan Turing, Eleanor Rosch, Noam Chomsky, Jerry Fodor, Antonio Damasio, George Lakoff, Steven Pinker • Dovedu charakterizovat tzv. „zkušenostní realismus“ jako filosofii, na níž stojí moderní kognitivní lingvistika? • Dokážu charakterizovat „klasické“ (aristotelské) kategorie a kategorie „prototypové“ na příkladu konkrétních jevů (jiných než zmíněných v přednášce)? • Umím vyjmenovat a charakterizovat dva základní filosofické závazky moderní kognitivní lingvistiky? 8. Doporučená literatura • Lakoff, G.; Johnson, M. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. Basic Books. 1999. • Lakoff, G. Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind. University of Chicago Press. 1987. Česky jako Ženy, oheň a nebezpečné věci: Co kategorie vypovídají o naší mysli. Překl. Dominik Lukeš. Triáda. 2006. • Evans, V. Cognitive Linguistics: A Complete Guide. Edinburgh University Press. 2019. • Geeraerts, D.; Cuyckens, H. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford University Press. 2010. 9. Otázky k přednášce č. IV: • Shlédněte video Cascade Theory: Embodied Cognition and Language from a Neural Perspective (veřejná přednáška G. Lakoffa; 1:28:37). • Přečtěte si text The cognitive linguistics enterprise: an overview (V. Evans, B. Bergen, J. Zinken). • Představte nějaký (nejlépe svůj vlastní) přístup k významu slov. Co znamená, že nějaké slovo něco znamená? ARTS001 Lidská mysl: Úvod do kognitivních věd 2022/10/10 6 • Jak rozumíte kategorii LEŽ (lhát)? Co, jaké vlastnosti, musí něco (výrok?) mít, aby se dal/o charakterizovat jako lež? • Co všechno musí člověk „znát“, aby rozuměl pořekadlu „Čas jsou peníze“?