L. Onerva (1882-1972) - vl. jm. Hilja Onerva Lehtinen - básně, romány, překlady, kritiky - Inari (1913), Mirdja (1908) „ŽENY EINA LEINA“ Aino Kallas (1878-1956) - dcera Julia Krohna -žila v Estonsku (Noor-Eesti) -Häät (1904-1905, Svatba) -Lähtevien laivojen kaupunki (1913, Město odplouvajících lodí) -Sudenmorsian (1928, Vlčí nevěsta) Johannes Linnankoski (1869-1913) •symbolismus, dekadence •PÍSEŇ O ČERVENÉM KVĚTU •(Laulu tulipunaisesta kukasta, 1905) •jeden z první finských bestsellerů •vzpoura Olaviho Koskely proti rodině/mužské roli •silné ženy (Kyllikki, matka) •donjuanský motiv: topos rozevlátého, přelétavého •hrdiny toužícího po požitcích •film: rež. Teuvo Tulio (1938) VOLBY VE FINSKU 1907 •do nově ustanoveného parlamentu (eduskunta, 1906) •muži i ženy nad 24 let •šest stran (sociální demokracie, starofinové, •mladofinové, švédská strana, agrárníci, •křesťanští demokraté), •volební účast 70 %, •zvoleno 181 mužů a 19 žen (30 % kandidujících) • •Ilmari Kianto (1874-1970) •Červená čára (1909) •Topi Romppanen + Riika, region Kainuu •film: rež. Matti Kassila (1959): areena.yle.fi/1-403471 SEVERSKÁ DRAMATIKA Ludvig Holberg, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, August Strindberg Ludvig Holberg (1684–1754) - kritické hry o aktuálních problémech -autor charakterových komedií -Jeppe z Hůrky/Vršku/Kopečku (1722) -Stavovské divadlo, 1965, r. Jarolím Pleskot, hl. r. Rudolf Hrušínský -www.ceskatelevize.cz/porady/10245719005-jeppe-z-vrsku/20954215683 NORSKO V 19. STOLETÍ •1380 Vstup do personální unie s Dánskem •1814 Vstup do personální unie se Švédskem •1905 Vyhlášení nezávislosti • •Ivar Aasen (1813-1896) – obrození norštiny: •landsmål (dnes nynorsk) x bokmål •1885: landsmål uznán jako druhý úřední jazyk BJØRNSTJERNE BJØRNSON (1832-1910) •držitel Nobelovy ceny 1903 •povídka Synnøve ze Slunečného návrší (1857), sbírka Selské povídky (1873) •dramata: •Král Sigurd (1862), •Redaktor (1875), •Rukavička (1883) •Ano, milujeme •tuto zemi (1859) HENRIK IBSEN (1828–1906) •počátky kariéry spjaté s bergenským Norským divadlem, pak působil v Christianii, po 1864 exil •Ibsenovo novátorství: •1) aktuální témata •2) analytická technika: •„předtextová historie je •zpřítomněna v dialogu postav“ •3) boj pohlaví – viz Edward •Albee, Strindberg, Lars Norén HRY •PEER GYNT (1867) •hudba: Edvard Grieg •prototyp norské národní povahy •romantismus x existencialismus (4. dějství) • •NORA/DOMEČEK PRO PANENKY/DOMOV LOUTEK (Et Dukkehjem, 1879) •realistické drama, nízký počet postav (Nora + Thorvald Helmerovi, Kristina Lind, Nils Krogstad,…) • •další: DIVOKÁ KACHNA (1884), ROSMERSHOLM (1886), HEDDA GABLEROVÁ (1890)… • AUGUST STRINDBERG DRAMATIK •ovlivnil symbolisty, německé expresionisty, impresionisty a absurdní divadlo 20. století; nové divadelní formy (subjektivní drama); revoluční pojetí promluv postav •trojice naturalistických dramat: Otec, Slečna Julie, Věřitelé •OTEC (1887) – „moderní tragédie“, souboj pohlaví, manipulace •SLEČNA JULIE (1888) – aristokratka Julie x sluha Jean, třídní nerovnost •po krizi inferno v 90. letech: „drama jako sled výjevů“ •HRA SNŮ (1901) – symbolistní, expresionistická •další: TANEC SMRTI I-II (1900), SONÁTA DUCHŮ/SONÁTA PŘÍŠER/STRAŠIDELNÁ SONÁTA (Spöksonaten, 1907) – komorní drama, ERIK XIV. – historické