80. A 90. LÉTA VE FINSKÉ LITERATUŘE 80. LÉTA A NÁSTUP POSTMODERNISMU •svoboda a bloudění •globalizace •postmodernismus •Jean-François Lyotard (1924-1998): Postmoderní situace (1979) POSTMODERNISMUS •charakteristika: •obrat zpět k jazyku •obtížná interpretovatelnost/mnohost interpretací •mísení žánrů (literární pastiše, koláže…) •metaliterárnost/sebereflektivnost •fragmentárnost + nedůvěra k „velkým příběhům“ •autor vs. čtenář (viz Roland Barthes: Smrt autora, 1967) • PRÓZA 80. LET •hlavní rysy: •zájem o povídku •ústup domácí problematiky •obecná perspektiva bez idejí/iluzí •úsilí o nová formální řešení •ex. Matti Pulkkinen (1944-2011): Romaanihenkilön kuolema (1985) •nové žánry •esej: Erno Paasilinna (bratr humoristy Arta P.) •sci-fi: Leena Krohn: Tainaron, Durman (2001), Johanna Sinisalo •vzestup sámské literatury – Nils-Aslak Valkeapää: Slunce, můj otec (CSR 1991) •linie tunnustusproosa – autobiografické, hodně autorky: Tytti Parras, Pirkko Saisio, Anna-Leena Härkönen: Akvárium lásky (2000), Anja Kauranen-Snellman: Byla tady Soňa O. (1981) • PRÓZA 90. LET A NULTÝCH LET •medializace spisovatelů a komercionalizace •témata: •autobiografie a autofikce •gender a vztahy •hledání identity •zpochybňování tradičního podání dějin •relativizace „vyšších“ a „nižších“ žánrů 1)Kari Hotakainen: Buster Keaton: život a činy (1991), Klassikko (1997); Pirkko Saisio alias Jukka Larsson alias Eva Wein; Helena Sinervo: V domě básnířky (2004) – o Eevě-Liise Mannerové 2)A) A. Kauranen: Čas dotyků (1993), Härkönen, Pirjo Hassinen: Silné ženy (1996), S. Oksanen: Stalinovy krávy (2002) •B) obraz finského muže: Juha Seppälä (*1956): Velké příběhy (2000), Kari Hotakainen (*1957): Na domácí frontě (2002), Chrám sv. Izáka (2004), Role člověka (2009), Hannu Raittila (*1956): Canal Grande (2001); Petri Tamminen (*1966): Strýčkova ponaučení (2006) • 3)Imigrantská literatura: Ranya ElRamly Passonen: Auringon asema (2002), Zinaida Lindén; Maarit Verronen: Pimeästä maasta (95), homosexualita (Sinisalo: Ne před slunce západem (2000), Pentti Holappa: Ystävän muotokuva (1998), Oksanen: Baby Jane, 2005) 4)Seppälä, Liksom: Kreisland (1996) 5)Leena Lehtolainen (detektivky s Marjou Kallio) + Antti Tuomainen, Sinisalo („finské podivno“) •Laura Lindstedt: Oneiron (F 2015) •Helena Sinisalo: Jádro Slunce •Rosa Liksom: Prázdné cesty, Život je jen náhoda, BamaLama, Paní plukovníková •Katja Kettu: Porodní bába, Sběratel dýmek, Vlčí růže •Sofi Oksanen: Očista (F 2008) Zobrazit zdrojový obrázek •Pasi Ilmari Jääskeläinen: Literární spolek Laury Sněžné, Den falešné kočky •Tuomas Kyrö: Mrzout •Pajtim Statovci: Moje kočka Jugoslávie, Bolla (F 2019) •Kjell Westö: Chiméra 38 (CSR 2014) •Jussi Valtonen: Oni nevědí, co činí (F 2014) KDE ČERPAT INFORMACE O SOUČASNÉ FINSKÉ LITERATUŘE? •literární ceny: fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_kirjallisuuspalkinnot •Finlandia (Finlandia-palkinto) •Runebergova cena (Runebergin palkinto) •Cena Severské rady •ediční plány nakladatelství •finské: WSOY, Tammi, Otava •české: Argo, Kniha Zlin, Host… server iliteratura: kirja : Finsko - iLiteratura.cz •literární/kulturní agentury •FILI: www.finlit.fi/fili •Elina Ahlbäck: www.ahlbackagency.com •www.theparisreview.org/blog/2018/07/16/how-finland-rebranded-itself-as-a-literary-country