Literatura pro děti a mládež I 1. Základní pojmy Literatura pro děti a mládež (LPDM) – do 14/15 let A. Intencionální (nositelem intence autor, nakladatel) B. Neintencionální („přivlastnění“ dětským čtenářem; adaptace; „školní četba“) Literatura pro adolescenty (young adult) Žánrová skladba LPDM „Uplatnění dětského aspektu v LPDM podmiňuje i její specifickou druhově žánrovou skladbu. Ve srovnání s literaturou pro dospělé jsou žánry a žánrové formy a oblasti mnohem těsněji spjaty s psychikou dítěte v jednotlivých stádiích jeho vývoje i s průběhem jeho ontogeneze čtenářské. Dětský recipient totiž daleko intenzivněji vnímá věcný než literární kontext díla, proto jsou mu bližší jeho mimoestetické funkce.“ Jaroslav Toman Žánrová skladba LPDM v současnosti 4 oblasti: 1) Intencionální žánry folklorního původu, 2) žánry postupně přecházející z literatury pro dospělé do LPDM, 3) žánry, které mají dominantní postavení v četbě dětí a mládeže, 4) žánry společné literatuře pro děti a mládež a literatuře pro dospělé (pro děti často upravovány). Folklor v LPDM a) Význam folkloru v historii LPDM. b) Význam folklorních žánrů v četbě (recepci) současného dětského čtenáře. Folklor v LPDM 1) intencionální, 2) neintencionální. Foklorní žánry a žánry od nich „odvozené“ (ekvivalenty v autorské tvorbě) jsou první, s nimiž se dětský vnímatel setkává. Žánry A) Autorská a lidová poezie Žánry B) Pohádka 1. pohádka lidová a její adaptace (kouzelná, zvířecí, novelistická), 2. autorská /umělá pohádka. Žánry C) Příběhová próza ze života dětí / z dětského života / s dětským hrdinou / próza s dětským hrdinou • Autentický obraz ze života dítěte, dětská postava/hrdina v hlavní roli, • osou je dramatický děj spjatý s dětskou postavou, • provází od dětství do dospělosti. Dětský hrdina jako typ. Kompoziční typy žánru (klasická syžetová výstavba, epizodická výstavba, klasická syžetová výstavba s otevřeným koncem). Žánry D. Bajka (lidová/folklorní, autorská/umělá) E. Pověst (lidová/folklorní, autorská/umělá) a) místní: • etiologická, • erbovní a rodová, • démonická, • o hradech a zámcích a jiných význačných místech/budovách, b) historická. Žánry F. Próza s přírodní tematikou / se zvířecím hrdinou (typ promítající do přírodních dějů lidský svět – antropomorfizace; typ reflektující vztah člověka a přírody) G. Dobrodružná próza - Dějovost, specifický hrdina (hlavní postava), specifické prostředí, charakteristická výstavba (prosazuje se buď seriálovost, nebo román). - Řada žánrových variant, prolínání s dalšími žánry. - Jde tedy opravdu o - samostatný žánr? H. Uměleckonaučná próza Funkce LPDM • Estetická • Noetická/poznávací • Výchovná/didaktická/eticko-formativní (sem i některé další funkce, např. společensko-formativní, ideologická apod.) • Další zvláštní funkce (magická, fyziologická) • U dětí více než u dospělých korespondují s psychickou strukturou dětské osobnosti. • Pojetí funkcí v LPDM sice vychází ze strukturalismu (je jím inspirováno), ale výrazně míří k praktickému působení textu na čtenáře, tedy ne strukturalistický „popis díla“, ale trvalý ohled na dětský aspekt a jeho vnímání. Etapy čtenářství dětí a mládeže A) Předčtenářská (předškolní věk) • do 3 let • 3-6 let B) Čtenářská • Mladší školní věk (prepubescence) 1. 6-8 let (+ specifika 1. třídy ZŠ) 2. 9-10 let • Starší školní věk (mládež) 1. 11-12 let 2. 13-15 let C) Adolescentní 15/16 - ? Děkuji za pozornost! Mgr. Luisa Nováková, Ph.D.