Martina Musilová Teatralita veřejných událostí-uvedení do problematiky Od roku 2010 probíhá na Katedře divadelních studií Filozofické fakulty Masarykovy univerzity kontinuální výzkum teatrality veřejných událostí. Terénní výzkum teatrality se zaměřuje na projevy ve veřejném prostoru, které mají procesuálni a časový charakter. Z antropologického hlediska je možné na ně vztáhnout pojem kulturní performance1. V následující studii se pokusím definovat pojmy a pole tohoto výzkumu a jeho specifika. Nejprve se zaměřím na dva konstitutivní pojmy teatralita a performance a na symbolický charakter jednání a událostí, následně pak na aspekty veřejných událostí, jako jsou veřejný prostor a v něm uskutečňovaná událost, a na možnosti vyjevování a transformace, které vyplynuly jako základní témata z prováděného výzkumu. V počátku našich terénních výzkumů, jež byly v prvním roce zaměřeny na cyklicky pořádané slavnosti (masopust, velikonoce, hody, procesí apod.) ve třech lokalitách jihomoravského a zlínského kraje,2 jsme vyšli z širšího pojetí pojmu divadlo a teatralita, jak je definuje předně německá teatrologie (Joachim Fiebach a Erika Fischer-Lichte). Události byly nahlíženy a analyzovány pomocí širšího sociologicko-teatrologického pojetí divadla jako „kulturního modelu" (FISCHER-LICHTE 2005a: 5), který zahrnuje trsy pojmů a aspektů jako jsou podívaná - jeviště - hlediště; aktér - divák - vnímání - recepce - účast; scéna - kostým - maska - role; repertoár - scénář - režie; tělovost. Tento metodický přístup byl doplněn sociologickým pojetím Ervinga Goffmana, předně jeho dělením událostí na přední a zadní regiony (scénu a zákulisí). Přednostní zaměření na německou teatrologii 1 Teoretici, kteří podnítili obrácení zájmu antropologie ke studiu performancí, byli Arnold van Gennep (rituály přechodu), Johan Huizinga (teorie hry) a Milton Singer (kulturní performance). 2 Projekt č. 1893/2010 Cyklus svátků a svátečních událostí finančně podpořil Fond rozvoje vysokých škol. Jednalo se o lokality Horní Lhota u Luhačovic, Kyjov a Ivančice. Martina Musilová Teatralita veřejných udalostí- uvedení do problematiky vycházelo z předpokladu, že česká teatrologie je historicky s německou spjata a je terminologicky podobně strukturována.3 Výzkum teatrality veřejných událostí pokračoval i v následujícím roce 2011, kdy jsme se zaměřili na veřejné události města Brna, jako jsou městem pořádané slavnosti, sportovní akce, demonstrace, dění na ulicích a studentské akce. Z tohoto výzkumu vykrystalizovaly okruhy teatrologických a antropologických témat, jež jsou v současnosti prioritně zkoumány. Do těchto okruhů patří fenomén diváctví ve variantách: přímé diváctví, diváci diváků, mediální diváctví či ostentativní „nedívání se". Druhou oblastí je výzkum aktér-ství: možnosti a varianty aktivního projevu, projevy aktérů v předním a zadním regionu, možnosti manipulace s významy. Třetím výrazným okruhem je výzkum strukturace dění, nazkoušeného i spontánně zrozeného, ve vztahu k organizátorovi (režiséru, inspicientovi, „tomu s megafonem"). Konečně čtvrtou oblastí zájmu se stala prostorová strukturace a formování účastníků události, zpravidla do kruhové a polokruhové formace či v průvodech a procesích. V současnosti probíhá kontinuální terénní výzkum v rámci pravidelného semináře „Teatralita veřejných událostí", který je zaměřen na venkovské slavnosti spojené s cyklickým prožíváním roku zpravidla v jihomoravském kraji, městské veřejné události (Brno) a veřejné události, jež jsou spjaty s virtuálním a mediálním světem a světem subkultur. K tomuto semináři se váže rovněž seminář „Mimoestetické funkce divadla". Diskutovaný pojem „teatralita' Česká teatrologie se ve výkladu pojmu teatralita opírá nejčastěji o definici berlínských teatrologů Joachima Fiebacha (Humboltova univerzita) a Eriky Fischer-Lichte (Svobodná univerzita). Ti se snaží redefinovat pole teatrologie, aniž by popřeli oblast věnovanou specificky divadelním projevům, čili oblast chápanou výsostne esteticky, a pracují proto s rozšířeným pojetím divadla jako „kulturního modelu" a pojmem „divadelnost", resp. „teatralita". V českém prostředí můžeme nalézt obdobná východiska již v pracích Petra Bogatyreva z 30. a 40. let minulého století. Bogatyrev ve svých etnografických výzkumech sledoval mimoestetické funkce lidového divadla českého, slovenského a ruského (BOGATYREV 1940). Štrukturalistické pojetí dynamizující hierarchii funkcí umožnilo Bogatyrevovi nahlédnout proměnu dominance funkce estetické (divadelní) a mimoestetické (etické, sociální, politické, ceremoniální, hospodářské apod.) (BOGATYREV 1940: 30). Bogatyrev nás upozorňuje na to, že estetická funkce u divadelních projevů nemusí být vždy dominantní a že obě funkce, estetická a mimoestetická, se mohou ve své dominanci 3 Opírám se zde rovněž o zkušenost z tříměsíčního studijního pobytu na Institutu kultury polskej na Varšavské univerzitě v roce 2004. Polská teatrologie, ovlivněna tvorbou a výzkumy J. Grotowského a jeho následovníky (W. Staniewski, Gardzienice), ostřeji překračuje tradiční teatrologii směrem k antropologii. V českém prostředí bychom pro analogické výzkumy nenašli pojmovou oporu. Martina Musilová Teatralita veřejných udalostí- uvedení do problematiky přemísťovat. Od tohoto dynamického chápání, které je vlastně stále divadelné-centrické, je jen krůček k převrácení perspektivy, v níž můžeme sledovat funkce estetické v mimodiva-delních, kulturně-sociálních událostech, kulturních performancích. Jurij Lotman poukazuje právě na tuto obapolnost Bogatyrevových výzkumů: Ve svých pracích Bogatyrev opakovaně zkoumal procesy, jimiž mimodivadelní svět ovlivňuje svět divadla a vice versa. „Teatralizace" a ritualizace určitých aspektů mimodivadelního světa, situace, v níž se divadlo stává modelem skutečného jednání, nepřetržitě přitahovaly jeho pozornost. (LOTMAN 1975: 33) Iniciátorem teorie pojmu teatralita v německé teatrologii je Joachim Fiebach, jenž od konce 70. let minulého století propracovával „koncept teatrality jako komunikativně per-formativního a symbolického jednání" (ROUBAL 2005: viii). Východoberlínská teatrolo-gie, na rozdíl od dominantně antropologický zaměřeného pojetí např. v USA nebo Polsku, prvotně vycházela z teoretické koncepce divadla jako „kulturní komunikace", a opírala se o názory Bertolta Brechta, respektive jeho spolupracovníka Manfreda Wekwertha (ROUBAL 2005: iv). „Toto v podstatě kulturně komunikativní a antropologické směřování vedlo postupně ke vzniku teorie teatrality [...]." (ROUBAL 2005: iv) Erika Fischer-Lichte se pokusila v 90. letech minulého století ukotvit pojem „divadelnost/teatralita" v německé teatrologii a poukázala na jeho dva poněkud odlišné významy. První z nich vymezuje divadelnost v tradičním pojetí, pomocí něhož se teatrologii daří definovat svá specifika, tedy oblast, jež zkoumá divadelní dílo z hlediska estetiky: „[...] první varianta se týká jasných kritérií, v souladu s nimiž je možné vymezit divadlo jako zvláštní uměleckou formu." (FISCHER-LICHTE 2005b: 132) Takto chápaný pojem divadelnost/teatralita by odpovídal např. formalisty zavedenému pojmu „literárnosť' pro oblast literatury. Druhá varianta pojmu teatralita pak odpovídá onomu rozšířenému pojetí, díky kterému můžeme zkoumat divadelní projevy mimo vlastní okruh uměleckých děl. Jedná se o projevy, které jsou středem zájmu antropologie, sociologie či kulturních věd. (Ol) 2014 Druhá varianta definuje divadelnost mimo rámec a okruh divadla jako autonomního umě- ............. ní či sociální instituce. V tomto případě „teatralita" se zde chápe jako „všeobecně závazný zákon umělecké proměny světa, jak jej vnímáme"4, je definována jako „před-estetický instinkt" člověka [...]. (FISCHER-LICHTE 2005b: 132)