NĚMČINA PRO HISTORIKY UMĚNÍ První hodina CÍL SEMINÁŘE - naplnit studenty odvahou k práci s prameny a literaturou v němčině i bez googlu (základní orientace) - zlepšit vztah k nj - zlepšit schopnost pracovat s texty - není vyžadována aktivní znalost gramatických jevů (jen těch, které nám pomohou pochopit text) - není třeba se učit seznamy slovíček (jen ta opravdu podstatná) - výslovnost nás opravdu nezajímá (ta nám k pochopení odborného textu moc nepomůže) PODMÍNKY UKONČENÍ - docházku nevedu – pokud se chcete učit nj sami doma, nic proti tomu nemám - pro kurz existuje ELF – jako podpora, pokud byste měli pocit, že si potřebujete gramatiku ještě jednou projít a procvičit – není ale povinný -------------------- Test: V zásadě bychom ale v hodině měli vždy dospět k formulaci probírané gramatiky a sesbírání několika potřebných výrazů slovní zásoby, které zapíšeme do sdíleného dokumentu „Tabule“, na který se dostanete v Elfu. Tato gramatika a slovní zásoba pak budou testovány na konci semestru. Testování nepovažuji za dobrý způsob ukončení, ale letos se k němu uchyluji, abych získala zpětnou vazbu na to, zda je moje výuka efektivní. Berte tedy věc prosím spíše tak, že test je pro mě a ne pro Vás. Pokud budete docházet do hodin a aktivně se jich účastnit, měl by pro Vás test být pouze formalitou. Stejně tak pokud se budete sami aktivně němčině věnovat domácí přípravou za pomoci Elfu, případných konzultací se mnou atd. ---------------------- Autonomní učení - studijní deník: rozhodnout se, na čem chcete pracovat (může to být cokoli s němčinou – vyplňování gramatických cvičení, učení slovíček, čtení, poslech audio/video, aktivita ve dvojicích…) a zapisovat si do něj konkrétní doby, kdy jste se učili (min. 10 hod za semestr) a co jste se naučili. Poté, co úspěšně absolvujete test (první termín v zápočtovém týdnu), mě kontaktujte a sejdeme se osobně, abyste mi představili svoji činnost) MÁTE VLASTNÍ TEXT? - a chcete, aby se jeho část rozebrala v hodině? Zašlete jej na 428716@muni.cz. KONZULTAČNÍ HODINY - pokud byste potřebovali cokoli dovysvětlit, opravit, zkontrolovat, zkonzultovat, popovídat si, dejte mi vědět, domluvíme se! - e-mail: tam jsem méně flexibilní, ale jednou denně určitě (typicky v poobědovém čase, občas i večer. Naopak dopoledne na e-mailu téměř nikdy nebývám a o víkendu jen nárazově – viz knihy Hluboká práce a Digitální minimalismus od Calla Newporta, které tímto doporučují). - nebojte se prosím ozvat, pokud vám něco nebude vyhovovat. Budu se vás ptát na zpětnou vazbu, hlavně v půlce semestru a na konci, ale pokud vám něco nesedí, dejte mi prosím vědět hned!!! CO VY NA TO??? L ? J Die Schule ist neben der Familie eine der bedeutendsten Sozialisierungsinstanzen im Leben eines Menschen. Sie gibt dem Schüler das Wissen, das er später in der Gesellschaft braucht. Zugleich lernt der Schüler in der Schule, dass neben der privaten Autorität (seinen Eltern), noch andere, öffentliche Autoritäten existieren: die Lehrer und der Staat, den diese Institution repräsentiert. Nach Pierre Bourdieu ist eine wichtige Kompetenz des Staates, den Schülern Denkkategorien zu geben. Die Schüler lernen diese Kategorien gut kennen und applizieren sie wieder auf die Welt und den Staat. Die Schule hat dabei nach Bourdieu eine zentrale Funktion: Vor allem beim Unterrichten der Geschichte und der Literatur lernen die jungen Menschen die dominante Kultur kennen, die der Staat als legitime Nationalkultur präsentiert. Auch in der Tschechoslowakei nach 1948 übergibt die Schule den Schülern nicht nur das Wissen, sondern erzieht die Kinder zu loyalen Bürgern, also zu Menschen, die sich mit den herrschenden Werten identifizieren. SLOVNÍ ZÁSOBA - slovníky: www.slovnik.seznam.cz, www.slovnik.cz, www.duden.de - slovník historických slov: https://www.dwds.de/ - korpusy: www.linguatools.de - výslovnost: www.forvo.com - Quizlet - paměťové techniky https://www.2000slovicek.cz/?s=wpp https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/kreativni-techniky/pametove-techniky https://www.sogoodlanguages.com/cs/5-overenych-zpusobu-jak-si-zapamatovat-slovicka/ GRAMATIKA http://www.kj.fme.vutbr.cz/studopory/de/grammar/bag.pdf Konjugace: http://konjugator.reverso.net/konjugation-deutsch-verb-kennenlernen.html www.slovnik.cz