Plinius Starší a počátky dějin umění Status uměleckého díla a dějin umění (Didi-Huberman čte Plinia) kalos k´agathos techné mimesis (Příroda) HPIM3302 HPIM3304 Polykleitos, Doryforos, kolem 440 př. Kr. Kůros ze Sunia, kolem 600 př. Kr. Platón HPIM3304 Polykleitos, Doryforos, kolem 440 př. Kr. Polykleitos – Kanon (známé díky Galenovi): Krása spočívá v souměrnosti lidského těla…“ Malíř Pamphilius z Amphipolis • 11: Policleto's Canon, Doriforo (c 450 b.C.) | Download Scientific Diagram Antika: Biografie a umělecké dílo: soutěživost, technická dokonalost ideál = mimesis (symmetria) •1) „Umělecké anekdoty“: doložené/nezachované texty: Duris ze Samu, přelom 4. a 3. stol. př. Kr., historik – anekdoty o umělcích (dva spisy o malířích a sochařích) •Xenokrates z Atén, žák Lysippa, 3. stol. př. Kr.: srovnávání dovedností jednotlivých umělců – „progresivní“ vývoj umění směrem k naturalismu a iluzionosmu •Appolodorus z Athén (2. stol. po Kr.): nostalgická oslava umělců z doby Periklovy (5. stol. př. Kr.) •2) Texty umělců: sochař Polykleitos, malíř Pamphilius •3) Umělci, původ umění a role umění (Plinius st.) •4) Cestopisy: Pasiteles (Mirabilia, 1. pol. 1. stol. př. Kr.), Pausanias (2. stol.) •5) Ekfrasis – popisy uměleckých děl (Lukianos ze Samosaty, Flavios Filostratos, Filostratos z Lémnu, Kallistratos) • Pausanias: Cesty po Řecku (Graeciae descriptio), po r. 170 •Feidias, Pallas Athéna, pol. 5. stol. Pausanias Description of Greece.jpg Výsledek obrázku pro pausanias Výsledek obrázku pro pausanias Výsledek obrázku pro feidias pallas athéna Popis uměleckého díla Homér, Illias, XVIII, 480 passim, Aeneův štít (ekfrasická kosmogonie) Výsledek obrázku pro homer aeneas shield Výsledek obrázku pro ekfrasis filostratos Lúkianos ze Samosaty (Lucianus Samosatensis, kolem 120 – po 180) Výsledek obrázku pro lukianos Výsledek obrázku pro lukianos Pravdivé výmysly bazar | Databáze knih Pomluva Apellova: Botticelli, 1495,Mantegna, 1506, Cornelis Cort podle Federica Zuccara, 1572, Hans Jacob Breüning Von Buchenbach, před 1600 https://lakeimagesweb.artic.edu/iiif/2/64360346-0527-58b8-31c9-eb1e638d34e7/full/!800,800/0/default .jpg Výsledek obrázku pro mantegna calumny apelles Výsledek obrázku pro mantegna calumny apelles Výsledek obrázku pro mantegna calumny apelles •Flavios Filostratos (2./3 stol. po Kr.) Eikones – popisy obrazů v Neapoli • Život Apollónia z Tyany (mimesis a fantasia) •Filostratos z Lémnu – 3. stol. – vnuk předchozího – Eikones •Kallistratos (3. stol. po Kr.) – Ekphrasis – popisy slavných sochařských děl. Výsledek obrázku pro filostratos eikones Výsledek obrázku pro filostratos eikones Výsledek obrázku pro marek ekphrasis RÉTORIKA A STYL Marcus T. Cicero (106-43) Marcus Fabius Quintilianus (35-95) Styl: stilus (lat.); stylos (řec.) Antický svět Marcus Fabius Quintilianus stock image | Look and Learn Základy rétoriky (Marcus Fabius Quintilianus) | Detail knihy | ČBDB.cz Marcus Fabius Quintilianus - De Institutione oratoria - - Catawiki Rétorika – systém pro společenské jednání, vzdělávání i interpretaci uměleckých děl •Marcus Tullius Cicero (126-43) •Marcus Fabius Quintilianus (35-98) • -existují různé styly (inspirace pro uměleckou teorii až do 19. století) – modální teorie stylu (vznešený / střízlivý /veselý) -teorie decora – přiměřenost uměleckých forem dané úloze (akademická teorie raného novověku) Gaius Plinius Secundus st. (23–79), Naturalis Historiae libri XXXVII Výsledek obrázku pro plinius kapitoly Gaius Plinius Caecilius Secundus (61 – kol. 113) Epistula ad Clusinium Gallum – vila Laurentium • 61 – c. 113 Como - Dom - Fassade - Plinius der Jüngere.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Jean-Baptiste-Camille_Corot_-_Como_and_La ke_Como.jpg/1280px-Jean-Baptiste-Camille_Corot_-_Como_and_Lake_Como.jpg http://www.lombardiabeniculturali.it/img_db/percorsi/ville-como/060-l.jpg Karl Friedrich Schinkel, rekonstrukce vily Laurentium (Architektonisches Album, 1841) Vila Orianda na Krymu, 1838 http://www.studioviemme.it/wp-content/uploads/2015/07/villalaurentina1835.jpg http://www.zeno.org/Kunstwerke.images/I/72r021a.jpg Gaius Plinius Secundus st. (23–79), Naturalis Historiae libri XXXVII •Inspirace: •Xenokrates z Atén, žák Lysippa, 4. stol. př. Kr.: srovnávání dovedností jednotlivých umělců – princip cyklického vývoje (Vasari, Winckelmann, Wölfflin…) • •Duris ze Samu, 4.-3. stol. př. Kr. – anekdoty o umělcích (text O sochařích a O malířích) - biografie Plinius – počátky dějin/dějepisu umění •Dějiny umění a hledání dokonalosti (mimesis) -Dějiny objevů a zlepšování -Stínová malba – barva – plasticita – perspektiva…. -Malířské soutěže (Zeuxis a Parrhasios) -Sociální život a status umělců (Apelles) -Umělecké žánry Georges Didi-Huberman (nar. 1953) •École des hautes études en sciences sociales, Paris •Filozof, historik umění •Antropologický a psychoanalytický přístup. •Kritika pozitivistického a „dokumentárního modelu“ dějin umění. •Před obrazem (1990); Před časem (2000) – kritika tradičních konceptů dějin umění založených na pozvolném vývoji uměleckých forem a jejich racionálním studiu •Pojem (časové) „trhliny“ – v uměleckém díla se spojuje několik časů – nejen jeho vzniku (synchronní čas), ale i dalších časů, které status uměleckého díla (diachronně) v jeho vnímání měnily – k uměleckému dílu se tedy můžeme přiblížit jen anachronicky. • Klíčovým pro porozumění uměleckému dílu je „akt dívání“ – ten je nestabilní •Otevřenost obrazu - trhlina či anachronismus jsou symptomy neúplnosti – jejímu k zaplnění je třeba při interpretaci obrazu užít imaginativního myšlení Výsledek obrázku pro georges didi-huberman „…jím prováděné interpretace jsou někdy až jakousi intelektuální hrou.“ Před časem - Georges Didi-Huberman | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Devant l'image Fra Angelico : Georges Didi-Huberman : 9780226148137 Fra Angelico: Dissemblance and Figuration by Georges Didi-Huberman Pour un atlas des Figures Anachronic Renaissance od 1 177 Kč - Heureka.cz New Publication: Renaissance Meta-painting, Edited by Alexander Nagel and Péter Bokody – Medieval Art Research Anachronic Renaissance (Zone Books) - Kindle edition by Nagel, Alexander, Wood, Christopher S.. Arts & Photography Kindle eBooks @ Amazon.com. Vittore Carpaccio, Vize sv. Augustina, 1503 Socha Krista – anachronismus – odkazuje na soudobé dílo, současně se vztahuje k pozdně antickému prototypu (double historicity) – dílo patří více historickým okamžikům současně Renesance: kolize/syntéza performativního a substitučního modelu St. Augustine in His Study (Carpaccio) - Wikipedia Christ the Redeemer — Google Arts & Culture Výsledek obrázku pro plinius kapitoly Zobrazení zemřelého - reprezentace jedince a počátky (dějin) umění: Plinius Starší, Historia naturalis, Kniha 35: „malované obrazy“ předků a „antropologie podobnosti“: obraz a jeho rituální (sociální, legální, antropologický, kulturní) – nikoliv estetický prostor. Portrét není optické napodobení individua, ale obraz-matrice fyzického prototypu, který stále zasahuje do prostoru a života. Není to pasivní objekt. Výsledek obrázku pro imprint ancient casting face Výsledek obrázku pro imprint ancient casting face I:\Články\Moravská Třebová_Epitafy\P1130890.JPG Výsledek obrázku pro didi huberman Výsledek obrázku pro didi huberman Výsledek obrázku pro didi huberman Výsledek obrázku pro didi huberman Výsledek obrázku pro didi huberman Náhrobek Ludvíka XII. a jeho ženy Anny, po 1517 (Jean Juste), St. Denis, Paříž J:\Přednášky\UDU_Přednáška\Cohen_Transi\Kopie (2) - HPIM8471.JPG J:\Přednášky\UDU_Přednáška\Cohen_Transi\Kopie - HPIM8473.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Transitory_tomb_-_1435-40.jpg Umělecká díla: nejsou jen objekty pozitivistické reflexe (reprezentace jako zrcadlo věcí), ani strukturalistického výkladu (vnitřní systém znaků: ikonografických, formálních… apod.) – Předmětem tázaní historika (umění) není „objekt“, ale „sociální vztahy“, které tyto objekty „organizují“: zásadní kategorie: čas – prostor – individuum – konvence – média •„Obraz není omezeným polem poznání – je „pohybem“ vyžadujícím zahrnutí antropologických aspektů bytí a času.“ Výsledek obrázku pro georges didi-huberman před časem Výsledek obrázku pro georges didi-huberman C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Epitafy_Hauptner_Bader\Katalog_Epitafy\Epitafy_Katalog_Obr.přílohy \K5V.jpg Matouš Radouš, Epitaf Marty Boleslavské z Kočice, 1610, hřbitovní kostel sv. Michala v Chrudimi: „…tak jako já nyní na vás hledím, jednou v Královstvím nebeském vy na mě patřiti budete.“ Různé (časové) perspektivy: obrazového pole, Marty, jejích manželů, soudobých pozorovatelů, dnešních diváků, historiků… Historismus a jeho dokumentární model •1. Bádání je založeno na základních faktech. 2.Fakta získáváme kritickou analýzou pramenů či uměleckých děl. 3.Získáváme a popisujeme tak něco, co skutečně existovalo. 4.Lidské jednání (tvorba uměleckých děl) odráží skutečné a konkrétní záměry, které se dají rekonstruovat a sestavit do určitého vyprávění. 5.Výklad je sledován v lineární a kauzální posloupnosti – událost navazuje na starší událost – v dějinách umění starší ovlivňuje mladší formu – idea vývoje. 6.Závěr: Celé to dává smysl, neboť „se to skutečně stalo“ (L. Ranke) – práce historika směřuje k objektivnímu poznání. 7.Poznání je založena na objektivním a nezaujatém vztahu subjektu historika k objektu historického poznání. Související obrázek Dekonstrukce: Hayden White, Jacques Derrida Postmoderna: krize historismu, revizionismus a epistemologické zpochybnění Výsledek obrázku pro jacques derrida Výsledek obrázku pro hayden white Výsledek obrázku pro hayden white Objektivita / Neutrálnost / Exaktnost historických věd - dějin umění a nalézání „historického obsahu“ (?) •D. Třeštík, Faktopisci a dějepisci: „Dějiny nejsou totožné s minulostí, jsou vždy konstrukcí o minulosti vztaženou k historikově současnosti. Historik za dějiny jakožto svůj výtvor přebírá plnou zodpovědnost. Je proto nejenom hloupé schovávat se za prý objektivně existující fakta, je to především nemorální a svým způsobem podlé, protože to využívá bludu prostého lidu, jeho prostoduchého přesvědčení, že to, co mu historikové předkládají, je konec konců totožné s minulostí, tedy jaksi automaticky pravdivé.“ C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Objektivita vědy\05.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Objektivita vědy\06.JPG Keith Moxey, Panofsky's Concept of "Iconology" and the. Problem of Interpretation in the History of Art, New Literary History, Vol. 17, No. 2, Interpretation and Culture (Winter, 1986), pp. 265-274 Výsledek obrázku pro moxey on panofsky Výsledek obrázku pro keith moxey Výsledek obrázku pro michael holly panofsky Výsledek obrázku pro kesner vizuální teorie Výsledek obrázku pro durer melancholie Jan Dienstbier Výsledek obrázku pro jan dienstbier Výsledek obrázku pro jan dienstbier Výsledek obrázku pro jan dienstbier panofsky Související obrázek Henri Focillon (1881-1943) ředitel Musée des Beaux-Arts in Lyon, profesor na tamní Ecole des Beaux-Arts, později na Sorbonně, při Collège de France and následně v exilu v USA. •Principiální otázka dějin umění jako historické disciplíny – otázka plynulého, či naopak diskontinuitního vývoje – otázka tradice, kontinuity a změny – formální proměny umění jsou klíčem k pochopení vývoje. •Art des sculpteurs romans, 1932 •Život tvarů, 1934 •Zaujetí evolučními principy vývoj uměleckých forem – 4 fáze: -Experiment -Klasické vyjádření stylu -Zjemňování stylu -Barokní stadium - •Neexistence jednotného genetického řetězce umění (sváry a trhliny – úkol historika umění je zkoumat právě tyto zlomové oblasti). Image result for Henri Focillon Image result for Henri Focillon Výsledek obrázku pro georg kubler Výsledek obrázku pro georg kubler SouvisejÃcà obrázek Tom Ljevar on Twitter: "#onthisday in 1944, Marc Bloch, one of the greatest 20th century historians, was killed by the Gestapo. Instead of the Hebrew prayers that had accompanied all his ancestors Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo - Marc Bloch | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví BLOCH, Marek. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo, 1967 – Markéta Šíbalová – album na Rajčeti Peter Burke a „nová kulturní historie“: historická a kulturní antropologie •The historical anthropology of early modern Italy, Cambridge 1986 • Reprezentace – praktiky peterburke Hans Belting a antropologie obrazu Výsledek obrázku pro hans belting Výsledek obrázku pro hans belting bild-anthropologie Prof. Hans Belting On anthropology of Images https://www.youtube.com/watch?v=f7LWGKQXOxM Výsledek obrázku pro belting anthropology Výsledek obrázku pro belting anthropology Výsledek obrázku pro belting anthropology Antropologie obrazu - Hans Belting | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví