Středověk Historiografie a ikonologie Středověk a reflexe umění •1. Teologie – role (náboženského) obrazu (náboženský/metafyzická estetika) •2. Receptáře, vzorníky •3. Popisy staveb - náboženské topografie – mirabilia (descriptiones) •1. Scholastika, teoologie a umě í (estetika): princip oscilace mezi duchem a hmotou •Krása jako abstraktní pojem (příroda jako transcendence) i jako konkrétní zkušenost •Krása univerza •Krása jednotlivých věcí •Vnější a vnitřní krása – neustálé směšování kategorie metafyzické estetiky (soulad univerza) s hodnocením materiálních kvalit umění •Středověký senzualismus (Bernard z Clairveaux) •Metafyzický rámec estetických kategorií (a jejich legitimizace) •Např. proporční teorie a teorie harmonie – základ v pythágorejské nauce čísel; pojmy jako symmetria, eurytmia apod. (i sám pojem pulchrum - krása) jsou primárně vnímány jako teologické kategorie • Umění a krása ve středověké estetice - Umberto Eco | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví ECO, Umberto : Umění a krása ve středověké estetice Umberto Eco citáty (149 citátů) | Citáty slavných osobností •Sv. Augustin (354-430): prostředkování antické (neoplatónské) tradice – krása hmotného světa je reflexí Boží dokonalosti •Krása se zjevuje v tvarech, tvary v proporcích a proporce v číslech. •Potěšení smyslů je ekvivalentem duchovní radosti •Tradice této spirituální interpretace krásy (viz opat Suger) – prostředek duchovního vzestupu k Bohu může být krása náboženského umění. •Předmětem úvah však není estetická percepce sama o sobě. Teorie obrazu v raném křesťanství? - Charles Bordino, Ivan Foletti | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví •Novoplatónská koncepce harmonie • •Boethius a sv. Augustin – číselná symbolika a nauka o dokonalých proporcích (matematicko-geometrický řád architektury a kosmu) •Pseudodionysius-Aeropagita (6. stol.): proportio et claritas: •„Jak můžete vy, kteří jste viditelní, uctívat věci neviditelné?“ •Thierry ze Chartres, 12. století (katedrální škola v Chartres) •Sv. Tomáš Akvinský: „krása spočívá k daných proporcích/harmonii“ – poskytuje organizovaný řád (claritas) •Alanus ab Insulis (kol. 1120–1202) •Vincent z Beauvais (kol. 1190–1264), Speculum maius • • Great Architect of the Universe - Wikipedia 2. Receptáře – vzorníky: umění jako řemeslo •Malířská příručka z hory Athos - známá až z opisů 18. století, ale pocházející z raně středověké Byzance •Heraclius, De coloribus et artibus Romanorum – 10. století, Itálie •Theophil Presbyter (Rogerus z Helmershausenu): De diversis artibus – přelom 11. a 12. stol. Různé techniky, tradice Byzance – celková encyklopedie malířských technik ve 3. knihách, zmiňuje i olejomalbu. •Věnuje prostor i ikonografii (objevil Gotthold Efraim Lessing) Výsledek obrázku pro De coloribus et artibus Romanorum Villard de Honnecourt (činný 1225–1250): Livre de portraiture, kol. 1235 Výsledek obrázku pro Villard de Honnecourt Výsledek obrázku pro Villard de Honnecourt Výsledek obrázku pro Villard de Honnecourt Architektonické vzorníky (Německo) Matthäus Roriczer, Das Büchlein von der Fialen, 1486 Lorenz Lacher, Hans Schmuttermayer (Knihy o fiálách, Norimberk, konec 15. století) Hans Böblinger (1412–1482) http://www.danielmitsui.com/00_misc/slide36.jpg http://farm9.staticflickr.com/8486/8201201460_3ccc19d6d5_c.jpg Cennino d'Andrea Cennini (cca 1360 – před 1427): Il libro dell'arte Výsledek obrázku pro cennino cennini Výsledek obrázku pro cennino cennini Výsledek obrázku pro cennino cennini kniha o umění středověku 3. Popisy staveb či památek - typ „pamětí“ •Byzanc - tradice antické ekphrasis: •Prokopios (6. století), právník a historik, Stavby (přehled stavební činnosti císaře Justiniána) •Paulus Silentarius, Báseň o Hagii Sophii (563) • Výsledek obrázku pro hagia sophia Související obrázek •Leo z Ostie (kol. 1046–1115), Dějiny benediktinského kláštera Montecassino (3. kniha – popis novostavby kostela) •Mnich Gervais (kol. 1141–-1210), Gervasii Cantuariensis tractatus de combistione et reparatione Cantuariensis ecclesiae •Opat Suger ze Saint-Denis (1081–1151) Mirabilia – topografie svatých míst – navazuje na antický žánr – ale dominuje křesťanský obsah, inventáře chrámových pokladů a další žánry •Opat Adamnus (irský opat), De locis sanctis – 698, putování mnicha Arculfa v Palestině, dedikováno northumbrijskému králi Aldfrithovi •Liber de miraculis sancti Jacobi, 12. století (Codex Calixtinus) • • De Locis Sanctis” by Saint Adamnan, Together with Extracts from “De Virginitate” by Venantius, and Pages from Saint Augustine of Hippo, Senator Cassiodorus, and Others - World Digital Library Řím a „průvodcovská“ literatura •Liber pontificalis Romanus – od 7. stol. (Angellus z Ravenny) – specifická historická/kronikářská literatura mapující životy papežů a jejich aktivity – i mecenášské – památky jako cenné historické dokumenty – antikvářský přístup •Mirabilia urbis Romae vel potius Historia et Descriptio Urbis Romae – od 12. století rozšiřované až do baroka, od 1475 v tištěné formě •Graphia aurea urbis Romae, pol. 12. století podobná průvodcovská verze – poutníci • • Výsledek obrázku pro Liber pontificialis Romanus Rome and The Guidebook Tradition – From the Middle Ages to the 20th Century | De Gruyter Narratio de Mirabilibus Urbis Romae (magister Gregorius, z Anglie), 12. století •Podobně jako Mirabilia se zaměřuje na křesťanskou identitu Říma – vedle popisu významných poutních míst a ostatků svatých je text postaven na historicko-anekdotickém výkladu dějin města; jeho antická minulost je interpretována křesťanskou perspektivou „věčného města“. •Pojetí města jako „muzea“. Magistri Gregorii narratio de mirabilibus urbis Romae. Leo Nellissen Mirabilia urbis Romae - Wikipedia Mirabilia urbis Romae Výsledek obrázku pro Mirabilia urbis Romae Výsledek obrázku pro Mirabilia urbis Romae Francesco Albertini, Opusculum de mirabilibus novæ et veteris urbis Romæ,1510 – dedikováno papeži Juliu II. - humanisticky orientováno; oslava starověkého města a jeho aktuální obrody (mj. zmiňuje probíhající práce Michelangela v Sixtinské kapli) – využívá Albertiho goniometrického systému Opusculu de mirabilibus noue et veteris urbis Rome : Albertini, Francesco, fl. 1493-1510 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive Albertini, Opusculum de mirabilibus novae & veteris urbis Romae – Xenotheka Graf, Urs: Albertini, Francesco degli:Opusculum de mirabilibus novae et veteris urbis Romae ( 1519) - Libro digitalizado a partir del material sin derechos de autor en la Biblioteca Estatal de Baviera en Bartolomeo Marliano, Urbis Romae Topographia, 1534 – praktický průvodce pro okamžité použití Marliani, Vrbis Romae topographia ... 1544 Bartolomeo Marliani - Wikipedia Topographia antiquae Romae Pirro Ligorio: Libro di M. Pyrrho Ligori Napolitano delle antichità di Roma, nel quale si tratta de’ circi, theatri e anfitheatri, con le Paradosse del medesimo auttore, quai confutano la commune opinione sopra varii luoghi della città di Roma, Venezia 1553 Arachne - Books Ligorio, Pirro. approximately 1513-1583: Libro di M. Pyrrho Ligori napolitano, delle antichità di Roma, nel quale si tratta de'circi, theatri, & anfitheatri. Con le paradosse del medesimo auttore, quai Ligorio, Libro di M. Pyrrho Ligori Napolitano delle antichita di Roma – Xenotheka Pianta di Pirro Ligorio Andrea Palladio, 1554 L'antichita di Roma di M. Andrea Palladio, raccolta brevemente da gli auttore antichi, & moderni : Palladio, Andrea, 1508-1580 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive Frontispiece to Andrea Palladio's 'Descritione de le chiese ... in la citta de Roma' | RIBA • Palladio's Rome: Palladio, Andrea, Hart, Vaughan, Hicks, Peter: 9780300109092: Amazon.com: Books Sugerovy spisy o St. Denis •Ordinationes, kol. 1140 •Libellus alter de consecratione ecclesiae Sancti Dionysii, 1146 •De rebus de administratione sua gestis, 1149 Iva Adámková (ed.) http://stavitele-katedral.cz/images/karta/velka/v113_file0001jpg.jpg St Opat Suger přijímá Boží požehnání, St. Denis, kol. 1150 Erwin Panofsky (1882-1968) a metoda ikonologie Výsledek obrázku pro erwin panofsky Výsledek obrázku pro erwin panofsky Erwin Panofsky (1882-1968) - opat Suger ze St. Denis - katedrála a scholastický habitus http://www.socialhistoryofart.com/photos/Mentors-Self-Portrai/Panofsky.jpg Význam ve výtvarném umění - Erwin Panofsky | Knihy Dobrovský St. Denis , fasáda, po 1140, 13. století ext-cc-djof[1] 02 01 • Konsekrační nápis v chóru: (1144): „Chrám září, prozářená je důstojná stavba, kterou proniká nové světlo“. Rose Window of St St Suger a paralela mezi duchovní a materiální „stavbou“ Boha neoplatonik - Psedo-Dionysius Aeropagita (5. stol.): Patrem clarificavit mundo St. Denis , vrchní zóna chóru, po 1440 Sardonyxový kalich a porfyrová amfora z pokladnice St.Denis http://www.medievalarchives.com/wp-content/uploads/2010/10/chalice.jpg http://www.sacred-destinations.com/france/paris-louvre-photos/slides/IMG_2395r.jpg Abbot Suger, a Key Figure and the originator of Gothic art Bernard z Clairvaux (1090–1153) 01 Sugerova idea paralelity mezi spiritual a material building of God. Psedo-Dionysius Aeropagita (5. století) Bůh jako: „ the Superessential One“ „the Superessential Light”, „the Invisible Sun” Bůh Otec: „Father of Lights Kristus: „First radiance which has revealed the Father to the world“ = Patrem clarificavit mundo • Výsledek obrázku pro pseudo dionisio areopagita Výsledek obrázku pro pseudo dionisio areopagita 06 Erwin Panofsky (1882-1968) - katedrála a scholastický habitus – gotické stavitelství jako projev kultury a myšlení http://www.socialhistoryofart.com/photos/Mentors-Self-Portrai/Panofsky.jpg G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\08.JPG Umění: projev myšlení, idejí a kultury vs. Umění jako forma Výsledek obrázku pro panofsky tomb Výsledek obrázku pro kurt bauch Das mittelalterliche Grabbild Výsledek obrázku pro erwin panofsky Výsledek obrázku pro erwin panofsky •Dürers Kunsttheorie: vornehmlich in ihrem Verhaltnis zur Kunsttheorie der Italiener (1914) •Der Begriff der Kunstwollens (1920) •Dürer's "Melancholia I": Eine quellen- und typengeschichtliche Untersuchungen (+ F. Saxl, 1923) •Idea: A Concept in Art Theory (1924) • •Studies in Iconology (1939) •The Life and Art of Albrecht Dürer (1943) •Abbot Suger on the Abbey Church of St.-Denis and its Art Treasures (1946) •Gothic Architecture and Scholasticism (1951) •Early Netherlandish Painting. Its Origins and Character (1953) •Meaning in the Visual Arts (1955) •Pandora's Box: the Changing Aspects of a Mythical Symbol (1956) (with Dora Panofsky) •Renaissance and Renascences in Western Art (1962) •Saturn and Melancholy: Studies in the History of Natural Philosophy, Religion and Art (+ F. Saxl, R. Klibansky, 1964) •Tomb Sculpture. Four Lectures on Its Changing Aspects from Ancient Egypt to Bernini (1964) •Problems in Titian, mostly iconographic (1969) • intrinsic meaning Perspektiva jako prostředek vyjadřování se k prostoru - mění se Každá doba má jiný cit pro prostor. Symbolická forma dobového myšlení Astonishing X-Men #57 Perspektive als symbolisches Form (1927) Perspektiva jako znak: strukturalismus a sémiotika •Objekt, slovo, pojem, princip… není izolovaný fakt, ale součást celku (struktury): obojí je definováno vztahy, kontextem a vnitřními souvislostmi •Znak jako součást komunikace v rámci jazykových, ale i socio-kulturních struktur. •Hl. otázka: jak se vytváří vztah mezi znakem a jeho významem a jak je tento význam prostřednictvím znaků recipován, jak funguje • Znak – význam (konvenční a arbitrární) signifiant – označující (znak) – např. červená barva na semaforu signifié – označované (význam) Stůj! Výsledek obrázku pro sémiotický trojúhelník Výsledek obrázku pro SIGNIFICANT SIGNIFIE Struktura •Komplexní celek, jehož vlastnosti přesahují vlastnosti kterékoliv z částí – klíčovým aspektem je celistvost, totalita celku jako strukturálně/strukturně definovaného systému a vztahů v něm; podstata utváření struktury je tedy dynamická • •Struktura v dějinách umění a)Vlastní umělecké dílo: vztah mezi formou a obsahem b)Vývoj stylových forem: vztah mezi vnějšími formami a vnitřními základy stylu (Alois Riegl tak rozlišoval „stylový charakter“ a „stylový princip“) c)Kontext uměleckého díla: vztah mezi dílem a jeho okolím Výsledek obrázku pro eco teorie sémiotiky Výsledek obrázku pro fernand de saussure kurz Výsledek obrázku pro fernand de saussure kurz Výsledek obrázku pro claude levi strauss Výsledek obrázku pro claude levi strauss Umberto Eco vytvořil svůj slavný román Jméno růže poté, co jej oslovili, aby napsal krátkou detektivku - ExtraStory Jan Mukařovský (1891-1975) Jan Mukařovský - 90. výročie založenia Školy umeleckých remesiel Jan Mukařovský - Studie z estetiky | Aukro Struktura: definují ji především vztahy: a)jak mezi složkami díly samými b)tak vůči okolnímu kontextu = dílo je struktura aktivních elementů, na kterých participuje výměna mezi dílem, umělcem a divákem = dílo je prostředkovatel významu – je znakem: sémiologie Dějiny umění a strukturalismus •Strukturální vidění pracuje s dílem jako s celkem (viz Gestalt-Psychologie = vidění je celistvé) • • •Témata: -Vztahy a souvislosti (forma – obsah) -Dílo jako znak (nesoucí významy) -Společenská funkce umění - Charles Sander Peirce (1839-1914), americký matematik, filosof a logik Charles Sanders Peirce – Wikipedie Charles S. Pierce - Language, Linguistic code, and Speech.................. Icon - Index - Symbol Wild Cat Steps On Ground Mud - Semiotic Indices Stock Photo - Image of nature, semiology: 139569754 Bird flu strain may have jumped from cat to human Cat, paw print. Flat icon and symbol. ... | Stock vector | Colourbox Abstract Cat Symbol, Icon On White Stock Vector - Illustration of icon, sleep: 107366898 Cat Damage Images, Stock Photos & Vectors | Shutterstock Cat attack: Moscow man faces five years in jail - BBC News •Fotografie: •Icon - Index 500+ Vintage Portraits (People) ideas in 2020 | vintage portraits, vintage, vintage photos Roland Barthes (1915-1980) •Denotace •Konotace • •Panzani (1977) - syntéza obrazového a jazykového sdělení •Předměty jako takové – doplněné popisy (denotace) •Odvozené významy (konotace - druhý smysl): •- např. -Italskost (barvy – i pro ne-Italy) -Zátiší -Čerstvost (nákup) -Domácí příprava – pozitivní konotace The 7th Function of Language by Laurent Binet – who killed Roland Barthes? | Fiction | The Guardian Rhétorique de l'image – Roland Barthes – Index Grafik Early Netherlandish Painting. Its Origins and Character (1953) Reality and symbols: Spiritualia sub metaphoris corporalium: Každý detail byl kontrolovaný daným symbolickým programem 1939/1955 •Předikonografický popis •Ikonografická analýza •Ikonologická syntéza (intrinsic/hidden meaning) •„Představuje tři aspekty jediného jevu, totiž uměleckého díla jako celku…metody přístupu…navzájem splývají v jediném organickém a neoddělitelném procesu“ •Ikonologie – interpretativní ikonografie. •Vyhrazena pro „rozbor obrazů, příběhů a alegorií“, nikoliv pro „umělecká díla, ve kterých je celá sféra druhotného, neboli konvenčního námětu eliminována a v nichž se objevuje bezprostřední přechod od motivů k obsahu: krajinomalba, zátiší, žánr“ E. Panofsky, Ikonografie a ikonologie: Úvod do studia renesančního umění, 1939 Panofsky's iconology | Visual Literacy Disguised symbolism in Early Netherlandish Painting Flashcards | Quizlet •1) Faktický a výrazový význam - odvodíme z praktické zkušenosti (senzibilní aspekt) •2) Konvenční význam – patří do oblasti interpretace (inteligibilní aspekt) •3) Vnitřní význam – jednotící princip, který vysvětluje viditelnou událost – jak její smysl, tak její formu Panofsky's iconology | Visual Literacy •1) Prvotní/přirozený význam – identifikování čistých forem (předikonografický popis) •Dějiny stylu •2) Druhotný/konvenční význam (ikonografický popis a identifikace) •Dějiny typů •3) Vnitřní význam/obsah: „podstatné principy, které prozrazují základní postoj národa, období nebo třídy, náboženské nebo filozofické přesvědčení, tak jak jsou zhuštěny v jediném díle.“ •Dějiny kulturních symptomů a symbolů •- Svět symbolických hodnot -Syntetická intuice -Obeznámenost s podstatnými tendencemi lidského myšlení Veronese, Alegorie lásky, kol. 1570 The Allegory of Love (Veronese) - Wikipedia The Allegory of Love (Veronese) - Wikipedia The Allegory of Love (Veronese) - Wikipedia Daniël Heinsius, Nederduytsche poemata · dbnl Image from page 117 of "Dan. Heinsii Nederduytsche poemata… | Flickr •Ernst Cassirer (1874-1945): „symbolické formy“ •Friedrich Ast (1778-1841) – předchůdce hermeneutiky - interpretace textů 1)Gramatická úroveň 2)Historická úroveň 3)Kulturní úroveň (Zeitgeist!) 4) -Kulturní kódy epochy -Znalost klasické kultury • Ernst Cassirer - Alchetron, The Free Social Encyclopedia Georg Anton Friedrich Ast - Alchetron, the free social encyclopedia Ikonologie •Čtení obrazů prostřednictvím odkrývání vybraných symbolů a hledání komplexního vnitřního (skrytého) významu. Ten se projevuje současně osobitým (formálním) zpracování určitého námětu. Sacred and Profane Love - Tizian (eigentl. Tiziano Verce jako tisk anebo olejomalba Čtení obrazů •Nicolas Poussin, Izraelité sbírající manu, 1639 •„lisez histoire et la tableau“ • Výsledek obrázku pro dürer melancholia Výsledek obrázku pro dürer melancholia kilbansky Výsledek obrázku pro dürer marsilio ficino Výsledek obrázku pro agrippa von nettesheim Související obrázek Výsledek obrázku pro agrippa von nettesheim Výsledek obrázku pro dürer melancholia Výsledek obrázku pro dürer marsilio ficino Objasnit principy nového gotického „picture space“ - nového způsobu vidění a utváření architektury G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\08.JPG Erwin Panofsky a ikonologie architektury Gothic Architecture and Scholasticism, Latrobe 1951 K analogii umění, filosofie a teologie ve středověku Erwin Panofsky a ikonologie architektury Gothic Architecture and Scholasticism, Latrobe 1951 K analogii umění, filosofie a teologie ve středověku •Období 1130–1270 - astonishingly synchronous development mezi gotickým uměním a scholastikou • •Habitus ve vrcholně středověké scholastice = principium importans ordinem ad actum – princip, který vnáší řád do jednání •Je to typické pro všechny civilizace - společné mentální vzorce a způsoby myšlení. • •(Milena Bartlová, Habituální performance. Úvahy o možnostech metodologické inspirace pro uměleckohistorickou medievistiku, Umění 2008) G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\11.JPG Platón vs. Aristoteles •Gotická katedrála = teologická summa •- parallelismus membrorum – summa (partes – membra – articuli) •- clarificatio •- manifestatio (transparentnost) • •= rys vrcholně gotické architektury • http://classes.uleth.ca/200103/art2850b/ste-chapelle-pics/cross-section.jpg G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\16.JPG pilier cantonné • G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\19.JPG G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\20a.JPG G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\22.JPG This is indeed „rationalism“ G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\24.JPG G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\25.JPG G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\34.JPG G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\39.JPG •Gotická architektura je usmíření a přijetí všech protichůdných možností. •Též aspekt scholasticismu: vedle manifestatio je to i concordantia. •Katedrála jako teologická suma jasně koncipuje celek – jejich rysem je přehledně vyjádřená komplexita •„vizuální logika“ -projev mentálního scholastického habitu • = „…to nám může pomoci pochopit o čem spočívá vrcholná gotika.“ G:\Brno\LS2013\Forma a funkce\04 Panofsky\40.JPG Výsledek obrázku pro Gombrich Symbolic Images Výsledek obrázku pro Gombrich Symbolic Images content "Aims and Limits of Iconology." In Symbolic Images (Studies in the Art of the Renaissance, 2), London1972, pp. 1–25. Meaning and significances • Související obrázek Výsledek obrázku pro piccadilly circus eros Výsledek obrázku pro piccadilly circus eros E Kritika ikonologie •Umělecké dílo je chápáno „jen“ jako symptom – ilustrace konceptů •Omezuje se na exkluzivní kánon renesančního umění (/jinde lze stěží aplikovat) •Výsledky jsou často spekulativní a překombinované •Počítá se s integritou subjektu (tvůrce/poradce) a objektu (díla) a nezohledňují se další aspekty formující význam díla vzhledem k publiku a jeho dalším „čtením“ – zanedbává se sociální kontext •Zanedbávají se výtvarné kvality díla (Otto Pächt) – ikonologie je „logocentrická“ • Larry Silver, The state of research in Northern European art of the Renaissance era, The Art Bulletin LXVIII, 1986, pp. 518–535. http://lifeinlegacy.com/2008/0816/BaxandallMichael.jpg 06.JPG Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy: a Primer in the Social History of Pictorial Style (Oxford Paperbacks) Michael Baxandall (1933-2008) 00 •Giotto and the Orators, 1971 •Painting and Experience in Fifteenth Century Italy, 1972 •The Limewood Sculptors of Renaissance Germany, 1980 •Patterns of Intention. On the Historical Explanation of Pictures, 1985 •Tiepolo and the Pictorial Intelligence, 1994 (společně se Svetlanou Alpers) •Shadows and Enlightenment, 1994 •Words for Pictures, 2003 •Pictures for words, 2004 • •Adrian Rifkin (ed.), About Michael Baxandall, Berkeley 1999 • Výsledek obrázku pro baxandall bartlová • • http://www.medievalists.net/wp-content/uploads/2010/01/giotto-orators.jpg http://images.betterworldbooks.com/030/The-Limewood-Sculptors-of-Renaissance-Germany-Baxandall-Mich ael-9780300028294.jpg http://www2.alibris-static.com/isbn/9780300068177.gif Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy: a Primer in the Social History of Pictorial Style (Oxford Paperbacks) http://ecx.images-amazon.com/images/I/51hxN0j2PlL._AA160_.jpg http://www.barrister.cz/images/books/medium/133.gif Painting and Experience in Fifteenth Century Italy, 1972 Výsledek obrázku pro michael baxandall Imago-kulturní přístup dějin umění: Funkce uměleckého díla Kulturně specifické prostředí Tradice „humanistického dějepisu umění“. Culturaly determined mental equipment of visual experience Beholders´ visual skills Quottrocento cognitive style (De-)Construction: The context of critical theory Of Critical Theory and Its Theorists - 2nd Edition - Stephen Eric Bro •Social structures, •Cultural context •Fragmented cultural identities •Vs. •Modernnist construct of homogenous era as universal truth •Renaissance individualism Dekonstrukce: Hayden White, Jacques Derrida Postmoderna: krize historismu, revizionismus a epistemologické zpochybnění Výsledek obrázku pro jacques derrida Výsledek obrázku pro hayden white Výsledek obrázku pro hayden white Donald Anthony Preziosi (nar. 1941) •Jeden z největších kritiků tradičních dějin umění – v duchu Derridova dekonstruktivismu: umění je moderní praktikou, konstrukcí dějinné posloupnosti uměleckých děl; kritizuje praxi, která jednotlivá díla generalizuje do formálně-stylového celku, který je adaptován na celky/etapy/epochy v kulturně-sociálním slova smyslu. •Kritika DU v jejich základu: dle DP se osvícenský koncept dějin umění stal „jedním z nejoslnivějších moderních evropských vynálezů a současně nástrojem zpětného přepisování dějin celého lidstva“. Je to „dokonalý nástroj historického vymyšlení, založený na představě určitého druhu dějinnosti vizuálních objektů“. •Dějiny umění byly vymyšleny v 18./19. století v muzeích a pro muzea. Preziosi-214x300 The Art of Art History: A Critical Anthology (Oxford History of ... •Keith Moxey (nar. 1943), severoamerický historik umění a výrazný protagonista mj. vizuálních studií – systematický pokus o revizi tradičních dějin umění. Zamýšlí se mj. nad rétorickou praxí dějin umění a jejich ideologickým pozadím (např. analýza konceptu severské renesance a německé historiografie v kontextu nacionálních a nacionalistických ideologií). •Srv. Rozhovor a K. Moxeym, Umění 1998, s. 49nn Visual Theory: Painting and Interpretation: Amazon.co.uk: Norman ... Keith Moxey - AGI | Art Globalization Interculturality | Research ... The Practice of Theory – Poststructuralism, Cultural Politics, and ... The Practice of Persuasion : Keith Moxey : 9780801438011 Bryson Norman, Holly Michael Ann & Moxey Keith: Visual Culture ... Keith Moxey, Panofsky's Melancolia”, in: The Practice of Theory: Poststructuralism, Cultural Politics, and Art History 1994 Výsledek obrázku pro moxey panofsky melancholy Výsledek obrázku pro keith moxey Výsledek obrázku pro Moxey, The Practice of Theory •Panofsky´s rhetoric of eternal truths. •The selection (of works of art) was based on tradition of aesthetiic judgements dating mainly from the 18th and 19th centuries. •Iconological method fails to do justice to a genuinly historical understanding of the art of the past. • •Michael Ann Holly (nar. 1944) – mj. blízká spolupracovnice N. Brysona a K. Moxeyho, v r. 1986 založila na univerzitě v Rochestru první katedru vizuálních a kulturních studií. •Velký zájem o historiografii dějin umění – analýza toho, jak zdánlivě objektivní soudy historik umění ovlivnily jejich osobní pohnutky a životní osudy. Do „neutrálních“ závěrů historiků umění vždy proniká jejich životní zkušenost – sociální a kulturní zázemí a jejich hodnotový rámec. •Panofsky and the Foundations of Art History, 1984 •Past Looking: Historical Imagination and the Rhetoric of Images, 1996 •What Is Research in the Visual Arts? Obsession, Archive, Encounter, 2008 The Panel | The Matter of Writing Panofsky and the Foundations of Art History : Michael Ann Holly ... Past Looking: Historical Imagination and the Rhetoric of the Image ... Kritika holistického konceptu umění jako součásti Weltanschauung – jednota uměleckého díla a jeho vztah ke kulturní koherenci doby (stále princip Kunstwollen) Související obrázek Výsledek obrázku pro michael ann holly Buy The Critical Historians of Art Book Online at Low Prices in India | The Critical Historians of Art Reviews & Ratings - Amazon.in EPPH | Dürer's Rape of Europa and Other Studies (1494-5) George Didi-Huberman „ne-ikonologická sémiologie“ Prof. Georges Didi-Huberman - ZfL Berlin Před časem - Georges Didi-Huberman | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Výsledek obrázku pro MANTEGNA ORPHEUS Výsledek obrázku pro ghirlandaio tornabuoni Výsledek obrázku pro isadora duncan Jan Dienstbier Mgr. et Mgr. Jan Dienstbier, Ph.D. - Faculty of Humanities, Charles University Blatná Zelená světnice okres Strakonice | Aukro Fra Angelico, P. Maria a sacra conversazione, Florencie, klášter S. Marco, 1438-1450 „Fra Angelico nemyslel v úplně stejném čase…Je třeba uznat nezbytnost anachronismu jako obohacení.“ Fra Angelico : Georges Didi-Huberman : 9780226148137 Fra Angelico: Dissemblance and Figuration by Georges Didi-Huberman Pour un atlas des Figures Anachronic Renaissance od 1 177 Kč - Heureka.cz Anachronic Renaissance (Zone Books) - Kindle edition by Nagel, Alexander, Wood, Christopher S.. Arts & Photography Kindle eBooks @ Amazon.com. Alexander Nagel Christopher Wood – German – New York University NYU | Christopher Wood is Professor and Chair of the German Department at New York University Toward a New Model of Renaissance Anachronism: The Art Bulletin: Vol 87, No 3 The Art Bulletin 87, 2005, No. 3 (vs. Charles Dempsey, Michael Cole, Claire Farago, 2010; 2020 Socha Krista – anachronismus – odkazuje na soudobé dílo, současně se vztahuje k pozdně antickému prototypu (double historicity) – dílo patří více historickým okamžikům současně: „the clash between temporalities“ Obraz – poetická fikce a hra jednotlivých „časových“ elementů; funkcí obrazu/renesančního umění bylo „collapse temporal distance“ Renesance: dynamická syntéza performativního a substitučního modelu – nelineární, ne-singulární model renesančního historického myšlení Naše zažité pojetí o stylu jako časově lineárnímu principu dějin umění znemožňuje naše porozumění vizuální kultuře předmoderní doby. St. Augustine in His Study (Carpaccio) - Wikipedia Christ the Redeemer — Google Arts & Culture Kritika Panofského teze o vědomé historické distanci renesančních umělců a myšlenky o lineárně historickém výkladu uměleckého díla minulosti Panofsky method | Art analysis | Blog | Citaliarestauro.com •Princip renesančního umění: historická koncepce stylu jako časově jasně definovaného fenoménu nahlížejícího na minulost z perspektivy distance – „a basic premise of historical scholarship and the founding myth of the discipline of art history.“ •Vs. Nagel-Wood (Didi-Huberman, Warburg): „Visual artifacts collapsed past and present“ • • EP: „the factuality of Renaissance as a period concept“ Analogie mezi konstrukcí malířské perspektivy a renesanční historickou imaginací/historicitou („fixed distance“) Anachronic Renaissance (Zone Books) - Kindle edition by Nagel, Alexander, Wood, Christopher S.. Arts & Photography Kindle eBooks @ Amazon.com.