Giorgio Vasari (1511-1574) scrittore fidele e verace Výsledek obrázku pro Reading Vasari •Loss is that which gets found through the act of writing. • •What the work of art does to us: how it sets us as spectator-historians to see things in certain rhetorically specific ways according to its own logic of figuration. • •Ekphrasis, as it struggles to describe that which can no longer be seen in a variety of ways, can itself serve as an allegory for the larger project of history writings. The vanished past cannot be reclaimed, but the desire to speak images, tell pictures, about it, persist. Past Looking: Historical Imagination and the Rhetoric of the Image (Development): Holly, Michael Ann: 9780801483028: Amazon.com: Books The Panel | The Matter of Writing Past Looking: Historical Imagination and the Rhetoric of the Image (Development): Holly, Michael Ann: 9780801483028: Amazon.com: Books Související obrázek Výsledek obrázku pro Reading Vasari Le Vite de' più eccellenti pittori, scultori, ed architettori (1550, 1568) Výsledek obrázku pro vasari vitae Výsledek obrázku pro vasari vitae Agnolo Bronzino - Cosimo I de' Medici in armour - Google Art Project.jpg Cosimo I de' Medici (1519 – 1574) Pavel Preiss (Jan Vladislav), 1976 Výsledek obrázku pro vasari životy • Výsledek obrázku pro vasari životy Arezzo, Casa Vasari, kolem 1541 • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Arezzo-Casa_di_Giorgio_Vasari.jpg http://www.amarantomagazine.it/upload/news/img/31601arezzo.jpg Výsledek obrázku pro giorgio vasari paintings Výsledek obrázku pro giorgio vasari paintings Výsledek obrázku pro giorgio vasari uffizi Výsledek obrázku pro giorgio vasari uffizi Corridoio Vasariano Výsledek obrázku pro corridor vasari • Výsledek obrázku pro corridor vasari Le Vite de' più eccellenti pittori, scultori, ed architettori (1550, 1568) Výsledek obrázku pro vasari vitae Výsledek obrázku pro vasari vitae Agnolo Bronzino - Cosimo I de' Medici in armour - Google Art Project.jpg Cosimo I de' Medici (1519 – 1574) Il Libro di Antonio Billi Výsledek obrázku pro Antonio Billi Výsledek obrázku pro Paolo Giovio Paolo Giovio SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro musaei ioviani Předchůdci a současníci •Magliabecchiano, kol. 1530 •Paolo Pino: Dialogo di pittura, 1548 •Michalengelo Biondo, Della nobilissima pittura, 1549 • •Vincenzo Borghini •Annibale Caro Výsledek obrázku pro paolo pino Výsledek obrázku pro paolo pino Della nobilissima pittvra, et della sua arte, del modo, & della dottrina, di conseguirla, ageuolmente et presto, opera di Michel Angelo Biodo .. : Biondo, Michelangelo, 1497-1565 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive Annibale Caro - Wikipedia Vincenzo Borghini (1515-1580), florentský humanista a sběratel: paralela mezi uměním a rétorikou •Tři aspekty umění: •Imparare (nauka) •Varietá (rozmanitost) •Meraviglia (pozoruhodnost) • •Tři aspekty rétoriky •Poučit (docere) •Zaujmout (delectare) •Pohnout (movere) • Vincenzo Borghini (1515–1580) | Art UK Vasariho idea vývoje umění je založená na „dobrých příkladech“ – v duchu antických anekdot a biblické exegeze – v pozadí Ciceronův koncept historia magistra vitae Výsledek obrázku pro Reading Vasari Výsledek obrázku pro Reading Vasari Struktura textu •Úvody ke třem částem definující „vývoj“ Umění •Životopisy •Popisy umělecký děl •= integrace • Výsledek obrázku pro vasari vitae Giorgio Vasari, Životy nejvýznamnějších malířů, sochařů a architektů (Vita), 1550, 1568: Michelangelo • „V době, kdy se vynikající duchové, vedeni světlem přeslavného Giotta a jeho následovníků, pilně snažili osvědčit před světem schopnosti...obrátil nejmilostivější vládce nebes laskavě své zraky k zemi, a když viděl marnost toho nekonečného usilování...rozhodl se vyprostit nás ze všech těchto omylů a seslat na zem ducha, který by sám o sobě dokázal, co je to dokonalost výtvarného umění. To vše měla navíc provázet mravnost opravdové filozofie a ozdoba sladké poezie, aby si jej svět pln obdivu zvolil za jedinečný vzor života, práce, svatých způsobů a veškerého lidského konání, a pokládal jej tedy spíše za cosi božského než pozemského.“ • Jak jsi šťastný náš věku, jak jste blažení umělci, kteří si tak smíte plným právem říkat, protože jste měli ještě za svého života možnost rozjasnit své oči, plné temnot, u pramene takového jasu a přihlížet, jak vám tento podivuhodný a jedinečný umělec odstraňuje z cesty všechny obtíže! Sláva jeho úsilí přinesla totiž čest a uznání i vám, neboť strhla pásku z vašeho duchovního zraku, tak plného tmy, a naučila vás rozlišovat pravdu od klamu, který zastíral vaši mysl. Děkujte za to nebesům a snažte se napodobovat Michelangela ve všem. • Výsledek obrázku pro michelangelo Anekdotická topoi: Tizian a Karel V. • Carlos V Recogiendo pincel de Tiziano (2), óleo sobre lienzo de Pierre Nolasque Bergeret (1782-1863, France) Leonardo da Vinci, Alegorie Radosti a Utrpení, před 1500 http://images.cpcache.com/merchandise/514_400x400_NoPeel.jpg?region=name:FrontCenter,id:71639725,w: 16 http://farm7.staticflickr.com/6097/6312101614_a83fab2122_o.jpg Jacques de Gheyn, Melancholie (Saturn), 1595 1963 Výsledek obrázku pro born under saturn Rudolf Wittkower - Wikipedia FamiliesW E. Kris - O. Kurz, Künstler, 1934 (angl. překlad: Legend, Myth and Magic in the Image of the Artist, 1979 Legend, Myth, and Magic in the Image of the Artist: A Historical Experiment: Kris, Ernst: 9780300026696: Amazon.com: Books Julius von Schlosser (1866-1938) Výsledek obrázku pro schlosser vasari Výsledek obrázku pro julius von schlosser Výsledek obrázku pro kallab vasaristudien Výsledek obrázku pro kallab vasaristudien 2005 Výsledek obrázku pro Reading Vasari Výsledek obrázku pro lee rubin vasari Související obrázek 1995 •S. Alpers (1960): Vasari – biografie založené na expresivní síle příběhů •„Dějinný záměr“: souhrn individuálních příspěvků, které se podílejí na celku utváření jednotné kvality Umění. •Definuje prostřednictvím popisu uměleckých děl – v duchu ekphrasis: umělecké dílo je jedinečným příkladem aktivity umělce, ale současně i projevem „nadosobního“ vývoje Umění. •Je to v podstatě anti-individualistická koncepce. • Warburg - Presidential Lectures: Svetlana Alpers Paul Barolsky (*1941) Související obrázek Amazon.com: A Brief History of the Artist from God to Picasso (9780271036762): Barolsky, Paul: Books Paolo di Dono zv. Ucello Paolo Uccello - Wikipedia Paolo Uccello, sperimentatore di prospettive > Artesplorando Paollo Ucello: konstrukce malířovy biografie („Ucello is part of of the menagerie of Vasari´s imagination“ (P. Barolsky) •Prameny podloženo jen velmi málo (např. žádost florentskému daňovému úřadu o odpuštění daní, 1469) •G. Vasari: vytvoření řady legend -melancholický, samotářský a podivínský malíř -pohlcený svým uměním, objevující jeho nové hranice -Ucello – it. pták/prosťáček -anekdoty – sýr v klášteře S. Miniato -láska ke zvířatům (jako u da Vinciho, P. da Cosima, Sodomy ad.) Literární topoi: realita – fikce – imaginace/imaginárno Tvůrce meditující/bádající v ústraní •„Maître Frenhofer“ (1831) •Cézanne/L'Œuvre, 1886 Le Chef-d'oeuvre inconnu (El Doctor Sax - Beat & Books) (French Edition): Balzac, Honoré de: 9781727651324: Amazon.com: Books Culturethèque - L'Œuvre - Detail Paolo Uccello: un grande maestro tra gotico e rinascimento Imaginární/plastický život malíře-génia: donkichotská legenda The poems in italics, and songs of King Enzio - Giovanni Pascoli - Poesia Italiana - Poetry - Library - dimanoinmano.it GIOVANNI PASCOLI « Nostra Italia Paolo Uccello - Wikipedia, den frie encyklopædi Paolo Uccello, "Che dolce amante questa prospettiva!" Vasariho literární zdroje: topika – za standardizovanými formulemi a zábavným vyprávěním se odehrává instruktivní historicko-teoretický výklad o povaze umění Výsledek obrázku pro barolsky mona lisa Výsledek obrázku pro barolsky giotto father Výsledek obrázku pro Michelangelo’s nose : a myth and its maker •„Vasari´s poetic fabrication“ – ta ale tvoří přirozenou součást jeho vidění historie (da Vinci, dětství a „sedlákův“ štít s Medusou: osa „uměleckohistorického“ a teoretického narativu, umění vychází z přirozeného prostředí, je založen na souhře pozorování a studia přírody s klasickou tradicí a nakonec se takové dílo vycházející „z lůna přírody“ stává součástí „světa umění“ (naturalitá – fantasia) ve sbírce milánského vévody; předjímá pozdější dvorskou kariéru malíře) -Sociální distinkce – chudé, ale ušlechtilé (valente, gentile) poměry da Vinciho otce i samotný charakter da Vinciho •(Analogické Giottově biografii - topoi ušlechtilého vychování – opět na příkladu štítu pro nevychovaného florentského prosťáčka) Vasariho histoky – nejen anekdoty, ale i konstrukce žánru „historické fikce“ Leonardo Da Vinci painting a shield in order to impress his … stock image | Look and Learn The Renaissance; studies in art and poetry : Pater, Walter, 1839-1894 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive Walter Pater: „air of truth“ vs. P. Barolsky: chybné/nedostatečné analyzování Vasariho informací: „potvrzování – vyvracení“ „Fikce“ – „realita“ (apokryfní skutečnost) Giorgio Vasari, Životy nejvýznamnějších malířů, sochařů a architektů (Vita), 1550, 1568 (Michelangel) Ascanio Condivi (1520-1574), Vita di Michelangelo, 1553 Obtížně definovat poměr skutečnosti od fikce. Silný aspekt literární imaginace (příběhy mají žánr novelle) prostupující jak biografiemi, tak např. i dopisy Michelangela – sebestylizace. Ve 2. vydání rozvíjí nová topoi na základě Condiviho – např. o umělci-samoukovi (Faun), resp. příběh odráží samu Michelangelovi poetickou imaginaci a vidění sebe sama – fiktivní příběhy dodávaly Vasarimu sami umělci – i v ni ale spočívá důležitá historická relevance. Výsledek obrázku pro michelangelo Výsledek obrázku pro ascanio condivi Specifická historicita příběhů •Tondo Doni (c. 1507) a příběh vztahu umělce a patrona (50 – 70 – 100 dukátů) •Relevance fakticity: skutečný nemusí být ani tak příběh jako spíše reálné pozadí debaty o vztahu mezi umělci a patrony (princip historické imaginace a její historicity – i vymyšlený příběh je „historický fakt“) • •Podobně v případě instrumentalizace Michelangelovy malířské invence (spojení Dantova Minoa a Ovidiova Midase) – osvětlení „faktu“ kritiky Michelangelo, a toho, jak se s ní vyrovnával, prostřednictvím fiktivní imaginace - objevuje se až v 2. vydání (1568; absentuje i u Condiviho) • •Dopad na moderní recepci díla i uměleckohistorické interpretace: dílo žije svůj vlastní život skrze Vasariho – definice Posledního soudu jako „Michelangelovy autobiografie“, kde se prostřednictvím množství kryptoportrétů vyrovnává se svou současností. • Sacra famiglia, detta “Tondo Doni” | Opere | Le Gallerie degli Uffizi Michelangelo's Portrait of a Devil | The Best Artists Lodovico Dolce (1508–1568) Dialogo della pittura di M. Lodovico Dolce, intitolato l'Aretino : nel quale si ragiona della dignità di essa pittura, e di tutte le parti necessarie, che a perfetto pittore si acconvengono : con esempi di pittori antichi, e moderni Výsledek obrázku pro lodovico dolce dialogo della pittura Výsledek obrázku pro lodovico dolce Giovanni Paolo Lomazzo (1538-1592): Trattato dell'arte della pittura, scoltura et architettura (1584) Idea Del Tempio Della Pintura – grazia divina Výsledek obrázku pro Giovanni Paolo Lomazzo Výsledek obrázku pro Idea Del Tempio Della Pittura Výsledek obrázku pro Idea Del Tempio Della Pittura Výsledek obrázku pro Trattato dell'arte della pittura Detailfenster Výsledek obrázku pro Idea Del Tempio Della Pittura Karel van Mander (1548-1606), Schilder-boeck, 1604 Výsledek obrázku pro Karel van Mander Výsledek obrázku pro Karel van Mander Joachim von Sandrart (1606-1688) Teutsche Academie der Edlen Bau-, Bild- und Mahlerey-Künste, 1675 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Joachim-Sandrart-1.jpg Výsledek obrázku pro Joachim von Sandrart academie Giovanni Pietro Bellori (1613-1696), Vite de´pittori, scultori ed architti moderni, 1664 Výsledek obrázku pro Giovanni Pietro Bellori Výsledek obrázku pro Giovanni Pietro Bellori Vite Filippo Baldinucci (1624-1696) Vita del cavaliere Gio. Lorenzo Bernino, scvltore, architetto, e pittore, 1666 Vocabolario toscano dell´arte del disegno, 1681 Výsledek obrázku pro Filippo Baldinucci Výsledek obrázku pro Filippo Baldinucci Výsledek obrázku pro Filippo Baldinucci Výsledek obrázku pro filippo baldinucci vita di gian lorenzo bernini Antonio Palomino (1655-1726), Museo Pictorico, 1718 Výsledek obrázku pro antonio palomino SouvisejÃcà obrázek Arnold Houbracken (1660-1719) De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen, 1719 Výsledek obrázku pro arnold houbraken de groote schouburgh der nederlantsche konstschilders en schilderessen Výsledek obrázku pro arnold houbraken de groote schouburgh der nederlantsche konstschilders en schilderessen Giambattista Passeri (1610-1679) Vite de' Pittori, Scultori ed Architetti che anno lavorato in Roma, morti dal 1641 fino al 1673, Řím 1772 Výsledek obrázku pro Giambattista Passeri Výsledek obrázku pro Giambattista Passeri Scientismus (?) 19. století Passavant, Johann David; Santi, Giovanni: Rafael von Urbino und sein Vater Giovanni Santi (Leipzig) Michelangelo; Neue Beiträge zur Erklärung Seiner Werke by Justi, Carl: (1909) First edition. | Bauer Rare Books Ueber Hubert und Johann van Eyck : Waagen, Gustav Friedrich, 1794-1868 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive Raffael und Michelangelo : Springer, A. (Anton), 1825-1891 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive Albert Dürer, his life and works : Thausing, Moritz, 1838-1884 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive