Johann Joachim Winckelmann Styl (a jeho vývoj): nové paradigma dějin umění Aktuální pohled: queer theory Johann Joachim Winckelmann, Geschichte der Kunst der Altertums, 1764 • • File:Johann Joachim Winckelmann (Anton von Maron 1768).jpg http://www.databazeknih.cz/images_books/11_/110768/big_dejiny-umeni-staroveku-Mcf-110768.jpg •Heinrich Dilly: Proč vznikly dějiny umění a pojem stylu na konci 18. století? •došlo k sekularizaci umění – umělecká díla byla vytržena ze svého prostředí (sekularizací, revolucemi, rozšířením obchodu s uměleckými předměty). •Dosud byla umělecká díla ve svém původním prostředí přímo a jasně uchopitelná a dobře vysvětlitelná. •Nyní se stejná díla dostávala do nových vizuálních a funkčních kontextů – byla umisťována v soukromých sbírkách, v galeriích a muzeích. •Vývoj umění a zejména pojem stylu se v tomto okamžiku staly vynikajícím prostředkem, jak spojit jinak nespojitelné •Novým společným jmenovatelem se stalo abstraktum – pojem stylu. Výsledek obrázku pro heinrich dilly Výsledek obrázku pro heinrich dilly Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) Výsledek obrázku pro Johann Joachim Winckelmann Johann Joachim Winckelmann, 1717-1768 (Raphael Mengs, po 1755) Prosté zázemí, otec švec, obrovská studijní píle a vědomostní zázemí (studium: teologie, matematika, medicína, klasická filologie, estetika a archeologie – jedinečný self-made man. Od 1748 knihovníkem významného osvícence hraběte Heinricha von Bünau (1697-1762). Který mu prostředkoval kontakt na saský kurfiřtský dvůr v Dráždanech, s jeho podporou 1755 podniká studijní cestu do Říma,, kde publikoval vlivný spis/esej Gedanken über die Nachahmung der Griechischen Werke in der Mahlerey und Bilderkunst, vyzdvihující ideální kánon řeckého umění (jako polemika se soudobým pozdně barokním/rokokovým umění – manifest umění neoklasicismu). V Říme získává prominentní postavení – knihovník kardinálů Alberica Archinta či Albaniho. 1763 se Winckelmann stává „prefektem starožitností“, tj. správcem vatikánských sbírek (Prefetto delle Antichità). Díky tomuto postavení může studovat řadu soukromých sbírek a stává se významnou společenskou a kulturní postavou Říma – uznávaný znalec antického umění. Výsledek obrázku pro cardinal albani Výsledek obrázku pro cardinal albani Výsledek obrázku pro cardinal albani Gedanken uber die Nachahmung der Greischiechen Werke in der malerey und Bilderkunst. Dresden 1755 • Gedanken uber die Nachahmung der Greischiechen Werke in der malerey und Bilderkunst. Dresden 1755 - Esteticko-dogmatický přístup: nalezení ideálu v řeckém umění – to je normou absolutní kvality umění, i inspirací pro současné umění - Principem správného umění je „nápodoba“ – ne kopírováním, ale přibližováním se k ideálu – jedině tento ideál může být předmětem obdivu, respektu a vědeckého zkoumání – jeho předmětem je hledání proměn umění na cestě k tomuto ideálu (tedy i úpadku, tedy vzdálení se od něj) Johann Joachim Winckelmann (Anton von Maron), 1768 Charles-Louis de Secondat, Baron de La Brède et de Montesquieu (1689–1755), De l'esprit des lois, 1748, Considérations sur les causes de la grandeur des Romains et de leur décadence, 1734 Výsledek obrázku pro montesquieu Výsledek obrázku pro Considérations sur les causes de la grandeur des Romains et de leur décadence Montesquieu - De l'Esprit des Loix / Defense de l'Esprit des Loix ... Řecký ideál je myšlenkovou koncepcí s etickými konotacemi: výrok JJW o podstatě řeckého umění, které zjevuje „ušlechtilou prostotu a tichou velikost“ (edle Einfalt, stille Grösse). Johann Joachim Winckelmann Henry Fuseli (Füssli) (1741 – 1825) + Johann Caspar Füssli, Winckelmanns Briefe an seine Freunde in der Schweiz, Zürich1778 + Mathew Pilkington, A Dictionary of Painters from the Revival of the Art to the Present Period, London 1810. Geschichte der Kunst des Altertums, Dresden 1764-1767 Dějiny jako podání vědeckého systému File:Johann Joachim Winckelmann (Anton von Maron 1768).jpg http://www.databazeknih.cz/images_books/11_/110768/big_dejiny-umeni-staroveku-Mcf-110768.jpg Počátky archeologie – zájem o antické památky Bernard de Montfaucon (1655-1741), O.S.B., L'antiquité expliquée et representée en figures 1-15, Paris 1719-1724 •Francouzský benediktin, jeden ze zakladatelů paleografie a archeologie. •Záhy anglicky přeloženo: Antiquity Explained and Represented in Diagrams (1721–25) •Bohatá ilustrační složka – názornost, „vědeckost“ zpracování Bernard de Montfaucon - Imagines philologorum.jpg Different depictions of Janus from Bernard de Montfaucon's L'antiquité expliquée et représentée en figures via Wikipedia Anne Claude de Tubières-Grimoard de Pestels de Lévis, comte de Caylus, marquis d'Esternay, baron de Bransac (1692-1765) •Recueil d'antiquités égyptiennes, étrusques, grecques, romaines et gauloises (6 sv.), Paris, 1752-1755 File:Roslin Comte de Caylus.jpg File:Recueil d'antiquités égyptiennes, étrusques, greques et romaines (1752) (14597740778).jpg Cover of: Recueil d'antiquités egyptiennes, etrusques, grecques et romaines by Caylus, Anne Claude Philippe comte de Francouzský šlechtic, cestovatel, sběratel, znalec a jeden z prvních protagonistů archeologie. Výrazná ilustrační složka, ovšem ne příliš systematické, nahodilý výběr, spíše řazen tematicky. Snaží se využívat nových postupů přírodovědných analytických metod. Inspiroval J. J. Winckelmanna, který od něj přejal některé pojmy, mj. i „dějiny umění“. JJW: Dějiny jako podání vědeckého systému Předmětem zkoumání je styl v antickém umění: styl=umění=ideál. „Styl“ je pro JJW jednak v duchu Vasariho stále osobní styl umělce (maniera), ale i stylový projev konkrétní doby (v dnešním slova smyslu) Pokus o historického vylíčení antického (řeckého) umění na cestě k (a od) tohoto ideálu Periodizace – biologický/genetický koncept vývoje umění: - starší styl (archaické řecké umění) - vznešený styl (Feidias) - krásný styl (Praxiteles, Lysippos) - styl napodobitelů a úpadku - na počátku umění vycházejícího z kresby stála nezbytnost, potom krása (vrchol) a potom nadbytek (úpadek) – dle JJW „tři nejhlavnější stupně umění“. Pro JJW je typicky emocionální a senzuální argumentace: znaleckého typu; snaží se pro každou fázi najít příklady a srovnává jejich formální charakteristiky (pracoval ale s římskými kopiemi řeckých soch, aniž to věděl – vytýkali už současníci). Závěr: JWW propojil kladení obecných otázek po podstatě a vývoji umění s konkrétním historickým studiem památek, jakkoliv stále poněkud abstraktním. Proto je povařován za „otce dějin umění“. Geschichte der Kunst des Altertums, Dresden 1764 Styl •Etymologicky – lat. stilus; řec. stylos • •Úloha: 1) třídění a klasifikace známých uměl. děl • 2) určování a identifikace neznámých uměl. děl •Řazení podobného s podobným •Oddělování nepodobného (vizuální reflex) • •Aplikace do dějinného rámce – posun od děl k dějinám • •Obecný a individuální styl • Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) •Odvolával se na JJW, který jej měl přimět hledat v uměleckých dílech samu ideu umění. •Každá epocha má svůj styl – kdy všechny formy kultury získávají svůj jedinečný výraz, který jim vtiskává Zeitgeist. • •Styl se uplatňuje (podobně jako u JJW) esencialisticky – ze své podstaty – v tom spočívá logika a zákonitost vývoje. Georg Wilhelm Friedrich Hegel – Wikipedie Styl: nástroj řazení, vývojového principu a vymezování (klasický versus neklasický) •Prolegomena zu einer Psychologie der Architektur, München 1886 •Renaissance und Barock: eine Untersuchung über Wesen und Entstehung des Barockstils in Italien, München 1888 •Die klassische Kunst: Eine Einführung in die italienische Renaissance, München 1899. •Die Kunst Albrecht Dürers, München 1905. •Kunstgeschichtliche Grundbegriffe: Das Problem der Stilentwickelung in der neueren Kunst, München 1915 •Das Erklären von Kunstwerken, Leipzig 1921. • •Heinrich Wölfflin • (1864–1945) Datei:Heinrich Wölfflin Dührkoop.jpg Srovnávání na základě formy, kompozice, způsobů vidění Koncepce stylových dějin umění jako lineárního procesu, proměny z jedné kategorie do druhé (renesance – baroko) „škola čistého vidění“ •Linear × Malerisch •Fläche × Tiefe •Geschlossen - Offen •Vielheit × Einheit •Klarheit × Unklarheit • •lineárnost × malířskost •plošnost × hloubka •uzavřenost (tektonika) × otevřenost (atektonika) •mnohost × jednota •jasnost × nejasnost •Kunstgeschichtliche Grundbegriffe: Das Problem der Stilentwickelung in der neueren Kunst, München 1915 http://www.hieronymusboschboeken.nl/images/books/2012012516.JPG Základní pojmy dějin umění - Heinrich Wölfflin | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Jednotlivé umělecké dílo má pro historika umění v sobě něco zneklidňujícího / neuchopitelného •Heinrich Wölfflin (1864–1945) Datei:Heinrich Wölfflin Dührkoop.jpg •Základní úkoly: -Najít zákl. principy interpretace uměl. formy -Najít vysvětlení stylové proměny umění - •= Dějiny umění beze jmen Meyer Schapiro (1904–1996) picture SCHAPIRO, Meyer : Dílo a styl Geschichte der Kunst des Altertums, Dresden 1764-1767 Dějiny jako podání vědeckého systému Trieste, Tomba di Winckelmann, 1877 - Puntasecca Stampe Antiche Cenotaph for Johann Joachim Winckelmann, by Antonio Bosa, 1832 Temple in the Lapidario Tergestino, Stock Photo, Picture And Rights Managed Image. Pic. IBR-4346410 | agefotostock Exhibition: Winckelmann at the Capitoline Museums (until April 22nd, 2018) - Visit Ostia Antica Klasika a architektura: řecký vs. římský styl • David Le Roy, Les ruines des plus beaux monuments de la Grèce, 1758 • Les Ruines des plus beaux monuments de la Grèce considérées du côté de l'histoire et du côté de l'architecture, par M. Le Roy,... 2e édition... | Gallica Julien-David Le Roy - Wikipedia LE ROY, Julien David. Les ruines des plus beaux monuments de la Grece, considérées du côté de l'histoire et du côté de l'architecture, vol. Ι, Paris, Louis-François Delatour, MDCCLXX [1770]. - TRAVELLERS' •The Antiquities of Athens Measured and Delineated by James Stuart F.R.S. and F.S.A. and Nicholas Revett Painters and Architects, 1762 •Po návštěvě Athén (1751-2) The antiqvities of Athens : Stuart, James, 1713-1788 : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive James Stuart (1713-1788) and Nicholas Revett (1720-1804). | Christie's The · Antiquities · Of Athens · Measured · And · Delineated By · James · Stuart · F.R.S. And F.S.A. And · Nicholas · Revett · Painters · And · Architects. Volume · The · First · (-Third.) | Books | RA Collection | Royal Academy of Arts The · Antiquities · Of Athens · Measured · And · Delineated By · James · Stuart · F.R.S. And F.S.A. And · Nicholas · Revett · Painters · And · Architects. Volume · The · First · (-Third.) | Books | RA Collection | Royal Academy of Arts Giovanni Battista Piranesi, Le Antichita Romane, 1748 Piranesi Giovanni Battista : Le Antichità Romane [...]. - Asta Stampe e Disegni - Libreria Antiquaria Gonnelli - Casa d'Aste - Ancient Roman architectures by Giovanni Battista Piranesi - Italian Ways Arachne - Books Piranesi, Giovanni Battista. 1720-1778: Le antichita romane opera di Giambatista Piranesi architetto veneziano, divisa in quattro tomi. Nel primo de' quali si contengono gli avanzi degli antichi edifizj di Giovanni Battista Piranesi. Pierluigi Panza | Artribune Carceri D' Invenzione Di G. Battista Piranesi ...' | Works of Art | RA Collection | Royal Academy of Arts The Paradoxes of Piranesi | Newington-Cropsey Cultural Studies Center Johann Heinrich Wilhelm Tischbein, Goethe v Kampánii, 1787 JJW, po1760 Goethe, neoklasicistní ideál a styl jako estetická kategorie: -Johann Wolfgang Goethe: obdiv k Winckelmannovi, editoval sborník Winckelmann und seine Jahrhundert in Briefen und Afsätzen, Weimar 1805 - -vlastí práce Einfache Nachahmung, Manier und Stil, 1789 –problém stylu se stává klíčovou a problémovou kategorií – stále v duchu klasicistního idealismu -charakteristika stylu spočívá na nejhlubších základech poznání, na bytí věcí, pokud je nám dovoleno je poznat ve viditelných a hmatatelných věcech. Osvícenské dějepisectví umění v 18. století (umělci – sběratelé – učenci – veřejnost) •systematizace poznatků •znalectví a analýza památek •kritika písemných pramenů •= zvědečtění zájmu o umění (od rétorské humanistické tradice k „vědě“) •= racionalizace a teoretizování (dát dějinám systém) •= interpretace a katalogizace (hledání systému) Jan Dominik Fiorillo (1748-1821) •Geschichte der zeichende Künste, 1798-1808 •Geschichte der zeichnenden Künste in Deutschland und den vereinigten Niederlanden, 1815-1820 •Učitel Karla Friedricha von Rumohr Luigi Lanzi (1732-1810) Dei vasi antichi dipinti volgarmente chiamati Etruschi, 1806 Storia Pittorica dell' Italia, 1789-1809 -Italské školy -Dějiny umění, nikoliv dějiny malířů Jean Baptiste Louis Georges Séroux d’Agincourt (1730-1814) •Histoire de l’Art par les monumens, depuis sa décadence au IVe siècle jusqu’à son renouvellement au XVIe, 1810-1823 Leopoldo Cicognara (1767–1834) Storia della scultura dal suo risorgimento in Italia sino al secolo di Napoleone per servire di continuazione alle opere di Winckelmann e di d'Agincourt, 1813-1818 Professor Alex Potts FBA | The British Academy Whitney Davis | History of Art Department - History of Art Department Výsledek obrázku pro queer art history Výsledek obrázku pro queer art history Výsledek obrázku pro queer art history Výsledek obrázku pro queer art history Michel Foucault (1926-1984): diskurz Výsledek obrázku pro michel foucault Výsledek obrázku pro michel foucault history of sexualty Sexualita – sociální (diskurzivní) konstrukt – v minulosti se jeho vymezení a chápání měnilo – a to je třeba zkoumat Důležitý aspekt „moci“ – sexualita a její sociální regulace je formou ovládání. Lynda Nead, britská historička umění, aplikující Foucaultův pohled – zejm. v kontextu dějin malířství ve viktoriánské éře – dominance mužů, regulace ženské sexuality nebyla patrná jen v umění kde byla žena tradičně vykreslována jako pasivní objekt), ale i v celé společnosti a kultuře, a mj. i právu, lékařství a náboženství Výsledek obrázku pro lynda nead Výsledek obrázku pro lynda nead Myths of Sexuality: Representations of Women in Victorian Britain, Oxford 1988 The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality, 1995 George Elgar Hicks, Woman's Mission, 1863 Výsledek obrázku pro hicks woman's mission Výsledek obrázku pro hicks woman's mission Výsledek obrázku pro hicks woman's mission Základní pojmy •Pohlaví – biologicky definováno – otázka např. zobrazování pohlaví a role diváka (maskulinní pohled na ženu) •Gender – definován kulturně a sociálně – řada stereotypů •Sexualita – aspekt sexuální touhy a vyjadřování – jak jej jedinec projevuje s ohledem na své pohlaví a genderovou definici – otázka reflexe v umění (současném i minulém – často spojeno s psychoanalytickým přístupem) • Early Colonial Gender Roles » Teaching LGBTQ History These Self-Portraits played with gender fluidity back in the day ... •Feministické dějiny umění patří spolu s marxisticky a sociologicky orientovaným dějepisem umění k těm přístupům, které odmítají formalistický pohled na umění (a vnitřní logiku jeho vývoje) a preferují kontextuální perspektivu a vliv vnějších. •Oproti marxismu se domnívají, že této vliv není výhradně ekonomický, ale složitější, má více příčin – zejm. sociální postavení žen, jejich nerovnost a utlačování, které se v minulosti a různých kulturách proměňovala a reflektovalo v umění . •Od počátku spojeno s aktuální politickou agendou a uměleckou praxí, která výrazně proměnila/obohatila akademický diskurz dějin umění – zvl. od 70. let 20. století. • Hilary Robinson- Feminist Art History - ADRI •Základní pojmy feministické teorie: 1)Patriarchát: nadvláda mužů/otců, která ovládá tradičně celou civilizace – obchod, vládu, umění, náboženství… 2)Sexismus: diskriminace žen – pouze z toho důvodu, že jsou ženami • •Řeší se: •Role diváka a prezentace ženského těla v umění: Pozice ženy jako uměleckého objektu (stereotypizace, sexuální objekt – sexismus, atributy pasivity, poddajnosti, zranitelnosti, obraz ženy je ovládán mužem – male gaze •Sex – gender (ne ve smyslu esencialismu/biologického faktu, ale jako preskriptivní konstrukt sociální, kulturní) •Jak umění reflektuje charakteristické vlastnosti žen (pasivita, citlivost…), které však nejsou dle tohoto výkladu biologicky determinovány, ale jsou sociálně konstruovány – v negativním slova smyslu (slabé, to „druhé“ (S. de Beauvoir) pohlaví) •Z pozice marxismu – sexismus je důsledkem ekonomické nerovnosti, resp. patriarchální ekonomické organizace společnosti – dopad na uměleckou praxi Výsledek obrázku pro feminism art history Linda Nochlin (1931-2017) • Výsledek obrázku pro linda nochlin Výsledek obrázku pro linda nochlin book Women Artists. The Linda Nochlin Reader, Dějiny výtvarného umění, Výtvarné umění, Cizojazyčné knihy, Slovart - knihy moderního člověka Linda Nochlin (1931-2017) Severoamerická průkopnice feministického dějepisu umění Iniciační studie „Why have there been no great women artists? (1972) - důvodem není, že by neexistovaly, resp. nemohly by být - ovšem správnou reakcí není vyhledávat zapomenuté skvělé umělkyně minulosti a vyrovnávat je s muži. Klíčovým je pochopení, proč se umělkyním nedostávalo pozornosti a vzdělání – ten důvod je socio-historický: mužská dominance v uměleckém světě zamezovala ženám vzdělání a uplatnění – patriarchálně je omezovala v jejich „ženské roli“. Toto trvá i v agendě dějin umění (dějepis umění, muzejnictví), kde jsou ženy stále tradičně vytěsňovány z „příběhu umění“. Vytěsňování žen je tedy důsledkem „institucionalizovaného“ společenského předsudku. Výsledek obrázku pro linda nochlin Výsledek obrázku pro linda nochlin book Výsledek obrázku pro linda nochlin book Výsledek obrázku pro linda nochlin book Rozsika Parker - Griselda Pollock, Old Mistresses: Women, Art and Ideology, 1981 Výsledek obrázku pro pollock parker mistress •Dvojice (R. Parker, 1845-2010 – britská psychoterapeutka a historička umění a G. Pollock, nar. 1949, teoretička umění) – zásadní kniha vycházející z pozic marxismus a psychoanalýzy – pokud o systematickou definici feministického přístupu k dějiná umění; reflektuje i jejich vyhraněně levicovou, radikální politickou orientaci •Základní pojmy a témata: •Patriarchální dominance mužů nad ženami – ženy jsou potlačovány či min. stereotypně vnímány •Ideologie – patriarchální dominance je určující ideologií společnosti – neoficiální i oficiální •Marxismus – praxe psaní dějin umění – odráží společenskou situaci, nejen ve smyslu soc. a kulturní, ale i ekonomické nadvlády mužů nad ženami •Historicismus – důsledně analyzovat historicky se proměňující konvence, stereotypy, stejně jako uměl. Ptraxi a doový vus •Diference – žena je tradičně vykládána jako „ta druhá“ – ve smyslu negativní opozice • Rozsika Parker - Wikipedia https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e7/GP_Photo_2019.jpg/220px-GP_Photo_2019.jpg ušlechtilá prostota, tichá (mrtvá) velikost (edle Einfalt, stille Grösse) Eros - Thanatos Apollo of the Belvedere.jpg Výsledek obrázku pro hercules torso winckelmann Image from object titled 'Laocoon' Související obrázek Americký historik umění Alex Potts (Flesh and the Ideal, 1994) se zaměřuje i na historiografickou reflexi problému – typ. Analýza Winckelmannova zájmu o řecké sochařství jako výraz jeho vlastní homosexuální orientace a projektování této touhy (ovšem v kontextu sociálním a kulturním, nikoliv psychoanalytickém) do předmětu jeho studia. Apollo of the Belvedere.jpg Výsledek obrázku pro hercules torso winckelmann Whitney Davis (nar. 1958), historik umění, působící na univerzitě v Berkeley – sumarizující pohled na aspekt queer theory in: Davis, Whitney, „Homosexualism“, Gay and Lesbian Studies, and Queer Theory in Art History, in: Mark A. Cheetman et al., (eds), The Subjects of Art History, New York 1998, s. 115–142. •The pioneering work of Johann Winckelmann (1717-1768) identified a homoerotic appreciation of male beauty in classical Greek sculpture, a fascination that had endured in Western art since the Greeks. Yet after Winckelmann, the value (even the possibility) of art's queer beauty was often denied. Several theorists, notably the philosopher Immanuel Kant, broke sexual attraction and aesthetic appreciation into separate or dueling domains. In turn, sexual desire and aesthetic pleasure had to be profoundly rethought by later writers. •Whitney Davis follows how such innovative thinkers as John Addington Symonds, Michel Foucault, and Richard Wollheim rejoined these two domains, reclaiming earlier insights about the mutual implication of sexuality and aesthetics. Addressing texts by Arthur Schopenhauer, Charles Darwin, Oscar Wilde, Vernon Lee, and Sigmund Freud, among many others, Davis criticizes modern approaches, such as Kantian idealism, Darwinism, psychoanalysis, and analytic aesthetics, for either reducing aesthetics to a question of sexuality or for removing sexuality from the aesthetic field altogether. Despite these schematic reductions, sexuality always returns to aesthetics, and aesthetic considerations always recur in sexuality. Davis particularly emphasizes the way in which philosophies of art since the late eighteenth century have responded to nonstandard sexuality, especially homoeroticism, and how theories of nonstandard sexuality have drawn on aesthetics in significant ways. •Many imaginative and penetrating critics have wrestled productively, though often inconclusively and "against themselves," with the aesthetic making of sexual life and new forms of art made from reconstituted sexualities. Through a critique that confronts history, philosophy, science, psychology, and dominant theories of art and sexuality, Davis challenges privileged types of sexual and aesthetic creation imagined in modern culture-and assumed today. •Zdroj: http://cup.columbia.edu/book/queer-beauty/9780231146906 (nejde to vystihnout lépe:-) Amazon.com: Queer Beauty: Sexuality and Aesthetics from ... Amazon.com: The Subjects of Art History: Historical Objects in ... Gay, lesbian, queer theory – provázeno emancipaci LGBT hnutí – ve svých cílech analogické feminismu – analýza gay a lesbické identity, jejich sociální a kulturní regulace a reflexe v umění zaměření se na homosexuální osobnosti umělců a podobné motivy v umění. Dějiny umění zkoumají tato témata dominantně v historické perspektivě jako vždy specificky kulturně podmíněné skutečnosti s konkrétním dopadem na uměleckou praxi a recepci. Výsledek obrázku pro michael camille Výsledek obrázku pro michael camille Výsledek obrázku pro michael camille image Michael Camille (1958-2002) Zkoumání reflexe homosexuálního chování ve středověkých rukopisech – v marginálních iluminacích Anne-Louis Girodet-Trioson, Endymion, 1793 •Historikové umění, jako např. Whitney Davis analyzují konkrétní obrazy jako výrazy/sublimace homosexuální touhy svých tvůrců. Výsledek obrázku pro girodet endymion Jean Broc, Smrt Hyacinta, 1801 • Výsledek obrázku pro broc hyacinth Kritická reakce na feministické ad. dějiny umění •Jsou politicky motivované a tak často nekriticky zaujaté •Argumenty jsou předvídatelné •Zaměřování se na umělecky marginální osobnosti a fenomény •Vytvoření sebe-referenčního a uzavřeného akademického a publikačního prostředí •Ahistorické chápání sexismu a patriarchátu jako trans-historické kategorie • • Dějiny umění a „velký příběh“ Od 19. století podnes • F:\Brno\ZS2012\PREZ\61649_big.jpg F:\Brno\ZS2012\PREZ\37254.jpg Výsledek obrázku pro Ernst Hans Gombrich Výsledek obrázku pro Ernst Hans Gombrich pÅ™ÃbÄ›h Dějiny umění 1-9 - Pijoan | Antikvariát Kodytek PROFIL: Autor slavných Dějin umění Pijoan pracoval omračujícím tempem | Hospodářské noviny (iHNed.cz) RETRATO DE JOSE PIJOAN (1880-1963) - ARQUITECTO HISTORIADOR Y POETA ESPAÑOL Stock Photo - Alamy Historia del arte - jose pijoan - 10 tomos / co - Sold at Auction - 57092988 Summa Artis. Historia General del Arte. Vol.X. Arte Precolombino, Mexicano y Maya by Pijoan, José.: Good Tela editorial estampada. (1978) 6ª ed. | Carmichael Alonso libros (1927) Světové dějiny umění LAROUSSE - - Megaknihy.cz LAROUSSE - UMĚNÍ A LIDSTVO, KOMPLET 4 SVAZKY | Aukro Antikvariát Náchod clovek a renesance Knihy Obrazové dějiny umění (Claude Frontisi) | Antikvariát Červený knír Berlínská škola a Franz Theodor Kugler (1808-1858) •Definice nové disciplíny dějin umění •Vymezení proti tradici humanisticko-osvícenského dějepisectví – spojení s historismem •Výraz v ustavení hlavního předmětu DU – stylu • •Handbuch der Geschichte der Malerei, 1837 •Geschichte der Baukunst im Mittelalter, 1856 Datei:Franz-Kugler-Rudelsburg.JPG Výsledek obrázku pro clara kugler Výsledek obrázku pro franz theodor kugler Výsledek obrázku pro franz theodor kugler handbuch Výsledek obrázku pro kugler handbuch Výsledek obrázku pro kugler handbuch Franz Kugler, Handbuch der Kunstgeschichte, Stuttgart 1842 Kugler, Franz: Handbuch der Kunstgeschichte (Stuttgart, 1842) The Project Gutenberg eBook of Handbuch der Kunstgeschichte, by ... Franz Kugler, Geschichte der Baukunst, Stuttgart 1859 Geschichte der Baukunst : Kugler, Franz, 1808-1858 : Free Download ... Geschichte der gothischen Baukunst “ (Franz Kugler) – Buch ... Wilhelm Lübke (1826-1893) •Die Baustyle des Mittelalters. Seemann, Leipzig 1868. • Die Baustyle der Neuzeit. Seemann, Leipzig 1868. •Geschichte der deutschen Renaissance. Ebner & Seubert, Stuttgart 1872. •Geschichte der deutschen Kunst von den frühesten Zeiten bis zur Gegenwart. Ebner & Seubert, Stuttgart 1890 Charles Darwin (1809-1882) O původu druhů – Wikipedie The Complete Work of Charles Darwin Online - Image View Frame Charles Darwin's Evolution: Did His Anxieties Shape His Science? | Live Science August Prokop (1838-1915) Die Markgrafschaft Mähren in kunstgeschichtlicher Beziehung I-IV. Wien 1904. August Prokop – Wikipedie Die Markgrafschaft Mähren in kunstgeschichtlicher Beziehung. Grundzüge einer Kunstgeschichte dieses Landes mit besonderer Berücksichtigung der Baukunst. Eine Studie von ... - Ztichlá klika - antikvariát Carl Schnaase (1798-1875) •Niederländische Briefe, 1834 •Geschichte der bildenden Künste (8 sv., 1843–1864) Výsledek obrázku pro carl schnaase Výsledek obrázku pro schnaase geschichte bildenden Výsledek obrázku pro schnaase geschichte bildenden Volksgeistbegriff Volksgeist Výsledek obrázku pro Ä�eské dÄ›jiny umÄ›nà 800 PhDr. Taťána Petrasová, CSc. - Akademie věd České republiky Příliš se utápíme v praxi, tvrdí historik umění Rostislav Švácha — 360° — ČT art — Česká televize Akademie věd České republiky: Předsedkyně navštívila Ústav dějin umění - Akademie věd České republiky… • Předsedkyně navštívila Ústav dějin umění - Akademie věd České republiky •Osvícenský koncept dějin umění se stal „jedním z nejoslnivějších moderních evropských vynálezů a současně nástrojem zpětného přepisování dějin celého lidstva“. •Je to „dokonalý nástroj historického vymyšlení, založený na představě určitého druhu dějinnosti vizuálních objektů“. Preziosi-214x300 Ernst Hans Gombrich, The Story of Art, 1950 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/81/TheStoryOfArt.jpg Výsledek obrázku pro gombrich story of art translation japanese SouvisejÃcà obrázek C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130189.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130190.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130191.JPG Michail Vladimirovič Alpatov, Всеобщая история искусств, 1-3, 1948-55: „Třeba porozumět hlavním liniím historického vývoje umělecké kultury lidstva.“ Výsledek obrázku pro alpatov dejiny umenia Výsledek obrázku pro michail alpatov Waldemar Janson History of Art, 1962 • Výsledek obrázku pro waldemar janson Výsledek obrázku pro waldemar janson Syntéza: Dějiny – Příběh/Příběhy (Gombrich vs. Elkins) http://www.jameselkins.com/images/stories/jamese/tradebooks/stories-covers-300px.jpg SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro ernst gombrich Výsledek obrázku pro belting konec dějin umění Výsledek obrázku pro belting konec dějin umění Výsledek obrázku pro belting bild und kult „V umění jako v památnících dějin umění se dnes odráží konec jedné tradice, tradice, jejíž ideál spočíval v pojmu dějin umění ve smyslu platného a uznávaného vyprávění o smyslu a průběhu všeobecné historie umění“. – „Konec dějin umění je koncem jednoho vyprávění: buď proto, že se vyprávění mění, nebo proto, že v dosavadním smyslu už není co vyprávět David Summers, Real Spaces, 2003 Výsledek obrázku pro david summers art historian Výsledek obrázku pro david summers real spaces Mark Miller Graham, Art Journal 1995 •Stop fetishizing completeness! •Eject the canon and thematize the content! •Stop using the present generation of survey textbooks! •The art history survey belong to a waning paradigm of art history. Let it wane. Výsledek obrázku pro Mark Miller Graham • Výsledek obrázku pro Ä�eské dÄ›jiny umÄ›nà 800