Vnitřní struktura druhotných světů Dobrodružná sféra vs. familiární sféra - Michail M. Bachtin – Román jako dialog •„chronotop“: bytostný souvztah osvojených časových a prostorových relací • •chronotop řeckých románů: „cizí svět v dobrodružném čase“ •chronotop rytířských románů: „zázračný svět v dobrodružném čase“ •chronotop fantasy: ??? Známé a Neznámé • •Neznámé •Převažující působení: •údiv, úžas • Neznámé Známé Známé Převažující působení: bezpečí, „ukotvení“ Dynamika Vnitřní struktura světů Familiární sféra •Převládá aspekt Známého •Pravidla i dění pochopitelné hrdinovi i publiku •Umožňuje publiku identifikovat se s daným světem, „ukotvit se“ v něm •Staví publikum do pozice „zasvěcených“ •Dobrodružná sféra •Převládá aspekt Neznámého •Potřeba přizpůsobit se neznámým událostem, akceptovat „nemožné“ •Umožňuje publiku prožít „sense of wonder“ •Vyvolává emoce (strach, humor) • Vnitřní struktura světů Vnitřní struktura světů