PŘÍLOHA I MATERIÁL PRO TABELACI POHÁDKY Protože jsme mohli prozkoumat pouze funkce jednajících osob a museli nechat stranou všechny ostatní prvky, připojujeme zde soupis všech prvků kouzelné pohádky. Soupis nevyčerpáva obsah každé pohádky beze zbytku, většina pohádek je jím však zachycena úplně. Představíme-li si každou tabulku přetištěnou na samostatný list, pak níže uvedené položky umístěné horizontálně vedle sebe vytvářejí záhlaví rubrik; do těchto rubrik se pak vypisuje materiál, tj. odpovídající prvky z jednotlivých konkrétních pohádek. Konfrontace materiálu uvnitř každé rubriky umožňuje sledovat metamorfózy jednotlivých elementů. Funkce jednajících osob zachovávají posloupnost stanovenou výše (kap. III). Následnost ostatních elementů připouští jisté kolísání, to však nemění obecný obraz. Studium každého vyčleněného elementu nebo skupiny elementů otvírá široké perspektivy pro všestranný výzkum pohádky jako celku a připravuje historický výzkum její geneze a vývoje. I. Výchozí situace 1. Časově prostorové určení („v jednom království"). 2. Složení rodiny: a) podle jmen a stavu, b) podle kategorií jednajících osob (odesilatel, hledač apod.) 3. Bezdětnost. 4. -5. Modlitby o narození syna: 4. forma modlitby, 5. motivace modlitby. 6. Příčina těhotenství: a) záměrné (byla snědena ryba apod.), b) náhodné (spolknutý hrášek apod.), c) násilné (unesení dívky medvědem apod.). 7. Formy zázračného zrození: a) z ryby a z vody, morfologie pohádky 101 8. 9. b) z ohniště, c) ze zvířete, d) jinak. Proroctví, věštby. Blahobytný stav před expozicí: a) fantastický, b) rodinný, 10.-15. cj agrární, d) v jiných formách. Budoucí hrdina: 10. jméno, pohlaví, 11. rychlý růst, 12. spojení s krbem, ohništěm, 13. duchovní kvality 14. výtržnictví, 15. jiné vlastnosti. 16.-20. Budoucí nepravý hrdina: (1. typ — bratr, nevlastní sestra; 2. typ srov. V. (110-113) 16. jméno, pohlaví, 17. stupeň příbuzenství s hrdinou, 18. záporné vlastnosti, 19. duchovní vlastnosti ve srovnání s hrdinou, 20. jiné vlastnosti. 21.—23. Spor bratrů o prvenství: 21. forma sporu a způsob řešení, 22. pomocné prvky při ztrojení, 23. výsledek sporu. II. Přípravná část 24.-26. Zákazy: 30.-32. 27.-29. 24. postava vykonavatele, 25. obsah, forma zákazu, 26. motivace zákazu. Odloučení: 27. postava vykonavatele, 28. forma odloučení, 29. motivace odloučení. Porušení zákazu: 30. postava vykonavatele, 31. forma porušení, 32. motivace. 102 33.-35. První objevení škůdce: 33. jméno, 34. způsob zapojení do průběhu děje (přichází odjinud), 35. vnější zvláštnosti objevení (přiletí stropem). 36.-39. Vyptávání, vyzvídání: 36. postava vykonavatele: a) škůdce se ptá na hrdinu, b) naopak, c) jinak, 37. nač se vyptává, 38. motivace, 39. pomocné prvky při ztrojení. 40.^12. Vyzrazení: 40. postava vyzrazujícího, 41. formy odpovědi škůdci (nebo neopatrný čin): a) formy odpovědi hrdinovi, b) jiné formy odpovědi, c) vyzrazení vinou neopatrného činu, 42. pomocné prvky při ztrojení. 43. Uskoky škůdce: a) přemlouvání, b) použití kouzelných prostředků, c) jiné. 44. Předběžné neštěstí po uzavření úskočné dohody: a) neštěstí je dáno, b) neštěstí je způsobeno samotným Škůdcem. 45. Reakce hrdiny: a) na přemlouvání, b) na použití kouzelných prostředků, c) na jiné činy škůdce. III. Expozice 46. —51. Skůdcovství: 46. postava vykonavatele, 47. forma Skůdcovství (nebo označení nedostatku), 48. předmět působení škůdce (nebo předmět nedostatku), 49. vlastník odcizeného nebo otec uneseného (nebo osoba, která si uvědomí nedostatek), 50. motivace a cíl skůdcovství nebo forma uvědomění si nedostatku, 51. formy zmizení škůdce. morfologie pohádky 103 (Příklad: 46 - drak, 47 — unese, 48 - dceru, 49 - cara, 50 - za účelem násilného sňatku, 51— odlétá. Při nedostatku: 46-47— nedostává se, chybí, je třeba, 48 - jelen se zlatými parohy, 49 - carovi, 50 - aby zahubil hrdinu.) 52.-57. Spojovací moment: 52. postava prostředníka, odesilatele, 53. forma prostřednictví, 54. ke komu je obráceno, 55. za jakým cílem, 56. pomocné prvky při ztrojení, 57. jak se prostředník dozví o hrdinovi. 58.-60. Vstup hrdiny hledače do pohádky: 58. jméno, 59. forma začlenění do průběhu děje, 60. vnější zvláštnosti vstupu. 61. Forma hrdinova souhlasu. 62. Forma odeslání hrdiny. 63. -66. Doprovodné jevy: 63. hrozby, 64. sliby, 65. zásobení na cestu, 66. pomocné prvky při ztrojení. 67, Odeslání hrdiny z domova. 68. -69. Cil hrdiny: 68. cíl jakožto akce (najít, osvobodit, pomoci), 69. cíl jakožto předmět (carovu dceru, kouzelného koně aj.). IV. Dárci 70. Cesta z domova k dárci. 71. -77. Dárci: 71. způsob začlenění do pohádky, pojmenování, 72. bydliště, 73. zevnějšek, 74. zvláštnosti objevení, 75. jiné atributy, 76. dialog s hrdinou, 77. pohoštění hrdiny. 78. Příprava předání kouzelného prostředku: a) úkoly, b) prosby, 104 c) zápas, d) jiné formy. Ztrojení. 79. Reakce hrdiny: a) kladná, b) záporná. 80. — 81. Vybavení kouzelným prostředkem: 81. co se dává, 82. v jaké formě. V. Od vstupu pomocníka do konce prvního dějového sledu 82.-89. Pomocník (kouzelný prostředek): 82. pojmenování, 83. forma přivolání, 84. způsob začlenění do průběhu děje, 85. zvláštnosti objevení, 86. zevnějšek, 87. původní místo pobytu, umístění, 88. výchova (zkrocení) pomocníka, 89. schopnosti pomocníka, 90. Doprava k místu určení. 91. Formy příchodu. 92. Detaily místa, kde se nalézá předmět hledání: a) bydliště carovy dcery, b) bydliště škůdce, c) popis vzdáleného království. 93. -97. Druhé objevení škůdce: 93. způsob začlenění do průběhu děje (je nalezen apod.), 94. zevnějšek škůdce, 95. svita, 96. zvláštnosti objevení, 97. dialog Škůdce s hrdinou. 98.-101. Druhé (při nedostatku — první) objevení carovy dcery (objektu hledání): 98. způsob začlenění do průběhu děje, 99. zevnějšek, 100. zvláštnosti objevení (sedí na mořském břehu), 101. dialog. 102.-105. Boj se škůdcem: 102. místo boje, 103. před bojem (vzedmutí vody škůdcovým dechem), 104. formy boje, 105. po boji (spálení těla). morfologie pohádky 105 106.-107. Označení: 106. postava, 107. způsob. 108.-109, Vítězství nad škůdcem: 108. úloha hrdiny, 109. úloha pomocníka. Ztrojení. 110.-113. Nepravý hrdina (2. typ — rovažeč vody, generál; srov. výše, 16-20): 110. pojmenování, 111. formy objevení, 112. jak se chová v době boje, 113. dialog s carovou dcerou, úskoky aj. 114.—119. Likvidace neštěstí nebo nedostatku: 114. zákaz pomocníka, 115. porušení zákazu, 116. role hrdiny, 117. role pomocníka, 118. způsob, 119. pomocné prvky při ztrojení. 120. Návrat. 121. —124. Pronásledování: 121. formy informace škůdce o útěku, 122. formy pronásledování, 123. informace hrdiny o pronásledování, 124. pomocné prvky při ztrojení. 125.-127. Záchrana před pronásledováním: 125. zachránce, 126. formy, 127. záhuba škůdce. VI. Začátek druhého dějového sledu Od nového škůdcovství (A1 nebo A2 atd.) až po příchod — opakování předchozího, stejné rubriky. VII. Pokračování druhého dějového sledu 128. Nepoznaný příchod: a) domů se vstupem do služby, b) domů bez vstupu do služby, c) k jinému carovi, d) jiné formy skrývání apod. 129. -131. Neoprávněné požadavky nepravého hrdiny: 129. postava vykonavatele, 106 130. formy požadavků, 131. přípravy k svatbě. 132.-136. Těžký úkol: 132. postava, která ho zadává, 133. čím zadávající úkol motivuje (nemoc apod.), 134. čím je úkol motivován ve skutečnosti (snaha odlišit nepravého hrdinu od pravého aj.), 135. obsah úkolu, 136. pomocné prvky při ztrojení. 137.-140. Splnění úkolu: 137. dialog s pomocníkem, 138. role pomocníka, 139. forma splnění, 140. pomocné prvky při ztrojení. 141.-143. Poznání: 141. způsob přivolání skutečného hrdiny (uspořádání hostiny, hledání mezi žebráky), 142. forma objevení hrdiny (na svatbě apod.), 143. forma poznání. 144._146. Odhalení: 144. postava toho, kdo odhaluje, 145. způsob odhalení, 146. čím bylo způsobeno odhalení. 147.-148. Transfigurace: 147. postava, 148. způsob. 149.-150. Trest: 149. postava, 150. způsob. 151. Svatba, získání trůnu. morfologie pohádky 107 PŘÍLOHA II DALŠÍ PŘÍKLADY A. A. L "Y Z 1. Analýza jednoduché pohádky o jednom dějovém sledu; třída: H—I, druh: únos člověka. 131. Car, tři dcery (a). Dcery se procházejí (P3), zdrží se dlouho v zahradě (Ô1). Drak je unese (A1). Výzva (B1). Hledají tři hrdinové (CT). Trojí boj s drakem (H1 -I1), vysvob ozeni dívek (K4). Návrat (i), odměna l), cestou při noclehu poznává rodiče (poznání - Q). a A10 T G2 M-N W*ÍQ Poznámka: chapec splní úkol proto, že od narození zná jazyk ptáků. Je tu vypuštěn prvek F1, předání kouzelné vlastnosti. Chybí tedy i pomocník a jeho atributy (mimořádná schopnost) přecházejí na hrdinu. V pohádce se uchoval rudiment tohoto pomocníka; slavík, který předpověděl ponížení rodičů, letí s chlapcem a sedá mu na rameno. Děje se však neúčastní. Cestou chlapec podá důkaz své mimořádné schopnosti, předpoví bouři a příchod loupežníků a tím zachrání majitele lodi. To je atribut (mimořádné schopnosti) doplňkově epicky rozvinutý. 108 3. Analýza jednoduché pohádky o jednom dějovém sledu bez H-I a M-—N; druh: zabití. 244. Pop, jeho žena, syn Ivanuška a dcera Aljonuška (a). Aljonuška odchází do lesa na jahody (P3 — odloučení). Matka jí přikazuje vzít bratra s sebou (y2 - příkaz). Ivanuška sebere více jahod než Aljonuška (motivace škůdcovství). „Pojď, povískám tě ve vlasech" (přemlouvání škůdce - T)1). Ivanuška usíná (ů1). Aljonuška zabíjí bratra (A14 - zabití). Na hrobě vyrůstá rákos (kouzelný prostředek se objevuje ze země - FVI). Pastýř ho uřízne a udělá si píšťalku (§). Píšťalka hraje a prozrazuje vraha (odhalení, Ex). Píseň se opakuje pětkrát za různých okolností. V podstatě je to smutná píseň o neštěstí (B7), která se asimilovala s odhalením. Rodiče vyhánějí dceru (trest, U). a P3 y2 V ů1 A14FVI (Ex) x 5 U 4. Analýza pohádky o dvou sledech s jedním škůdcovstvím; třída: H-I, druh: únos člověka. 133.1. Muž, žena, dva synové, dcera (a). Bratři odcházejí do práce, prosí sestru, aby jim přinesla svačinu (P1, y2); cestu na pole označují hoblinami (tím vydávají sestru drakovi — C1)- Drak přemístí hobliny (T|3), dívka jde na pole se svačinou (Ô2), jde po nesprávné cestě (ô3). Drak ji unese (A1). Bratři ji hledají (CT). Pastýři: „Snězte mého největšího vola". (D1). Bratři to nesvedou (Eneg)- Drak: „Snězte dvanáct volů", atd. (D1); následuje Eneg- Bratři jsou hozeni pod kámen (FCOntr). II. Rodí se Kulihrášek. Matka mu vypráví o neštěstí (B4). Hledání , Pastýři a drak jako výše (D^1— zkouška zůstane pro průběh děje bez následků). Boj s drakem a vítězství (H1-!1). Osvobození sestry a bratrů (K4). Návrat (i). a P1 y2 C1 ô2 ů3 A1 I. C T D1 ELg D Eneg Fcontr II. B4 C t D1 E1 H1 - I*K4 i 5. Analýza pohádky o dvou dějových sledech. První sled: třída H-I, druh: únos člověka; druhý sled: třída M—N, druh: línos kořisti s hozením do propasti. 139. I. Bezdětný car, zázračné zrození tří synů a tří koní. Bratři odcházejí z domova (T), potkávají Bílého Poljana a bojují s ním (D9). Dva bratři jsou poraženi a hozeni pod postel, třetí vítězí (E9). „Nezabíjej mne!" — je přijat za mladšího bratra (tj. pomocníka, F9). Na další cestě bojují s obyvatelem lesní chaloupky (D9 E9), ten prchá, podle jeho stop je nalezen vchod do jiného království (G4). Sučenko se spouští po provaze morfologie pohádky 109 (G). Vzpomněl si na tři carovy dcery, které unesli do jiného světa tři draci. „Půjdu je hledat." (A1 B C T. Rozpomenutí je užito nepříliš zdařile jako spojovacího momentu.) Trojí boj (H1-!1). Osvobození (K4). Předání prstenu (J2); třetí dívka je Sučenkova nevěsta (w1). Návrat (-1). II. Bratři a Poljan uloupí dívky a shazují Suěenka do propasti (*AX). Hledání (C T). Zápolení se starcem, Sučenko dostává posilující vodu a kone (D9 E9 Fí). Let (G1). Nepoznaný příchod, služba u zlatníka (o). Nároky nepravých hrdinů (L). Carovy dcery si žádají prsteny (M). Ivan posílá získané prsteny (N). Carovy dcery přesto hrdinu nepoznávají (Qneg). Prolézá koni skrze uši (E1), strhává z domu střechu (X— způsobeno tím, že je hrdina nepoznán). Vše třikrát. Poté se Sucenko vrhá na Poljana a udeří s ním o zem (U). Nevěsta poznává ženicha (Q). Trojí svatba (W*). Schéma je uvedeno níže na str. 116. Ve stržení střechy lze spatřovat rudimentární formu zvláštní funkce: hrdina dává o sobě vědět. Tato funkce se v rámci našeho materiálu v čisté podobě nevyskytuje. Jedna z jejích forem je hození prstenu do poháru, po němž následuje poznání, 6. Analýza složité pohádky o pěti dějových sledech s proplétáním sledů. První sled: třída M-N, druh: hledání nevěsty; druhý sled: třída bez H—I a M-N, druh: ublížení na těle; třetí sled: stejná třída, druh: odnětí pomocníka; čtvrtý sled: stejná třída, druh: hledání nevěst; pátý sled: stejná třída, druh: vampýrství. 198. I. Car, carevna, syn (oí), rodiče svěřují syna strýčkovi Katomovi (budoucí pomocník - F1); umírají (p2). Syn se chce oženit (a1). Katoma ukazuje Ivanovi portréty (§), pod jedním je nápis: „Kdo jí dá hádanku, toho si vezme." (Ukol transponovaný do spojovacího prvku.) Odchod z domova (CT). Po cestě Katoma vymýšlí hádanku (předběžné řešení *N). Katoma řeší za Ivana ještě dvě úlohy (M-N). Svatba (W*). II. Carova dcera po svatbě stiskne Ivanovi ruku, pozná jeho slabost a domyslí si, že Katoma pomáhal (§). Jedou na procházku (p3, odchod). Carova dcera svádí Ivana (t|3), on podléhá jejímu laskání (oc3). Carova dcera rozkáže useknout Katomovi ruce a nohy (A6, ublížení na těle) a hodit ho do lesa. III. Ivanovi je násilím odňat pomocník (A11), sám musí pást krávy. IV. (Pohádka sleduje Kato mu.) Beznohý Katoma potkává slepce. (FÍj — objevení pomocníka a nabízení služeb. Pro daný dějový sled je Katoma hrdinou.) Usídlí se v lese, zamýšlejí unést kupeckou dceru (A1), vydávají se na cestu (CT), slepý nese beznohého (G2), chytnou kupeckou dceru (K1), vracejí se (-1). Jsou pronásledováni, zachraňují se útěkem (P^-Rs1). V. Čarodějnice každou noc saje dívce hruď (A18 - vampýrství). Mají v úmyslu dívku zachránit (C). Zápolení s Jagou (D9 - E9). Dívka je osvobozena (K4). 110 II. (Rozvíjení.) Čarodějnice ukazuje hrdinům léčivou studnu (F2). Voda je uzdraví (K5, likvidace škody za použití kouzelného prostředku: Katomovi jsou vráceny ruce a nohy a slepému oči.). IV. (Konec.) Slepý se žení s dívkou (W*). III. (Rozvíjení.) Hrdinové se vydávají vysvobodit careviče (CÍ). Ka-toma znovu nabízí Ivanovi své služby (F9), osvobozují ho od ponižující služby (K4). Klidné pokračování Ivanova manželství s carovou dcerou (w2). 7. Analýza pohádky o mnoha dějových sledech. První sled: třída bez H-I a bez M-N, druh: vyhnání a zaměnění; druhý sled: spojení H-I a M—N v jednom dějovém sledu atd. 123. I. Král, syn (oc). Král uloví lesního ducha, ten prosí syna, aby ho pustili (prosba zajatce s předběžným zajetím, *D4). Carevič ho pouští (E4 — splnění). Lesní duch slibuje svou pomoc (F9). Carevič je vyhnán (A9), dávají mu s sebou sluhu (objevení škůdce). Jdou (T), po cestě sluha oklame careviče, (T| —u ), vezme mu oděv a vydává se za carského syna (A12). Carevič a sluha nepoznáni přicházejí k jinému carovi, carevič jde za kuchaře (°). (Vypouštíme nevýznamnou epizodu, která nemá vztah k hlavní linii příběhu.) II. Objevuje se lesní duch, jeho dcery dávají carevičovi ubrus, zrcadlo a píšťalku (F1). Carova dcera si všimne careviče (není to funkce ani poznání, nýbrž jeho příprava). Drak žádá carovu dceru (A16). Výzva o pomoc (B1). Odchod careviče i sluhy (CŤ). Objevuje se lesní duch, dává sílu, koně a meč (F1). Boj s drakem (H1—I1). Carova dcera je osvobozena (K4). Návrat (i). C arová dcera před očima všech líbá careviče (rudiment označení, J). Sluha si žádá carovu dceru (L). Carova dcera se staví nemocnou a žádá lék (úkol). III. —IV. Žádost o lék vyvolává nový dějový sled, tj. máme případ zdvojeného významu. Carova dcera potřebuje lék (a6 B2). Carevič a sluha odplouvají na korábu (CT). IV. Sluha utopí careviče (Ai4). Zrcadlo dává poplašné znamení (B4). Carova dcera se vypravuje careviče zachránit (CT). Lesní duch jí dává síť (F1). Carova dcera vytahuje careviče (oživení K9). Vrací se (-t), všechno vypráví (odhalení a poznání). Zastřelení sluhy (trest). Svatba (W*). 8. Příklad analýzy pohádky se dvěma hrdiny: 155. I. Vojačka, zázračné narození dvou synů aj. (a). Chtějí mít koně (a2), loučí se (B3), odcházejí (CT). Stařeček se jich vyptává (D2 E2), dává jim koně (F1). Předtím se dva koně na trhu ukázali jako špatní (ztrojení). II. Totéž, získání šavlí. III. Bratři odcházejí z domova (T), loučí se u ukazatele cesty, předání morfologie pohádky 111 šátku (< Y). Osudy prvního bratra: jede (G ), dostane se do cizí země, ožení se s carovou dcerou (W*). U sedla nachází lahvičku s živou a mrtvou vodou (F5— vztahuje se již k jednomu z následujících dějových sledů). IV. Druhý bratr se dozví, že drak mučí carovu dceru (A18 B4), následuje odchod (CT), tři boje, převázaná rána při třetím boji (H1 J111), osvobození carovy dcery (K1). Car posílá rozvažeče vody, aby sesbíral kosti jeho dcery (objevuje se nepravý hrdina). Vydává se za vítěze (L). Po třetím boji přichází hrdina do paláce (§), je poznán podle převázané rány (Q). Nepravý hrdina je odhalen (Ex). Potrestání, svatba (U W*). III. (Pokračování). Druhý bratr jde na lov (odchod hrdiny - P3). Krásná dívka ho vábí (uskok škůdce — T) ). On jí podlehne (Ů ), ona se změní ve lvici a sežere ho (A14, zabití. Zároveň slouží jako pronásledování z předešlého sledu: lvice je drakova sestra). Šátek je znamení o neštěstí (B4). Bratr odchází (Ct). Jízda na koni (G2). Úskok lvice, hrdina nepodlehne (T|3-Ůneg)- Zabíjí dračici (I5). Ta vyvrhne bratra, on ho oživí (K9). Lvici je odpuštěno (Uneg). Návrat obou bratrů (-1). Poté lvice zahubí oba (A = X). I.-II. a a2 B3 C T D2 E2 F1 í III. ^ G2 W* .. F5 A14 B4 C T G2 I5 K9 Une, T < Y IV. A18 B4 C T H1 J1 I1 K1 L Q Ex U W* 112 PŘÍLOHA III ANALÝZA POHÁDEK PODLE OBECNÉHO SCHÉMATU FUNKCI Obecné schéma posloupnosti funkcí je vypsáno jako záhlaví tabulky. Navzájem neslučitelné prvky H-I a M-N jsou vypsány pod sebou. Do schématu nejsou pojaty funkce přípravné části, protože na ně už není místo. Z technických důvodů tu nemohou být předvedena ani ztrojení. Jestliže se funkce nebo skupina funkcí opakují v různých druzích, pak opakované prvky jsou zapsány pod sebe. Křížící se dejové sledy jsou rozděleny, každý je vypsán zvlášť, přerušení vloženého sledu je vyznačeno několika tečkami a číslem sledu. Nedostatek, není-li v pohádce výslovně uveden (např. hrdina není ženatý), je v závorkách. Číslice na okrajích označují čísla pohádek podle Afanasjeva, římské číslice dějové sledy podle výsledků naší analýzy. Komentáře jsou v příloze II a za tabulkami. Záporný výsledek funkce je vyznačen pomlkou (minus); tak F— znamená, že hrdina neobdržel kouzelný prostředek. Forma FCOntr je psána F=. morfologie pohádky 113 [d E F] A B C Td E F G°L H M 93 I II III1) ^xvn a6 Axvn B3 B3 F1 T d7 Td7 t E7-E7 F-F1 Pr1 95 I II A9 a6 B5 Bj? C d1 Td1 E1 E1- f1 F _ 98 I II A9 a6 B5 B^ C t T [d7 íd1 íd' íd1 E7 E1 E'-E1- f] fl\ F9 F 100 A" d3 E3 Fvi M 101 II Ali B7 C t K8 M 104 I II F1 a6 [a1] B2 C Td1 E1 F1 F4 M 105 I II d8 E8 A3 F8 a1 B4 C Fj T c Td8 E8 F8 106 I, II III A1 A1 B4 C B4 T Td8 E8 108 A1 Td8 E8 113 A1 C T *d7 E1-E7 F-j F9 G4 114 ^XVI t f d? d8 E7 E8 Fi fŠ 115 I II A6 A18 B4 C T d1 E7 E1 F2 F1 125 I II d4 E4 F9 A° Fi A16 C T T 0 H1 126 I II *d4 E4 A3 F9 A19 B2 C B3 C T F1 H 127 A6 0 FÍ 128 a1 J2 *Al B2 C C Td1 T E1 F5 G5 G1 Funkce H-I (boj) a Pr-Rs (pronásledování) jsou přemístěny. 2 D1 E1 (F9) se vkládá mezi Pr-Rs. 114 I J N K i Pr Rs* L Q Ex T u w* Rs2 H4 I4 I II w* III 93 i i I II 95 i I 98 i II N w— 100 N Ex U w2 II 101 *N" *N N. i U I W*II * 104 i i Pr1 Rs1 I II 105 K1 i i I, II III 106 i Pr7 i Pr7 10 Rs Rs1 108 K1 i Pr1 Rs42) 113 Pr i Pr1 R4 R2 W* 114 K5 I W*II 115 J1 I1 K4 i Pr K7 i J1 I1 i K3_ K3 T2Pr6 Ki Rs L Q Exil T2 Q Rsf Q Ex U W*I _n i _n_ w* V1 w* 125 126 127 128 morfologie pohádky 115 DEFA b c T D E F g 131 A1 b1 c T 132 I II III A5 (a)6 *Al b1 c c c T F3 T T d7 ÍF5 E1 jrl E' F9 g2] g g2 133 A1 b4 c c t D1 D1 E1 E1 F = 135 A4 c F3 136 I II III a6 A1 A1 b1 b2 c c c D2 E2 137 I II Td^f5 a19 a1 b2 c c Fi T [K10] Fí 138 I II III a3 A2 a1 b1 c c c T D2 T D1 T E2 Fl E2 F3, g2 g1 139 I II Td9e9f9 gU1 b c c T T D9 E9 F} g1 140 A1 b1 c D9 E9 g6 141 I II A9 c F1 !p>9 T E V g6 g5 143 I II A3 A9 c F1 T T Fí 144 [a1] M c T F2 f§ g1 145 a1 b2 c T F3 g1 148 A1 bé c T 149 A17 b4 c t 150 I II D EX a6 a5 b2 b2 c c T T 116 o L H M J I NK i Pr Rs ° L Q Ex T u H1 I1 K4 i 131 K7 i I 132 I5 i II o L M N Q Ex u III H1 I1 K4 i 133 I1 K4 i Pr4 Pr1 Rs7] RS5 135 KF2 I 136 KF5 i [Pr4 Rs7] II H1 I1 K1 Pr2 Rs5j III H1 I1 i Pr4 Rs7 I 137 M N K4 i II M N u w* H1 jl K4 i [Pr4 Pr4 Rs7 I 138 .. III 1/4 ... rv i w* II M N K1 i III H1 jl K4 J2 w1! I 139 o L M N Q~ E1 X U Q w* II F7 I5 K4 i w* 140 F2 I5 K4 K4 i u w* I II 141 H1 I1 K7 i I 143 H1 I1 K1 i w* II M N w* 144 K2 i 145 H1 I1 K4 i W*- 148 H2 I2 K4 Ií i w° 149 H2 1 K1 i I 150 i Pr Rs u w° II morfologie pohádky 117 DE F AB CÍD EFGo 151 a5 B4 c T 152 A9 t 153 A18 c T f1 154 d e7 F9=G1T4A18 c T f1 155 i-ii ni T iv