[JUH I A R T S Rozbor filmového stylu: 1. setkání - Kombinované studium Martin Kos (400598@muni.cz), Dan Krátký (dennykr@mail.muni.cz) Jana Polášková - rozbor scény - Scéna začíná dlouhým minutovým zábérem, jenž divákovi představuje prostor, ve kterém se postavy pohybují. Jde o ustavující zábér. Kamera je po celou dobu ve stejné výšce od zemé. Neni ale statická, pohybuje se do stran, zabírá jak přední, tak i zadní plány prostoru. Do toho postavy opouštéji a zase se vraci do rámování různými způsoby. Od první sekundy tohoto zábéru vidíme Rayovy nohy, jak vstupují do mizanscény z podhledu. Dialog mezi Rayem a jeho détmi je dále natáčen z podhledu. Děti sejdou uložit ke spáni pod schody, Ray odchází do zadního plánu, aby následné přišel blíž ke kameře, která je přesné v úrovni jeho pasu, a mohla tak zachytit důležité vodítko pro diváka, revolver. Ray usedá do křesla a je tak nyní natáčen kamerou z nadhledu. Srovnáme-li začátek a konec tohoto zábéru, zjistíme, že jsou si protikladem. Začátek je snímán z podhledu při chůzi Raye po schodech. Konec je naopak natáčen z nadhledu, kdy Ray sedí v klidu v křesle. M U N I Zápatí prezentace _ A K b Jana Polášková - rozbor scény - Další scéna se odehrává o několik hodin později na stejném místě. V této sérii obrazil si tvůrci vyhráli s osvetlením, které osvětluje převážné tváře postav, a tím divák dokáže přečíst i jejich emoce. Vstupní obraz sestává z okna, ve kterém vidíme keř osvetlený protisvétlem. Stejným způsobem je osvětlen i spící Ray, kterému navíc vidíme částečné do tváře díky použití doplňkového světla. Diegeticke zvuky a paprsky pronikající přes sklepní okna probouzí rodinu. Vidíme sekané osvětlené postavy. Kamera je roztřesena a nesnímá obraz vodorovné . To proto, aby scéna nabyla na autentičnosti. Robbie vede Ráchel do menší místnosti, ve které se dívka schová za potrubí. Stíny, jež potrubí vrhá na malou Ráchel jako by metaforicky představovaly vězeni, ve které se celý dům proměnil a odkud není úniku. Třetí část této scény se odehrává následující den ráno. Do místnosti s potrubím proniká denní světlo. Nyni se ona místnost nejeví tak strašná. Co lze nyní považovat za strašné je ale stav sklepa, který vyhořel. Stejné jako Ray začal celou tuto scénu chůzi po schodech, nyni ji uzavírá stejným zpusoblhV ^ ^ A R S Jana Polášková - rozbor scény - Scéna začíná dlouhým minutovým záběrem, jenž divákovi představuje prostor, ve kterém se postavy pohybují. Jde o ustavující zábér. Kamera je po celou dobu ve stejné výšce od země. Neni ale statická, pohybuje se do stran, zabírá jak přední, tak i zadní plány prostoru. Do toho postavy opouštějí a zase se vraci do rámování různými způsoby. Od první sekundy tohoto záběru vidíme Rayovy nohy, jak vstupují do mizanscény z podhledu. Dialog mezi Rayem a jeho dětmi je dále natáčen z podhledu. Děti sejdou uložit ke spáni pod schody, Ray odchází do zadního plánu, aby následné přišel blíž ke kameře, která je přesné v úrovni jeho pasu, a mohla tak zachytit důležité vodítko pro diváka, revolver. Ray usedá do křesla a je tak nyní natáčen kamerou z nadhledu. Srovnáme-li začátek a konec tohoto záběru, zjistíme, že jsou si protikladem. Začátek je snímán z podhledu při chůzi Raye po schodech. Konec je naopak natáčen z nadhledu, kdy Ray sedí v klidu v křesle. M U N I Zápatí prezentace _ A K b Jana Polášková - rozbor scény - Další scéna se odehrává o několik hodin později na stejném místě. V této sérii obrazil si tvůrci vyhráli s osvetlením, které osvětluje převážné tváře postav, a tím divák dokáže přečíst i jejich emoce. Vstupní obraz sestává z okna, ve kterém vidíme keř osvetlený protisvétlem. Stejným způsobem je osvětlen i spící Ray, kterému navíc vidíme částečné do tváře díky použití doplňkového světla. Diegetické zvuky a paprsky pronikající přes sklepní okna probouzí rodinu. Vidíme sekané osvětlené postavy. Kamera je roztřesena a nesnímá obraz vodorovně. To proto, aby scéna nabyla na autentičnosti. Robbie vede Ráchel do menší místnosti, ve které se dívka schová za potrubí. Stíny, jež potrubí vrha na malou Ráchel jako by metaforicky představovaly vězeni, ve které se celý dům proměnil a odkud není úniku. Třetí část této scény se odehrává následující den ráno. Do místnosti s potrubím proniká denní světlo. Nyni se ona místnost nejeví tak strašná. Co lze nyní považovat za strašné je ale stav sklepa, který vyhořel. Stejné jako Ray začal celou tuto scénu chůzí po schodech, nyni ji uzavírá |y| y |y| j stejným způsobem. A R T S Simona Kovářová - rozbor záběru - V záběru můžeme vidět, jak je kamera, v tomto případě pravděpodobně ruční, neustále před Rayem a v podstatě utíká společně s ním. Kamera se vyloženě třese. To prohlubuje naši diváckou zkušenost, protože máme pocit, že s postavou běžíme vlastně i my a je to mnohem akčnější a napínavější záběr, než kdyby se ho filmaři snažili natočit jinak. Je zde slyšet apokalyptická nediegetická hudba, která graduje společně s vyprávěním, a to hlavně při výbuchu. To napomáhá dynamice vyprávění. Když se objeví tripod, tak nediegetická hudba ustoupí do pozadí slyšet diegetický zvuk, který vydává pohyb tripoda a zároveň je ta nediegetická hudba mnohem víc temnější než akční jako předtím, abychom mohli V záběru se vůbec nemluví, ale slyšíme i zvuky diegetické a to jak výbuchy, které způsobuje tripod, ale také dýchání Raye, křik ostatních postav, paprsky tripoda nebo rozbití skla. M u N I Zápatí prezentace _ A K b Simona Kovářová - rozbor záběru - Naše pozornost je vedena přecházením z jedné postavy na druhou - žena, která je běží je nejprve v popředí, zatímco Raye můžeme vidět utíkat v pozadí, jakmile ženu tripod zasáhne a vidíme ji doslova se přeměnit v mrtvolu, tak se kamera přesune na Raye. Přechází se ale i z postav na důležité věci. Když Ray běží, kamera se posouvá nahoru směrem za výbuchy, aby vedla naši pozornost a my jsme napjatí, co se to vlastně děje. Mění se stále z utíkajícího Raye na výbuch a zpátky na Raye a další výbuch. Poté použije i podhled a to proto, abychom viděli celého tripoda, přičemž Ray stojí u světlé stěny a tyto různé úhly pohledu nám umožní absenci střihu, což nám umožní lepší diváckou zkušenost nepřetržité akce. Celkově je záběr v některých částech hodně chaotický, což ale skvěle zrcadlí situaci, ve které se obyvatelé města nacházejí. Celý záběr je barevně hodně ponurý, což je kontrast oproti začátku filmu, kde byly barvy mnohem více výrazné. M U l\l I Zápatí prezentace _ A K b Simona Kovářová - rozbor záběru - V záběru můžeme vidět, jak je kamera, v tomto případě pravděpodobně ruční, neustále před Rayem a v podstatě utíká společně s ním. Kamera se vyloženě třese. To prohlubuje naši diváckou zkušenost, protože máme pocit, že s postavou běžíme vlastně i my a je to mnohem akčnější a napínavější záběr, než kdyby se ho filmaři snažili natočit jinak. Je zde slyšet apokalyptická nediegetická hudba, která graduje společně s vyprávěním, a to hlavně při výbuchu. To napomáhá dynamice vyprávění. Když se objeví tripod, tak nediegetická hudba ustoupí do pozadí slyšet diegetický zvuk, který vydává pohyb tripoda a zároveň je ta nediegetická hudba mnohem víc temnější než akční jako předtím, abychom mohli V záběru se vůbec nemluví, ale slyšíme i zvuky diegetické a to jak výbuchy, které způsobuje tripod, ale také dýchání Raye, křik ostatních postav, paprsky tripoda nebo rozbití skla. Zápatí prezentace lil U N I A R T S Simona Kovářová - rozbor záběru - Naše pozornost je vedena přecházením z jedné postavy na druhou - žena, která je běží je nejprve v popředí, zatímco Raye můžeme vidět utíkat v pozadí, jakmile ženu tripod zasáhne a vidíme ji doslova se přeměnit v mrtvolu, tak se kamera přesune na Raye. Přechází se ale i z postav na důležité věci. Když Ray běží, kamera se posouvá nahoru směrem za výbuchy, aby vedla naši pozornost a my jsme napjatí, co se to vlastně děje. Mění se stále z utíkajícího Raye na výbuch a zpátky na Raye a další výbuch. Poté použije i podhled a to proto, abychom viděli celého tripoda, přičemž Ray stojí u světlé stěny a tyto různé úhly pohledu nám umožní absenci střihu, což nám umožní lepší diváckou zkušenost nepřetržité akce. Celkově je záběr v některých částech hodně chaotický, což ale skvěle zrcadlí situaci, ve které se obyvatelé města nacházejí. Celý záběr je barevně hodně ponurý, což je kontrast oproti začátku filmu, kde byly barvy mnohem více výrazné. M U l\l I Zápatí prezentace _ A K b - https://mediaspace.wisc.edu/media/Gravitv++Formal+Analvsis/0 omd2f8ok/32607362 11 7jar\Q+f r \ r o " 7 o r t t a r , o MUNII I Z-ctpctU [Jl CZ.CI I L d o c A R T S THE / AUTEURS t OF J CHRISTMA Styl jako obecný soubor tvůrčích voleb uplatňovaných při nakládání s prostředky filmového média za účelem dosažení určitých funkcí v rámci filmového systému a účinků na diváka. 14 Zápatí prezentace lil U NI A R T S Konkrétně se filmaři k těmto volbám uchylují napříč dílčími složkami stylu, jimiž jsou mizanscéna, kamera, střih a zvuk. Jednotlivé složky mohou rovnocenně spolupracovat, stejně jako může některá z nich vystoupit do popředí. 15 Zápatí prezentace II UN I A R T S UIM I A R T S Mizanscéna Režisérova kontrola nad tím, co se objeví záběru. Vše, co vidíme. David Bordwell, Kristin Thompsonová, Radomír D. Kokeš 16 U II1 Kamera RTS Jako nástroj (zařízeno JakO kOnStmkt (animáky, autenticita) 1. Fotografické aspekty obrazu 2. Rámování záběru 3. Délka záběru Střih technicky spojem mezi dvěma samostatnými kusy filmového pásu či dvěma souvislými digitálními záznamy akce před kamerou. Kompozičně jen tam, kde filmaři střih jako postup neskrývají. Střihem chápeme viditelnou časovou výpustku ze snímané akce nebo změnu pozice, z níž je snímaná. lil U NI A R T S Jeden stylistický postup, vícero funkcí a množství potenciálních účinků na diváka. 26:54 (60s), 29:07 (25s), 37:50 (57s), 1:12:51 (36s) Srov. použití dlouhých záběrů ve Válce světů. M U NI A R T S Opakování, variace, kontrasty, vývojové řady a další typy vzorců lil U NI