Adobe Systems 1 Rozbor filmového stylu: Střih Martin Kos (400598@muni.cz), Dan Krátký (dennykr@mail.muni.cz) Adobe Systems 2 Úkoly - záběr Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Jak chápete roli střihu (a) v rámci filmového systému; (b) ve vztahu k dalším složkám stylu? Adobe Systems 4 Kooperace střihu s dalšími složkami stylu Střih x filmový materiál (rozdílné typy filmové suroviny) Zápatí prezentace Obsah obrázku text, osoba, muž, sledování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 5 Kooperace střihu s dalšími složkami stylu Kombinace splitscreenu a střihu Zápatí prezentace Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Odstředivé a dostředivé aspekty stylu Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Odstředivé strategie v souvislostech inscenování a střihu Hollywoodské inscenování v součinnosti s analytickým střihem (Little Caesar, 1931) Tableau estetika a inscenování napříč plány (zejména) v evropské kinematografii (The Woman in White, 1917) Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Odstředivé a dostředivé aspekty stylu Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Dostředivě vedená analýza stylu Adobe Systems 11 Střih technicky spojem mezi dvěma samostatnými kusy filmového pásu či dvěma souvislými digitálními záznamy akce před kamerou. Kompozičně jen tam, kde filmaři střih jako postup neskrývají. Střihem chápeme viditelnou časovou výpustku ze snímané akce nebo změnu pozice, z níž je snímaná. Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Dvě základní alternativy Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Základní typy střihu Adobe Systems 15 Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Obsah obrázku doprava Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 19 Pět dimenzí filmového střihu Adobe Systems Zápatí prezentace 20 Kompoziční vztahy Zdrojem potenciálních kompozičních prvků čtyři aspekty mizanscény (osvětlování, prostředí, kostým, chování figur v čase a prostoru) i práce kamery Kompoziční návaznost: tvary, barvy, kompozice ze záběru A se mohou odrážet v kompozici záběru B Návaznost Kontrast vs Adobe Systems Zápatí prezentace 21 Adobe Systems Zápatí prezentace 22 Rytmické vztahy Střih se významně podílí na rytmu konkrétního filmu (stejně jako může rytmus zvuku, pohyb a umístění kamery nebo pohyb v mizanscéně Rytmus podle délky záběrů plní celou řadu funkcí: např. zdůraznění výjimečného okamžiku, gradace nebo naopak zklidnění Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Prostorové vztahy Usouvztažňování dvou různých prostorů do vzájemného vztahu a soudržného prostoru pomocí střihu; filmaři však mohou vědomě pracovat i s prostorovou diskontinuitou Adobe Systems Zápatí prezentace 24 Časové vztahy Střih napomáhá syžetu s manipulací fabule Adobe Systems Zápatí prezentace 25 Pořádek Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Trvání – eliptický střih (střih s výpustkou) Akce v syžetu zabírá méně času na plátně než ve fabuli Adobe Systems Zápatí prezentace 27 Trvání – prodlužování času Adobe Systems Zápatí prezentace 28 Adobe Systems Zápatí prezentace 29 Logické vztahy Adobe Systems Zápatí prezentace 30 Postupy kontinuální střihové skladby Adobe Systems Zápatí prezentace 31 Postupy kontinuální střihové skladby Kontinuální styl se značně spoléhá pro vyprávění na časovou a prostorovou dimenzi; filmaři se však mohou obracet i ke kompozičním nebo rytmickým vztahům a řídit se jinými principy Adobe Systems Zápatí prezentace 32 Prostorová a časová diskontinuita Adobe Systems Zápatí prezentace 33 Při analýze spojení dvou záběrů a jejich vztahů si můžeme klást tyto otázky: 1.Jsou kompoziční vztahy mezi záběry kontinuální, nebo diskontinuální? 2.Jaké rytmické vztahy mezi nimi vznikají? 3.Jsou záběry prostorově kontinuální? Jestliže ne, co diskontinuitu způsobuje? (Příčný střih? Nejasná vodítka?) Jestliže na sebe záběry navazují tak, že jsou prostorově kontinuální, nakolik se ve výstavbě prostoru podílí pravidlo osy? 4.Je zachovaná časová návaznost záběrů? Jestliže ano, co tuto kontinuitu vytváří? (Je to například návaznost akce ze záběru do záběru?) Jestliže ne, co způsobuje diskontinuitu? (Elipsy? Smyčky? Nějaký jiný typ logiky?)