FAVBPa110 – Paradigmata... - hospodářské dějiny Mgr. Michal Večeřa, PhD. Podmínky absolvování •3 části – 3 podmínky výstupu –Hospodářské dějiny –Estetické dějiny –Kulturní dějiny •Příští týden test ze zadaného textu •Četba zadaných textů •Prezentace •Konspekt –https://fav.phil.muni.cz/studium/bakalarske-studium/realizace-bakalarske-zaverecne-prace Ekonomická historie •Ekonomická analýza zkoumá alokaci zdrojů a přerozdělení produktů a služeb, jak jsou vyráběny a prodávány •Proč se jí vůbec zabývat? –Vliv objemu kapitálu na všechny stránky kinematografie - produkce, distribuce a předvádění –Enormní finanční zdroje potřebné pro výrobu •Jakýkoliv film má i ekonomické pozadí –Každý film vzniká v jiném kontextu –Hollywoodský systém vs. Totalitní státy vs. Evropské kinematografie –Podnikatelské kariéry a produkční historie –Usuzovat lze kolikrát už u samotných filmů – • Proč dlouho nevznikala analýza ekonomiky filmu? •Estetická orientace filmových studií –Film jako umění •Nedostatek historických materiálů –V závislosti na období –Ztráty materiálů –Pamětníci –Nezpřístupněné materiály •Volba tématu? • Metody výzkumu? •Great man theory – překonané –Biografické vyprávění individuálního génia •Rozlišovat pojmy ekonomie x obchod •Marxistická kritika –Infrastruktura –Superstruktura –Thomas Guback – USA po WWII – vykořisťování Evropy a –Cahiers du cinema •Model odvozený z biologie – „ekologická nika“ Doyle – Understanding Media Economics •Mikroekonomie vs. Makroekonomie •HDP •Jak ovlivňuje výše HDP podnikání? •Marginální užitek •Firma v ekonomické teorii –Co je průmysl? •Motivace zisku? •Chování firem? •Koncept nákladů ušlé příležitosti Doyle – Understanding Media Economics •Struktury trhu –Na čem závisí struktura trhu? –3 základní •Teorie nedokonalé soutěže •Structure – Conduct – Performance • Průmyslová analýza •Různé modely a metody •Douglas Gomery – Media Economics: Terms of Analysis •Jak se chovají korporace, jak interagují se silami nabídky a poptávky •Překrývá se s mnoha dalšími specializovanými oblastmi –Bankovnictví, mezinárodní obchod, ekonomie práce, vládní financování •Structure – conduct – performance • • • Ekonomická struktura •Soubor firem vyrábějících podobný typ produktu nebo služby vytváří průmysl •Zákl. otázka – Kdo vlastní média? •Nabídka vs. Poptávka •Rupert Murdoch – propojení Hollywoodu s televizním průmyslem v 80. letech •Vertikální integrace – plná nebo částečná –Redukce transakčních nákladů –Kontrola trhu •Horizontální integrace •„Diagonální integrace“ • Ekonomické chování •Pozornost na vnější chování firmy definované strukturou trhu –trh obecně i konkrétní rivalové •Ceny a typy prodávaných služeb, oceňování produktů a jejich diferenciace, objem výroby, výzkum a inovace •Různé struktury se chovají jinak •Příklad prodej filmů publiku –Životní cyklus filmu – prodloužení s nástupem nových distribučních kanálů – video; kabelovka; TV; multiplexy; pay-per-view Performance - Výkon •Následky struktury a jejího chování •3 kritéria –Efektivnost využití zdrojů –Využívání nových technologií –Jak se daří distribuovat svoje výrobky koncovým zákazníkům •3 problémy, které lze přeměnit v ekonomické otázky –Opomíjení edukativního potenciálu média –Cílení na většinového diváka, ignorování menšin –Koncentrace kapitálu do rukou malého počtu subjektů – – Doyle – Understanding Media Economics •Klíčové ekonomické charakteristiky médií •Economies of scale vs. Economies of scope •Bariéry pro podnikání •Konvergence a cross-media vlastnictví •Význam pojmu transnacionální •Horizontální integrace •Vertikální integrace •Diagonální integrace Příklady médií •Rádio – příklad monopolistické konkurence –s postupem doby roste počet stanic –50. léta – US – 3 celonárodní stanice –1981 – deregulace •Nové stanice •Specializace •Noviny – ubývá konkurence –20. léta – přes 500 měst s konkurenčním prostředím –1980 – jen 30 měst –Monopolní novinové trhy zůstávají výdělečné •Snižován nákladů; Role reklamy –Newspaper preservation Act – max. dvoje noviny v jednom městě (1970) Case study •Michael Sonnant – průmyslová analýza protitrustového •Konec 30. let – omezování filmového průmyslu •Oligopoly 94% zisků z filmové distribuce •Síla oligopolů ve first-run kinech •1948 – Paramount Act –Prodej kin –Zrušení run – clearance – zone systému Case study – utváření USA film průmyslu Přechod o volné soutěže k oligopolu •Podmínky volné soutěže 1)Volně šiřitelné vynálezy a produkty 2)Malost prodávajících a kupujících ve vztahu k celému trhu 3)Absence umělé kontroly 4)Mobilita zdrojů •Cca 1904 – promítat mohl skoro každý •1908 – MPPC –Spolupráce – Eastman Kodak •1910 – General Film Company •Postupný rozpad MPPC •10. léta – Famous Players Lasky –Hvězdy –Ovládnutí distribuce –Většinový podíl na trhu –Diferenciace pracovních pozic Reklama? •Proč se využívá reklama? –Jakou roli v tom hraje soutěžní prostředí? •Galbraith? •Co to je Branding? •Informující nebo přesvědčující? •Reklama jako překážka •Vztah mezi reklamou a výkonem ekonomiky? •Reklama v nových médiích Kinematografie malého národa •Malý lokální trh • •Jazyková bariéra • •Nedostatečná finanční základna Mody produkce •Janet Staiger – The Classical Hollywood Cinema •Koncept z Karla Marxe •Dělba práce •3 základní pojmy –Pracovní síla –Prostředky dostupné k produkci –Financování produkce •Management – 4 funkce –Spravování investic –Plánování produkce –Počátek samotné produkce –Koordinace a dohled •