5. tematický okruh: Nota choralis 5.1 Teorie noty choralis (Vymezení pojmu „nota choralis“ – terminologie Petera Wagnera [Neumenschrift im späteren Mittelalter], Bruno Stäbleina [Die Neumen Epoche I, II, III] a Josefa Huttera - linka, osnova a klíč jako konstitující prvky noty choralis – tři typy notových osnov – klíče a jejich typy - terminologie: neumae usuales – neumae irregulares – neumae regulares – neumae musicae – grafická proměna neumových znaků a její příčiny – typy přepisu chorální notace) 5.2. Typologie noty choralis I (Románská kvadráta a její vývojové fáze) (neumový systém virgální, jacentní a punktální - jejich vývoj k notaci kvadrátní) 5.3 Typologie noty choralis II (Německá gotika a její vývojové fáze) (neumový systém virgální a jacentní - jejich vývoj k notaci gotické, Hufnagelschrift 5.4 Typologie noty choralis III (Notační systémy chorály v českých zemích-česká rombika) (větev virgální s odnožemi gotickou a románskou – větev jacentní přecházející do notace rombické, rombická notace: systém znaků a frazeologie – conjunctae – fusae – compositae – terminologická reflexe frazeologických změn téhož notačního znaku) 5.4.1 Vývojová problematika 5.4.2 Systematika české rombiky 5.5 Technika přepisu chorální notace Terminologie: Nota choralis, diastematizace, osnova spatiová, osnova chordální, osnova linková, osnova guidonská, klíč, klíče sylabické, klíče alfabetické, klíče grafické, klíče koloristické, custos, césura, neumae usuales, neumae irregulares, neumae regulares, neumae musicae, nota simplex (notae simplices), nota currens (notae curentes), nota inclinata (notae inclinatae), románská kvadráta, punctum quadratum, punctum inclinatum, Hufnagelschrift, notace gotická, rombika, strophicus, conjunctae, fusae, compositae, podatus praebipunctis, podatus subbipunctis, podatus cumbipunctis, notace virgální, notace punktální, Hufnagelschrift, Antifonář sedlecký, Antifonář královny Elišky Rejčky, Agenda Tobiášova, notace jacentní, Svatovítské tropárium, Trnavský rukopis Literatura: Hutter, Josef: Česká notace II – Nota choralis, FF UK, Praha, 1930 Orel, Dobroslav: Rukověť chorálu římského, Hradec Králové 1899 Rybarič, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Opus, Bratislava,1982 Mužík, František: Die Tyrnauer Handschrift, in: AUC, Philosophica et historica 2, Universita Karlova, Praha 1965, s. 5 – 44 Úvod do kritiky hudebního zápisu, Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historica 3, Universita Karlova, Praha 1961 Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, Bd. III, Lieferung 4, Leipzig 1975 Guido z Arezza: Regulae musicae rhytmicae (GS II, 30n.) Venhoda, Miroslav: Úvod do studia gregoriánského chorálu, Vyšehrad, Praha,1946 Wagner, Peter: Einführung in die gregorianischen Melodien, 2.sv.: Neumenkunde Leipzig 1912