7. tematický okruh: Předfrankonská notace 7.1 Základní inovace - grafické odlišení longy a brevis - zavedení semibrevis - zavedení ligatur sine proprietate – sine perfectione a cum opposita proprietate - brevis se stává jednotkou měření času v hudbě (=tempus) - užití pomlk různých délek na místě diviso modi - nový způsob zápisu hlasů 7.2 Zápis tenoru pomlky – typy ligatur – convenientia modorum (slučitelnost modů) 7.3 Zápis vrchních hlasů imperfekce – alterace – charakter a funkce semibrevis - plica 7.4 Prameny hudební Codex Montpellier H 196 – 354 kompozic – 8 svazků Edmond de Coussemaker: L´art harmonique aus XII^me^ et XIII^me^ siècles, Paris 1865 Codex Bamberg – 100 motet Pierre Aubry: Cent Motets du XIII^me^ siècle, Paris 1908 7.5 Prameny teoretické Johannes de Garlandia: De musica mensurabilis positio (Couss I/97) Anonymus VII: De musica libellus (Couss I/378) [Hieronymus de Moravia]: Discantus positio vulgaris (Couss I/94) Magister Lambertus (Pseudoaristoteles): Tractatulus de Musica (Couss I/ s. 251) 7.6 Literatura Apel, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, Leipzig 1962, s. 318 – 342 (též anglická mutace) Rybarič, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Opus, Bratislava 1982, s. 89n Terminologie: tempus, Codex Montpelier H 196, Codex Bamberg, convenientia modorum, simile ante similem perfecta, plica longa, plica brevis, ligatura cum proprietate, ligatura cum perfectione, ligatura sine proprietate, ligatura sine perfectione, ligatura cum opposita proprietate, ligatura obliqua, proprietas, perfectio, imperfekce, alterace