OBSAH Předmluva ÚVOD .. . Základni pojmy § 1. Materiál hudby. Hudební řeč . . . . . . . . § 2. Složky hudebního projevu . •. . . .. .. § 3. Elementární stránky hudebního projevu . § 4. VyMl stránky hudebního projevu. . . . . . . § 5. Složky a stránky konkretního hudebního projevu § 6. Soustava skladebných nauk . . . . . . . . . § 7. Pojem hudebnfformy. . . . . . . . . . . . § 8. Obsah a methoda nauky o hudebnlch formách . CAST OBECNÁ 7 9 9 9 10 II 12 14 15 16 KAPITOLA I Hudební projev, jeho složky a stránky § 9. Hudební 'projev jako celek. Pojem intonace. Faktura a struktura 21 § 10. Melodie. Amelodické části skladby 22 § ll. Melodická linie . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 § 12. Obměny tvaru melodické linie v průběhu melodie. Uplatněni obměněných melodických linii ve skladbě . . . . . . . • • . . . . . . . . . . . . . . . . 27 § 13. Rytmus, tempo a metrická stránka. Rytmisačnl typy. • . 36 § 14. Obměny rytmických útvarů. Rozvíjeni pohybu ve skladbě 38 § 15. Metrický a tempový průběh skladby. . . . . . . . . . 42 § 16. Dynamický a barevný průběh skladby . . . . . . . . . 45 § 17. Význam harmonie pro výstavbu skladby 46 § 18. Funkční stránka harmonie • . . . . . 48 § 19. Tonální stránka hudebního projevu . . 53 § 20. Tonální řád skladby ' . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 § 21. Polyfonická stránka hudebního projevu. . . . . . . . . . . 65 § 22. Formální a stavebná stránka hudebního projevu. Jeho struktura 72 KAPITOLAII Skladba a jeji části § 23. Hudební skladba. Skladebná věta a cyklus . . 74 § 24. Clenění skladby. Cásti a částice skladby. Úseky 76 § 25. Rozhraničení a spojitost části ve skladbě . . . . . . 79 § 26. Stavební funkce částí ve skladbě. Funkční typy hudby . . . . . . . . . . . . 82 § 27. Myšlenkový význam skladebných části. Thema a motiv. Cásti nižší myšlenkové úrovně .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 89 § 28. Rozvíjení hudebních myšlenek ve skladbě. Motivická práce. Malý návrat. Zrušení motivu .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 91 § 29. Thematická práce. Thematisace. Velké opakováni a velký návrat. Evoluce a provedeni thematu , .. .. .. .. .. ... .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. . .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 100 130. Složeni a stavba .skladby, Základní stavební zákony. Stavebni (komposiční) linie skladby . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 489 Karel Janeček: Hudební formy ČÁST SPECIÁLNí A. Základní jednověté formy · 113 114 124 125 136 · 147 · 150 · 161 · . 166 · . 168 · 176 • 177 · 182 · 184 · 187 190 194 197 · 201 · . 210 . . . • KAPITOLA III Perioda a neperiodická věta § 31. Věta. Drobná věta. Pojem periody. . § 32. Motivická souvislost polovět v periodě . § 33. Melodická linie periody . . . .. . . . . . § 34. Tonální plán a harmonický průběh periody. § 35. Struktura periody. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 36. Vyvážení polovět a celkové stmelení periody. Povšechná charakteristika period . § 37. ZÚŽené a rozšířené periody. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 38. Dvojperioda . . . . . . . . . . . . . . . . . § 39. Melodická a komposiční perioda . . . . . . . . § 40. Neperiodická věta. . . . . . . . . . . . . . . . § 41. Uplatnění period a neperiodických vět ve skladbách § 42. Rozbor period a neperiodických vět . . . . . . . KAPITOLA IV Malá dvoudílná a třídílná forma § 43. Kategorie jednovětýchforem . . . . . . . . . . . . . § 44. Malá dvoudílná forma bez reprisy. . . . . . . . . . . § 45. Malá dvoudílná forma s reprisou (se znakem třídílnosti) . § 46. Malá třídílná forma bez reprisy, Vícedílná malá forma. § 47. Malá třídílná forma s reprisou . . . . . . . . . . . § 48. Zúžené malé formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 49. Rozšířené malé formy. Kombinace úžení a rozšíření. Splývání částí. § 50. Uplatněnimalých forem. Jejich rozbor. . . . . . . . . . . . . . . • 214· 215 · . 218 · . 219 · 225 · 227 · . 235 KAPITOLA V Velká dvoudHná a tfidilná forma § 51. Velké formy • • • . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 52. Velká dvoudílná forma • . . . . . . . . . . . . . . . § 53. Velká tfidUná forma s volně přistavěnými (samostatnými) díly . . . . § 54. Velká třídílná forma s připojenými nebo do sebe vplývajícími dily . . § 55. Zúžená velká třídílná forma. Reprisové zarámování. Náznak reprisy § 56. Rozšířená velká třídílná forma. Clenitá koda. Vícedílné velké formy . § 57. Uplatněni velkých forem a jejich rozbor . . . . .. . . . . . KAPITOLA VI Fuga § 58. Stavba skladby z neperiodických vět. Fuga jako representativní forma neperiodické podstaty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 § 59. Thema fugy • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 § 60. Fugová exposice čili prvnf provedeni thematu , . . . . . . . . . . . . . . . 241 § 61. Fugové provedeni. CItace thematu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 § 62. Mezivěty (episody) ve fugovém provedeni. Zpracování thematu a protithematu (protivěty) v mezívětách. Průběh a výst~vba provedení. . . . . .. 251 § 63. Závěrečný díl fugy. Těsná, Fugová repnsa .'. . . . . . . . . 255 § 64. Celková stavba a komposičnl charakter fugy . . . . . . . . . 258 § 65. Dvojitá a vícenásobná fuga. . . . . . . . . . . . . 259 § 66. Ricercar. Vznik fugy • . . . . . . . . . . 264§ 67. Fughetta. Fugato. Volná fuga. . . . . . . . . 266 § 68. Uplatnění fugy a fugové techniky. Rozbor fug v 268 KAPITOLA VII Variace § 69. Variace (thema s variacemi) jako forma. Pojem thematu k variacím. Druhy variaci 270 i 70. Kontrapunktické variace. Ostinátní thema, Passacaglia (cíacona), Ground. Zpracování strofických písní . . . . . . . . . . . • . . . . . . . . . . . . . 271 490 § 71. Přísné variace . . . . . . . . . . § 72. Volné variace . . . . . . . . . . § 73. Průběh variací. Jejich stavba • . . . § 74. Uplatnění variací. Materiál k rozboru . . · 277 · 279 · 284 · 289 KAPITOLA VIII Sonátová forma _ I § 75. Znaky sonátové formy. Historické, funkční a věcné typy. P4vod • . . -. . . 292 § 76. Exposice. Hlavní thema a oblast hlavního thematu. Spojovacl oddll . .. . 293 § 77. Vedlejší thema. Oblast vedlejšího thematu, Episoda po vedlcjlim thematu. . S08 § 78. Závěrečné thema, Závěrečný oddíl exposice. Koda.. • • . . . . . . . . . . 318 § 79. Celkový rozvrh, pn\běh a charakter sonátové ~- -. . • . . . . . . • . . 324§ 80. Sonátl?vé provedeni. Zpdsoby zpracování thematíekého materiálu. Stupně provedeni. Episoda místo provedení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . •- . . . 328 § 81. PlŮběh a stavba sonátového provedeni. Příprava reprisy. Zdánlivá reprisa 336 § 82. Sonátová reprisa čili reexposlce. Malá koda. • . . . . . . . . . . . . 345 § 83. Neúplná a zlomková repnsa. Zrcadlová reprísa, Volná reprisa . . . . .. . 350 § 84. Velká sonátová koda, Druhé provedení. Druhá reprisa. • . . . . . . .. . 352 § 85. Myšlenkový podklad, průběh a stavba sonátové formy. Její tvarová rozmanitost . 354§ 86. Funkce sonátové formy v sonátovém cyklu . . . . . . . . . . . . . .. . 357 § 87. Sonátová forma v instrumentálním koncertu . 358 § 88. Sonátová forma v ouvertuře a symfonické básni . . . . . . . . . 360 § 89. Vývoj sonátové formy. Její historické typy •. . .. . .. . . . 363 § 90. Uplatnění sonátové formy. Praktická analysa. Materiál k rozboru . 367 KAPITOLA IX Rondo § 91. Znaky ronda. Rondové typy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 § 92. Malé (couperinovské) rondo čili rondeau . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 § 93. Prosté velké rondo 377 § 94. Sonátové rondo. Vliv sonátové formy na rondo. Sonátová forma rondového rozvrhu 384 § 95. Uplatnění rondové formy. Materiál k rozboru . . . . . . . . . . . . . . . . 390 B. Cykly a kombinované formy KAPITOLA X Cyklické formy § 96. Pojem cyklu. Typy cyklů. Sbírka a řada (serie) . § 97. Cyklus samostatnýchjednovětýchskladeb (cyklus v užším smyslu) . § 98. Suitový cyklus. . . . • . . . . . . . . . . . . . § 99. Stará (barokní) suita a příbuzné druhy suitových cyklů § 100. Moderní suita . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 101. Sonátový cyklus . . . . . . . . . § 102. Myšlenkové sepětí sonátového cyklu. § 103. Stavba sonátového cyklu . . . . . § 104. Cykly cyklů . . . . . . . . . . . § 105. Analytické studium cyklických forem KAPITOLAXI Kombinované a volné formy § 106. Formy jednověté, cyklické, kombinované a volné . . . . . . § 107. Dvoudílná kombinovaná forma . . . . . . . . . . . . . § 108. Třídílná kombinovaná forma. Francouzská a italská ouvertura § 109. Ctyřdilné a vícedílné kombinované formy . . . . . . . . . § 110. Volné formy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 111. Uplatnění kombinovaných a volných forem. Jejich rozbor 491 393 395 397 398 403 405 407 412 · 416 · 417 · 419 · 422 · 428 · 436 · 437 · 441 C. Uplatnění forem ve skladbách. Druhy hudby · 443 • 444· 445 · 446 • 448 , 448 .449 , 450 , 452 .., " . ".. . .'~ .. ., . . , KAPITOLA XII Vokálnl hudba § 112. Lidský hlas v hudbě , . . . . . . . . . § 113. Deklamace, Melodram . . . , , ,. . , , § 114. Recitativ. Arioso .. ' " ,... .' § lIS. Prostý jednohlasý zpěv. Píse ň, Písňové typy § 116. Arie. Koloratura. Solfeggie . . . . . . . § 117. Historické druhy jednohlasého zpěvu . . . § 118. Vícehlasý zpěv sborory ~ ensemblový , , . § 119. Velká vokální clila nejevištní . , • • '. ., . § 120. Zpivaná dila jevištní, Opera. Hudební drama KAPITOLA XIII Instrumentální hudba § 121. Druhy instrumentálni hudby . . . . . . . . . . . . 454 § 122. Tance staré suity . 455 § 123. Novějšl tance • . , . . . , , . . , . . . . , . . 456 § 124. Pochod. Hudba na způsob pochodu a tance. Scherzo . 458· § 125. J evíštní taneční hudba. Balet. Pantomima , , . , . . 459 § 126. Obecné netaneční skladby. . . . . , . . . . . , . . . . . . . . , . . • 459 § 127. Charakteristické instrumentálni skladby • , , . . . . . . , . . . , , . . . 460 § 128. Specifikace instrumentálnich skladeb podle účelu, způsobu uplatněni nástroje, hudebního obsahu a formy . . . . , . . . . . . . . . . . . . , , . , . ·463 § 129. Velká synthetická dila instrumentální , . . . . . , . . . . . . . . . , . . 465 KAPITOLA XIV (Dodatek) Skladba a rozbor § 130. Skladba jako výsledek tvůrčího procesu. Pracovní postup skladátélaJtf;Vft• . hudebních forem . . , . . . . . . . , . . . , . . . . . . , . ' : . , ,.467 § 131. Rozbor skladby , . , . . 468 Seznam notových příkladů . 471 Věcný rejstřík . . . 473 Jmenný rejstřík ·. , 480 Litera tura • 488 PŘEDMLUVA Kniha,jižpředkládám, obrací se ke všem, kdo prošli elementárním theoretickjm školením a mají touhu proniknout hlouběji do světa hudby. Obrací se ovšem též k hotovým umělcílm a vědcům, skladatelům, reprodukčním umělcům, učitelům theorie a kritikům, neboť ijim májistěco řícijak v leckterém detailu, tak celkovým shrnutím látky. Ph práci jsem stále zápasil s problémem rozsahu. Odtud vyplynul i způsob přepisu některých notových příkladů: pokud to bylo možno, omezil jsem se na jednu osnovu (s případným pokynem, abyjednotlivé tóny v některém hlase byly hrány o oktávu výše nebo níže), užil jsempředpisů repetičních, někdy i pro půltaktové úseky, az rozlehlejších skladeb jsem uvedl jen výňatky. Na druhé straně jsem nešetřil názorností (na př. ve výkladu o periodě) nebo podrobnostmi (na př. v popisu sonátové formy). Jen výjimečně jsem Z vícehlasé skladby uváděl pouzejediný hlas (melodii). Příklady jsem volil tak, aby jev, který mají osvětlit, vystihovaly co nejpřiléhavěji. Hlavní oporou byli tu otdem klasikové, pro prostší jevy lidové :písně. Vydatnějsem lerpal z českých skladeb; hlavněna nich jsempak ukazoval slobtější formové útvary. Prosím, aby uvedené příklady nebyly posuzovány jako samoúčelná anthologie; k tomu by měly sloužit publikace jiného typu. Totéž platí o odkazechj voliljsem hlavně díla základní, snáze dostupná. Celou práci jsem soustředil na ústřední problém, jímž jest hudební forma. Formové hledisko rozhodovalo o základním rozdělení knihy. Výklad ojednotlivých hudebních druzích bylpak soustředěn do dvou poměrně stručných kapitol vposledním oddílu, věnovaném aplikaci dříve probraných forem. Výkladforem je založen na funkčním principu, jejžjsem sepoprvépokusiluplatnit ve studii oSmetanovi"Mé vlasti".*,