HV_623 PAŘÍŽSKÁ ŠESTKA Téma 8: Milhaud – Honegger Darius Milhaud (1892–1974) ◦ Ze staré židovské (otec aškenázský Žid, matka sefardská) a dobře situované provensálské rodiny ◦ * Marseilles  Aix-en-Provence ◦ Studium na Conservatoire nationale: Kompozice: Charles-Marie Widor (varhaník a skladatel, žák Césara Francka) Kontrapunkt: André Gédalge (stejně jako Ravel či Koechlin) Dirigování: Vincent d‘Indy ◦ Blízký spolupracovník básníka a fr. vyslance v Brazílii Paula Claudela 1917–1919 pobyt v Brazílii ◦ Po návratu do Francie přední členství v Les Six ◦ Roku 1925 si vzal svou sestřenici Madeleine  syn Daniel Milhaud (*1930) Milhaud je/byl ◦ Jeden z nejznámějších členů Les Six ◦ Jeden z nejplodnějších autorů 20. století (má 443 opusů) ◦ (pro srovnání: Honegger má 222 opusových čísel, Šostakovič 147, Prokofjev 137, Poulenc 185) ◦ Též i literárně nejplodnější člen Les Six  pravidelné přispívání do tisku ◦ Nejvýznamnější propagátor polytonality ve Francii ◦ Nejvýznamnější propagátor jazzu ve Francii ◦ Pionýr meziválečné avantgardy Nicméně ◦ Díky (nebo kvůli) Milhaudově zázračnému nadání tvořit kdekoliv a kdykoliv – i bez klavíru: ◦ Převyšuje kvantita nad kvalitou  tvorba trpí kvalitativní nevyrovnaností ◦ Nejznámější jsou jeho díla primárně DO konce 30. let ◦ V porovnání s ostatními členy Les Six (Honegger, Poulenc) nejsou jeho pozdní díla příliš hraná Před Les Six ◦ Od roku 1911 silné přátelství s Arthurem Honeggerem (společně v jednom ročníku na konzervatoři) ◦ Od 1912 přátelství s Germaine Tailleferre ◦ Od 1913 přátelství s Georgesem Auricem ◦ 1913 Suite op. 8  nepopiratelný vliv umírajícího impresionismu, ovšem s náznaky nových sonoristických a harmonických možností (začátek přehodnocování impresionistické harmonie) ◦ Přátelství (nebo alespoň blízká známost) s Claudem Debussym (DM premiéroval jeho druhou sonátu coby violista) ◦ 1917–1919 Rio de Janeiro Mezi Riem a rozpadem Les Six ◦ Nejvýznamnější období Milhaudovy tvorby: ◦  silný vliv jazzu a polytonální experimenty, ale vždy základ v melodii ◦ Mezi 1917–1922 vytvořil PĚT KOMORNÍCH SYMFONIÍ (v souhrnné duratě 25 minut = průměrně 5 minut na jednu symfonii) ◦ 1920 Saudades do Brasil – suita o dvanácti částech pojmenovaných podle čtvrtí Rio de Janeira ◦ Původně pro klavír, 1921 orchestrace  vše v metru latinskoamerických tanců (tango nebo samba) s prvky lat. jazzu ◦ 1920 Le boeuf sur le toit – balet na Cocteauovo libreto, nejznámější Milhaudův opus ◦ 1922 – Pobyt s Poulencem u Schönberga ve Vídni (po boku Berga a Weberna) = Milhaud velký propagátor Schönberga ◦ poté cesta do Ameriky  objevení autentického severoamerického jazzu ◦  balet Le Création du Monde (Stvoření světa) = přehodnocení jazzu ◦ Zajímavost: téma ze Stvoření světa též součástí elegie Alexandra Tansmana na Milhaudovo úmrtí (1974) Meziválečná doba po Šestce ◦ 1924 – Le Train Bleu (Modrý vlak) pro Ballet Russes Sergeje Ďagileva: ◦ libreto Cocteau, choreografie Nižinská, scéna Picasso, kostýmy Chanel ◦ Neoklasická/dadaistická stručnost sdělení Les Six Milhaudovi zůstala  minutové opery ◦ Minutové opery = extrémně krátká, avšak plnohodnotná operní představení z roku 1927 na libreta diplomata, politika a literáta Henri Hoppenota: ◦ Únos Evropy (9 minut) ◦ Opuštění Ariadny (11 minut) ◦ Théseovo vysvobození (7 minut)  nejkratší opera v Guinessově knize rekordů ◦ Vliv Stravinského sonority a rytmiky v Koncertu pro bicí nástroje a malý orchestr z r. 1930 ◦ Provensálský původ lze objevit zejména v Suite Provençale z roku 1936 ale též v koncertantním Le carnaval d‘Aix (1926) ◦ 1936 též velmi hrané Trio pro klavír, housle a klarinet ◦ 1937 – další Milhaudova veleznámá kompozice, Scaramouche (původně pro dva klavíry, poté různé aranže) ◦  opět velmi silná melodika (téměř až lidový nápěv) ◦ Fascinace kulturou 18. století či kulturou lidovou, ale urbánní Žebrácká opera (Gay/Pepusch + Weill – Dreigroschenoper) 1939–1974 ◦ „Milhaud se zbytečně bojí. Utéct z Francie a Evropy před nacisty je vyloženě přehnané.“  reakce některých přátel na emigraci rodiny Milhaudovy rodiny do USA v roce 1939 ◦ V reakci na zhoršující se politickou situaci začíná psát Milhaud plnohodnotné symfonie (1939–1961 celkem 12) ◦  stejně jako B. Martinů začíná Milhaud komponovat symfonie až na přelomu 30. a 40. let (patrně v reakcích na válku) ◦ Francie pro Milhauda zapovězená až do osvobození v roce 1944 ◦ Stesk po Francii ve Suite française (1944) ◦ Milhaud měl štěstí a uchytil se jako pedagog kompozice v Kalifornii na Mills College v Oaklandu (Stravinskij a Schönberg kousek od něj = v Beverly Hills v LA) ◦ Mezi 1947–1971 vyučoval pravidelně na Conservatoire nationale v Paříži a Mills College v Oaklandu ◦ 1947 – Koncert pro marimbu a vibrafon ◦ 1948 se projevuje Milhaudovo levicové smýšlení, když svou Symfonii č. 4 věnuje ke stému výročí revoluce r. 1848 ◦ Své světoběžnictví zhudebňuje ve suitě Světoběžník (1956)  každá věta = stát, kde strávil nějaký čas ◦ Roku 1965 hostem na Pražském jaru  Musique pour Prague ◦ Od r. 1971 (Hommage á Stravinsky) kvůli zhoršujícímu zdravotnímu stavu zůstává v Evropě ◦ Poslední kompozice = Dechový kvintet op. 443 (1973) ◦ Darius Milhaud v roce 1974 umírá v Ženevě jako třetí člen Šestky (19 let po Honeggerovi a 11 let po Poulencovi) Milhaudova hudba ◦ Se dá rozdělit, stejně jako u ostatních členů Šestky či dalších neoklasiků typu Martinů či Stravinského, na tři základní období: ◦ 1) Pozdně impresionistické období  Debussy a Ravel dotažený do extrému (do cca 1920) ◦ 2) Neoklasické (neobarokní, polytonální, jazzové) období meziválečné (1920–1940) ◦ 3) Autonomizace kompozičního jazyka směrem k pozdnímu období  přehodnocování harmonie a melodiky, laškování se soudobými kompozičními trendy, jakými byly serialismus či aleatorika ◦ U Milhauda byla vždy na prvním místě MELODIE, od které se odvíjelo vše další (i když například v jiných tóninách) ◦ Celkem 443 opusů – klavírní, komorní, koncertantní, symfonická, operní, baletní, dechová, smyčcová, varhanní etc. ◦ Autor 12symfonií, 18smyčcových kvaretů, 17oper (Kryštof Kolumbus, Bolívar, David), pěti klavírních koncertů, tří houslových, dvou violových, dvou violoncellových a mnoho další hudby ◦ Nejplodnější autor nejen Les Six, ale též nejplodnější autor 20. století! ◦ Někdy jde však kvantita na úkor kvality Milhaud učitel ◦ Nezanedbatelná byla též Milhaudova role učitele a to především na Mills College v USA ◦ Jeho rukama prošla celá řada skladatelů mladších generací: ◦ Burt Bacharach (*1928) ◦ William Bolcom (*1938) ◦ Dave Brubeck (1920–2012) ◦ Philip Glass (*1937) ◦ Betsy Jolas (*1926) ◦ György Kurtág (*1926) ◦ Steve Reich (*1936) ◦ Peter Schickele (*1935) aka P.D.Q. Bach ◦ Karlheinz Stockhausen (1928–2007) ◦ Iannis Xenakis (1922–2001) Arthur Honegger (1892–1955) ◦ Narozen švýcarským rodičům v severofrancouzském (normandském) Le Havre ◦ Stejně jako Milhaud též i houslistou ◦ Studium na Conservatoire nationale: Kompozice: Charles-Marie Widor (varhaník a skladatel, žák Césara Francka) Kontrapunkt: André Gédalge (stejně jako Ravel či Koechlin) Dirigování: Vincent d‘Indy ◦ Celý život Švýcar, ale též i Francouz (podobně jako Milhaud Provensálec + Žid) ◦ Člen Les Six, ačkoliv se esteticky od všech pěti ostatních zcela diametrálně odlišoval  Honegger spíše jako pokračovatel německé (bachovské a brucknerovské) kontrapunktické a romantické tradice ◦ V porovnání se zbytkem Šestky je jeho hudba daleko závažnější ◦ Poměrně zvláštní soukromý život: r. 1926 se oženil s klavíristkou Andrée Vaurabourg, ačkoliv se mu v témže roce narodil syn, kterého měl se zpěvačkou Claire Croizou (o 10 let starší než Honegger) ◦ S manželkou Andrée žili odděleně, aby mohl Honegger komponovat  každý den docházel k manželce (která žila se svou matkou) na oběd Na rozdíl od Milhauda ◦ Je známá a poměrně hraná Honeggerova hudba ze všech období jeho tvorby ◦ Je o 50% méně plodný (443 vs. 222), nicméně kvalitativně převažuje Honegger ◦ Je Honegger velký francouzský symfonik 20. století (Franckovská tradice Scholy), přestože má pouze 5 symfonií (oproti Milhaudovým dvanácti) Raný Honegger ◦ Stejně jako všichni členové jeho generace, i on ovlivněn doznívajícím impresionismem: ◦ Hommage à Ravel (1915), ale Danse (1919) již nese typické prvky meziválečné avantgardy (rytmičnost, disonance)  součást cyklu 3 piéces ◦ Stručnost hudebního vyjádření typického pro Les Six, ale též i náznaky estetiky skupiny jsou patrné v Sedmi krátkých kusech pro klavír z roku 1919 (jednoduchost a čistota (I.), stručnost (II.) náznaky jazzu (III., V.), formálnost (neo)klasicismu (IV.), silná rytmičnost (VI., VII.) ◦ První typický Honegger v baletu Le dit des jeux du monde (1918) šestkovská/satieovská/stravinskiistská estetika instrumentace (flétna, trubka, bicí, smyčce): ◦ Velký důraz na rytmiku a bicí nástroje ◦ 1921 Honegger rozbil Šestku oratoriem Král David, které popírá snad všechny estetické principy Les Six ◦ 1923 – nejznámější (možná i nejhranější) Honeggerova kompozice odpovídající civilismu Les Six – Pacific 231  Honegger jako neúnavný nadšenec do lokomotiv a automobilů Meziválečný Honegger po Les Six ◦ Velmi plodné období Honeggerovy tvorby ◦ 1924 – stále hrané Concertino pro klavír a orchestr  celková durata pouze 11 minut (stručnost), formální jasnost I. věty, jednoduchost (banalita) II. věty a jazzové inspirace ve III. větě ◦ Jazz použit navzdory tomu, že Honegger nebyl jeho velký fašounek ◦ 1927 – opera Antigone – libreto Cocteau/Sofokles (fr.)  srov. Igor Stravinskij, Oedipus Rex (1927 – Cocteau/Sofokles, lat.) ◦ Tým Antigony totožný jako Milhaudův Modrý vlak = scéna Picasso, kostýmy Coco Chanel ◦ 1927 – hudba k veleznámému filmu Napoléon režiséra Abel Gance (tvůrce silně protiválečného filmu J‘accuse z roku 1919) ◦ Bouřlivá 20. léta se projevila též v symfonické větě Rugby na sportovní námět (srov. Maritnů Vřava, 1926 nebo Poločas, 1924) ◦ 1929 – velmi oblíbený a lyrický Koncert pro violoncello a orchestr  jedna z nejhranějších Honeggerových skladeb ◦ Honegger atypicky francouzský neoklasik á la Poulenc v roce 1930 v operetě Les Aventures du Roi Pausole ◦ 1930 – první symfonie, Symfonie in C – oproti třem posledním méně hraná, ale neprávem upozaďovaná  nese originální prvky charakteristické pro Honeggera (instrumentace, řemeslná zručnost, nepříliš francouzská sonorita) ◦  důkaz toho, že i v roce 1930 lze napsat hezká skladba v C dur ◦ 1935 – nejznámější oratorium 20. století – Johanka z Arku na hranici  považováno za nejlepší dílo AH ◦ Tematika oratoria navazuje na poměrně rozšířený kult Jany z Arku, který se začal rodit po r. 1871 (Villon + Jana), 1928 film Utrpení panny Orléánské Válka a Honegger symfonik ◦ Mezi lety 1941–1950 celkem 4 (ty nejznámější) symfonie ◦ Ačkoliv Švýcar, nacistická okupace Francie zprvu AH donutila zůstat v hlavním městě ◦ Honeggera válka uvedla do schizofrenní a poměrně paradoxní situace: 1) Honegger jako Francouz a člen umělecké frakce francouzského Hnutí odboje  Front National des Musiciens (od 1941) ◦ Od června 1940 do listopadu 1941 zažíval AH největší popularitu svého života: ◦ Pravidelně přispíval do týdeníku Comoedia, kde bránil francouzskou hudbu ◦ Přední francouzské orchestry freneticky hrály Johanku, Tance mrtvých (další slavné oratorium z roku 1938) a Symfonii č. 2, pro smyčce a trubku (1941) ve francouzských sálech plných nadšení a naděje ◦ Zejména ve druhé symfonii lze spatřit Honeggerovu beznaděj z války a okupace  druhá světová válka jako spouštěč Honeggerova symfonického vyjadřování? ◦ 2) Honegger jako Švýcar a nacistický kolaborant ◦ Listopad 1941, cesta do Vídně na oslavu 150let Mozartova úmrtí  festival pořádaný Josephem Goebbelsem ◦ V reakci na festival publikoval AH po příjezdu nadšené sloupky v Comoedii včetně chvály na R. Strausse (komorní autor Adolfa Hitlera) ◦ Únor 1942 – recepce na německém velvyslanectví 1943 – požádán Frontou National, aby skupinu opustil na základě svých neskrývaných styků s nacisty Odbojář nebo kolaborant? ◦ Na základě svých účastí na kolaborantských akcích začaly německé úřady AH udělovat víza na koncertní turné po okupované Evropě ◦ Nicméně: krátce po recepci v únoru 1941 začaly fr. orchestry oživovat Pacific 231, skladbu nacisty považovanou za nejzvrhlejší opus AH ◦ A nicméně: v létě 1942 německé úřady povolily oslavit padesátiny AH týdenním festivalem  jediná taková oslava žijícího skladatele v okupované Francii (zatímco Milhaud si musel zachránit život útěkem do USA) ◦ A proti tomu: nikdy nevydaný Chant de Libération (Zpěv osvobození) z roku 1942 (nebo jara 1944) = zhudebnění odbojového textu: ačkoliv POUZE do šuplíku XX r. 1943 Poulenc veřejně zhudebňuje poezii odbojáře Paula Éluarda s poslední písní Libération a Auric ve stejném roce také zhudebňuje Éluardovy básně (4 zpěvy nešťastné Francie)  i přes to byl Honegger (tajně) loajální k Odboji, ačkoliv se veřejně spojoval s předními nacistickými pohlaváry ◦ Díky svému švýcarskému občanství unikl AH po osvobození Francie oficiálnímu soudu ◦ Ačkoliv francouzští hudebníci vydali šestiměsíční zákaz provádění jeho děl  poslední provedenou skladbou před zákazem v říjnu 1944 byl paradoxně Chant de Libération ◦ Do roku 1941 byl Honegger primárně Francouzem, po roce 1941 pouze Švýcarem Pozdní Honegger ◦ Válečná a poválečná deprese a represe jeho díla a osoby v Symfonii č. 3, Liturgické (věty: I. Dies Irae, II. De profundis clamavi, III. Dona nobis pacem  symfonie nebo requiem?) ◦  podobná válečnost a zoufalost jako u Šostakoviče?  v dobovém tisku srovnávána se Sinfonia da Requiem Benjamina Brittena ◦ Nicméně ve stejném období vznikalo i dílo zcela odlišné, Symfonie č. 4, Deliciae Basilienses: ◦ Vzpomínky na válečnou Basilej, kde byl AH na dovče (basilejské požitky) ◦ 1948 třetí a poslední koncertantní opus, jakési concerto grosso – Concerto da camera ◦ 1950 – poslední symfonie – Symfonie č. 5, Di tre re  objednáno nadací Natálie Koussevické a Bostonskou filharmonií  stejně jako Martinů Symfonie č. 1 nebo Bartókův Koncert pro orchestr ◦ Tre re = Tři D – zaznívají na konci každé ze tří vět ◦ 1953 – poslední Honeggerovo dílo, Vánoční kantáta ◦ Honegger umírá 27. listopadu 1955, ve třiašedesáti letech, jako první z Les Six ◦ Honeggerově památce věnoval např. Poulenc svou klarinetovou sonátu Honeggerova tvorba ◦ Je podobně jako ta Poulencova (z Les Six) velmi ceněna od rané až po pozdní ◦ Na rozdíl od Milhauda se v případě Honeggera hraje velká část jeho děl ◦ Ačkoliv má pouze pět symfonií, je považován za velkého symfonika 20. století ◦ Nicméně i v těchto symfoniích lze nalézt určitou stručnost sdělení (celková durata pěti symfonií je 124 minut = jako dvě symfonie od Šostakoviče (7+11)) ◦ Na rozdíl od Milhauda, Poulenca či Martinů je Honeggerův hudební jazyk poměrně vyzrálý již v mladém věku a neprochází tak radikálními změnami v průběhu jeho života ◦ Důvod: Honegger nikdy nebyl příliš ovlivněn hudbou Stravinského a francouzského neoklasicismu  své vyjadřování stavěl na dědictví německé barokní a romantické tradice = nešel s módou