Předmět Psaní odborných textů Poznámky k výstavbě textu Co je obsahem  Odstavec  Koherence textu  Tvořivost  Stylistika  Gramatika Nedostatky při výstavbě odstavců  Česká stylistika  Velmi krátké odstavce (tj. odstavce tvořené jednou větou) chápány jako nevhodné, případně mohou být využity jako prostředek (ne vždy náležitého a funkčního) zdůraznění myšlenky, informace  Neopodstatněné střídání dlouhých a kratičkých odstavců (například jeden řádek versus třicet řádků) Myšlenková výstavba odstavce  Zamyslete se nad všemi body, kterými se chcete zabývat, a seřaďte si je v logickém pořadí  Postup řazení bodů odstavce (s ohledem na účel textu a cílové publikum):  chronologicky,  podle důležitosti,  jen tak, aby se odstavec snadno četl a byl zajímavý Teze Úvodní věta = téma celého odstavce  Měla by zahrnovat nejdůležitější body, kterými se v odstavci chcete zabývat  Každá další věta odstavce – podpora teze, detaily a doplňující informace k informacím teze  Zkušenější autor – teze i uprostřed odstavce  Teze by neměla být ani příliš obecná, ani příliš konkrétní  Hlavní myšlenku má vždy vyjadřovat hlavní věta, a nikoliv věta vedlejší Podpůrné detaily  Detailní a propracované poznámky jako předpoklad dobré práce s detaily odstavce  Koherence odstavce – čitelnost, čtivost, srozumitelnost, návaznost informací  Jasné a jednoduché větné celky  Věty propojené spojovacím výrazy, aby na sebe dobře navazovaly  srovnávat jednotlivé body, nebo uvádět jejich kontrast, sekvence, příčinu a následek, zdůraznit důležité myšlenky a přecházet plynule z jedné myšlenky na druhou.  Příklady: „naopak,“ „navíc,“ nebo „kromě toho“ // chronologické přechodové výrazy: „za prvé,“ „za druhé“ a „za třetí.“  Podpůrné věty = tělo odstavce (ostatek důkazů, které co nejlépe podpoří tezi)  Fakta, čísla, statistiky a konkrétní příklady, jako jsou různé historky, anekdoty a citáty  Délka detailové části odstavce – tři až pět vět většinou stačí  Pevně daná délka odstavce není – různá kritéria Závěr odstavce  Závěrečná věta  Ukončí a uzavře odstavec / podpoří hlavní myšlenku uvedenou v tezi  Propojena také s důkazy, které jste uvedli v odstavci, měla by čtenářům připomenout relevanci těchto důkazů  Příklad:  Odstavec na téma „Proč je Kanada skvělým místem k životu“  Závěrečná věta: „Po zvážení všech důkazů uvedených výše, jako je například skvělý systém zdravotnictví v Kanadě, špičkové možnosti vzdělávání nebo čistá a bezpečná města, lze tvrdit, že je Kanada skutečně vhodným místem k životu.“ Kdy přejít do dalšího odstavce Základní pravidlo = Kdykoli se začnete zabývat novou myšlenkou, měli byste ji uvést do nového odstavce.  Nový odstavec tehdy, pokud:  nějaká hlavní myšlenka má více aspektů nebo bodů  porovnáváte dva body, nebo představujete dva různé názory na nějakou věc  Příklad: Vaším tématem je „Měli by mít státní zaměstnanci nižší platy?“  Jeden odstavec: argumenty pro snížení platů státních zaměstnanců  Druhý odstavec: argumenty proti snížení jejich platu Cvičení  Text o vinné révě Konektory a soudržnost textu  Text není nepropojeným sledem jednotlivých vět (výpovědí) jdoucích za sebou.  Text je celek složený z výpovědí větných i nevětných, které na sebe navazují. Konektory  zajišťují návaznost na předcházející a následující kontext  naznačují časovou posloupnost  odkazují na situaci mimo text Konektory a orientátory  zájmena  místní a časová příslovce  částice  spojky  Příklady: Teď pracuji ve Voticích, sem jsem nastoupil vloni, dříve jsem byl zaměstnán ve Vlašimi. Tam jsem přišel z Louňovic.  Orientátory (prostorové, místní): zde, jinde, tady, sem, tam, výše uvedené, níže uvedené  odkazují do textu (níže uvedený, jinde, potom)  odkazují mimo text (teď pracuju tady, ale dříve jsem pracoval v Praze)  nahrazují část textu (Vidím Evu. Ona neví, že ji vidím.) Konektory a orientátory  Lexikální konektory – opakování pojmenování z (některé) předchozí věty v některé z vět následujících  Příklady:  Již dvacet let dodáváme na český trh plastová okna. Tato plastová okna se vyznačují velikou spolehlivostí a dokonalou funkčností.  Užití synonyma tohoto pojmenování. Synonyma jsou slova různého znění, ale zhruba stejného významu.  Příklad: V garáži stálo Petrovo nové auto. Vůz to byl jedna báseň.  Užití odkazovacích a ztotožňovacích výrazů (především osobní a ukazovací zájmena, popř. číslovky)  Příklad: Dnes očekáváme nástup zkušeného pracovníka. On by měl posílit náš obchod. Konektory a orientátory  Místo opakování výrazu nebo jeho synonyma užijeme někdy i nadřazených, popř. podřazených výrazů (hyperonyma/hyponyma)  Příklad: Po dlouhém váhání jsme si pořídili domácí zvíře. Pes se stal brzy miláčkem celé rodiny.  Gramatické konektory (gramatické prostředky návaznosti textu)  spojky (a, i, ani, ale, avšak…),  koncovky slovesného přísudku při elipse podmětu (přísudek se pak shoduje s podmětem z předcházející věty) Cvičení  Konektory lexikální a gramatické Navazovací prostředky v textu Navazovací prostředky v textu - cvičení Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá Kam čárka patří, kde být nemá 2 Vztahy uvnitř větného celku  Pišme přiměřeně dlouhé věty! Jak docílíme optima? Když si text přečteme nahlas! ☺  Chybějící základní větné členy  Papír by měl být vybrán již v počátečních fázích tvorby dokumentu a specifika vybraného papíru --- brána v úvahu po celou dobu tvorby.  …6.1.2 InDesign. Komerční software --- z dílny firmy Adobe. Umožňuje tvorbu vizuálně přitažlivých dokumentů s pokročilými možnostmi tvorby plakátů apod.  Open Office je textovým procesorem, který má podobné funkce jako předchozí jmenovaný, a proto --- jen krátce. 2 Vztahy uvnitř větného celku  Neurčité veličiny, nepřesné údaje, „vycpávková“ slova  …dosti docela dobrý / přibližně identický / téměř zcela shodný / zcela nevratná / částečně přesná…  Shoda výsledků s teorií je docela dobrá. Byla vytvořena poměrně široká datová základna umožňující dosti přesné určení parametrů pro kování těchto ocelí …  …zkrátka a dobře / konec konců / více méně… 2 Vztahy uvnitř větného celku  Vybočení z větné stavby  Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí.  K udělení zápočtu je nutné splnění šesti úkolů, z toho tři teoretické a tři praktické…  Vlivem počeštění řady dvojjazyčných měst i měst převážně německých vedlo také daného významného představitele doby k užívání češtiny ve vědeckých spisech.  Důležité pro psaní i čtení je radost při těchto činnostech, protože „jinak postrádají smysl“. 2 Vztahy uvnitř větného celku  Hromadění předložek  Do před domem stojícího stromu udeřil blesk.  Profesor se zadíval na pod úkol načmáraný podpis.  Zelený návštěvník z jiné planety, Viridis Brumbál, přistál se svým placatým létajícím talířem u před rokem poraženého stromu.  Nelogický slovosled  Je třeba pomáhat postiženému úrazem.  Krájejte tři dny staré housky.  Důkladně nepromyšlená volba slov vede k porušení logické souvislosti. 2 Vztahy uvnitř větného celku  Zanedbání dvojí vazby slovesa (zeugma)  Nápoje se budou prodávat před a po koncertě.  Mají rádi a pečují o svá zvířata.  Žádáme cestující, aby pro příchod a odchod k vlakům na třetím nástupišti použili podchod.  Národ chtěl a volal po nové vládě. 2 Vztahy uvnitř větného celku  Nesprávné pádové vazby  Spoustě lidem to vůbec nevadilo.  Kvůli nedostatku bylinkám jsme nemohli uvařit příslušný lektvar.  Společnost, jejíž posláním je...  V práci jsem se zabýval civilizačními riziky – bída dobře živených, tzn. faktory ovlivňující naše tělo. 3 Lexikum  Nespisovné, hovorové a expresivní výrazy  Autor může kus textu umístit za znaménko…  …člověk by se měl s nimi umět porvat…  Hodně příkladů najdeme…Hodně závisí na struktuře…  …a právě z nich jsem brala respondenty pro svůj výzkum…  …nás informují o hrozivém působení těchto nemocí…  Metodologicky vycházím z poznatků konverzační analýzy, o níž je známo, že je posedlá detaily…  Už drtivá většina rozsudků byla právně napadnutelná.  …rozdíl mezi těmi, kteří si přístup k ICT nemohou dovolit nebo jim není dopřán, a těmi, kteří se onoho přístupu dobrovolně zříkají…  …sociální propast zeje mezi informačně chudými a bohatými…  …stráně každé propasti se těm, kteří stojí na jejím dně, jeví jako překážky k dosažení stejné úrovně s okolním světem…  …ochočit si technologii…  …nevyvinuli služby pro starce… 3 Lexikum  Časté opakování stejných slov nebo stejných kořenů slov (ve větě, v odstavci)  … Matematická sazba užívá spoustu různých znaků…Při sazbě je vhodné použít speciální písmo, které obsahuje všechny potřebné znaky v různých optických velikostech. Často není možné použít pro sazbu vzorců stejné písmo jako pro základní text…  … Tvorbou článků, jako je tento, se podílím na díle ochrany českého jazyka, zatímco někteří, kteří si úrovně svého jazyka nevšímají, to kazí…  …dozorce provádějící dozor / žít dobrým životem / nahlédnout na něco z určitého pohledu… 3 Lexikum  Vícekrát řečeno totéž (pleonasmus)  Příčina = neznalost cizích výrazů  …jedinečný unikát / zasklená vitrína / vystavený exponát / ustálená fráze / nevyžádaný spam / nejoptimálnější prognóza (podobně nejpesimističtější a nejoptimističtější)…  „Tolerovaný“ pleonasmus (protože se zkratkami je snazší zacházení)  …disk CD (CD = compact disc, kompaktní disk) / LCD displej (LCD = liquid crystal display) / USB sběrnice (USB = universal serial bus, univerzální sériová sběrnice) / organizace OSN (OSN = Organizace spojených národů)… 3 Lexikum  Další „mnohomluvy“  …nutně musí / prakticky nedochází / naprosto analogický / oba dva / způsobit snížení / v délce trvání 2 sekundy / soustředěná pozornost…  Záměna předložek DÍKY a KVŮLI  díky = pozitivum významu  Mobilní síť se rozrostla a díky kvůli tomu jsme letos vybrali na charitativní akci dvakrát více než vloni.  kvůli = negativum významu  Kvůli Díky zemětřesení přišly tisíce lidí o život. 3 Lexikum  „Patvary“ nebo neologismy  Úmysl = předstírat větší odbornost  …vyabonovat koncert  odartikulovat myšlenku  vygenerovat kandidáta  zesrozumitelnit text  naizolovat  respondující politik…  realizovat pachatele Interpunkce  1. Umění jednat s lidmi není nikomu vrozeno i když některé základní předpoklady jsou již geneticky dány.  2. Z větší části jde však o praktické zkušenosti které se vytvářejí postupně v průběhu života a v souvislosti s tím jak člověk získává zkušenosti v jednání s lidi.  3. Ačkoli si to nechtějí přiznat mívají v této oblasti značné problémy ale jiní si dovednosti osvojují poměrně záhy.  4. Zákazníky které známe oslovujeme jménem. Gramatika v odborném psaní - interpunkce  Pokud někam telefonujeme rozhovor si připravíme předem abychom na nic nezapomněli.  Aby nám bylo dobře rozumět správně artikulujeme.  Pozorný člověk však už po hlase pozná jakou má druhý účastník hovoru náladu.  Občas ho mrzelo že důstojníci nosí vyšší čepice.  Z větší části jde však o praktické zkušenosti které se vytváření postupně v průběhu života a v souvislosti s tím jak člověk získává zkušenost v jednání s lidmi. Čeština (v psaní) pro každý den  Viz webináře P. Mazáčové:  Jak mít odborný text pod kontrolou  http://1url.cz/etE2R  Co se děje ve větě jednoduché  http://1url.cz/utE23  Dobrodružství s českým souvětím  http://1url.cz/VtE2k Zdroje  Čechová, Marie a kolektiv autorů: Čeština – řeč a jazyk. ISV nakladatelství, Praha 1996.  Kolektiv autorů Ústavu Českého jazyka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně: Příruční mluvnice češtiny. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1995.  Webináře P. Mazáčové (viz slidy v prezentaci) Děkuji za pozornost!