Poznámky ke strukturování odborného textu (části textu, grafy, schémata) Předmět Psaní odborných textů Pojmy - formy vědeckého sdílení • Primární vědecké publikace (peer review) • První sdělení vědecké obci o výsledcích vědecké práce • Přehledové, souborné články (reviews) • Kapitoly v knihách, monografie, disertace • Odborné články (ne vždy posuzované) pro širší odbornou veřejnost • Nejedná se o první sdělení Jak budovat strukturu - čtyři klíčové otázky • Jaký problém budu studovat? (1. úvod) • Jak to budu dělat? (2. metody a materiál) • Co jsem zjistil/a? (3. výsledky) • Co to znamená? (4. diskuse) • Východiska: • Co je o problému známo? • Co známo NENÍ? • Jakou základní otázku si kladu? • Co je NOVOU stránkou mého zkoumání? • Jak zní odpověď na mou otázku? • Jak můj odborný text doplní chybějící informace o problematice? Cíl práce a hypotéza • Cíl: • Na základě studia literatury identifikovat mezery v poznatcích • Hypotéza • Každý vědecký text hledá odpověď na otázku • Čím je otázka jasnější, tím je přesvědčivější projekt i text samotný • Společenské vědy – někdy problém s formulací pracovních hypotéz • Za platnou hypotézu není možné pokládat obecně známou skutečnost • Např. fakt, že hypotézu zmiňují 3 jiní autoři, a prohlášení, že souhlasné stanovisko tří autorů je potvrzením hypotézy Název odborného textu Dialekty na Moravě všechny? na celé? Vybrané dialekty na střední Moravě které? kde přesně? Abstrakt • Stručné (150-300 slov) shrnutí celého článku/odborného textu: (problém, metody, výsledky, závěr) • Abstrakt NEHODNOTÍ, ale pouze INFORMUJE • Slouží čtenáři k rozhodnutí, zda číst celý text, někdy je to jediná část článku, která je čtena  • Tvoří se až po dokončení hlavního textu (lépe potom reflektuje obsah textu) • Každá věta musí být informativní a jednoznačná • Vyloučíme všechna zbytečná a nepřesná slova (sadař a pilka) • Bez zkratek, akronymů, citací, tabulek, obrázků, odrážek Typy abstraktů • Strukturovaný (informativní) • Co bylo cílem práce? (1-2 věty) • Co jsme dělali? (popis objektu, metod, sběr dat, analýza, nástroje) • Co jsme zjistili? (nejvýznamnější čísla + statistická významnost a text) • Co to znamená pro vědu? (so what???) NE: citace, grafy, tabulky, nic, co není ve výsledcích • Indikativní (deskriptivní) • Naznačuje obsah textu (eseje, článku…) • Napovídá čtenáři, aniž uvádí detail metod nebo výsledků • Použití u přehledových článků, popisů konferencí • Obvykle v minulém čase • Abstrakt v žádosti o grant • Často první a jediná část čtená hodnotiteli • Respektuje požadovaný rozsah, srozumitelný laikovi • Proč je projekt významný, jak se vztahuje ke známému kontextu, co plánujeme studovat, jakými metodami, jaké jsou očekávány výsledky, jaký bude jejich význam Část Úvod odborného textu • Musí vzbudit zájem čtenářů • Použijte termíny srozumitelné hypotetickému čtenáři • Vyvažujte obecnost a detailnost • Odlište známá fakta od toho, co chcete dělat (důležité např. v žádostech o grant) • Snažte se přesvědčit čtenáře, že Váš text není pouhým opakováním známého, ale skutečným příspěvkem do diskuse • Pouto mezi autorem a čtenářem ☺ Část Metody, materiál • Jasně specifikujte cíle práce: • 1) řešenou úlohu (problém) • 2) její kontext, využití, důležitost • 3) motivaci pro celou práci • Jaké jsou otázky, na které hledáte odpověď, a hypotézy, které se snažíte ověřit? • Uveďte odkazy na ostatní relevantní práce • Srovnejte metody s již publikovanými přístupy • Závěrem stručný popis nového, vlastního navrhovaného přístupu a provedených experimentů Tabulky Obrázky (grafy) • Prezentují čísla • Přesnější ilustrační prostředek • Vhodné více řádků než sloupců • V číselné tabulce se vyvarujte příliš velkých hodnot • Číselné hodnoty stejného řádu pod sebou • NEzarovnávat na střed • NE tabulka o 1-2 řádcích • Prezentují vztahy a tendence (vývoj ukazatele)) • Grafy, schémata, fotografie, obrázky, náčrty • Grafy dvojrozměrné: - sloupcové - bodové - spojnicové - výsečové • Šetřit barvami Výsečový (koláčový) graf Kdy použít: • Přednáška nevyžadující přílišné detaily • Novinový článek • Popularizační sdělení • Rychle upoutá pozornost Grafy Sloupcový graf • Prezentace s detaily • Pro ilustraci komparace stavových veličin Spojnicový graf • Lépe vyjadřuje průběh změn hodnot, většinou v čase Schémata • Umožňují čtenáři lépe pochopit • základní strukturu pojmu • návaznost struktury vysvětlované věci, události • klasifikaci (třídění) pojmu • Použití ve společenských vědách • k „dovysvětlení“ • jako ilustrační pomůcka = zjednodušení • (V technických a přírodních vědách naopak schémata velmi přesná – např. schéma přístroje) Na co dbát při používaní grafických prvků • Jedná se o důležité vypovídací prostředky • NEprezentujte stejná data tabulkou i obrázkem • Nezapomínejte na jednotky, stupnice, měřítka • Na každou tabulku/obrázek nutno v textu odkázat • Číslujte všechny grafické prvky postupně dohromady (Tabulka č. 1-x, Graf č. 1-x…) • U vlastních grafických prvků jako zdroj uveďte „vlastní zpracování“ Část Diskuse • Vlastní výsledky kriticky hodnoťte • Vždy v kontextu ostatních publikovaných prací, nezapomeňte na výsledky v rozporu s těmi vašimi • Odpovězte na otázky položené v úvodu článku • Vyjádřete se k hypotézám (potvrzení, zamítnutí) • Veškeré závěry musí přímo plynout z dosažených výsledků • Nedějte příliš odvážné ani příliš obecné závěry • Diskutujte případná omezení svých experimentů • Můžete spekulovat o překvapivých výsledcích, obzvlášť pokud se liší od již publikovaných zjištění • Odkazujte na tabulky, grafy, schémata podle jejich čísel Část odb. textu: Souhrn, závěr • NENÍ totožný s abstraktem! • Souhrn – určený tomu, kdo práci přečetl • Shrnutí hlavních výsledků práce v kontextu celé problematiky (oblasti) a dříve dosažených výsledků: • Splnily výsledky vaše očekávání, potvrdily se hypotézy, odpověděli jste na položené otázky? • V jakém vztahu jsou výsledky k již publikovaným zjištěním? • Jak přispěla práce ke zkoumání problematiky a poznání v dané oblasti? • Jaké budou/by měly být další kroky výzkumu? Přílohy • Místo pro uvedení dodatečných informací • rozsáhlejší tabulky • detailnější/kompletnější výsledky • ukázky dat a výstupů apod. • Do příloh přesuňte vše, co by jinak narušovalo strukturu textu a zhoršovalo tak jeho přehlednost Formální stránka odborného textu textu • Důležitá součást tvorby odborné práce • Podmínky • Vysoká úroveň srozumitelnosti • Čtivost • Zachování pravidel českého pravopisu • Cílová skupina čtenářů • Kdo je hodnotitel • Dotváří konečnou vizitku autora (VŠ studenta) Kompoziční funkce využité autorem • Podání informací • Uvození tématu • Vysvětlování definic • Vlastní tvrzení • Kritický přístup k jiným názorům • Vyjadřování pochybností • Pozorování • Diskusní rozbory • Vyvozování závěrů • Hodnocení • Shrnutí • Více viz studijní material v IS MUNI Zdroje - výběr • POKORNÝ, Milan a Dana POKORNÁ. Redakční práce: jak připravit text k publikování. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-802-4737-737. • PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 361 s. ISBN 978-80-247-2527-7. • SYNEK, Miloslav; SEDLÁČKOVÁ, Helena; VÁVROVÁ, Hana. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. 2., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2007. s. ISBN 9788024512129 • ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s.ISBN 80-86429-40-7. • ŠESTÁK, Z.: Jak psát a prednášet o vědě. Praha, Academia 2000. • ŠIROKÝ, Jan. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 208 s. ISBN 978-80-251-3510-5.