Prodej knihu •30. 11. Knižní marketing Příští týden Co je Zoe! Podklady k zápočtům v organizačních pokynech + v materiálech vlastní pokoj Co jste četli? •Vaše oblíbené nakladatelství. •A jeho marketingová strategie Na koho cílí, mají jasnou komunikační strategii, jaký kanál mají nejvýraznější? Moje: Kher, domácký autentický marketing. Heslo: Domov romské literatury, skutečně se jim daří vytvářet dojem domova - útulno, milo, pořád otevřeno, citlivý přístup ke každému Co se dneska dozvíte •Co všechno je knižní marketing •Jeho typy •Co je klíčové u propagace knih •Fáze propagace knihy •Marketingový mix při nulovém budgetu FullSizeRender.jpg •Jak vnímáme reklamu? OTÁZKA: co všechno podle vás patří do knižní reklamy? Velmi úzce – co nemá billboardy, to nemá reklamu 2. Je to ale tak? (Recenze, ocenění – příklady fotky) •“Nesuď knihu podle obalu. Nebo ano?” Marketing a etika Lze dělat marketing eticky? Kniha je artefakt – měla by aspirovat na umění, na rozvoj myšlení, kreativitu. Jak se to dá spojit s monetizací, která je úzce spjatá s marketingem? IMG_2142.JPG Typy on-line marketingu •Sociální sítě •Web •Crowdfunding •Newsletter •Bannery na webu •Co všechno tam můžeme schovat Co vás ještě napadá? Banner na webu •Co patří sem? •Printová reklama (záložka) •Přebal •Pozice v knihkupectví •Veletrhy •… ? Co vás ještě napadá? Kombinace •Anotace •Ocenění •Recenze •Označení bestseller •Dvě mouchy jednou ranou IMG_2491.JPG Magnesia Litera -co si myslí o té soutěži? -Sledují to? Sledují ocenění vůbec? Jak vzniká bestseller? A vždycky se tak označuje to, co si to zaslouží? Rozhodujete se vy sami o tom, co budete číst? Nebo to rozhodují marketéři knihkupeckých sítí a nakladatelství? •placená vs. neplacená reklama Co znamená placená reklama? Jen placená penězi? Může mít dosah i neplacená reklama? A pokud ano, jak? Co je klíčové u knih? •Obsah knihy •Vizuál •PR materiály •Sociální sítě •Kontakt se čtenářkami*ři •Mediální ohlas •Šeptanda OTÁZKA: CO JE NAPADÁ? Obsah – nikdy nerezignovat Vizuál PR materiály (tiskovka, anotace, záložky ….) Sociální sítě a kontakt – budování cílovky a osobních vztahů, protože… … knihy se beztak nejlépe propagují tzv. Šeptandou. Jsme zvyklí si knihy doporučovat •Co dělat, když nemám na bannery v šalině? •Sám se ten marketing ale neudělá. Neplacená reklama. Teď se podíváme na jednotlivé možnosti, na ty, co jsou nejdůležitější Média •Nezbytné kontakty na konkrétní novinářky a kritičky •Je třeba vždycky marketingové sdělení upravit pro konkrétní médium •Tištěná média vs. Online •Lze bartrovat •Proaktivnost je nezbytnost IMG_9435.JPG Kritici - znáte nějaké? Tzv. Knize kritiky v posledních letech Recenze dostávají méně a méně prostoru Vědět, kam píšu: mainstreamové, oborové, žánrově zaměřené atp.) Sociální sítě •Bookstagram a Facebook •Vědět, na koho cílím a podle toho vybírat sociální síť •Dobré pro budování brandu a komunity •Bookstagram •Profily nakladatelství •Bookstagram jako fenomén •Influenceři Profily nakladatelství – lze se inspirovat Bookstagram -velká skupina často mladých lidí. Je třeba vědět, jestli zasahují moji cílovou -Influenceři - ti největší často spolupracují výhradně s velkými firmami -Většinou hodnotí všichni totéž (málokdo přináší skutečně objevné, nové, neokoukané věci) -Úroveň “recenzí” je velmi sporná, je třeba si říct, jestli je to pro nakladatelství to, co potřebuje Reels Newsletter •Velmi podceňovaný nástroj •Kontakty jsou dneska skutečně zlatý důl •Velmi slušný zásah do cílovky •Je ale nezbytné dělat ho pečlivě •Velmi dobře se skrze něho buduje komunita •is not dead IMG_1399.jpeg •Když oslovím svou cílovou, mám mířit mimo ni? •A pokud ano, jak? Diskuse Oslovit svou danou cílovou není tak složité, mnohem složitější je mířit mimo ni. Dochází ke komunikačním kompromisům a zjednodušením. Za jakou cenu? IMG_2860.JPG Život knihy •Před vydáním •Po vydání •První půlrok •2 roky •5 let Před vydáním •Anotace •Sociální sítě •Informování v newsletteru •Příprava mediálních podkladů (tisková zpráva) •Ohlášení distributorům a knihkupcům •Zveřejnění na webu •Předprodej Dvě medúzy na růžovém pozadí Vydání •Speciální newsletter •Zveřejnění tiskové zprávy •Zveřejnění na sociálních sítích •Uvedení (křest) •Rozeslání recenzních výtisků •Média Média Rozhovory například s překladateli (může se domluvit i v přípravné fázi) První půlrok až rok •Veletrhy •Sociální sítě •Snaha o udržení knihy v povědomí lidí •Pokud je úspěšná, tak dotisk •Prodlouží propagace knize život? Dvě medúzy na růžovém pozadí Marketingový mix •Jasný profil nakladatelství •Jasný ediční záměr •Intenzivní komunikace se čtenářkami*ři, a to všemi kanály •Obličej nakladatelství •Kreativita •Špetka exhibicionismu •Trpělivost a plánování •Sbírání kontaktů na fanoušky i na odbornice a novinářky •Elixír malé nakladatelky Reklamní elixír malé nakladatelky 1. Jasně daná cílovka – profil nakladatelství 2. Jasně daný ediční záměr – na co k vám mají čtenářky*ři chodit? Konzistence 3. Intenzivní komunikace se čtenářkami*ři 4. Mít obličej - konkrétní člověk (nakladatelka), za kterým se lidé vracejí na kus řeči a u toho si koupí nové knihy 5. Kreativitu – chce to být vynalézavá, aby se kniha prodávala 6. Špetka exhibicionismu – na veletrzích se bude hodit 7. Trpělivost a plánování – bude to trvat 8. Kontakty – bez osobních vztahů s novinářkami, kritičkami atd. Se člověk mnoho nehne •Díky za pozornost. A čtěte. Nějaké otázky?