Celoživotní vzdělávání KKISK - Studium pedagogiky Tematické okruhy pro závěrečnou zkoušku Modul 1 Základy obecné a oborové didaktiky 1. Plánování a didaktická příprava učitele (význam plánování a přípravy, didaktická analýza učiva, postup tvorby komplexní přípravy výuky) 2. Výukové cíle (jejich význam, dělení, funkce, Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů v online a offline edukačním prostředí) 3. Popis a analýza výukových metod se zaměřením na aktivizující konstruktivistické metody – výběrově se zaměřením na reflektovanou zkušenost 4. Hodnocení v offline i online výuce (žáků učitelem, sebehodnocení žáků, vzájemné hodnocení žáků) – bariéry, příležitosti, trendy 5. Předmět a vymezení didaktiky, klíčové otázky obecné didaktiky v současné škole a diskuse nad nimi Modul 2 Psychologie pro učitele 1. Osobnost pedagoga, autoevaluace pedagoga – kdo je dobrý učitel? 2. Školní psycholog, pedagogicko-psychologická poradna – jak postupovat ve výchovně vzdělávacích problémech? 3. Profesní dovednosti pedagoga, zátěže učitelské profese, syndrom vyhoření – strategie předcházení vyhoření, cesty k osobnostnímu rozvoji a formaci 4. Komunikace a řízení třídy z hlediska psychologie (spolupracující a nespolupracující chování žáků, motivace a její podpora, popisný a posuzující jazyk apod.) 5. Klíčová témata z pedagogické psychologie – výběr konceptů, přístupů, osobností Modul 3 Základy obecné a školní pedagogiky 1. Předmět a vymezení pedagogiky, pedagogika jako reflektovaná praxe – vybrané koncepty, osobnosti, přístupy 2. Struktura a kontext edukačních procesů - popis různých edukačních procesů a jejich konceptualizace do rámce vzdělávací politiky a strategií v ČR 3. Analýza vybraných pedagogických problémů a diskuse nad nimi 4. Cíle výchovy a vzdělávání – co, proč a jak se učíme 5. Technologie ve školním prostředí – analýza výzev a hrozeb Modul 4 Vzdělávací technologie 1. Školní informační a vzdělávací systémy – diskuse nad konkrétními příklady z praxe 2. Nástroje na tvorbu interaktivních materiálů pro žáky – spojení technologie, didaktiky a pedagogiky 3. Technologie jako prostředek multimedializace, aktivizace a inovace výuky – příklady a analýza dobré praxe 4. Umělá inteligence a vzdělávání – příklady, dopady, hrozby 5. Chatbot jako náhrada pedagoga, nebo didaktická pomůcka? – reflexe vlastní zkušenosti, analýza postupu v tvorbě