Adobe Systems Zápatí prezentace 1 DISRI 04: Designový proces a mindset 7. 10. 2022 Adobe Systems 2 Zadání 1 Nadesignujte výpůjční pult ̶ Potřeby: ̶Tužka, papír ̶3 minuty person writing on white paper Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Výzva Zadání 2 Postup Krok 1: Rozhovory 5 minut ̶Jak se obvykle dostáváte ke knížkám? ̶Jaké jsou bariéry? Co naopak funguje? Krok 2: Analýza a brainstorming ve skupině (4 lidi) 5 minut Krok 3: Nadesignujte výpůjčku knihy Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Příklad 1 Knihovna Litvínov / Inkubátor sociálních inovací KISK Adobe Systems Define footer – presentation title / department 5 Adobe Systems Obsah obrázku stůl, interiér, osoba, strop Popis byl vytvořen automaticky Define footer – presentation title / department 6 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 7 Mladí v knihovně..? Obsah obrázku vsedě, osoba, stůl, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Define footer – presentation title / department 8 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 9 Adobe Systems 10 Adobe Systems 11 Adobe Systems 12 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 13 Jak bychom mohli… ̶… vytvořit pro teenagery z knihovny místo, kde se cítí bezpečně, které vnímají jako zábavné, kde se cítí dobře a které mají chuť navštívit? Adobe Systems Define footer – presentation title / department 14 Co bychom mohli? ̶ Adobe Systems Define footer – presentation title / department 15 Obsah obrázku interiér, místnost, stůl, okno Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, místnost, stůl, židle Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Define footer – presentation title / department 16 Adobe Systems 17 Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Příklad 2 Redesign knihovních služeb – ve spolupráci s MKP Adobe Systems Define footer – presentation title / department 19 ̶ white and black printer paper Adobe Systems Define footer – presentation title / department 20 Kontext 2021-22 ̶Začátek pandemie COVID-19 v roce 2020 přinutil knihovny promýšlet znovu interakce se čtenáři a aktivity na podporu čtenářství “How can libraries reimagine their collections of books, videos, audio recordings, newspapers, magazines?” (Jones, 2020) ̶ Adobe Systems Define footer – presentation title / department 21 Kontext MKP: elektronické knihy ̶Téměř 3000 elektronických knih (včetně současných českých autorů) ̶Více než 2000 knih vydaných samotnou MKP ̶ ̶Během první vlny pandemie vzrostl počet stažení elektronických knih o více než 400 % v porovnání se statistikami předchozího roku Adobe Systems 22 Existující digitální formy knih ̶Formáty pro čtečky (Kindle, EPUB) ̶Převzaté tiskové formáty nebo digitalizované tisky (PDF) ̶Webové publikace (např. Projekt Gutenberg) ̶Interaktivní publikace a vizuální romány Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 23 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 24 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 25 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 26 Problémy a výzvy ̶Omezená přístupnost knih a jejich formátů závislých na specializovaném SW nebo HW ̶Používání zařízení se velmi liší napříč demografickými skupinami ̶např. mladí čtou elektronické knihy za pomoci smartphonů, tabletů a notebooků, čtečky jsou používané nejméně (Stejskal et al., 2021) ̶Knihovna chce nejen poskytovat elektronické knihy samotné, ale také poskytovat je přístupnou a použitelnou formou pro co nejširší skupiny čtenářů Adobe Systems 27 Spolupráce MKP + MUNI + next-book ̶KISK MUNI: výzkum, design, mediace, zaměření na sociální inovace ̶Next-book: neziskovka a technologická platforma umožňující vytváření a publikaci elektronických knih v otevřeném prostředí webu s cílem přiblížit zážitek ze čtení papírové a elektronické knihy ̶Dvouletý projekt podpořený Technologickou agenturou ČR Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 28 Výhody Výhody a nevýhody stávajících forem Nevýhody ̶Ekosystémy nástrojů pro čtení ̶Funkční distribuční platformy a široké uživatelské základny ̶Přehledné otevřené standardy ̶Velká volnost u interaktivních knih / aplikací a vizuálních románů ̶Čtečky: uzavření do aplikace, zamrzlý vývoj ̶PDF: nemožnost přizpůsobení ̶Gutenberg apod.: nedostatečné funkce pro pohodlné čtení ̶Interaktivní aplikace: neexistující standardy ̶Vše: chybí data o čtenářském chování Adobe Systems Define footer – presentation title / department 29 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 30 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 31 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 32 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 33 Současný stav a výhledy ̶Webová kniha obsahuje hypertext, může tedy obsáhnout více informací v propojené formě (např. interaktivní obsahy, jmenné rejstříky, hlasovou vrstvu, mapy obsahu apod.) ̶ 1.Stávající stav: •Webová kniha vzniká na konci procesu •Kniha je odvozená z EPUBu (EPUB vzniká často z tiskových podkladů) 2.Ideál •Webová kniha jako výchozí formát •Redakce má k dispozici redakční systém, který usnadňuje spolupráci a export dat 3. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 34 Kolekce webových knih v MKP ̶Kurátorská práce (MKP, daty řízený výběr) ̶Převod více než 300 knih, nyní hotovo více než 50 knih ̶Zpřístupnění v katalogu https://www.mlp.cz/cz/o-knihovne/sluzby/e-zdroje/nextbook Adobe Systems Define footer – presentation title / department 35 Výzva “Jaké přístupné a použitelné knihovní služby s přidanou hodnotou pro stávající nebo nové komunity čtenářů se dají vystavět okolo elektronických knih?” Adobe Systems Define footer – presentation title / department 36 Služby založené na next-booku ̶Kvalitativní výzkum se čtenáři MKP ̶Ideační workshopy (MKP, učitelé, designeři, programátoři, …) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 37 Inspirace od čtenářů ̶"Mobilní telefon mám vždy po ruce, mám ho v malé kabelce, kdykoli mohu začíst. To je pro mě asi to nejdůležitější." (anonymní respondentka). ̶ ̶"Když jsem jezdil vlakem, tak jsem četl nejvíc na Kindlu, a když jsem neměl Kindle u sebe a byl jsem někde delší dobu, tak jsem si otevřel mobil a četl tam." (anonymní respondent) ̶ ̶"V práci si čtu trochu tajně. Mám takový mobilní telefon, který si schovávám" (anonymní respondentka). Adobe Systems Define footer – presentation title / department 38 Identifikované vzorce ̶E-kniha jako nejdostupnější formát ̶Čtení se děje v mnoha kontetech, včetně těch časově velmi striktně ohraničených ̶Čtení je epizodické a čím dál více probíhá napříč a nezávisle na zařízeních ̶I digitální čtení v sobě obsahuje sociální elementy ̶Rlzličné strategie pro výběr knihy (e-kniha jako most k dalším formátům) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 39 Uživatelské testování v katalogu Adobe Systems Define footer – presentation title / department 40 Ideační a analytický workshop ̶15 participantů: výzkumníci, designeři, uživatelé, knihovníci, … Adobe Systems Define footer – presentation title / department 41 Koncept nové služby: Beletrion •Založený na uživatelském výzkumu Parametry: ·Čtení na mobilním telefonu ·Čtení krátkých úryvků ·Využívání obsahu z elektronických knih MKP (především next-boků) Služba by měla nabídnout: ·Profesionální pomoc od knihovníků při výběru beletrie ·Možnost číst kdykoliv a kdekoliv ·Čtení bez bariér: zdarma, bez registrace, na jeden klik (knihovna v kapse) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 42 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 43 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 44 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 45 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 46 Ohlasy Může jít o obrázek text Procento Miloše Čermáka | Seznam Podcasty Adobe Systems Define footer – presentation title / department 47 Discussion Social digital reading: implications for the further development of Beletrion and next-book -Tagging emotionally powerful passages -Sharing parts of the book with friends -Interaction wíth non-human actors? (AI powered chat robots?) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 48 Discussion Hybrid practices of reading and their implications for (digital) libraries -Can book excerpts serve as a suitable motivator to read the whole book? -How the transition from the instant fast reading mode of single passages to the undistracted reading of the book (and back) will be cognitively challenging for readers? -Wouldn’t a service like this encourage unfocused and rapid content consumption instead of focused and reading flow? Adobe Systems Zápatí prezentace 49 Design jako proces Adobe Systems Zdroj: https://www.designorate.com/the-double-diamond-design-thinking-process-and-how-to-use-it/ 50 Designový proces jako „dvojitý diamant“ Adobe Systems Zápatí prezentace 51 Design jako proces ̶Abstraktní vs. konkrétní ̶Divergentní vs. konvergentní procesy ̶D: rozbíhavost — je charakteristická pro inovátory a pro kreativní proces, ve kterém sbíráme co nejvíce dat nebo může vzniknout během krátké chvíle řada nápadů ̶K: proces, kterým směřujeme k nejpřesnější analýze či nejlepšímu možnému řešení. Je založené spíše na hloubce pochopení problému ̶Stírá se rozdíl mezi výzkumem a návrhem Adobe Systems Zápatí prezentace 52 Princip 1: Human-centered woman sitting in front of brown wooden table 53 čas 54 design založený na pravidelném výzkumu čas riziko Adobe Systems Zápatí prezentace 55 Princip 2: Iterace brown wooden blocks on white table Adobe Systems Zápatí prezentace 57 Princip 3: Empatie, přístupnost, inkluze Adobe Systems Zápatí prezentace 58 Princip 4: Tvoření, sebevědomá kreativita flat lay photography of paintings Adobe Systems Zápatí prezentace 59 Princip 5: Důvěra v proces, schopnost vyrovnat se s nejistotou woman in gray turtleneck long sleeve shirt Adobe Systems Zápatí prezentace 60 RtD: Research through design ̶Designové myšlení v akademickém kontextu ̶ ̶Frayling (1993) 1.Výzkum designu (research into design) je přístup, kterým zkoumáme estetiku, percepci díla či historii designu jako takového. 2.Výzkum pro design (research for design) odpovídá modelu, ve kterém jsou výsledky výzkumu použity jako podklad pro návrh díla či produktu. 3.Výzkum skrze design (research through design) předpokládá, že samotné dílo či produkt je nástrojem experimentování a výzkumu, přičemž zkoumáme nějakou změnu (behaviorální, společenskou atd.). ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 61 RtD: Research through design Adobe Systems Zápatí prezentace 62 RtD: Research through design https://medium.com/design-kisk/jak-na-design%C3%A9rskou-diplomku-na-kisku-ef0ded5004f4 Adobe Systems Zápatí prezentace 63 Na příště: Adobe Systems Zápatí prezentace 64 Díky za pozornost! Dotazy??